Skatteudvalget 2021-22
L 88 Bilag 11
Offentligt
2502270_0001.png
15. december 2021
J.nr. 2021-2076
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 88 - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat, ejen-
domsvurderingsloven, dødsboskatteloven og skatteforvaltningsloven (Fastsættelse af
dækningsafgiftspromiller, stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af dækningsaf-
gift, tilpasninger vedrørende de nye ejendomsvurderinger m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille uden for betænkningen til 2. be-
handlingen af ovennævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Rikke Kure Wendel
L 88 - 2021-22 - Bilag 11: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2502270_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat, ejendomsvur-
deringsloven, dødsboskatteloven og skatteforvaltningsloven (Fastsættelse af
dækningsafgiftspromiller, stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af
dækningsafgift, tilpasninger vedrørende de nye ejendomsvurderinger m.v.)
(L 88)
Til § 1
10)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 23 A, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »10«: », jf. dog 3.-5. pkt«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
11)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 27, stk. 2,
indsættes efter »stk. 3«: »og § 37 A«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]
12)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»02.
Efter § 37 indsættes:
Ȥ 37 A.
Der ansættes af told- og skatteforvaltningen et foreløbigt beregnings-
grundlag efter § 27, stk. 3, til brug for en foreløbig beregning af grundskylden ef-
ter § 27, stk. 2, for skatteårene 2022 og 2023 for ejendomme, hvorfra der efter den
1. oktober 2019 er frastykket mere end 40 pct. af ejendommens samlede grund-
areal, eller hvis fordelingstallet for en ejerlejlighed efter den 1. oktober 2019 er re-
duceret med mere end 40 pct. Det foreløbige beregningsgrundlag efter 1. pkt. er
ikke bindende og kan frit ændres af ejendomsejeren.««
[Ansættelse af foreløbige beregningsgrundlag for skatteårene 2022 og 2023 for
ejendomme, hvorfra en stor del af ejendommens grundareal er frastykket]
Side 2 af 6
L 88 - 2021-22 - Bilag 11: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2502270_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 10
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der som bidrag til de udgifter, ejendomme,
der anvendes til kontor, forretning, hotel, fabrik, værksted og lignende, medfører for
kommunen, skal svares dækningsafgift, jf. § 23 A, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal
ejendomsskat. Dækningsafgift af sådanne ejendomme svares fra 2022 af 80 pct. af
grundværdien med en af kommunalbestyrelsen fastsat promille, der højst kan ud-
gøre 10, jf. § 23 A, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat.
Dog kan kommunalbestyrelsen for skatteårene 2021-2028 ikke fastsætte denne pro-
mille højere end promillen for skatteåret 2020 eller indføre dækningsafgift, jf. § 23
A, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslået at fastsætte promiller for skatteåret
2022, dog således at kommunalbestyrelserne vil kunne fastsætte lavere promiller,
samt at kommunalbestyrelserne for skatteårene 2023-2028 ikke skal kunne fastsætte
en højere promille end den med lovforslaget fastsatte promille for 2022, jf. det fo-
reslåede bilag 1.
Som konsekvens heraf er det med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslået i § 23 A, stk. 2,
1. pkt., efter »10« at indsætte: »jf. dog 3. og 4. pkt«.
Med ændringsforslag nr. 4 er det dog foreslået at affatte § 1, nr. 8, således at der
indsættes tre punktummer i stedet for to punktummer. Efter det nye punktum vil der
skulle fastsættes promiller for skatteåret 2022 for de kommuner, for hvilke kommu-
nalbestyrelsen har fastsat en lavere promille for skatteåret 2022 end promillen for
skatteåret 2021, jf. det foreslåede bilag 2.
Som følge heraf foreslås det med ændringsforslag
nr. 10
at affatte lovforslagets
§ 1,
nr. 6,
således:
»6. I § 23 A, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »10«: », jf. dog 3.-5. pkt«.«
Til nr. 11 og 12
Det følger af § 27, stk. 2, i lov om kommunal ejendomsskat, at forfalder en rate
grundskyld på et tidspunkt, hvor en vurdering foretaget det forudgående år endnu
ikke er offentliggjort, beregnes raten foreløbigt på grundlag af den senest forudgå-
ende offentliggjorte almindelige vurdering eller omvurdering, jf. ejendomsvurde-
ringslovens §§ 5 og 6.
Side 3 af 6
L 88 - 2021-22 - Bilag 11: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2502270_0004.png
Eftersom det foreløbige grundlag efter § 27, stk. 2, bygger på en ældre vurdering, er
der ikke for ejendomme, hvorfra der er frastykket jord, taget højde for dette i det
foreløbige grundlag efter § 27, stk. 2. Konsekvensen heraf er, at ejere af sådanne
ejendomme bliver foreløbigt opkrævet, som om det frastykkede areal fortsat var en
del af ejendommen.
Det kan f.eks. være tilfældet, når der foretages en parcelhusudstykning. Her opstår
der en række nye ejendomme i forbindelse med udstykningen. I nogle tilfælde væl-
ger kommunerne, at det oprindelige ejendomsnummer fortsætter eller overføres til
en af de nyudstykkede ejendomme. I andre tilfælde vælger kommunerne at lade
ejendomsnummeret udgå helt eller leve videre som udstykningens fællesareal. Det
samme problem kan opstå, hvis der ændres væsentligt i fordelingstallet for ejerlej-
ligheder, f.eks. ved opsplitning af en eller flere ejerlejligheder.
Problemet er således særligt urimeligt, når kommunerne vælger ikke at lade ejen-
domsnummeret udgå.
For at sikre ejere af nyopståede ejendomme en mulighed for at betale grundskylden
løbende følger det af § 27, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat, at Skattefor-
valtningen fastsætter foreløbige værdier. De foreløbige værdier danner grundlag for
en rateopkrævning af grundskylden frem til det tidspunkt, hvor den nye vurdering
udsendes.
De foreløbige værdier fastsættes ud fra forholdene på og prisniveauet for ejendom-
men pr. 1. januar i vurderingsåret. Til fastsættelsen af de foreløbige værdier tages
der udgangspunkt i de data, Skatteforvaltningen er i besiddelse af på tidspunktet for
værdifastsættelsen.
Det står ejendomsejeren frit for at ændre den foreløbige værdi og hermed selv be-
stemme størrelsen på den foreløbige opkrævning af grundskyld. Det er kommu-
nerne, der beregner og opkræver grundskylden, men skulle en ejendomsejer ønske
at ændre den foreløbige værdi, gøres det gennem Skatteforvaltningen. Ønsker en
ejendomsejer en ændring af den foreløbige værdi, har det samtidig betydning for
opkrævningen for alle øvrige ejere af ejendommen. Hvis flere ejere ændrer den fo-
reløbige værdi, er det altid den laveste af de ønskede værdier, der fastsættes.
Skatteforvaltningen er ikke bundet af den foreløbige værdi, og viser det sig efterføl-
gende, at den foreløbige værdi har været ansat væsentligt for lavt, er det ikke en
hindring for, at der senere kan ske en efteropkrævning af den fulde grundskyld.
Der fastsættes imidlertid ikke et tilsvarende nyt grundlag for den oprindelige ejen-
dom, der derfor fortsat beskattes af alle de frastykkede grunde. Når den nye ejen-
domsvurdering foreligger, vil der ske genberegning.
Med ændringsforslag
nr. 11
foreslås det i
§ 27, stk. 2,
at indsætte: »og § 37 A« efter
»stk. 3«.
Side 4 af 6
L 88 - 2021-22 - Bilag 11: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2502270_0005.png
Der er tale om en konsekvens af ændringsforslag nr. 12, jf. bemærkningerne neden-
for.
Med ændringsforslag
nr. 12
foreslås det efter § 37 i lov om kommunal ejendomsskat
at indsætte:
»§ 37 A. Der ansættes af told- og skatteforvaltningen et foreløbigt beregningsgrund-
lag efter § 27, stk. 3, til brug for en foreløbig beregning af grundskylden efter § 27,
stk. 2, for skatteårene 2022 og 2023 for ejendomme, hvorfra der efter den 1. oktober
2019 er frastykket mere end 40 pct. af ejendommens samlede grundareal, eller hvis
fordelingstallet for en ejerlejlighed efter den 1. oktober 2019 er reduceret med mere
end 40 pct. Det foreløbige beregningsgrundlag efter 1. pkt. er ikke bindende og kan
frit ændres af ejendomsejeren.«
Det foreslås således, at der i lov om kommunal ejendomsskat indsættes en over-
gangsregel.
Det foreløbige grundlag vil skulle ansættes ud fra reglerne i § 27, stk. 3, 2. og 4. pkt.
Det foreløbige grundlag vil således skulle ansættes med udgangspunkt i forholdene
på og prisniveauet for ejendommen pr. 1. januar i det første vurderingsår efter æn-
dringen. Dog således, at det vil være den 1. marts 2021, hvis det første vurderingsår
efter ændringen er 2021.
Hermed sikres det, at ejere af en ejendom, hvorfra der er sket frastykning af mere
end 40 pct. af det samlede grundareal, vil få fastsat et nyt foreløbigt beregnings-
grundlag til brug for opkrævningen af grundskyld frem til udsendelsen af den nye
vurdering. Tilsvarende vil skulle gælde for ejerlejligheder, hvor fordelingstallet er
ændret med mere end 40 pct.
I tilfælde, hvor der alene frastykkes en mindre del af den samlede ejendom, eller
hvor fordelingstallet alene ændres lidt, vil problemet ikke være tilsvarende stort, og
af administrative grunde er det derfor en del af forslaget, at det alene vil være, når
mere end 40 pct. af den oprindelige grund frastykkes, eller fordelingstallet reduceres
med mere end 40 pct., at der vil skulle fastsættes et foreløbigt grundlag.
Formålet med ændringen er særligt, at udviklingsejendomme, der omdannes til en
enkelt beboelsesejendom, sidestilles med de ejendomme, der udstykkes fra udvik-
lingsejendommen. I sådanne tilfælde vil det samlede grundareal være ændret med
mere end 40 pct.
Det vil stå ejendomsejeren frit for at ændre den foreløbige værdi og hermed selv
bestemme størrelsen på den foreløbige opkrævning af grundskyld. Det er kommu-
nerne, der beregner og opkræver grundskylden, men skulle en ejendomsejer ønske
at ændre den foreløbige værdi, vil det være nødvendigt at gøre det gennem Skatte-
forvaltningen. Ønsker en ejendomsejer en ændring af den foreløbige værdi, vil det
samtidig have betydning for opkrævningen for alle øvrige ejere af ejendommen.
Side 5 af 6
L 88 - 2021-22 - Bilag 11: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2502270_0006.png
Hvis flere ejere meddeler et ønske om at ændre den foreløbige værdi, vil det i alle
tilfælde være den laveste af de ønskede værdier, der vil blive fastsat.
Problemet er særligt stort i overgangsperioden fra det gamle til det nye ejendoms-
vurderingssystem. Det foreslås derfor, at reglen tidsbegrænses, således at den alene
vil gælde for skatteårene 2022 og 2023.
Hvis der den 1. januar 2022 er udsendt en opkrævning af den første rate grundskyld
for 2022, vil kommunen skulle stoppe opkrævningen inden fristen for betaling, hvis
ejendomsejer henvender sig, ligesom ejendomsejer vil kunne få tilbagebetalt den
foreløbige grundskyld fra 2022 og frem, hvis ejendomsejeren skulle ønske det.
Kommunen vil så skulle sende en ny opkrævning ud i forlængelse af, at Skattefor-
valtningen ansætter de foreløbige grundlag.
Side 6 af 6