Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 Bilag 10, L 89 A Bilag 10, L 89 B Bilag 10
Offentligt
2499996_0001.png
10. december 2021
Orientering om vurdering af administrative konsekvenser for er-
hvervslivet ved SAU L 89 om forslag til lov om ændring af tobaksaf-
giftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, momsloven og forskel-
lige andre love og ophævelse af lov om ændring af lov om forskellige
forbrugsafgifter og opkrævningsloven
Dette notat vedrører de administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv ved
vedtagelse af ovennævnte forslag. I forbindelse med den eksterne høring blev det
anført af en høringspart, at de administrative konsekvenser for erhvervslivet vil
være væsentlige. Skatteministeriet er efterfølgende gået i dialog med denne hø-
ringspart og har fået tilsendt nye oplysninger fra denne virksomhed. Herudover
er der indhentet oplysninger fra udvalgte repræsentanter. Erhvervsstyrelsen har
modtaget kopi af disse oplysninger. Nærværende notat er udarbejdet af Erhvervs-
styrelsen. Notatet er udarbejdet på baggrund af de modtagne oplysninger, der in-
dikerer, at lovforslagets administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv kan
være væsentlige.
På baggrund heraf forelægges nedenfor en kvalitativ beskrivelse af de forventede
administrative aktiviteter og konsekvenser for erhvervslivet bestående af de dan-
ske producenter, importører, grossister og detailhandel, herunder omkring 2.000
kiosker, 2.800 supermarkeder samt øvrige detailled, som indgår i markedet for
salg af nikotinposer og røgfri tobak.
Det er ikke muligt på det foreliggende grundlag at estimere de administrative
omkostninger præcist. Indikation fra de adspurgte repræsentanter tyder imidlertid
på, at lovforslaget indeholder væsentlige administrative byrder.
På baggrund af de indhentede oplysninger fra erhvervet vil Erhvervsstyrelsen
igangsætte en aktivitetsbaseret måling af virksomhedernes administrative byrder
(AMVAB-måling) med henblik på nærmere kvantificering og beskrivelse af lov-
forslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet. Resultaterne af
AMVAB-målingen forventes at foreligge ultimo januar 2022, hvorefter resultatet
oversendes til Skatteudvalget.
Tilbagekaldelse af nikotinposer og røgfri tobak uden stempelmærker
I lovforslaget foreslås det, at nikotinposer og røgfri tobak skal være påsat stem-
pelmærker fra og med den 1. juli 2022.
Lovforslaget indeholder en såkaldt ”clean
market”
regel, som indebærer, at grossister og detailhandlere alene må sælge og
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
L 89a - 2021-22 - Bilag 10: Notat om de administrative konsekvenser for erhvervslivet, fra skatteministeren
2499996_0002.png
2/2
opbevare nikotinposer og røgfri tobak uden stempelmærker i henholdsvis 3 må-
neder og 4 måneder fra 1. juli 2022. Reglen medfører således, at varerne enten
skal destrueres hos detailhandleren eller grossisten eller tilbagekaldes med hen-
blik på destruktion eller påsætning af stempelmærke. Nogle af de adspurgte re-
præsentanter fra markedet har oplyst, at forventningen i branchen vil være, at
tilbagekaldelse af usolgte nikotinposer og røgfri tobak vil tilfalde producenterne,
som må facilitere besøg hos danske supermarkeder, købmænd og øvrige detailled,
som sælger nikotinposer. Disse repræsentanter vurderer, at omstillingsomkost-
ningerne hertil vil være væsentlige. Det bemærkes dog i den forbindelse, at om-
kostningerne afhænger af den konkrete håndtering ved detailleddet, producenter-
nes tilgang til opgaven og i hvilket omfang, der i butikkerne bliver solgt ud af
nikotinposer og røgfri tobak uden stempelmærker inden overgangsperiodens ud-
løb. De adspurgte repræsentanter har oplyst, at videresalg af tilbagetrukne varer
ikke er muligt, da disse én gang har været ude i detailleddet, hvorfor omkostnin-
ger til varedestruktion må forventes.
Køb, drift og vedligeholdelse af stempelmærkemaskiner
I lovforslaget foreslås indført krav om, at nikotinposer og røgfri tobak påføres
stempelmærker. Påsætning af stempelmærker er allerede påkrævet for røgfri to-
bak fra maj 2024, jf. tobaksvarelovens § 22 b og § 31 b, som blev indsat med lov
nr. 86 af 30. januar 2019. Nogle af de adspurgte repræsentanter har oplyst, at de
til brug for påsætningen af disse stempelmærker forventer at indkøbe maskiner.
De forventer desuden særskilte løbende omkostninger ved fremrykning af indkøb
af maskiner og ekstra drift, herunder slitage og bemanding af maskine, som af
repræsentanter fra erhvervet vurderes at være væsentlige.
Enkelte af de adspurgte repræsentanter har oplyst, at der skal indkøbes særskilte
maskiner til påsætning af stempelmærker på dåser med nikotinposer.
Indkøb, håndtering og påføring af stempelmærker
Nogle repræsentanter fra markedet har oplyst, at der må forventes meromkost-
ninger til håndtering og påsætning af stempelmærker for nikotinposer. De oply-
ser, at stempelmærker leveres som ark og skal derefter klippes, bundtes og påsæt-
tes. Det bemærkes i den forbindelse, at stempelmærker kan bestilles enten som
ark, som skal klippes, eller som ruller med selvklæb, som ikke skal klippes eller
bundtes. Virksomhederne bestemmer selv, hvilken løsning de ønsker at anvende.
Herudover har repræsentanterne gjort opmærksom på forventede meromkostnin-
ger til lagerstyring.
Månedlige angivelser for røgfri tobak (administrativ lettelse)
Reglerne for angivelse af afgift af røgfri tobak ændres fra og med den 1. juli 2022,
således at virksomhederne ikke længere skal indgive en månedlig angivelse. Det
betyder, at virksomheder, der i dag producerer eller importerer røgfri tobak, fra
og med 1. juli 2022 ikke længere skal opgøre og angive den afgiftspligtige
mængde til Skattestyrelsen samt indbetale afgiften. Dette udgør en løbende ad-
ministrativ lettelse, som skal modregnes i ovennævnte administrative omkostnin-
ger.