Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2498589_0001.png
10. december 2021
J.nr. 2020 - 9326
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af
lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Regulering af antallet af ciga-
retter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssat-
serne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktaf-
gifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 29. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Kenneth Mikkelsen (V).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
L 89b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om lovforslagets formål om at styrke folkesundheden i Danmark og om afgiften på nikotinprodukter, til skatteministeren
2498589_0002.png
Spørgsmål
I indledningen til lovforslaget skriver ministeren, at ”Lovforslagets væsentligste formål er
at styrke folkesundheden i Danmark”. Vil ministeren oplyse,
hvordan det hænger sam-
men med, at Skatteministeriet anslår, at ”afgiften på nikotinprodukter vil give anledning
til, at et forbrug på ca. 8 mio. nikotinposer skifter til tobaksprodukter (substitution)”, jf.
svar på SAU alm. del
spørgsmål 731 (folketingsåret 2020-21), og hvordan det hænger
sammen med den medicinske konsensus om, at røgfri produkter indebærer markant la-
vere sundhedsrisiko sammenlignet med traditionelle tobaksprodukter?
Svar
Med L 89 foreslår regeringen at indføre afgift på nikotinprodukter, herunder nikotinpo-
ser. Regeringen ønsker, at forbruget af nikotinposer reduceres
særligt i forhold til børn
og unge.
Det bemærkes, at lovforslaget skal ses i sammenhæng med de øvrige tiltag, som er vedta-
get vedrørende tobak og nikotin. Det gælder navnlig forhøjelsen af tobaksafgifterne, den
nationale handleplan mod børn og unges rygning, som en række af Folketingets partier
har støttet, samt indførelse af afgift på nikotinholdige væsker.
Som det fremgår af sundhedsministerens endelige svar på SUU alm. del spm. 15 (2021-
22) er der på nuværende tidspunkt ikke tilstrækkelig viden til at beregne, i hvilket omfang
afgiften på nikotinprodukter vil medføre substitution til andre produkter.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at afgiften på nikotinprodukter reducerer forbru-
get af nikotinposer med ca. 45 mio. stk. En mindre del af faldet i forbruget afspejler, at
Skatteministeriet beregningsteknisk har forudsat, at forbrug af ca. 8 mio. nikotinposer
skifter til forbrug af ca. 8 mio. cigaretter, svarende til knap 0,2 pct. af cigaretforbruget,
idet afgiften isoleret set forskyder prisforholdet mellem disse produkter, hvor der bereg-
ningsteknisk er forudsat at kunne forekomme substitution i efterspørgslen. Det kan sam-
tidig bemærkes, at afgiften på tobak er blevet hævet, hvilket isoleret set har modsat rettet
virkning på nævnte prisforhold, og blev skønnet at reducere forbruget af cigaretter og
røgtobak med knap 20 pct.
Der henvises til punkt 2 i sundhedsministerens endelige svar på SUU alm. del spm. 1680
(2020-21) vedrørende de sundhedsskadelige konsekvenser ved brug af rene nikotinpro-
dukter i forhold til cigaretter.
Side 2 af 2