Skatteudvalget 2021-22
L 88 Bilag 12
Offentligt
2502740_0001.png
Til lovforslag nr.
L 88
Folketinget 2021-22
Ændringsforslag stillet den 15. december 2021 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat,
ejendomsvurderingsloven, dødsboskatteloven og skatteforvaltningsloven
(Fastsættelse af dækningsafgiftspromiller, stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af dækningsafgift, tilpasninger
vedrørende de nye ejendomsvurderinger m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
Af
skatteministeren:
Ad c
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
10)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 23 A, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »10«: », jf. dog
3.-5. pkt«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
11)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 27, stk. 2,
indsættes efter »stk. 3«: »og § 37 A«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]
12)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»02.
Efter § 37 indsættes:
Ȥ 37 A.
Der ansættes af told- og skatteforvaltningen et
foreløbigt beregningsgrundlag efter § 27, stk. 3, til brug for
en foreløbig beregning af grundskylden efter § 27, stk. 2, for
skatteårene 2022 og 2023 for ejendomme, hvorfra der efter
den 1. oktober 2019 er frastykket mere end 40 pct. af ejen-
dommens samlede grundareal, og for ejerlejligheder, hvor
fordelingstallet efter den 1. oktober 2019 er reduceret med
mere end 40 pct. Det foreløbige beregningsgrundlag efter
1. pkt. er ikke bindende og kan frit ændres af ejendomseje-
ren.««
[Ansættelse af foreløbige beregningsgrundlag for skatteåre-
ne 2022 og 2023 for ejendomme, hvorfra en stor del af
ejendommens grundareal er frastykket]
Bemærkninger
Til nr. 10
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der som bidrag
til de udgifter, ejendomme, der anvendes til kontor, forret-
ning, hotel, fabrik, værksted og lign., medfører for kommu-
nen, skal svares dækningsafgift, jf. § 23 A, stk. 1, 1. pkt., i
lov om kommunal ejendomsskat. Dækningsafgift af sådanne
ejendomme svares fra 2022 af 80 pct. af grundværdien med
en af kommunalbestyrelsen fastsat promille, der højst kan
udgøre 10, jf. § 23 A, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunal
ejendomsskat.
Dog kan kommunalbestyrelsen for skatteårene
2021-2028 ikke fastsætte denne promille højere end promil-
len for skatteåret 2020 eller indføre dækningsafgift, jf. § 23
A, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslået at fastsæt-
te promiller for skatteåret 2022, dog således at kommunal-
bestyrelserne vil kunne fastsætte lavere promiller, og at
kommunalbestyrelserne for skatteårene 2023-2028 ikke skal
kunne fastsætte en højere promille end den med lovforslaget
fastsatte promille for 2022, jf. det foreslåede bilag 1.
Som konsekvens heraf er det med lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslået i § 23 A, stk. 2, 1. pkt., efter »10« at indsætte »jf.
dog 3. og 4. pkt«.
Med ændringsforslag nr. 4 er det dog foreslået at affatte §
1, nr. 8, således at der indsættes tre punktummer i stedet for
to punktummer. Efter det nye punktum vil der skulle fast-
sættes promiller for skatteåret 2022 for de kommuner, for
AX027150
L 88 - 2021-22 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 15. december 2021
2502740_0002.png
2
hvilke kommunalbestyrelsen har fastsat en lavere promille
for skatteåret 2022 end promillen for skatteåret 2021, jf. det
foreslåede bilag 2.
Som følge heraf foreslås det med ændringsforslag nr. 10
at affatte lovforslagets § 1, nr. 6, således: »6. I § 23 A, stk. 2,
1. pkt., indsættes efter »10«: », jf. dog 3.-5. pkt«.
Til nr. 11 og 12
Det følger af § 27, stk. 2, i lov om kommunal ejendoms-
skat, at forfalder en rate grundskyld på et tidspunkt, hvor
en vurdering foretaget det forudgående år endnu ikke er
offentliggjort, beregnes raten foreløbigt på grundlag af den
senest forudgående offentliggjorte almindelige vurdering el-
ler omvurdering, jf. ejendomsvurderingslovens §§ 5 og 6.
Eftersom det foreløbige grundlag efter § 27, stk. 2, byg-
ger på en ældre vurdering, er der ikke for ejendomme, hvor-
fra der er frastykket jord, taget højde for dette i det foreløbi-
ge grundlag efter § 27, stk. 2. Konsekvensen heraf er, at
ejere af sådanne ejendomme bliver foreløbigt opkrævet, som
om det frastykkede areal fortsat var en del af ejendommen.
Det kan f.eks. være tilfældet, når der foretages en parcel-
husudstykning. Her opstår der en række nye ejendomme
i forbindelse med udstykningen. I nogle tilfælde vælger
kommunerne, at det oprindelige ejendomsnummer fortsætter
eller overføres til en af de nyudstykkede ejendomme. I andre
tilfælde vælger kommunerne at lade ejendomsnummeret ud-
gå helt eller leve videre som udstykningens fællesareal. Det
samme problem kan opstå, hvis der ændres væsentligt i
fordelingstallet for ejerlejligheder, f.eks. ved opsplitning af
en eller flere ejerlejligheder.
Problemet er således særlig urimeligt, når kommunerne
vælger ikke at lade ejendomsnummeret udgå.
For at sikre ejere af nyopståede ejendomme en mulighed
for at betale grundskylden løbende følger det af § 27, stk.
3, i lov om kommunal ejendomsskat, at Skatteforvaltningen
fastsætter foreløbige værdier. De foreløbige værdier danner
grundlag for en rateopkrævning af grundskylden frem til det
tidspunkt, hvor den nye vurdering udsendes.
De foreløbige værdier fastsættes ud fra forholdene på
og prisniveauet for ejendommen pr. 1. januar i vurderings-
året. Til fastsættelsen af de foreløbige værdier tages der
udgangspunkt i de data, Skatteforvaltningen er i besiddelse
af på tidspunktet for værdifastsættelsen.
Det står ejendomsejeren frit for at ændre den foreløbige
værdi og hermed selv bestemme størrelsen på den foreløbige
opkrævning af grundskyld. Det er kommunerne, der bereg-
ner og opkræver grundskylden, men skulle en ejendomsejer
ønske at ændre den foreløbige værdi, gøres det gennem
Skatteforvaltningen. Ønsker en ejendomsejer en ændring
af den foreløbige værdi, har det samtidig betydning for op-
krævningen for alle øvrige ejere af ejendommen. Hvis flere
ejere ændrer den foreløbige værdi, er det altid den laveste af
de ønskede værdier, der fastsættes.
Skatteforvaltningen er ikke bundet af den foreløbige vær-
di, og viser det sig efterfølgende, at den foreløbige værdi
har været ansat væsentligt for lavt, er det ikke en hindring
for, at der senere kan ske en efteropkrævning af den fulde
grundskyld.
Der fastsættes imidlertid ikke et tilsvarende nyt grundlag
for den oprindelige ejendom, der derfor fortsat beskattes af
alle de frastykkede grunde. Når den nye ejendomsvurdering
foreligger, vil der ske genberegning.
Med ændringsforslag nr. 11 foreslås det i § 27, stk. 2, at
indsætte: »og § 37 A« efter »stk. 3«.
Der er tale om en konsekvens af ændringsforslag nr. 12,
jf. bemærkningerne nedenfor.
Med ændringsforslag nr. 12 foreslås det efter § 37 i lov
om kommunal ejendomsskat at indsætte:
»§ 37 A. Der ansættes af told- og skatteforvaltningen et
foreløbigt beregningsgrundlag efter § 27, stk. 3, til brug for
en foreløbig beregning af grundskylden efter § 27, stk. 2, for
skatteårene 2022 og 2023 for ejendomme, hvorfra der efter
den 1. oktober 2019 er frastykket mere end 40 pct. af ejen-
dommens samlede grundareal, og for ejerlejligheder, hvor
fordelingstallet efter den 1. oktober 2019 er reduceret med
mere end 40 pct. Det foreløbige beregningsgrundlag efter 1.
pkt. er ikke bindende og kan frit ændres af ejendomsejeren.«
Det foreslås således, at der i lov om kommunal ejen-
domsskat indsættes en overgangsregel.
Det foreløbige grundlag vil skulle ansættes ud fra regler-
ne i § 27, stk. 3, 2. og 4. pkt. Det foreløbige grundlag vil
således skulle ansættes med udgangspunkt i forholdene på
og prisniveauet for ejendommen pr. 1. januar i det første
vurderingsår efter ændringen, dog således, at det vil være
den 1. marts 2021, hvis det første vurderingsår efter ændrin-
gen er 2021.
Hermed sikres det, at ejere af en ejendom, hvorfra der
er sket frastykning af mere end 40 pct. af det samlede grund-
areal, vil få fastsat et nyt foreløbigt beregningsgrundlag til
brug for opkrævningen af grundskyld frem til udsendelsen
af den nye vurdering. Tilsvarende vil skulle gælde for ejer-
lejligheder, hvor fordelingstallet er ændret med mere end 40
pct.
I tilfælde, hvor der alene frastykkes en mindre del af den
samlede ejendom, eller hvor fordelingstallet alene ændres
lidt, vil problemet ikke være tilsvarende stort, og af admini-
strative grunde er det derfor en del af forslaget, at det alene
vil være, når mere end 40 pct. af den oprindelige grund
frastykkes eller fordelingstallet reduceres med mere end 40
pct., at der vil skulle fastsættes et foreløbigt grundlag.
Formålet med ændringen er særlig, at udviklingsejen-
domme, der omdannes til en enkelt beboelsesejendom, side-
stilles med de ejendomme, der udstykkes fra udviklingsejen-
dommen. I sådanne tilfælde vil det samlede grundareal være
ændret med mere end 40 pct.
Det vil stå ejendomsejeren frit for at ændre den fore-
løbige værdi og hermed selv bestemme størrelsen på den
foreløbige opkrævning af grundskyld. Det er kommunerne,
der beregner og opkræver grundskylden, men skulle en ejen-
domsejer ønske at ændre den foreløbige værdi, vil det være
nødvendigt at gøre det gennem Skatteforvaltningen. Ønsker
en ejendomsejer en ændring af den foreløbige værdi, vil det
samtidig have betydning for opkrævningen for alle øvrige
ejere af ejendommen. Hvis flere ejere meddeler et ønske om
at ændre den foreløbige værdi, vil det i alle tilfælde være
den laveste af de ønskede værdier, der vil blive fastsat.
L 88 - 2021-22 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 15. december 2021
2502740_0003.png
3
Problemet er særlig stort i overgangsperioden fra det
gamle til det nye ejendomsvurderingssystem. Det foreslås
derfor, at reglen tidsbegrænses, således at den alene vil gæl-
de for skatteårene 2022 og 2023.
Hvis der den 1. januar 2022 er udsendt en opkrævning af
den første rate grundskyld for 2022, vil kommunen skulle
stoppe opkrævningen inden fristen for betaling, hvis ejen-
domsejer henvender sig, ligesom ejendomsejeren vil kunne
få tilbagebetalt den foreløbige grundskyld fra 2022 og frem,
hvis ejendomsejeren skulle ønske det.
Kommunen vil så skulle sende en ny opkrævning ud, i
forlængelse af at Skatteforvaltningen ansætter de foreløbige
grundlag.