Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 87 Bilag 2
Offentligt
2487706_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet
November 2021
Sags nr.: 21/23181
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidige foranstaltninger på børne- og undervis-
ningsområdet og folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende virksomhed til fo-
rebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19
(Forlængelse af lovens gyldighed og ophævelse af bemyndigelser om omlagt undervisning og
standpunktskarakter på prøvefri skoler)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i peroden fra den 12. november 2021 til den 24. november 2021 været
i høring hos 148 høringsparter. Høringsudkastet er også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 30 høringssvar, hvoraf 8 høringssvar indeholder bemærkninger til udkastet. En
oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Høringssvar, der er indkommet efter udløbet af høringsfristen, indgår ikke i høringsnotatet, men
oversendes også til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg.
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til høringsnotatet
De indkomne høringssvar giver ikke anledning til at fremsætte ændringsforslag til lovforslaget.
3. Generelle bemærkninger
Høringen viser, at der generelt er opbakning til lovforslaget. 22 af høringsparterne har meddelt, at
de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Ministeriet finder det positivt, at der er opbakning til lovforslaget.
4. Bemærkning til elementer af lovforslaget
Danske HF & VUC og Danske HF & VUC (Bestyrelserne) forslår, at nødloven kommer til at
gælde resten af skoleåret, så skolerne ved hvilke regler, de skal forholde sig til. Endvidere vil det
være fornuftigt at lade nødloven gælde til 31. juli 2022 af hensyn til de aktiviteter, der ikke afslut-
tes 24. juni 2022, fx gymnasiale suppleringskurser.
Finanssektorens arbejdsgiverforening (FA) bakker op om, at de midlertidige foranstaltninger på
børne- og undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende virk-
somhed til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19 forlænges og tilpasses i den
aktuelle smittesituation. FA har ikke øvrige bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH) har ingen bemærkninger til ændringer i § 1.
LH finder det nødvendigt, at uddannelsesinstitutionerne kan yde nødundervisning ved hjemsen-
delser af elever i forbindelse med smitte. Der bør tages hensyn til både smittede og ikke-smittede
elever for så vidt angår undervisning, fravær og trivsel. For så vidt angår § 2 ser LH positivt på, at
BEK nr. 1422 af 27. juni 2021 forbliver i kraft. LH understreger, at sådanne foranstaltninger vil
være nødvendige ved fremtidige nedlukninger og ved hjemsendelser.
1
L 87 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2487706_0002.png
Børne- og Undervisningsministeriet
November 2021
Sags nr.: 21/23181
Friskolerne bakker op om den foreslåede forlængelse af de midlertidige foranstaltninger på
børne- og undervisningsområdet til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19. Fri-
skolerne er tilfredse med, at børne- og undervisningsministerens muligheder for at fastsætte krav
om, at prøvefrie skoler skal give standpunktskarakterer eller anden form for summativ bedøm-
melse, ophæves.
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) ser positivt på og støtter op om lovforslaget
om forlængelsen af nødloven. DGS mener, at det er afgørende, at elever kan modtage virtuel un-
dervisning i tilfælde af nedlukning på skolen, så elever ikke oplever at komme yderligere bagud i
det faglige stof. Ydermere mener DGS, at man bør genindføre samme foranstaltning som tidli-
gere, der gav elever mulighed for at modtage fjernundervisning i tilfælde af hjemsendelse, hvor
kun den pågældende elev er hjemsendt. Lige nu oplever DGS, at flere elever, der tager i skole
trods potentielt udsættelse for coronasmitte, grundet frygt for for høj fysisk fravær.
FGU Danmark bakker op om forlængelse af nødloven, så det sikres, at institutionerne får mulig-
hed for at reagere ved smitteudbrud og iværksætte tiltag, der kan støtte op om de unges faglige,
sociale og personlige behov. FGU har en bred og differentieret målgruppe, som i høj grad har
brug for den støtte, som institutionerne giver dem i hverdagen. Det er derfor vigtigt, at nødloven
løbende behandles, så institutionerne får de nødvendige rammer til at kunne skabe det bedst mu-
lige tilbud til den enkelte unge, situationen taget i betragtning.
Danske Gymnasier støtter lovforslaget i sin helhed og vurderer, at det er fornuftigt at forlænge
loven, så lovens muligheder for at gennemføre undervisningen som nødundervisning fastholdes,
så længe det er nødvendigt som følge af covid-19-pandemien.
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler – Bestyrelserne ser med stor bekymring på både
den aktuelle smitteudvikling og på prognoserne for den forventede udvikling af Covid-19 epide-
mien henover vintermånederne. Det imødeses, at der fortsat vil bestå en betydelig risiko for at
sundhedsmyndighederne med hjemmel i epidemiloven vil udstede påbud om lokale nedlukninger
af undervisningsinstitutioner med henblik på begrænsning og inddæmning af smitteudbrud. Vek-
seluddannelsessystemet medfører, at social- og sundhedsskolerne løbende og i betydeligt omfang
udveksler elever med både kommunale og regionale enheder i sundhedssektoren. Det er derfor
afgørende hurtigt og effektivt at kunne imødegå eventuelle smitteudbrud på skolerne inden disse
breder sig til oplæringsstederne og dermed skaber øget risiko for smitte af udsatte borgere, der
modtager sektorens pleje- og omsorgsydelser. Da pandemien samtidigt yderligere forøger et i for-
vejen stort pres på sektorens ressourcer, er det af afgørende betydning, at tilgangen af nyuddan-
nede social- og sundhedshjælpere og assistenter ikke begrænses eller forsinkes unødigt.
DI støtter en forlængelse af de midlertidige foranstaltninger til forebyggelse og afhjælpning på
børne- og undervisningsområdet og dermed, at nødloven først ophæves den 18. april 2022, og at
børne- og undervisningsministeren derudover administrativt kan udskyde nødlovens ophævelse
fra 18. april 2022 frem til den 24. juni 2022 og dermed omfatter forårets eksamener og prøver i
lyset af covid-19, herunder de stigende smittetal blandt børn og unge og udsigten til en vinter
med forventet fortsat høje smittetal.
2
L 87 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
Børne- og Undervisningsministeriet
November 2021
Sags nr.: 21/23181
DI finder det grundlæggende vigtigt, at der af hensyn til elevernes faglighed og trivsel efter en
eventuel periode med nødundervisning åbnes op for en normalisering på undervis-ningsområdet
hurtigst muligt, hvis situationen i forhold til covid-19 tillader det.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Med forslaget om forlængelse af lovens gyldighed til den 18. april 2022 med mulighed for admini-
strativ forlængelse til den 24. juni 2022 vil en eventuelt fortsat eksisterende covid-19-situation ved
slutningen af skoleåret 2021/22 i juni 2022 kunne håndteres i lighed med den nuværende situa-
tion.
Forslaget om forlængelse af gyldigheden af loven til den 24. juni 2022 ændrer ikke ved, at det er
en forudsætning for brugen af loven, at situationen i forhold til covid-19 kræver det. Hvis forhol-
dene før den 24. juni 2022 ikke længere kræver det, vil der kunne ske normalisering, herunder ved
administrativt at ophæve de bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af loven.
Hvis det derimod vurderes, at der fortsat er behov for en særlig regulering efter den 24. juni 2022,
vil der inden folketingsårets afslutning primo juni 2022 kunne fremsættes et lovforslag derom,
som vil kunne behandles inden den 24. juni 2022. En sådan behandling op mod tidspunktet for
lovens ophævelse vil ikke være mulig, hvis loven i stedet ophæves den 31. juli 2022, medmindre
Folketinget blev indkaldt ekstraordinært.
3