Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 Bilag 13, L 89 A Bilag 13, L 89 B Bilag 13
Offentligt
2501348_0001.png
Til lovforslag nr.
L 89
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og om ophævelse af
lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven
(Regulering af antallet af cigaretter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssatserne for
røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktafgifter, ændring af momsloven som reaktion på
covid-19-pandemien m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-4, herunder om deling af lovforslaget,
Liberal Alliances medlem af udvalget har stillet ændrings-
forslag nr. 7, 10 og 11, og skatteministeren har stillet æn-
dringsforslag nr. 5, 6, 8, 9 og 12.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag. Flertallet indstil-
ler det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af
skatteministeren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, NB og LA) indstiller
de under A og B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de til de under A og
B nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for de til det under A nævnte lovforslag
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under
B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af skatteministe-
ren til det under B nævnte lovforslag stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil ved 2. behandling redegøre for sin
stilling til de af Liberal Alliance til det under B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer, at forslaget
– trods de gode intentioner om at mindske unges brug af
nikotin – har en række mangler, som Folketinget ikke er lyk-
kedes med at få tilfredsstillende svar på fra skatteministeren
og sundhedsministeren under udvalgsbehandlingen. Venstre
konstaterer, at lovforslaget ifølge Skatteministeriet vil med-
føre et øget salg af cigaretter. Ifølge regeringens oplysninger
vil lovforslaget medføre en substitution fra 8 mio. nikotin-
poser til tobaksprodukter. Ud fra en sundhedsbetragtning er
det uheldigt, fordi tilgængelig evidens kategorisk finder, at
der er større sundhedsomkostninger fra traditionelle tobaks-
produkter sammenlignet med røgfri nikotinprodukter. Venst-
re konstaterer, at forslaget modarbejder ambitionen om en
røgfri generation i 2030.
Tilbage står, at lovforslaget ser ud til at have en nega-
tiv effekt på folkesundheden, hvilket står i modsætning til
lovforslagets egentlige formål om at styrke danskernes fol-
kesundhed.
Venstre finder det endvidere betænkeligt, at regeringen
ikke tager det potentielle grænsehandelsproblem alvorligt. I
betragtning af at afgiftsdifferencen i forhold til Sverige bli-
ver på mindst 6,8 kr., og at priserne i forvejen er lavere
AX027124
L 89a - 2021-22 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501348_0002.png
2
i Sverige, og at der i praksis ikke er grænser for privat im-
port, tyder meget på, at man skaber grobund for omfattende
grænsehandel. Skatteministeriet vurderer, at den nye afgift
vil give anledning til øget grænsehandel af 2 mio. dåser
nikotinposer.
Venstre opfordrer til, at grænsehandelen med nikotindå-
ser følges nøje.
Venstre konstaterer, at erhvervslivet finder det urealistisk
at forsyne nikotinposedåser med stempelmærker allerede fra
den 1. juli 2022 som foreslået af regeringen. Regeringens
ønske om, at afgifterne skal slå hurtigt igennem, opnås ikke
ved, at en branche pålægges regler, som branchen ikke har
mulighed for at efterleve.
Venstre opfordrer til, at ikrafttrædelsen udsættes, så er-
hvervslivet har passende tid til at omstille produktionen til
de nye regler.
Intentionen om, at lovforslaget skal bidrage til at styrke
folkesundheden, ser efter regeringens oplysninger ikke ud til
at holde til et møde med virkeligheden.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud-
valg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Re-
gulering af antallet af cigaretter i en pakke)« omfattende
titelnoten, § 1 og § 16, stk. 1 og 5.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om forskellige for-
brugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og op-
hævelse af lov om ændring af lov om forskellige forbrugs-
afgifter og opkrævningsloven (Indførelse af afgift på niko-
tinprodukter, sammenlægning af afgiftssatserne for røgfri
tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for
visse punktafgifter, ændring af momsloven som reaktion på
covid-19-pandemien m.v.)« omfattende titelnoten, §§ 2-15
og § 16, stk. 1-4 og 6.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til titlen
2)
Noten
til lovens titel affattes således:
»1) Loven har som udkast været notificeret i overensstem-
melse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hen-
syn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informa-
tionssamfundets tjenester (kodifikation).«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 16
3)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2-4«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
4)
I
stk. 5
ændres »§ 1« til: »Loven«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til titlen
5)
I
noten
til lovens titel ændres i
2. pkt.
»covid-19-pan-
demien« til: »covid-19-pandemien, EU-Tidende 2021, nr. L
250, side 1«.
[Præcisering af noten til lovens titel]
Til § 2
6)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
afsnit lX
ændres i
§ 13 a, stk. 2, nr. 1,
»bekendtgørelse nr. 1263 af 15.
december 2008 om medicinsk udstyr« til: »bekendtgørelse
nr. 957 af 29. april 2021 om medicinsk udstyr og produkter
uden medicinsk formål«.
[Rettelse af henvisning]
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af et
mindretal
(V, DF og NB):
7)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
afsnit lX
ændres i
§ 13 b, stk. 1,
»5,5 øre« til: »3,5 øre«.
[Ændring af afgift på nikotinprodukter]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
8)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
afsnit lX
æn-
dres i
§ 13 l
»eller personer, som er i besiddelse af varerne«
til: »og personer, som er i besiddelse af sådanne varer«.
[Sproglig ændring]
9)
Nr. 6, 8, 10, 14
og
17
udgår.
[Overflødige bestemmelser]
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af et
mindretal
(V, DF og NB):
10)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 14 b
ændres i
5. pkt.
»1. juli 2022« til: »1. januar 2023«, i
6. pkt.
ændres »30.
juni 2022« til: »31. december 2022«, »1. juli 2022« til: »1.
januar 2023«, og »15. juli 2022« til: »15. januar 2023«, og i
7. pkt.
ændres »15. juli 2022« til: »15. januar 2023«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Til § 16
11)
I
stk. 2
ændres »1. juli 2022« til: »1. januar 2023«.
[Udskydelse af ikrafttrædelsesdato]
L 89a - 2021-22 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501348_0003.png
3
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
12)
I
stk. 2
ændres »6 og 8-17« til: »9, 11-13, 15 og 16«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det ene
lovforslag (A) vedrører regulering af antallet af cigaretter i
en pakke. Det andet lovforslag (B) vedrører indførelse af af-
gift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssatserne
for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregi-
strering for visse punktafgifter, ændring af momsloven som
reaktion på covid-19-pandemien m.v.
Til nr. 2-4
Der er tale om konsekvensændringer som følge af forsla-
get om deling af lovforslaget i to forslag, jf. ændringsforslag
nr. 1.
Til nr. 5
Det foreslås, at det anføres i noten til lovforslagets titel,
at Rådets direktiv (EU) 2021/1159 af 13. juli 2021 om æn-
dring af direktiv 2006/112/EF, for så vidt angår midlertidige
fritagelser ved indførsel og visse leveringer som reaktion på
covid-19-pandemien er offentliggjort i EU-Tidende 2021, nr.
L 250, side 1.
Til nr. 6
I lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås det at nyaffatte afsnit
IX i lov om forskellige forbrugsafgifter. I den forbindelse
foreslås det at indsætte bestemmelserne §§ 13 a-13 l. I det i
lovforslagets § 2, nr. 1, foreslåede § 13 a foreslås der indført
en afgift på nikotinholdige væsker. Af det i lovforslagets §
2, nr. 1, foreslåede § 13 a, stk. 2, nr. 1, foreslås det, at der
ikke vil skulle betales afgift af nikotinholdige væsker, der er
godkendt ved en markedsføringstilladelse efter lov om læge-
midler eller i medfør af EU-retlige regler om fastlæggelse af
fællesskabsprocedurer for godkendelse af humanmedicinske
lægemidler, eller som markedsføres som medicinsk udstyr
forsynet med CE-mærkning i overensstemmelse med be-
kendtgørelse nr. 1263 af 15. december 2008 om medicinsk
udstyr.
Bekendtgørelse nr. 1263 af 15. december 2008 om medi-
cinsk udstyr er imidlertid afløst af bekendtgørelse nr. 957
af 29. april 2021 om medicinsk udstyr og produkter uden
medicinsk formål.
Det foreslås derfor ved ændringsforslaget, at henvisnin-
gen i det i lovforslagets § 2, nr. 1, foreslåede § 13 a, stk. 2,
nr. 1, rettes, således at der henvises til den gældende version
af bekendtgørelsen.
Det foreslåede ændrer ikke ved, hvilke nikotinholdige
væsker som foreslås afgiftsfritaget.
Til nr. 7
Hensynet til folkesundheden og risikoen for omfattende
grænsehandel og opblomstring af et illegalt marked taler
for en anden afgiftsmæssig balance end den afgift, der er
foreslået. Fastholdes afgiften på 5,5 øre pr. mg nikotin øges
forbruget af tobaksprodukter ifølge Skatteministeriet med 8
mio. om året. Samtidig vil rygere mødes af en unødig høj
barriere for røgfri nikotinprodukter som trædesten væk fra
rygning. Et afgiftsniveau på 5,5 øre pr. mg. nikotin vil også
medføre, at Danmark indfører en afgift, der er fire gange hø-
jere end afgiften i Sverige. Skatteministeriet vurderer, at det
foreslåede afgiftsniveau vil medføre øget grænsehandel og
illegal handel på 2 mio. dåser nikotinposer årligt svarende til
12,5 pct. af det nuværende danske marked.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at afgiften
fastsættes til 3,5 øre pr. mg nikotin. Dette afgiftsniveau vil
fortsat hæmme efterspørgslen på de røgfri nikotinprodukter
betydeligt, særlig blandt børn og unge, samtidig med at det
prismæssige spænd til cigaretter opretholdes på et niveau,
hvor substitutionen fra nikotinposer til tobaksprodukter vil
blive langt mindre udtalt og grænsehandel og illegal handel
begrænses. En afgift på 3,5 øre pr. mg nikotin vil betyde, at
afgiftsniveauet fortsat er højere i Danmark end i Norge og
Sverige.
Til nr. 8
I lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås det at nyaffatte afsnit
IX i lov om forskellige forbrugsafgifter. I den forbindelse
foreslås det at indsætte bestemmelserne §§ 13 a-13 l. I den
i lovforslagets § 2, nr. 1, foreslåede § 13 l foreslås det, at
en række bestemmelser i afsnittet om fællesbestemmelser i
lov om forskellige forbrugsafgifter (§ 14 a, stk. 2-7, § 15,
stk. 1, 3 og 4, § 16 a, stk. 1-8, § 21 og § 24, stk. 1) ikke
vil skulle finde anvendelse for virksomheder, der fremstiller,
omhælder, ompakker, indfører eller fra udlandet modtager
varer, der skal betales afgift af efter de i lovforslagets § 2,
nr. 1, foreslåede § 13, § 13 a, stk. 1, eller § 13 b, stk. 1,
virksomheder, der handler med sådanne varer, eller person-
er, som er i besiddelse af varerne.
Med ændringsforslagene foreslås det, at der foretages en
sproglig ændring af sidste led i sætningen, således at »eller
personer, som er i besiddelse af varerne« ændres til »og
personer, som er i besiddelse af sådanne varer«.
Hensigten med ændringsforslagene er at opnå en sproglig
forbedring af bestemmelserne.
Til nr. 9
I lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås det at nyaffatte afsnit
IX i lov om forskellige forbrugsafgifter. I den forbindelse
foreslås det at indsætte bestemmelserne §§ 13 a-13 l. I den
i lovforslagets § 2, nr. 1, foreslåede § 13 l, foreslås det, at
en række bestemmelser i afsnittet om fællesbestemmelser i
lov om forskellige forbrugsafgifter (§ 14 a, stk. 2-7, § 15,
stk. 1, 3 og 4, § 16 a, stk. 1-8, § 21 og § 24, stk. 1) ikke
vil skulle finde anvendelse for virksomheder, der fremstiller,
omhælder, ompakker, indfører eller fra udlandet modtager
varer, der skal betales afgift af efter de i lovforslagets § 2,
nr. 1, foreslåede § 13, § 13 a, stk. 1, eller § 13 b, stk. 1,
virksomheder, der handler med sådanne varer, eller person-
er, som er i besiddelse af varerne.
Det er med lovforslagets § 2, nr. 6, 8, 10, 14 og 17,
foreslået, at der i de relevante bestemmer indsættes en hen-
L 89a - 2021-22 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501348_0004.png
4
visning tilbage til den i lovforslagets § 2, nr. 1, foreslåede §
13 l. I lovforslagets § 2, nr. 6, 8, 10 og 17, er henvisningen
indsat i form af selvstændige stykker i de relevante bestem-
melser, hvor der både henvises tilbage til § 13 l og også er
indsat selve ordlyden fra § 13 l. Hensigten med lovforslagets
§ 2, nr. 6, 8, 10, 14 og 17, er, at den enkelte paragraf kan
læses for sig selv.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 2,
nr. 6, 8, 10, 14 og 17 udgår.
Baggrunden herfor er, at det vurderes at være overflødigt,
at der henvises tilbage til den i lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslåede § 13 l i samtlige bestemmelser, som denne be-
stemmelse angiver.
Til nr. 10 og 11
I dag anvendes der stempelmærker på cigaretpakninger
og opvarmet tobak, men ikke på røgfri produkter, væsker
til e-cigaretter og nikotinposer. Med lovforslaget foreslås en
stempelmærkeordning for røgfri produkter, væsker til e-ci-
garetter og nikotinposer med en ikrafttrædelsesdato den 1.
juli 2022, hvilket giver Skatteministeriet og branchen min-
dre end 6 måneder til at udforme stempelmærkerne, trykke,
bestille og distribuere stempelmærkerne og omstille produk-
tionen, så den er tilpasset udformningen af stempelmærker-
ne. Det er usædvanligt kun at give erhvervslivet mindre end
6 måneder til en sådan omstilling, og derfor foreslås det at
sikre en realistisk tidsramme for denne proces.
Det foreslås derfor, at Skatteforvaltningen og branchen
får 1 år til at implementere stempelmærkeordningen.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 11, at ikraft-
trædelsesdatoen ændres til den 1. januar 2023.
Som konsekvens heraf foreslås det med ændringsforslag
nr. 10, at detailpakninger med varer, jf. de foreslåede § 13,
§ 13 a, stk. 1, eller § 13 b, stk. 1, påsat stempelmærker
først må udleveres fra de registrerede oplagshavere fra og
med den 1. januar 2023, og at afgiften for stempelmærker
udleveret til og med den 31. december 20022 forfalder
den 1. januar 2023 og skal betales senest den 15. januar
2023. Den 15. januar 2023 vil derfor anses for sidste rettidi-
ge betalingsdag.
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 9, hvor det foreslås, at lovforslagets § 2, nr.
6, 8, 10, 14 og 17 udgår.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2021 og var
til 1. behandling den 25. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 17. septem-
ber 2021 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bi-
lag 327 (folketingsåret 2020-21). Den 17. november 2021
sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 83 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt (S) Brian Bressendorff (S) Anne Paulin (S)
fmd.
Anders Kronborg (S)
Kasper Sand Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Karsten Filsø (SF) Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL)
Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
L 89a - 2021-22 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501348_0005.png
5
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5