Kulturudvalget 2021-22
L 86 Bilag 5
Offentligt
2491421_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Udfordringer ved
hastevedtagelse
af den nye blankmedieordning (L 86)
IT-Branchen &
Dansk Industri
Foretræde for Kulturudvalget, onsdag d. 01. december kl. 10:00
L 86 - 2021-22 - Bilag 5: DI, Grakom, Consumer Electronics og IT-Branchen vedrørende udskydelse af ikrafttrædelsesdato mv., jf. L 86 - bilag 4
2491421_0002.png
En god blankmedieordning er
vigtig
Vi og vores virksomheder er helt med på, at
kunstnerne skal have en fair kompensation,
når nogen bruger deres arbejde.
En korrekt og fair kompensation er grundlaget for en stærk dansk kreativ sektor
Men det skal gøres på en smart måde, hvor der både tages hensyn til kunstnerne og virksomhederne
L 86 - 2021-22 - Bilag 5: DI, Grakom, Consumer Electronics og IT-Branchen vedrørende udskydelse af ikrafttrædelsesdato mv., jf. L 86 - bilag 4
2491421_0003.png
To store udfordringer for
erhvervslivet
ved lovforslaget
1
Kompliceret og rodet model
Stor og kompliceret opgave at administrere
afgiften
Skæv balance mellem afgiften og
administrationsbyrden
Lovforslaget ligger nogle stramme bånd for
hvilken model, der kan vælges
Modellen er udviklet til DVD- og CD-
markedet, der er helt anderledes end PC og
smartphone-markedet
Hele erhvervslivet bliver pålagt byrden for en
afgift, de er fritaget for
2
11 dages implementeringstid
Det er umuligt at nå at udvikle og
implementere de opdateringer, et nyt
system vil kræve
Varer til salg i januar 2022 er blevet
solgt af producent/grossist seks
måneder forinden
Julehandel, helligdage og corona-
ramte forsyningskæder presser særligt
distributører. Det er allerede nu svært
at få varer på hylderne
L 86 - 2021-22 - Bilag 5: DI, Grakom, Consumer Electronics og IT-Branchen vedrørende udskydelse af ikrafttrædelsesdato mv., jf. L 86 - bilag 4
2491421_0004.png
Vi skal have en afgift, der virker fra dag 1
PC’ere købt af en forbruger i
januar 2022
er blevet solgt af producenten i
juli-august 2021
→ Priser og vilkår fastsættes på bestillingstidspunktet
→ Hvert salgslag bestiller produkterne 6-8 uger før de sælges videre til næste lag
→ Ændringer i kontraktvilkårene mellem de forskellige led (producent, grossist, distributør, forhandler) er
oftest på minimum 30 dage for prisstigninger
→ Produkterne er derfor spredt over hele værdikæden og prisen er allerede fastlagt
Samlet vurderes det, at en total omstilling til den nye lovgivning vil tage seks måneder
L 86 - 2021-22 - Bilag 5: DI, Grakom, Consumer Electronics og IT-Branchen vedrørende udskydelse af ikrafttrædelsesdato mv., jf. L 86 - bilag 4
2491421_0005.png
Anbefalinger
1. Arbejd mod en effektiv udmøntning:
Denne tid bør Kulturministeriet,
fællesorganisationen og industrien bruge på at udarbejde en klog løsning, der
sikrer effektiv opkrævning og mindsker de administrative byrder.
Vi anbefaler
derfor, at der gives mest muligt fagligt råderum i lovforslaget til at udarbejde
den bedste model.
2. Udskyd implementeringen:
Oprindeligt var planen, at lovforslaget skulle være
fremsat i februar 2021, hvilket havde givet industrien og ministeriet seks
måneder til at implementere.
Vi anbefaler, at man trods forsinkelsen
prioriterer tid til en ordentlig implementering
L 86 - 2021-22 - Bilag 5: DI, Grakom, Consumer Electronics og IT-Branchen vedrørende udskydelse af ikrafttrædelsesdato mv., jf. L 86 - bilag 4
2491421_0006.png
Konkrete ændringsforslag fra erhvervslivet
Kulturministeriets forslag
Ophavsretslovens § 39, stk. 1
Den, der erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører lagringsmedier, hvorpå lyd eller billeder kan optages eller
på anden måde kopieres, skal betale vederlag til ophavsmændene til de i stk. 2 nævnte værker.
Stk. 2.Vederlaget skal betales for lagringsmedier, der er egnet til fremstilling af eksemplarer til privat
brug, og kun for værker, som er udsendt i radio eller fjernsyn, som er udgivet på fonogram, film, videogram
eller lignende, eller som er stillet til rådighed på en sådan måde, at almenheden har adgang til dem på et
individuelt valgt sted og tidspunkt.
Branchens forslag
Ophavsretslovens § 39, stk. 1
Den, der
i Danmark med henblik på privat brug erhvervsmæssigt fremstiller,
indfører
eller sælger
lagringsmedier,
hvorpå lyd eller billeder kan optages eller på anden måde kopieres, skal betale vederlag til
ophavsmændene til de i stk. 2 nævnte værker for
lagringsmedier til privat brug.
Stk. 2.Vederlaget skal betales for lagringsmedier, der er egnet til fremstilling af eksemplarer til privat
brug, og kun for værker, som er udsendt i radio eller fjernsyn, som er udgivet på fonogram, film, videogram
eller lignende, eller som er stillet til rådighed på en sådan måde, at almenheden har adgang til dem på et
individuelt valgt sted og tidspunkt.
Ophavsretslovens § 42, stk. 4 (Ingen ændringer)
Opgørelsen specificeres efter retningslinjer, som fastsættes af kulturministeren efter forhandling med
fællesorganisationen. Kulturministeren kan endvidere efter forhandling med fællesorganisationen fastsætte
retningslinjer for kontrol med den i 1. pkt. nævnte opgørelse.
Ophavsretslovens § 42, stk. 4
Opgørelsen specificeres efter retningslinjer, som fastsættes af kulturministeren efter forhandling med
fællesorganisationen
og relevante brancheorganisationer.
Kulturministeren kan endvidere efter
forhandling med fællesorganisationen
og relevante brancheorganisationer
fastsætte retningslinjer for
kontrol med den i 1. pkt. nævnte opgørelse.
Ophavsretslovens § 42, stk. 5
Stk. 5. Kulturministeren kan fastsætte regler, der har til formål at forenkle ordningen med
fritagelse fra
ordningen
eller fradrag eller tilbagebetaling af vederlag for lagringsmedier, der anvendes til professionelle
formål, herunder undervisningsformål og erhvervsmæssige formål, jf. § 43, stk. 1, nr. 3, og § 44, stk. 1, nr.
2.
Ophavsretslovens § 2
Loven træder i kraft
den 1. juli 2022.*
*Indebærer konsekvensrettelser af datoen i den foreslåede § 40, stk. 1.
Ophavsretslovens § 42, stk. 5
Stk. 5. Kulturministeren kan fastsætte regler, der har til formål at forenkle ordningen med fradrag eller
tilbagebetaling af vederlag for lagringsmedier, der anvendes til professionelle formål, herunder
undervisningsformål og erhvervsmæssige formål, jf. § 43, stk. 1, nr. 3, og § 44, stk. 1, nr. 2.
Ophavsretslovens § 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
L 86 - 2021-22 - Bilag 5: DI, Grakom, Consumer Electronics og IT-Branchen vedrørende udskydelse af ikrafttrædelsesdato mv., jf. L 86 - bilag 4
2491421_0007.png
Tak for jeres tid
For spørgsmål eller kommentarer kontakt endelig
Morten Kristiansen, Chefkonsulent, Dansk Industri
[email protected],
+45 3377 4808