Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 Bilag 8, L 89 A Bilag 8, L 89 B Bilag 8
Offentligt
2497850_0001.png
Delivering a Smoke-Free Future
Foretræde for Skatteudvalget
L89 - indførelse af afgift på nikotinprodukter
L 89a - 2021-22 - Bilag 8: Henvendelse af 8/12-21 fra Philip Morris Danmark om præsentation til foretræde den 9. december 2021
2497850_0002.png
Hvad siger videnskaben?
Karl Erik Lund, professor, Folkehelseinstituttet (N):
“I
Norge er snus den mest anvendte metode til rygestop, efterfulgt af e-cigaretter.
Disse
produkter benyttes af rygere, som af forskellige årsager ikke ønsker at benytte de
anbefalede nikotinerstatnings-produkter.
(…) Snus [fører] ikke til de sygdomme som er
årsag til to tredjedele af de rygningsrelaterede dødsfald; lungekræft, hjerte-kar sygdomme
og KOL.” (Berlingske 21.
oktober 2021)
National Institute for Heath and Care Excellence (UK)
“Ekspertkomiteen var enig om, at folk skal kunne bruge e-cigaretter som en af flere
muligheder til at stoppe rygning, hvis det er, hvad de ønsker.” (nice.org.uk, 25.
juni 2021)
Karl Fagerström, professor (S):
“Beskatningen af produkter, som indeholder nikotin, bør følge samme princip, som de fleste
lande anvender på alkohol.
Beskatningsniveauet bør således fastsættes i forhold til et
produkts skadelighed.
Det ville medvirke til en forbedret folkesundhed.” (høringssvar i
forbindelse med TED Open Consultation)
2
L 89a - 2021-22 - Bilag 8: Henvendelse af 8/12-21 fra Philip Morris Danmark om præsentation til foretræde den 9. december 2021
2497850_0003.png
Sundhedsstyrelsen…
… mener ikke, at 75 pct.
lavere dødelighed er relevant
”At et produkt er mindre skadeligt end tobaksrygning gør det ikke nødvendigvis til et produkt,
som Sundhedsstyrelsen kan anbefale.
Hvert år dør 13.600 danskere som følge af rygning, og det estimeres, at op imod halvdelen af
personer, der ryger regelmæssigt, kan forvente at dø af rygerelaterede sygdomme som fx KOL,
hjertekarsygdomme og kræft.
Dette betyder, at selv ved en reducering af dødeligheden eller sygeligheden på eksempelvis
75 pct.
ved brugen af et substitutionsprodukt, vil der ud fra et folkesundhedsperspektiv
være en ikke-acceptabel risiko forbundet med brugen af det”
(SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1680 - 19.
oktober 2021)
3
L 89a - 2021-22 - Bilag 8: Henvendelse af 8/12-21 fra Philip Morris Danmark om præsentation til foretræde den 9. december 2021
2497850_0004.png
Politiske principper i Sverige og Norge
Sverige: Sveriges Riksdag:
”Endelig tilslutter Riksdagen sig udvalgets synspunkt om, at regeringen bør bede
Socialstyrelsen afklare hvilke gradsforskelle, der er på ANDT-produkters skadelige
virkninger, der er videnskabeligt bevist, og tilkendegive dette for regeringen”
(Socialutskottets betänkande 2020/21:SoU25)
Norge:
Statssekretær Lars Vangen, Finansdepartementet
”Afgiftsniveauet på nye nikotinprodukter, såsom e-cigaretter, bør tilpasses de sundhedsskader, de
kan forårsage. Afgiften for e-cigaretter er derfor lavere end afgiften for cigaretter.Afgiftssatsen
for nikotinholdig e-væske er omkring 30 pct. af afgiften for tobakscigaretter, opgjort på baggrund
af det gennemsnitlige daglige forbrug” (Dagbladet.no – 25 november 2021)
4
L 89a - 2021-22 - Bilag 8: Henvendelse af 8/12-21 fra Philip Morris Danmark om præsentation til foretræde den 9. december 2021
2497850_0005.png
Afgiftsgrundlag og forenelighed med nabolande
Bred konsensus blandt eksperter om, at nikotin ikke den primære årsag til rygerelaterede
sygdomme trods nikotinens afhængighedsskabende egenskaber.
Lungekræft, kardiovaskulære
sygdomme m.m., forårsages primært af inhaleringen af skadelige stoffer, der skabes når
tobakken brændes – ikke af nikotinen.
Nikotinindholdet er vigtigt i de røgfri alternativer til cigaretter for at tilskynde voksne rygere,
som ellers ville fortsætte, til at skifte fra tobaksprodukter, der brænder, til røgfri alternativer.
Nikotinindholdet er ikke et passende afgiftsgrundlag, når man ønsker at tage højde for de
negative eksternaliteter.
Derudover, er det heller ikke praktisk at håndhæve en afgift baseret på
nikotinindhold pga.
kompleksiteten i at måle koncentration i forskellige forbrugsvarer.
Den danske punktafgift bør følge den samme struktur, som er etableret i Sverige og Norge,
hvor punktafgiften er baseret på produktets vægt, fremfor indholdet af nikotin.
En afgift baseret på vægten af produktet vil være nemmere at håndhæve, administrere, at
efterleve, og vil effektivisere opkrævningen af afgifter.
Skatteniveauer, som er sammenlignelige
med andre landes vil minimere risikoen for handel og illegal import på tværs af landegrænser.
5
L 89a - 2021-22 - Bilag 8: Henvendelse af 8/12-21 fra Philip Morris Danmark om præsentation til foretræde den 9. december 2021
2497850_0006.png
Behov for at forberede en revision
Foruden Danmark, har også Letland forsøgt sig med en afgiftsordning baseret på
nikotinindhold i væsker til e-cigaretter.
Den ordning blev rullet tilbage i 2021, netop pga.
kompleksiteten i håndhævelsen.
Ser man udover EU’s grænser, findes der ingen præcedens for afgifter baseret på indhold
af nikotin – hverken for forbrændingsprodukter eller røgfri (forbrændingsfri) produkter.
En afgift baseret på nikotinindhold vil kræve en særdeles præcis kontrol af
nikotinkoncentrationen, ellers vil systemet være sårbart i forhold til skatteunddragelse eller
i forhold til tvister i tilfælde af uenigheder om de målte koncentrationer.
Såfremt man vedtager en afgift baseret på nikotinindhold, anbefaler vi kraftigt, at
lovgivningen bliver genstand for revision efter to år med henblik på at vurdere de
praktiske konsekvenser og efterlevelsen.
6
L 89a - 2021-22 - Bilag 8: Henvendelse af 8/12-21 fra Philip Morris Danmark om præsentation til foretræde den 9. december 2021
2497850_0007.png
Risiko for grænsehandel?
- Skatteministeriets tal for afgiftbelastning
or an e ser nikotinposer kan an lo li t in f re til an ark til e et for r
”Privatpersoner kan indføre punktafgiftspligtige varer fra andre EU-lande til eget brug.
Det dækker fx
over privatpersonens personlige forbrug eller personens husstand. Det er ikke muligt at fastsætte det
nøjagtige antal pakker en privatperson må medbringe, da det beror på en konkret vurdering. ”
(Skatteministerens svar på spørgsmål nr. 41 af 30. november 2021)
I praksis intet loft…
7
L 89a - 2021-22 - Bilag 8: Henvendelse af 8/12-21 fra Philip Morris Danmark om præsentation til foretræde den 9. december 2021
2497850_0008.png
Problemer i forbindelse med stempelmærker
Stempelmærker anvendes på cigaretpakninger og opvarmet tobak, men har hidtil ikke været
anvendt for røgfri produkter såsom væsker til e-cigaretter og nikotinposer.
Omfattende arbejde forestår – både for myndigheder og for producenter:
De påtænkte stempelmærker skal udformes, så de kan anvendes på de forskellige emballagetyper, designes med
oplysninger som korresponderer med den brede vifte af produktvarianter for at kunne tjene sit kontrolformål
Mærkerne skal trykkes, bestilles og distribueres,
Materiel (maskiner) skal anskaffes for påsætning af mærkerne for de forskellige produktionsserier, der i øvrigt skal
integreres i de eksisterende produktionslinjer.
Endelig skal virksomhederne forinden registreres og have godkendt lagerfaciliteter.
Fastholdes den urealistiske tidsramme, kan det få følgevirkninger såsom:
mistet omsætning i detailhandlen og mistede afgifter til staten.
risiko for, at et utilstrækkeligt udbud kan fremme og sætte fart i grænsehandelen og illegal handel.
8