Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2499145_0001.png
10. december 2021
J.nr. 2020 - 9326
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af
lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Regulering af antallet af ciga-
retter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssat-
serne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktaf-
gifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 83 af 9. december 2021.
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/12-21 fra Philip Morris Danmark om præsentation til foretræde den 9. december 2021, til skatteministeren
2499145_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. december 2021 om præsentation til
foretræde i udvalget den 9. december 2021, jf. L 89 - bilag 8.
Svar
Af Philip Morris Internationals (PMI) materiale fra foretrædet i Skatteudvalget den 9. de-
cember 2021 om L 89 fremgår blandt andet udsagn fra en norsk professor om rygestop
og fra en svensk professor om beskatning af produkter i forhold til skadelighed. Der
fremgår desuden et uddrag fra Sundhedsstyrelsens svar på SUU alm. del spm. 1680 (2020-
21) til Sundhedsudvalget om de sundhedsskadelige konsekvenser ved brug af rene niko-
tinprodukter som fx nikotinposer i forhold til cigaretter. Endvidere fremgår politiske ud-
meldinger i Sverige og Norge om, at afgiftsniveauet bør tilpasses de tilknyttede sundheds-
skader. PMI fremfører, at nikotinindholdet ikke er et passende afgiftsgrundlag i forhold til
de negative eksternaliteter, og at afgiftsstrukturen i stedet bør være vægtbaseret ligesom i
Sverige og Norge. PMI anbefaler, at en afgift baseret på nikotinindholdet revideres efter
to år. PMI fremfører, at der i praksis ikke er et loft for grænsehandel med nikotinposer,
da det er lovligt at indføre til eget forbrug. Afslutningsvis fremfører PMI en række pro-
blemer i forbindelse med stempelmærkeordningen.
Hertil bemærkes
Med L 89 foreslår regeringen at indføre afgift på nikotinprodukter, herunder nikotinpo-
ser. Nikotin er afhængighedsskabende og sundhedsskadeligt uanset i hvilken form, det
optræder. Den foreslåede afgift på nikotinprodukter skal være med til at nedbringe for-
bruget af nikotin, herunder særligt hos de unge.
Det bemærkes, at lovforslaget skal ses i sammenhæng med de øvrige tiltag, som er vedta-
get vedrørende tobak og nikotin. Det gælder navnlig forhøjelsen af tobaksafgifterne, den
nationale handleplan mod børn og unges rygning, som en række af Folketingets partier
har støttet, samt indførelse af afgift på nikotinholdige væsker.
Der er mange hensyn, der indgår og skal afvejes ved fastsættelse af niveauet for afgiften
på nikotinprodukter. Det gælder fx effekten på forbruget og substitution til andre pro-
dukter, samt hensynet til grænsehandel og illegal handel. Regeringen mener, at den fore-
slåede sats på 5,5 øre pr. mg nikotin samlet set er et fornuftigt niveau, når de mange hen-
syn tages i betragtning.
For så vidt angår
rygestop og beskatning ift. skadelighed
henvises til besvarelsen af SAU L 89
spørgsmål 8 og 12 (2021-22).
For så vidt angår
Sundhedsstyrelsens svar om sundhedsskadelige konsekvenser
kan jeg henholde
mig til besvarelsen af SAU L 89 spørgsmål 64 (2021-22).
For så vidt angår
politiske udmeldinger i Sverige og Norge og afgiftsniveauet
henvises til besvarel-
sen af SAU L 89 spørgsmål 12, 32 og 69 (2021-22).
Side 2 af 3
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/12-21 fra Philip Morris Danmark om præsentation til foretræde den 9. december 2021, til skatteministeren
2499145_0003.png
For så vidt angår
afgiftsgrundlag og afgiftsstruktur i nabolande
henvises til besvarelsen af SAU L
89 spørgsmål 24 og 61 (2021-22).
For så vidt angår
revision af loven
bemærkes det, at der generelt er en løbende dialog mellem
Skatteministeriet og Skatteforvaltningen om indretningen af skatte- og afgiftslovgivnin-
gen.
For så vidt angår
grænsehandel
henvises til besvarelsen af SAU L 89 spørgsmål 19 og 38
(2021-22). Desuden bemærkes, at der vil gælde de samme regler for privatpersoners ind-
førsel af nikotinposer, som der gælder for andre punktafgiftspligtige varer. Den rejsende
skal kunne redegøre nærmere for formålet med købet, hvis mængden af varer har et om-
fang, der gør det tvivlsomt, at varerne er til eget brug.
For så vidt angår
stempelmærker
henvises til besvarelsen af SAU L 89 spørgsmål 54 og 72
(2021-22).
Side 3 af 3