Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 87 Bilag 8
Offentligt
2498886_0001.png
Til lovforslag nr.
L 87
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 9. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende
virksomhed til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19
(Forlængelse af lovens gyldighed og ophævelse af bemyndigelser om omlagt undervisning og standpunktskarakter på prøvefri
skoler)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Udtalelse fra børne- og undervisningsministeren
Selve forlængelsen af nødlovens gyldighed til den 18.
april 2022 og en eventuel yderligere administrativ forlæn-
gelse af nødlovens gyldighed til den 24. juni 2022 indebærer
ikke en udvidelse af mulighederne for indførelse af restrik-
tioner for skoler m.v., herunder lukninger af skoler. Børne-
og undervisningsministeren har i brev af d.d. over for Epide-
miudvalget bekræftet dette.
Med lovforslaget forlænges nødloven til den 18. april
2022. Lovforslaget indebærer endvidere, at børne- og under-
visningsministeren bemyndiges til at udstede en bekendtgø-
relse, der indebærer en forlængelse af nødlovens gyldighed
helt eller delvis frem til den 24. juni 2022.
Bemyndigelsen vil skulle anvendes inden den 18. april
2022, hvor nødloven efter forslaget ellers ophæves. Bemyn-
digelsen indebærer, at børne- og undervisningsministeren
under særlige omstændigheder kan fastsætte, at lovens op-
hævelse helt eller delvis udsættes til et senere tidspunkt,
dog ikke senere end til den 24. juni 2022. Ved særlige om-
stændigheder forstås situationer, hvor det inden nødlovens
ophævelse den 18. april 2022 må konstateres, at der efter
den 18. april 2022 stadig er eller må forventes at være gæl-
dende restriktioner efter epidemiloven eller der er risiko for,
at der kan opstå situationer, hvor det kan blive nødvendigt
at indføre restriktioner igen, f.eks. som følge af at der er
risiko for lokale smitteudbrud, der nødvendiggør mulighed
for overgang til nødundervisning. Det forudsættes, at en
eventuel forlængelse sker for en så kort periode som muligt.
Det bemærkes, at når nødloven er ophævet, vil det ikke
længere være muligt at overgå til nødundervisning eller fast-
sætte regler om f.eks. ændringer i prøver og eksamener,
heller ikke selv om der igen indføres eller det skulle blive
nødvendigt at indføre restriktioner i medfør af epidemilo-
ven.
Børne- og undervisningsministeren vil i forbindelse med
en forlængelse af nødloven i overensstemmelse med den
politiske praksis, som hidtil har været fulgt ved udmøntning
af nødlovens bemyndigelser, skulle have en tæt dialog og
kontakt med Folketingets partier i den politiske følgegruppe
vedrørende covid-19 på børne- og undervisningsområdet.
Udstedelse af en bekendtgørelse om hel eller delvis for-
længelse af loven vil derfor som ved forlængelsen i somme-
ren 2021 til 16. november 2021 skulle følge den procedure,
at et sådant bekendtgørelsesudkast skal have været forelagt
den politiske følgegruppe vedrørende covid-19 på børne- og
undervisningsområdet. Børne- og undervisningsministeren
vil alene udstede regler om en forlængelse, hvis der ikke er
et flertal i følgegruppen svarende til et flertal i Folketinget,
der har udtalt sig imod reglernes udstedelse. Ministeren vil
kunne fastsætte en frist for følgegruppens tilbagemelding.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX027083
L 87 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 9. december 2021
2498886_0002.png
2
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslagets
midlertidige forlængelser af muligheden for nødundervis-
ning. Det gør vi for at undgå en situation, hvor hjemsend-
te elever ikke kan fjernundervises. Men vi understreger
samtidig, at hverken proces eller indhold lever op til Ven-
stres forventninger til, hvordan der med rettidig omhu og for
længst kunne have været indkaldt til forhandlinger fra den
socialdemokratiske regerings side, så der kunne have været
sikret en holdbar og fremadrettet ramme for fjernundervis-
ning i Danmark i stedet for gentagne nødlove.
Det er magtpåliggende, at børne- og undervisningsområ-
det samt folkehøjskoleområdet og den frie folkeoplysende
virksomhed sikres de nødvendige rammer for at fungere
hensigtsmæssigt simultant med relevant håndtering af co-
vid-19, eksempelvis nedlukning af klasser og uddannelses-
institutioner. Men vi skal bevæge os væk fra brugen af en
nødlov og finde løsninger i den normale lovgivning, som
kan rumme fjernundervisning m.m. Venstre forventer derfor,
at ministeren igangsætter dette arbejde umiddelbart efter
nytår. Venstre accepterer en forlængelse frem til 18. april
2022. Ønskes en yderligere forlængelse, kræver det, at der
ikke er et flertal imod forlængelsen i følgegruppen svarende
til et flertal i Folketinget. Det har vi i lovbehandlingen fået
ministerens bekræftelse på.
Derudover er det vigtigt for Venstre, at lovforslaget ikke
anvendes som løftestang til masselukninger af skoler og
institutioner, som vi har set det ske tidligere og igen nu
før jul. Det har ministeren også tilkendegivet gennem en
skrivelse oversendt til Folketingets Epidemiudvalg.
På trods af denne garanti må vi desværre konstatere, at
der allerede inden forlængelsens ikrafttræden er gennemført
en massenedlukning af skoler. Venstre er imod, at børn og
unge igen skal have deres dagligdag lukket ned. På bag-
grund af forårets erfaringer er det også frygten, at en nedluk-
ning igen kan blive langvarig og – ligesom sidste år – vil
have den konsekvens, at skolerne ikke genåbner efter julefe-
rien, men ender med en langvarig nedlukning af skolerne
som den, den socialdemokratiske regering gennemtvang i
foråret 2021.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2021 og
var til 1. behandling den 30. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 25. november 2021 sendte børne- og
undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Kim Aas (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte Rod (RV) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (FG)
Anni Matthiesen (V) Jane Heitmann (V) Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Erling Bonnesen (V) Marie Krarup (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
49
39
16
15
14
13
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
3
1
1
1
1
1
L 87 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 9. december 2021
2498886_0003.png
3
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
12
4
3
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
5