Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2498899_0001.png
10. december 2021
J.nr. 2020 - 9326
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af
lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Regulering af antallet af ciga-
retter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssat-
serne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktaf-
gifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 76 af 6. december 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om, hvorfor der ikke anvendes samme afgiftsmodel og afgiftsniveau for e-cigaretter og nikotinprodukter, til skatteministeren
2498899_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeren har foreslået en anden afgiftsmodel og et
andet afgiftsniveau end gældende for nikotinholdige væsker, og hvorfor ministeren i svar
på SAU alm. del - spørgsmål 75 skriver, at ministeren ikke har skiftet holdning til afgifts-
model, når ministeren nu foreslår en ny afgiftsmodel end den gældende på nikotinholdige
væsker?
Svar
Som det også fremgår af svar på SAU alm. del spm. 75 (2021-22), er baggrunden for for-
skellen i de foreslåede afgiftsmodeller blandt andet, at afgifterne i nogen grad skal vare-
tage forskellige hensyn og formål.
Med L 89 foreslås det at indføre en afgift på nikotinprodukter, herunder nikotinposer, der
har til formål at nedbringe forbruget af nikotin, herunder særligt for de unge. Afgiften er
herunder indrettet, så den, når man anvender nikotinprodukter, tilskynder til lavere ind-
hold af nikotin. Afgiften omfatter alle produkter, der indeholder nikotin, og som ikke er
røgfri tobak, nikotinholdig væske, tobaksvare eller et godkendt lægemiddel til rygestop.
Det betyder, at når der udvikles nye afhængighedsskabende nikotinprodukter, vil de som
udgangspunkt blive omfattet af afgiften.
Der er mange hensyn, der indgår og skal afvejes ved fastsættelsen af niveauet for afgiften
på nikotinprodukter. Det gælder fx effekten på forbruget og substitution til andre pro-
dukter samt hensynet til grænsehandel og illegal handel. Regeringen mener, at den foreslå-
ede sats på 5,5 øre pr. mg nikotin samlet set er et fornuftigt niveau, når de mange hensyn
tages i betragtning.
Afgiften på væsker til e-cigaretter har blandt andet til formål at reducere forbruget af væ-
sker til e-cigaretter. For at sikre en enkel og objektiv afgrænsning af hvilke væsker, der på-
lægges afgift, omfatter afgiften kun nikotinholdige væsker. Hvis alle væsker til e-cigaretter
blev omfattet af afgiften, ville spørgsmålet om, hvorvidt den enkelte væske er afgiftsplig-
tig, bero på en subjektiv vurdering af, hvorvidt det er hensigten, at den pågældende væske
skal bruges i en e-cigaret. Det ville medføre væsentlige udfordringer ift. at identificere,
hvilke væsker som kan kategoriseres som
’e-væsker’
og dermed pålægges afgift.
Ifølge Sundhedsstyrelsen viser undersøgelser af væsker til e-cigaretter, at de indeholder
kemiske stoffer med skadelige og potentielt skadelige helbredseffekter. Der foreligger
endnu ikke undersøgelser af helbredseffekter af langtidsbrug af e-cigaretter. Herudover
bemærkes, at nikotin er et afhængighedsskabende og sundhedsskadeligt stof.
Det bemærkes, at afgifterne på nikotinprodukter og nikotinholdige væsker skal ses i sam-
menhæng med de øvrige tiltag, som er vedtaget vedrørende tobak og nikotin. Det gælder
navnlig forhøjelsen af tobaksafgifterne og den nationale handleplan mod børn og unges
rygning, som en række af Folketingets partier har støttet.
Side 2 af 2