Skatteudvalget 2021-22
L 88 Bilag 10
Offentligt
2501412_0001.png
Til lovforslag nr.
L 88
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat,
ejendomsvurderingsloven, dødsboskatteloven og skatteforvaltningsloven
(Fastsættelse af dækningsafgiftspromiller, stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af dækningsafgift, tilpasninger
vedrørende de nye ejendomsvurderinger m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1 og 2, herunder om deling af lovforslaget, og skat-
teministeren har stillet ændringsforslag nr. 3-9.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, KF og LA) vil stemme
imod ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, KF og LA) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af skatteministeren stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller det under A nævn-
te lovforslag til
vedtagelse uændret,
og det under B nævnte
lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det til det under B nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Hvis der ikke er flertal for ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget, vil mindretallet stemme
for de af skatteministeren til det udelte lovforslag stillede
ændringsforslag og vil ved 3. behandling stemme for det
samlede lovforslags endelige vedtagelse.
Et
andet mindretal
(SF) indstiller lovforslaget til
forkas-
telse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
skatteministeren stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL) indstiller de under
A og B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for det til det under B nævnte
ændringsforslag. Hvis der ikke er flertal for ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget, vil mindretallet stemme
imod de af skatteministeren til det udelte lovforslag stillede
ændringsforslag og imod det samlede lovforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til de under A og B nævnte lovfor-
slag. Mindretallet vil stemme for det til det under B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag. Hvis der ikke er flertal
for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget, vil min-
dretallet stemme for de af skatteministeren til det udelte
lovforslag stillede ændringsforslag og vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til det samlede lovforslag.
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at lovforslaget indeholder mange forskellige delelemen-
ter. Langt de fleste kan Dansk Folkeparti støtte, men det
ene element om harmonisering af betingelserne for ordinær
og ekstraordinær genoptagelse vedrørende vurdering af fast
ejendom støtter Dansk Folkeparti ikke.
Dansk Folkeparti har stillet ændringsforslag om deling af
lovforslaget, så det ville blive muligt at stemme imod dette
ene element, men for resten af lovforslaget. Det har flertallet
i udvalget valgt ikke at imødekomme.
De danske boligejere har ikke fået nye ejendomsvurde-
ringer i rigtig mange år, og derfor kan der komme store
udsving, når de igen får en ny vurdering, som er opgjort på
en ny måde. Da det er en ny model, som tager udgangspunkt
i mange forskellige data, er der øget risiko for, at de infor-
mationer kan være forkerte.
AX027132
L 88 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501412_0002.png
2
I den forbindelse ønsker Dansk Folkeparti, at der skal
være gode muligheder for at få ændret sin vurdering, hvis
der er åbenlyst forkerte data, som danner grundlag for vur-
deringen. Med dette lovforslag indskrænkes borgernes mu-
lighed for at få rettet selv meget åbenlyse fejl, og det kan
Dansk Folkeparti ikke støtte. Hvis en borger f.eks. får en
vurdering, som tager udgangspunkt i, at huset er 140 m
2
,
men borgeren faktuelt ved, at det reelt kun er 130 m
2
, vil
man med vedtagelsen af dette lovforslag ikke kunne få ænd-
ret dette, når først vurderingen er sendt til borgeren, da man
ifølge Skatteministeriet ikke mener, at det er en åbenlys fejl.
For Dansk Folkeparti – og formentlig mange borgere –
vil dette blive opfattet som grundlæggende urimeligt og en
krænkelse af personens retsbevidsthed, at selv så åbenlyse
fejl ikke kan ændres, når først vurderingen er sendt til bor-
gere. Det vil med dette lovforslag kun blive ændret, hvis
værdien står til at blive ændret med mere end +/- 20 pct.
Når et nyt ejendomsvurderingssystem skal køres ind, bør
det være i alles interesse, at fejl i data og åbenlyse fejl
bliver opfanget og rettet, og at borgerne efter at være blevet
beskattet på grundlag af forkerte vurderinger i årevis får en
god mulighed for, at de kan få rettet selv ret åbenlyse fejl, så
man ikke fortsætter med forkerte vurderinger.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(EL og NB):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejen-
domsskat, ejendomsvurderingsloven, dødsboskatteloven og
skatteforvaltningsloven (Fastsættelse af dækningsafgiftspro-
miller, stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af
dækningsafgift, tilpasninger vedrørende de nye ejendoms-
vurderinger m.v.)« omfattende §§ 1-3, § 4, nr. 1, §§ 5-7 og
bilag 1.
B.
»Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven
(Harmonisering af betingelserne for ordinær og ekstraordi-
nær genoptagelse vedrørende vurdering af fast ejendom)«
omfattende § 4, nr. 2 og 3, og § 7.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 7
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 7
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL):
c
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til titlen
3)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat,
ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love
(Fastsættelse af dækningsafgiftspromiller,
stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning
af dækningsafgift, tilpasninger vedrørende de
nye ejendomsvurderinger og grundlag i
dækningsafgiftsprovenuopgørelser m.v.)«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
Til § 1
4)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 23 A, stk. 2,
indsættes efter 2. pkt. som nye punktum-
mer:
»Promillen efter 1. pkt. udgør for skatteåret 2022 den
kommunespecifikke promille fastsat i bilag 1. Har kommu-
nalbestyrelsen fastsat en lavere promille for skatteåret 2022
end for skatteåret 2021, jf. § 23 B, stk. 1, 2. pkt., udgør
promillen efter 1. pkt. for skatteåret 2022 den kommunespe-
cifikke promille fastsat i bilag 2. For skatteårene 2023-2028
kan kommunalbestyrelsen ikke fastsætte promillen efter 1.
pkt. højere end promillen for skatteåret 2022 fastsat i bilag
1.««
[Ændring som følge af to kommunalbestyrelsers fastsættel-
se af lavere promille for skatteåret 2022 end for skatteåret
2021]
5)
Det under
nr. 11
foreslåede
§ 27, stk. 2, 3. pkt.,
affattes
således:
»Har kommunalbestyrelsen fastsat en lavere promille for
skatteåret 2022 end for skatteåret 2021, jf. § 23 B, stk. 1, 2.
pkt., reguleres grænserne som nævnt i 2. pkt. forholdsmæs-
sigt.«
[Ændring som følge af to kommunalbestyrelsers fastsættel-
se af lavere promille for skatteåret 2022 end for skatteåret
2021]
6)
Nr. 15
affattes således:
»15.
Som
bilag 1
og
2
indsættes bilag 1 og 2 til denne lov.«
[Ændring som følge af to kommunalbestyrelsers fastsættel-
se af lavere promille for skatteåret 2022 end for skatteåret
2021]
L 88 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501412_0003.png
3
Ny paragraf
7)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 477 af 17. juni 2008 om nedsættelse
af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den
kommunale skatteudskrivning, som ændret ved lov nr. 709
af 25. juni 2010, lov nr. 751 af 25. juni 2014 og § 3 i lov nr.
1052 af 30. juni 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Fra og med budgetåret 2023 og frem til det
budgetår, hvor det inden den 1. september året inden kan
konstateres, at mindst 90 pct. af de første almindelige vur-
deringer og omvurderinger efter ejendomsvurderingslovens
§§ 5 eller 6 på landsplan er udsendt, er de afgiftspligtige
grundværdier som nævnt i stk. 1 uanset bestemmelsen i stk.
3 skønnede afgiftspligtige grundværdier, som fastsættes af
indenrigs- og boligministeren for det år, hvori der betales
grundskyldsprovenu i indkomståret.«
2.
I
§ 6, stk. 1,
ændres »lov om beskatning til kommunerne
af faste ejendomme« til: »lov om kommunal ejendomsskat«.
3.
I
§ 6, stk. 1,
ændres »forskelsværdien« til: »grundværdi-
en«.
4.
To steder i
§ 6, stk. 4,
ændres »forskelsværdi« til: »grund-
værdi«.
5.
I
§ 6
indsættes som
stk. 5
og
6:
»Stk. 5.
Provenuændringen for 2022 som følge af æn-
dringer i promillen for udskrivning af dækningsafgift af er-
hvervsejendomme, jf. § 23 A i lov om kommunal ejendoms-
skat, opgøres som kommunens budgetterede forskelsværdi
for erhvervsejendomme i budget 2021 pr. 15. oktober 2020
ganget med ændringen i promillen. Ændringen i promillen
for udskrivning af dækningsafgift af erhvervsejendomme,
jf. § 23 A i lov om kommunal ejendomsskat, opgøres som
forskellen mellem den af kommunen pr. 15. oktober 2021
budgetterede promille for udskrivning af dækningsafgift af
erhvervsejendomme for 2022 og den tilsvarende promille
for 2021.
Stk. 6.
Fra og med budgetåret 2023 og frem til det budget-
år, hvor det inden den 1. september året inden kan konstate-
res, at mindst 90 pct. af de første almindelige vurderinger
og omvurderinger efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller
6 på landsplan er udsendt, er grundværdierne som nævnt i
stk. 1 uanset bestemmelsen i stk. 4 skønnede grundværdier
baseret på den faktiske opkrævning i året før indkomståret
fremskrevet med en af indenrigs- og boligministeren fastsat
procentsats.«
6.
I
§ 8
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
For kommuner, for hvilke kommunalbestyrelsen
har nedsat dækningsafgiften, jf. § 23 A i lov om kommu-
nal ejendomsskat, for 2021 eller 2022, opgøres kommunens
samlede beskatning i perioden fra og med budgetåret 2021
med udgangspunkt i en af Skatteministeriet omregnet dæk-
ningsafgiftspromille for årene 2020 eller 2021.««
[Konsekvensændringer i lov om nedsættelse af statstilskud-
det til kommuner ved forhøjelser af den kommunale skat-
teudskrivning, herunder konsekvensrettelse af grundlag for
dækningsafgift i provenuopgørelser og bestemmelser med
henblik på overgangen til nye vurderinger og boligskattereg-
ler]
Til § 7
8)
I
stk. 2
ændres »§§ 1-5« til: »§§ 1, 2, 01 og 3-5«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
Nyt bilag
9)
Som
bilag 2
indsættes:
»Bilag 2
Kommunespecifikke dækningsafgiftspromiller for 2022,
jf. § 23 A i lov om kommunal ejendomsskat, for de kom­
muner, for hvilke kommunalbestyrelsen har fastsat en la­
vere promille for skatteåret 2022 end for skatteåret 2021
Kommune
Promille
Egedal Kommune
0,8
Kerteminde Kommune
3,1
«.
[Ændring som følge af to kommunalbestyrelsers fastsættel-
se af lavere promille for skatteåret 2022 end for skatteåret
2021]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det ene
lovforslag (A) vedrører fastsættelse af dækningsafgiftspro-
miller, stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af
dækningsafgift, tilpasninger vedrørende de nye ejendoms-
vurderinger m.v. Det andet lovforslag (B) vedrører harmoni-
sering af betingelserne for ordinær og ekstraordinær genop-
tagelse vedrørende vurdering af fast ejendom.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af for-
slaget om deling af lovforslaget i to lovforslag, jf. ændrings-
forslag nr. 1.
Til nr. 3
Titlen på det fremsatte forslag er forslag til lov om
ændring af lov om kommunal ejendomsskat, ejendomsvur-
deringsloven, dødsboskatteloven og skatteforvaltningsloven
(Fastsættelse af dækningsafgiftspromiller, stigningsbegræns-
ning for foreløbig opkrævning af dækningsafgift, tilpasnin-
ger vedrørende de nye ejendomsvurderinger m.v.).
Det foreslås med ændringsforslag nr. 3, at titlen affattes
således: »Forslag til lov om ændring af lov om kommu-
nal ejendomsskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige
andre love (Fastsættelse af dækningsafgiftspromiller, stig-
ningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af dækningsaf-
L 88 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501412_0004.png
4
gift, tilpasninger vedrørende de nye ejendomsvurderinger og
grundlag i dækningsafgiftsprovenuopgørelser m.v.)«.
Baggrunden herfor er, at det med ændringsforslag nr. 7
tillige foreslås at foretage ændringer i lov om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommu-
nale skatteudskrivning.
Til nr. 4, 6 og 9
Af § 23 A, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal ejendoms-
skat følger, at kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der
som bidrag til de udgifter, ejendomme, der anvendes til
kontor, forretning, hotel, fabrik, værksted og lign., medfører
for kommunen, skal svares dækningsafgift.
Dækningsafgift af de i § 23 A, stk. 1, 1. pkt., omhandlede
ejendomme svares fra 2022 af 80 pct. af grundværdien med
en af kommunalbestyrelsen fastsat promille, der højst kan
udgøre 10, jf. § 23 A, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunal
ejendomsskat.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslået, at der i § 23
A, stk. 2, efter 2. pkt. indsættes to nye punktummer.
Det er således foreslået med det med lovforslaget foreslå-
ede 3. pkt., at promillen efter § 23 A, stk. 2, 1. pkt., for
skatteåret 2022 vil skulle udgøre den laveste af den kommu-
nespecifikke promille fastsat i bilag 1 til lov om kommunal
ejendomsskat og en promille fastsat af kommunalbestyrel-
sen.
De promiller, der fremgår af det med lovforslaget fore-
slåede bilag 1, er foreslået fastsat som forudsat i forliget
»Tryghed om boligbeskatningen« indgået af den daværen-
de regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radika-
le Venstre den 2. maj 2017.
Fastsættelse af promiller som forudsat med dette forlig
vil for de kommuner, for hvilke kommunalbestyrelsen har
valgt fortsat at opkræve dækningsafgift og ikke har valgt at
fastsætte en lavere promille for skatteåret 2022 end promil-
len for skatteåret 2021, indebære en forøgelse af den samle-
de endelige erhvervsdækningsafgiftsopkrævning på godt 30
pct. i forhold til 2021.
De nye dækningsafgiftspromiller tager højde for omlæg-
ningen af dækningsafgiften fra forskelsværdi til grundværdi
og overgangen til de nye erhvervsvurderinger.
Der fastsættes alene dækningsafgiftspromiller for kom-
muner, som opkrævede dækningsafgift i 2021, og som i
forbindelse med budgetvedtagelsen i efteråret 2021 har be-
sluttet at opkræve dækningsafgift for 2022.
Kommunalbestyrelsen vil kunne fastsætte en lavere pro-
mille end den i bilag 1 fastsatte kommunespecifikke promil-
le for 2022.
Det bemærkes, at da tre kommunalbestyrelser har valgt
ikke at opkræve dækningsafgift for skatteåret 2022, og to
kommunalbestyrelser har valgt at fastsætte en lavere promil-
le for skatteåret 2022 end promillen for skatteåret 2021,
forventes det samlede provenu fra erhvervsdækningsafgiften
for 2022 at blive lavere end 3,1 mia. kr.
Det foreslås med det med lovforslaget foreslåede 4. pkt.,
at kommunalbestyrelsen for skatteårene 2023-2028 ikke skal
kunne fastsætte promillen højere end promillen for skatte-
året 2022 fastsat i bilag 1.
Derimod vil kommunalbestyrelsen for skatteårene
2023-2028 kunne fastsætte en lavere promille end promillen
for skatteåret 2022.
Det er med lovforslaget desuden foreslået, at der som
bilag 1 til lov om kommunal ejendomsskat indsættes en
oversigt over kommunespecifikke promiller til brug for op-
krævning af dækningsafgift i henhold til § 23 A, jf. lovfor-
slagets § 1, nr. 15.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 4 at affatte lovfor-
slagets § 1, nr. 8, således:
»8. I § 23 A, stk. 2, indsættes efter 2. pkt. som nye
punktummer:
»Promillen efter 1. pkt. udgør for skatteåret 2022 den
kommunespecifikke promille fastsat i bilag 1. Har kommu-
nalbestyrelsen fastsat en lavere promille for skatteåret 2022
end for skatteåret 2021, jf. § 23 B, stk. 1, 2. pkt., udgør
promillen efter 1. pkt. for skatteåret 2022 den kommunespe-
cifikke promille fastsat i bilag 2. For skatteårene 2023-2028
kan kommunalbestyrelsen ikke fastsætte promillen efter 1.
pkt. højere end promillen for skatteåret 2022 fastsat i bilag
1.««
Med ændringsforslag nr. 9 foreslås det desuden, at der
som bilag 2 til lov om kommunal ejendomsskat indsættes
en oversigt over kommunespecifikke promiller til brug for
opkrævning af dækningsafgift i henhold til § 23 A for de
kommuner, for hvilke kommunalbestyrelsen har fastsat en
lavere promille for skatteåret 2022 end for skatteåret 2021.
Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det at indsætte et
nyt bilag i lovforslaget, som det med ændringsforslag nr. 6
foreslås skal indsættes som bilag 2 til lov om kommunal
ejendomsskat.
Kommunalbestyrelserne for Egedal Kommune og Ker-
teminde Kommune har i forbindelse med vedtagelsen af
kommunens budget for 2022 fastsat en lavere promille for
skatteåret 2022 end promillen for skatteåret 2021.
Dette er baggrunden for forslaget om at nyaffatte lovfor-
slagets § 1, nr. 8, og at indsætte et bilag 2 i lov om kommu-
nal ejendomsskat, hvoraf det vil fremgå, hvad promillen for
2022 er for Egedal Kommune og Kerteminde Kommune.
De promiller, der fremgår af bilag 2, tager fortsat højde
for omlægningen af dækningsafgiften fra forskelsværdi til
grundværdi og overgangen til de nye erhvervsvurderinger,
samtidig med at de afspejler kommunalbestyrelsens beslut-
ning om at sætte promillen ned.
Loftet for promillen for skatteårene 2022-2028 vil fortsat
skulle være den kommunespecifikke promille fastsat i bilag
1, og kommunalbestyrelserne for de pågældende kommuner
vil dermed kunne sætte promillen op til promillen foreslået
i bilag 1 og dermed øge provenuet til provenuet for 2021
tillagt godt 30 pct.
For de kommuner, der opkræver dækningsafgift for 2022
og ikke i forbindelse med vedtagelse af kommunens budget
for 2022 har fastsat en lavere promille end promillen for
skatteåret 2021, vil promillen for skatteåret 2022 fortsat
fremgå af bilag 1.
L 88 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501412_0005.png
5
Det foreslås fortsat med det med lovforslaget foreslåede
4. pkt., at kommunalbestyrelsen for skatteårene 2023-2028
ikke skal kunne fastsætte promillen højere end promillen for
skatteåret 2022 fastsat i bilag 1.
Derimod vil kommunalbestyrelsen for skatteårene
2023-2028 kunne fastsætte en lavere promille end promillen
for 2022.
Til nr. 5
Ved lov nr. 291 af 27. februar 2021 er der gennemført
en omlægning af dækningsafgiften, så beskatningsgrundla-
get for dækningsafgift fra 2022 er grundværdien for en
erhvervsejendom, jf. § 23 A, stk. 1, 1. pkt., i lov om kom-
munal ejendomsskat.
Efter § 27, stk. 1, i lov om kommunal ejendomsskat
opkræves grundskyld og dækningsafgift i to eller flere lige
store rater med forfaldstid den 1. i de måneder, som kom-
munalbestyrelsen bestemmer. Det følger af § 27, stk. 2, at
hvis en rate dækningsafgift forfalder på et tidspunkt, hvor
en vurdering foretaget det forudgående år endnu ikke er
offentliggjort, beregnes raten foreløbigt på grundlag af den
senest forudgående offentliggjorte almindelige vurdering el-
ler omvurdering, jf. ejendomsvurderingslovens §§ 5 og 6.
Dette indebærer, at den foreløbige dækningsafgift skal
opkræves på baggrund af en videreført grundværdi fra 2012
eller en eventuel senere omvurdering, jf. ejendomsvurde-
ringslovens §§ 87 og 88, jf. ejendomsvurderingslovens § 5.
Når den nye ejendomsvurdering foreligger, vil den ende-
lige dækningsafgift blive beregnet, og eventuelt for meget
betalt skat vil herefter blive tilbagebetalt, ligesom eventuelt
manglende betaling vil blive efteropkrævet, jf. § 27, stk. 4, i
lov om kommunal ejendomsskat.
Ved anvendelsen af de videreførte grundværdier som
grundlag for dækningsafgiften kan der for visse erhvervs-
ejendomme ske en stor ændring i den beregnede foreløbige
dækningsafgift i forhold til den opkrævede dækningsafgift
for 2021, som var baseret på en forskelsværdi.
Det er med lovforslaget foreslået, at der i § 27, stk. 2,
i lov om kommunal ejendomsskat indsættes fire nye punk-
tummer.
Med det med lovforslaget foreslåede 2. pkt. foreslås det,
at en foreløbigt beregnet dækningsafgift efter § 23 A som
minimum skal udgøre det samme beløb, som er opkrævet i
dækningsafgift for skatteåret 2021, og maksimalt skal kunne
stige med 30 pct. i forhold til det beløb, som er opkrævet
i dækningsafgift for skatteåret 2021. Bestemmelsen foreslås
at gælde frem til udsendelse af den første almindelige vurde-
ring eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5
eller 6.
Forslaget vil ikke have nogen indflydelse på beregningen
og opkrævningen af den endelige dækningsafgift.
Det foreslås med det med lovforslaget foreslåede 3. pkt.,
at fastsætter kommunalbestyrelsen for skatteåret 2022 en
lavere promille end den kommunespecifikke promille fastsat
i bilag 1, reguleres grænserne som nævnt i 2. pkt. forholds-
mæssigt.
Dette vil betyde, at fastsættes promillen for skatteåret
2022 til 6, og var promillen for skatteåret 2021 8, vil stig-
ningsbegrænsningen og bundgrænsen for den foreløbige op-
krævning skulle nedsættes forholdsmæssigt, dvs. med en
fjerdedel.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 5 at i de under
lovforslagets § 1, nr. 11, foreslåede § 27, stk. 2, 2.-5. pkt.,
affattes 3. pkt. således:
»Har kommunalbestyrelsen fastsat en lavere promille for
skatteåret 2022 end for skatteåret 2021, jf. § 23 B, stk. 1, 2.
pkt., reguleres grænserne som nævnt i 2. pkt. forholdsmæs-
sigt.«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at der med æn-
dringsforslag nr. 4, 6 og 9 foreslås fastsat nye promiller for
de kommuner, for hvilke kommunalbestyrelsen har fastsat
en lavere promille for skatteåret 2022 end for skatteåret
2021.
Stigningsbegrænsningen og bundgrænsen vil således bli-
ve tilpasset de nedsatte promiller for 2022, som er vedtaget i
henholdsvis Egedal Kommune og Kerteminde Kommune.
Til nr. 7
Ad nr. 1
Det fremsatte lovforslag har baggrund i implementerin-
gen af det nye ejendomsvurderingssystem, jf. pkt. 2 i de
almindelige bemærkninger til det fremsatte lovforslag, og
vedrører forskellige forhold i relation til de nye ejendoms-
vurderinger, men ikke grundlaget for grundskyld. Det nye
ejendomsvurderingssystem har betydning for grundværdier-
ne som grundlag for både dækningsafgift og grundskyld
og har således afledte konsekvenser for lov om nedsættelse
af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kom-
munale skatteudskrivning (herefter skattesanktionsloven) og
opgørelser af provenuændringer efter denne lov i forhold
til grundskyld såvel som dækningsafgift og den samlede
kommunale skatteudskrivning.
Efter gældende regler i skattesanktionslovens § 5, stk. 3,
er det kommunens budgetterede afgiftspligtige grundværdi-
er, der ligger til grund for opgørelse af provenuændringen
vedrørende kommunens grundskyld.
Med den foreslåede ændring af skattesanktionslovens § 5
vil opgørelsen af provenu fra grundskyld i en overgangsperi-
ode blive baseret på et statsligt skønnet grundlag frem for
kommunens budgetterede afgiftspligtige grundværdier. Den
skønnede grundværdi vil blive fastlagt på baggrund af op-
lysninger fra Skatteministeriet og svare til det grundlag,
Skatteministeriet udarbejder til brug for Indenrigs- og Bolig-
ministeriets årlige udmelding af tilskud og udligning.
Overgangsperioden vil løbe fra og med budgetåret 2023
og frem til det budgetår, hvor det inden den 1. september
året inden kan konstateres, at mindst 90 pct. af de første
almindelige vurderinger og omvurderinger efter ejendoms-
vurderingslovens §§ 5 eller 6 i det nye ejendomsvurderings-
system på landsplan er udsendt. Det baseres på oplysninger
fra Skatteministeriet pr. 1. september i året inden budgetåret.
Ændringen vil betyde, at det fra og med budgetåret 2023
og frem til det budgetår, hvor det inden den 1. september
året inden kan konstateres, at mindst 90 pct. af de første
almindelige vurderinger og omvurderinger efter ejendoms-
vurderingslovens §§ 5 eller 6 i det nye ejendomsvurderings-
L 88 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501412_0006.png
6
system på landsplan er udsendt, vil være et skønnet grundlag
for grundskylden, som vil ligge til grund for opgørelsen af
skatteprovenu i henhold til skattesanktionsloven. Når mere
end 90 pct. af de første almindelige vurderinger og omvur-
deringer er udsendt, vil det igen være kommunens budgette-
rede afgiftspligtige grundværdier, der vil ligge til grund for
opgørelsen af skatteresultatet.
Ændringsforslaget har alene betydning for opgørelsen af
skatteprovenu i henhold til skattesanktionsloven. Ændringen
har ikke betydning for, hvilket grundlag for grundskyld
kommunerne kan budgettere med.
Baggrunden for ændringen er, at de første vurderinger
i det nye ejendomsvurderingssystem bliver udsendt løben-
de. Planlægningsgrundlaget for erhvervsvurderingerne tryk-
testes p.t. af Tilsynet med told- og skatteforvaltningens
it-område. Overgangen til de nye erhvervsvurderinger for-
ventes at medføre en højere grad af individuelt skøn i
den enkelte kommunes budgetterede grundlag for grund-
skyld. Kommunerne kan f.eks. have forskellige forventnin-
ger til, i hvilket omfang de nye grundvurderinger på et
givent tidspunkt vil være rullet ud i den enkelte kommu-
ne. Ændringen har således til formål at understøtte stabilitet
og ensartethed i opgørelsen af kommunernes skatteprovenu
i henhold til skattesanktionsloven i den overgangsperiode,
hvor de nye vurderinger bliver udrullet.
Ud fra et hensyn til, at der f.eks. kan være et mindre antal
vurderinger, der kommer senere end de øvrige vurderinger,
afgrænses overgangsperioden dog, så den løber frem til det
år, hvor mindst 90 pct. af de første vurderinger i det nye
ejendomsvurderingssystem på landsplan er udsendt.
Ad nr. 2
Skattesanktionslovens § 6, stk. 1, nævner lov om beskat-
ning til kommunerne af faste ejendomme.
Det foreslås med ændringsforslaget i § 6, stk. 1, at ændre
»lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme« til
»lov om kommunal ejendomsskat«.
Baggrunden herfor er, at titlen på den lov, der henvises
til, blev ændret ved lov nr. 494 af 7. juni 2006.
Ad nr. 3 og 4
Med det fremsatte lovforslag foreslås fastlagt kommune-
specifikke dækningsafgiftspromiller for 2022. Disse promil-
ler fastsættes som forudsat i boligskatteforliget og tager bl.a.
højde for, at grundlaget for dækningsafgift for erhvervsejen-
domme er ændret fra forskelsværdi til grundværdi, jf. § 3,
nr. 8, i lov nr. 291 af 27. februar 2021. Denne samlede
omlægning af dækningsafgiften har afledte konsekvenser for
skattesanktionslovens opgørelser af provenuændringer.
Efter gældende regler i skattesanktionslovens § 6 opgøres
provenuændringen vedrørende en kommunes dækningsafgift
af erhvervsejendomme som forskelsværdien af disse ejen-
domme ganget med ændringen i promillen.
Med den i ændringsforslaget foreslåede ændring af skat-
tesanktionslovens § 6, stk. 1 og 4, vil grundlaget i opgø-
relsen af en kommunes provenuændring ved ændringer i
promillen for dækningsafgift af erhvervsejendomme blive
ændret fra forskelsværdier til grundværdier.
Ændringen betyder, at provenuændringen som følge af
ændringer i promillen for dækningsafgift af erhvervsejen-
domme fra og med ændringer fra 2022 til 2023 vil blive
beregnet ud fra grundværdierne af de pågældende ejendom-
me. Baggrunden herfor er, at forskelsværdien er afskaffet
med virkning fra og med 2022, i sammenhæng med at der
med lovforslaget foreslås fastsat nye dækningsafgiftspromil-
ler.
Ad nr. 5
Det fremsatte lovforslag har baggrund i implementerin-
gen af det nye ejendomsvurderingssystem, jf. pkt. 2 i de
almindelige bemærkninger til det fremsatte lovforslag, og
fastlægger forskellige forhold i relation til de nye ejendoms-
vurderinger, men ikke grundlaget for dækningsafgift. Det
nye ejendomsvurderingssystem har betydning for opgørelse
af grundværdierne som grundlag for både dækningsafgift
og grundskyld og har således afledte konsekvenser for skat-
tesanktionsloven og opgørelser af provenuændringer efter
denne lov i forhold til grundskyld såvel som dækningsafgift
og den samlede kommunale skatteudskrivning.
I § 1, nr. 8, i det fremsatte lovforslag foreslås
fastlagt kommunespecifikke dækningsafgiftspromiller for
2022. Dette har afledte konsekvenser for skattesanktionslo-
vens opgørelse af kommunernes skatteresultat for 2022.
Efter gældende regler i skattesanktionsloven nedsættes
statstilskuddet til kommunerne ved en samlet forhøjelse
af den kommunale skatteudskrivning. Forhøjelsen af den
kommunale skatteudskrivning opgøres som summen af skat-
teændringer vedrørende indkomstskat, grundskyld og dæk-
ningsafgift.
Skatteændringen beregnes på baggrund af ændringer i
skattesatserne og det budgetterede grundlag.
Lovforslaget er fremsat efter kommunernes frist den 15.
oktober 2021 for vedtagelse af budgettet for 2022. Kommu-
nernes budgetter for 2022 indeholder således dækningsaf-
giftspromiller, som er relateret til forskelsværdien.
Den med ændringsforslaget foreslåede indsættelse af et
nyt stk. 5 i skattesanktionslovens § 6 betyder, at skatteresul-
tatet for 2022 efter skattesanktionsloven, for så vidt angår
dækningsafgift for erhvervsejendomme, vil blive endeligt
opgjort på baggrund af dækningsafgiftspromiller fra budget-
vedtagelsen for 2022 pr. 15. oktober 2021 og den budget-
terede forskelsværdi for dækningsafgiften i budgettet for
2021. Tilskud til skattenedsættelse, som er hjemlet på blok-
tilskudsaktstykke vedrørende 2022 (Akt nr. 320 af 29. juni
2021), forudsættes opgjort ud fra samme opgørelsesmetode.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at kommunerne i
budgettet for 2022 har vedtaget dækningsafgiftspromiller
efter gældende lovgivning, som er relateret til forskelsvær-
dien. Ændringen vil muliggøre, at Indenrigs- og Boligmi-
nisteriet kan opgøre skatteresultatet for 2022 efter skatte-
sanktionsloven på baggrund af tilsvarende forudsætninger
vedrørende dækningsafgift for erhvervsejendomme, som har
ligget til grund for kommunernes budgetlægning for 2022.
Opgørelsen af skatteresultatet for budgetåret 2023 og
frem vil tage udgangspunkt i promiller efter de nye regler
gældende fra 2022, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, som foreslået
ændret med ændringsforslag nr. 4.
Efter gældende regler i skattesanktionslovens § 6, stk.
4, er det kommunens budgetterede grundlag, der ligger til
L 88 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501412_0007.png
7
grund for opgørelsen af provenuændringer vedrørende kom-
munens dækningsafgift. Det følger også af gældende regler i
skattesanktionslovens § 6, stk. 3, at hvis en kommune i året
før indkomståret har udskrevet dækningsafgift af erhvervs-
ejendomme, men i indkomståret ikke udskriver dækningsaf-
gift af erhvervsejendomme, beregnes provenutabet, jf. skat-
tesanktionslovens § 1, som provenuet i året før indkomståret
fremskrevet med en af indenrigs- og boligministeren fastsat
procentsats.
Med den med ændringsforslaget foreslåede indsættelse
af et nyt stk. 6 i skattesanktionslovens § 6 vil opgørelsen
af provenu fra dækningsafgift i en overgangsperiode blive
baseret på et statsligt skønnet grundlag frem for kommunens
budgetterede grundværdier. Skønnet vil blive baseret på
foreløbige oplysninger fra Skatteministeriet om opkrævning
af dækningsafgift hos virksomheder for og i året før budget-
året, som omregnes til et teknisk grundlag. Fremskrivnings-
procenten fastlægges på baggrund af et skøn fra Skattemi-
nisteriet for den gennemsnitlige vækst i opkrævningen i
budgetåret vedrørende dette år.
Metoden kan ses som en udvidelse af de regler, som
gælder, når der ikke foreligger et grundlag til beregning
af provenuet i et givent år, jf. skattesanktionslovens § 6,
stk. 3. Med den foreslåede ændring vil også et eventuelt
beregnet provenutab efter skattesanktionslovens § 6, stk. 3,
blive baseret på den skønnede grundværdi, hvis året før er i
overgangsperioden.
Overgangsperioden vil løbe fra og med budgetåret 2023
og frem til det budgetår, hvor det inden den 1. september
året inden kan konstateres, at mindst 90 pct. af de første
almindelige vurderinger og omvurderinger efter ejendoms-
vurderingslovens §§ 5 eller 6 for erhvervsejendomme i det
nye ejendomsvurderingssystem på landsplan er udsendt. Det
baseres på oplysninger fra Skatteministeriet pr. 1. september
i året inden budgetåret.
Ændringen betyder, at det fra og med budgetåret 2023
og frem til det budgetår, hvor det inden den 1. september
året inden kan konstateres, at mindst 90 pct. af de første
almindelige vurderinger og omvurderinger efter ejendoms-
vurderingslovens §§ 5 eller 6 for erhvervsejendomme i det
nye ejendomsvurderingssystem på landsplan er udsendt, vil
være et statsligt skønnet grundlag for dækningsafgiften, som
vil ligge til grund for opgørelsen af skatteprovenu i henhold
til skattesanktionsloven. Når mere end 90 pct. af de første
almindelige vurderinger og omvurderinger er udsendt, vil
det være kommunens budgetterede grundværdier, der vil
ligge til grund for opgørelsen af skatteresultatet.
Ændringsforslaget har alene betydning for opgørelsen af
skatteprovenu i henhold til skattesanktionsloven. Ændringen
har ikke betydning for, hvilket grundlag for dækningsafgift
kommunerne kan budgettere med.
Baggrunden for ændringen er, at de første nye vurderin-
ger for erhvervsejendomme i det nye ejendomsvurderingssy-
stem bliver udsendt løbende.
Planlægningsgrundlaget for erhvervsvurderingerne tryk-
testes p.t. af Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-
område. Overgangen til de nye erhvervsvurderinger forven-
tes at medføre en højere grad af individuelt skøn i den en-
kelte kommunes budgetterede grundlag for dækningsafgift.
Kommunerne kan f.eks. have forskellige forventninger
til, i hvilket omfang de nye vurderinger for erhvervsejen-
domme på et givent tidspunkt vil være rullet ud i den enkel-
te kommune. Ændringen har således til formål at understøt-
te stabilitet og ensartethed i opgørelsen af kommunernes
skatteprovenu i henhold til skattesanktionsloven i den over-
gangsperiode, hvor de første nye vurderinger bliver udrullet.
Ud fra et hensyn til, at der f.eks. kan være et mindre antal
vurderinger, der kommer senere end de øvrige vurderinger,
foreslås det at afgrænse overgangsperioden, så den løber
frem til det år, hvor mindst 90 pct. af de første vurderin-
ger for erhvervsejendomme i det nye ejendomsvurderingssy-
stem på landsplan er udsendt.
Ad nr. 6
Med det fremsatte lovforslag foreslås fastlagt kommune-
specifikke dækningsafgiftspromiller for 2022. Disse promil-
ler fastsættes som forudsat i boligskatteforliget og tager bl.a.
højde for, at grundlaget for dækningsafgift for erhvervsejen-
domme er ændret fra forskelsværdi til grundværdi, jf. § 3,
nr. 8, i lov nr. 291 af 27. februar 2021. Denne samlede
omlægning af dækningsafgiften har afledte konsekvenser for
skattesanktionslovens bestemmelse vedrørende frit lejde.
Efter gældende regler i skattesanktionslovens § 8 vil de
kommuner, der fra og med budgetåret 2021 har sat skatten
ned og optjent frit lejde, senere kunne forhøje skatten tilsva-
rende uden at blive omfattet af en individuel nedsættelse af
statstilskuddet.
Frit lejde opgøres på baggrund af skatteændringer fra og
med budgetåret 2021 og for alle tre skattearter – indkomst-
skat, grundskyld og dækningsafgift – under et. Det frie lejde
er konkret beregnet som den aktuelle nettoprovenuvirkning
af den tidligere samlede skattenedsættelse for perioden, og
det sker ved at gange ændringen i satserne på det aktuelle
grundlag.
Med den foreslåede ændring vil der blive foretaget en
omregning af promillen for dækningsafgift vedrørende 2020
og 2021, som fremover vil skulle anvendes til beregning af
frit lejde optjent fra nedsættelser af dækningsafgiften vedrø-
rende disse år.
I beregningen er det aktuelle grundlag det samme som
det opgjorte efter skattesanktionslovens § 5, stk. 3, og §
6, stk. 4, med ændringerne i dette ændringsforslag. I en
overgangsperiode vil der således også være tale om det
skønnede grundlag for dækningsafgift og grundskyld, som
er beskrevet i det med ændringsforslaget foreslåede § 02, nr.
1 og 5.
Ændringen betyder, at der vil blive foretaget en omreg-
ning af dækningsafgiftspromillerne vedrørende 2020 og
2021 til at gange på det aktuelle grundlag. Omregningen
forudsættes baseret på samme metode, som har ligget til
grund for omregningen af gældende promiller til de med
lovforslaget foreslåede dækningsafgiftspromiller for 2022,
således at fremtidige beregninger af frit lejde vedrørende
skattenedsættelser fra 2020 til 2021 og fra 2021 til 2022 vil
blive baseret på promiller, der er teknisk omregnet til det
nye beregningsgrundlag fra og med 2022.
L 88 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501412_0008.png
8
Baggrunden for ændringen er, at nedsættelser af dæk-
ningsafgiftspromillen for 2021 og 2022 er baseret på den nu
afskaffede forskelsværdi. Der vil derfor ikke være sammen-
hæng mellem de vedtagne nedsættelser i dækningsafgifts-
promillen i 2021 og 2022 og det nye grundlag og de nye
promiller for dækningsafgiften, som er gældende fra 2022
og frem.
Til nr. 8
Det er med lovforslaget foreslået, at loven træder i kraft
den 31. december 2021, jf. dog stk. 2.
Det er dog foreslået, at §§ 1-5 træder i kraft den 1. januar
2022.
Med ændringsforslaget foreslås det, at også den med æn-
dringsforslag nr. 7 foreslåede § 01 træder i kraft den 1.
januar 2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2021 og var
til 1. behandling den 25. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 6. september
2021 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 318
(folketingsåret 2020-21). Den 17. november 2021 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra Skatteministeriet
har den 2. december 2021 foretaget en teknisk gennemgang
af lovforslaget over for udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt (S) Brian Bressendorff (S) Anne Paulin (S)
fmd.
Anders Kronborg (S)
Kasper Sand Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Karsten Filsø (SF) Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL)
Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5