Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2497340_0001.png
9. december 2021
J.nr. 2020 - 9326
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af
lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Regulering af antallet af ciga-
retter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssat-
serne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktaf-
gifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 29. november 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kenneth Mikkelsen.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 89b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om vurderingen af, at de administrative omkostninger for erhvervslivet vil udgøre mindre end 4 mio. kr., til skatteministeren
2497340_0002.png
Spørgsmål
Af bemærkninger til lovforslaget fremgår det på side 30, at de samlede administrative
konsekvenser for erhvervslivet vurderes at være under 4 mio. kr., hvilket branchen mener
er meget undervurderet. Vil ministeren redegøre uddybende for skønnet over de admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet?
Svar
Med L 89 foreslår regeringen at indføre afgift på nikotinprodukter, herunder nikotinpo-
ser. Regeringen ønsker, at forbruget af nikotinposer reduceres
særligt i forhold til børn
og unge.
Der anmodes om en redegørelse for skønnet over de administrative konsekvenser for er-
hvervslivet som følge af lovforslaget. Vurderingen af de administrative konsekvenser fo-
retages af Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering, som hører under Erhvervs-
ministeriet. Skatteministeriet har derfor anmodet Erhvervsministeriet om bidrag til besva-
relse af spørgsmålet. Erhvervsministeriet har forelagt spørgsmålet for Erhvervsstyrelsen,
der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Administrative
konsekvenser for dansk erhvervsliv opdeles i løbende konsekvenser og
omstillingsomkostninger. Løbende konsekvenser er omkostninger og besparelser, der fo-
rekommer gentagne gange efter fuld indfasning af ny regulering. Ved løbende konsekven-
ser er der tale om en nettoopgørelse, hvor de opgjorte lettelser og de opgjorte byrder
modregnes hinanden i den samlede opgørelse. Administrative omstillingsomkostninger er
éngangsomkostninger i forbindelse med omstillingen til ny regulering. De løbende konse-
kvenser og omstillingsomkostninger opgøres hver for sig, og begge kategorier skal være
under 4 mio. kr. for ikke at være væsentlige.
Som det fremgår af lovforslaget, er de administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv
ved hele lovforslaget (bl.a. regulering af antallet af cigaretter, indførelsen af en afgift på
nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssatser for røgfri tobak og stempelmærkeord-
ning for nikotinprodukter og røgfri tobak) blevet vurderet til at være under 4 mio. kr. år-
ligt. Vurderingen er blevet udarbejdet af Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering
(OBR) på baggrund af informationer fra Skatteministeriet.
I forbindelse med indførelsen af afgift på nikotinprodukter og sammenlægningen af af-
giftssatser for røgfri tobak indføres også en stempelmærkeordning, som medfører krav
om, at nikotinprodukter og røgfri tobak skal være påført et stempelmærke (ligesom det i
dag gælder for cigaretter og røgtobak). Her blev det vurderet, at de administrative konse-
kvenser overvejende ville bestå i, at producenter og importører nu skulle påsætte stempel-
mærker på dåser med nikotinposer og røgfri tobak. Det blev i den forbindelse forudsat, at
langt størstedelen af nikotinposerne blev produceret af virksomheder, der allerede var
omfattet af stempelmærkekrav for fx cigaretter og røgtobak, og at de derfor havde det
nødvendige udstyr til påsætning af stempelmærker.
Side 2 af 3
L 89b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om vurderingen af, at de administrative omkostninger for erhvervslivet vil udgøre mindre end 4 mio. kr., til skatteministeren
2497340_0003.png
Skatteministeriet har på baggrund af de indkomne høringssvar kontaktet Erhvervsstyrel-
sens Område for Bedre Regulering med henblik på, at de foretagne vurderinger af de ad-
ministrative konsekvenser konsolideres. Derfor vil Erhvervsstyrelsen udarbejde en kvali-
tativ beskrivelse af de administrative konsekvenser for erhvervslivet, som vil blive over-
sendt til Skatteudvalget. Herudover vil Erhvervsstyrelsen igangsætte en aktivitetsbaseret
måling af de administrative konsekvenser (AMVAB) for dansk erhvervsliv, som ventes
oversendt til Skatteudvalget ultimo januar 2022.”
Side 3 af 3