5. december 2021
J.nr. 140482
Folketinget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
Att. Skatteudvalget
L88 – FREMSENDELSE AF BEMÆRKNINGER TIL LOVFORSLAG
Med henvisning til det fremsatte lovforslag, L88, forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejendoms-
skat, ejendomsvurderingsloven, dødsboskatteloven og skatteforvaltningsloven, tillader vi os hermed at
fremsende vores bemærkninger til det fremsatte lovforslag.
1
BEMÆRKNINGER TIL LOVFORSLAGETS § 1, NR. 1 – MULIGHED FOR FRITAGELSE FOR STIGNIN-
GER I GRUNDSKYLD
Der er i ejendomsbeskatningslovens § 8A, indsat en mulighed for at kommunalbestyrelsen kan fritage en
ejendomsejer fra en stigning i ejendommens grundskyld, som skyldes ændringer i lokalplanen og som ikke
udnyttes af ejendommens ejere.
Det følger af ejendomsbeskatningslovens § 8A, at en eventuel fritagelse bortfalder ved afståelse af ejen-
dommen. Det foreslås derfor i lovforslaget at en overdragelse til ejerens ægtefælle ikke vil medføre at
fritagelsen bortfalder. Dette hilses velkomment.
Bestemmelsen medvirker dog fortsat til en fastlåsning af ejendommens ejere. Det foreslås derfor at udvide
undtagelsesbestemmelsen således, at det er muligt for ejendommens ejer at foretage en skattefri om-
strukturering, uden at dette anses som en afståelse af ejendommen, derved at fritagelsen bortfalder.
Hvis en ejendomsejer har placeret en ejendom i et selskab, vil en efterfølgende omstrukturering af selska-
bet, som medfører at ejendommen overføres til et nyt eller eksisterende selskab, f.eks. ved fusion eller
spaltning, reelt medføre at ejendommen anses som afstået derved at fritagelsen bortfalder. Dette fremstår
restriktivt, særligt når en sådan omstrukturering ikke medfører afståelsesbeskatning.
På samme vis bør det fortsat være muligt for en ejendomsejer som har sin ejendom placeret i personligt
regi at foretage en skattefri virksomhedsomdannelse, i medfør af virksomhedsomdannelsesloven, i hvilken
forbindelse ejendomme overdrages til et nystiftet selskab. Idet denne omstrukturering på samme vis ikke
medfører afståelsesbeskatning, foreslås det at udvide undtagelsen i ejendomsbeskatningslovens § 8A, så-
ledes at en sådan omstrukturering heller ikke medfører at fritagelsen bortfalder.
2
BEMÆRKNINGER TIL LOVFORSLAGETS § 1 – ÆNDRINGER I DÆKNINGSAFGIFTEN
Det foreslås at dækningsafgiften på en dækningsafgiftspligtig ejendom, pr. 1. januar 2022 beregnes på
baggrund af ejendommens grundværdi pr. 1. januar 2021. Idet de kommende vurderinger for erhvervsejen-
domme pt. er udskudt, forventes denne nye vurdering pr. 1. januar 2021, tidligst i 2022.
DAHL Advokatpartnerselskab | www.dahllaw.dk | CVR 37310085