Kulturudvalget 2021-22
L 86 Bilag 1
Offentligt
2481497_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Lovforslag nr.
L 86
Folketinget 2021-22
Fremsat den 17. november 2021 af kulturministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ophavsret
(Revision af blankmedieordningen)
§1
I lov om ophavsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 1144 af 23.
oktober 2014, som ændret ved § 42 i lov nr. 321 af 5. april
2016, lov nr. 719 af 8. juni 2018 og lov nr. 1121 af 4. juni
2021, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »lyd- eller videobånd« til: »lag-
ringsmedier«.
2.
I
§ 39, stk. 1,
udgår » eller andre indretninger«, og efter
»optages« indsættes: »eller på anden måde kopieres«.
3.
I
§ 39, stk. 2,
ændres »bånd m.v.« til: »lagringsmedier«,
og »eller som er udgivet på fonogram, film, videogram eller
lignende« ændres til: »som er udgivet på fonogram, film,
videogram eller lignende, eller som er stillet til rådighed
på en sådan måde, at almenheden har adgang til dem på et
individuelt valgt sted og tidspunkt«.
4.
Efter § 39 indsættes:
Ȥ 39 a.
Virksomheder, der fra udlandet sælger lagrings-
medier til privatpersoner i Danmark, hvorpå lyd eller bille-
der kan optages eller på anden måde kopieres, skal betale
vederlag til ophavsmændene til de i § 39, stk. 2, nævnte
værker.
Stk. 2.
Erhvervsdrivende, offentlige myndigheder og an-
dre juridiske personer, der ikke er omfattet af § 39, stk. 1,
og som fra udenlandske virksomheder køber lagringsmedier,
hvorpå lyd eller billeder kan optages eller på anden måde
kopieres, skal betale vederlag til ophavsmændene til de i §
39, stk. 2, nævnte værker, såfremt lagringsmedierne udleve-
res til privatpersoner til privat brug.
Stk. 3.
Bestemmelserne i § 39, stk. 2-4, finder tilsvarende
anvendelse på § 39 a, stk. 1 og 2.«
5.
§ 40
affattes således:
Ȥ 40.
De vederlagspligtige lagringsmedier, jf. § 39, stk.
2, og vederlaget for disse er fra den 1. januar 2022 følgende:
1) Harddisk ≤ 128 gb: 4,00 kr.
2) Harddisk > 128 gb: 16,00 kr.
3) Tablet: 45,00 kr.
4) Smartphone: 45,00 kr.
5) Bærbar computer: 45,00 kr.
6) Stationær computer: 45,00 kr.
Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte vederlag reguleres fra den 1.
januar 2023 årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om
en satsreguleringsprocent.«
6.
I
§ 42, stk. 2,
ændres »lyd- og videobånd, der i perioden
er udleveret fra virksomheden, samt disses spilletid« til:
»lagringsmedier efter type, der i perioden er udleveret fra
virksomheden«.
7.
I
§ 42, stk. 5,
ændres »lyd- og videobånd m.v., der an-
vendes til professionelle formål« til: »lagringsmedier, der
anvendes til professionelle formål, herunder undervisnings-
formål og erhvervsmæssige formål«.
8.
I
§ 42, stk. 6,
ændres »lyd- og videobånd m.v.« til: »lag-
ringsmedier«, og »båndene m.v.« ændres til: »lagringsmedi-
erne«.
9.
I
§ 43, stk. 1, nr. 1, § 43, stk. 1, nr. 2, § 43, stk. 1, nr. 3, §
43, stk. 1, nr. 4
og
§ 45, stk. 1,
ændres »lyd- og videobånd«
til: »lagringsmedier«.
10.
I
§ 43, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »undervisningsfor-
mål«: »og erhvervsmæssige formål«.
11.
I
§ 43, stk. 1, nr. 4,
ændres »optagelser til brug for syns-
og hørehandicappede« til: »eksemplarer til brug for personer
med syns- eller hørehandicap«.
AK001902
Kulturmin., j.nr. 2021-1562
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0002.png
2
12.
I
§ 44, stk. 1, nr. 2,
ændres »herunder undervisning«
til: »herunder undervisningsformål og erhvervsmæssige for-
mål«.
13.
I
§ 44, stk. 1, nr. 3,
ændres »optagelser, som anvendes af
syns- eller hørehandicappede« til: »eksemplarer, som anven-
des af personer med syns- eller hørehandicap«.
14.
I
§ 46
ændres »mængden af udleverede lyd- og video-
kassettebånd og disses spilletid, jf. §§ 42 og 43« til: »mæng-
den og typen af udleverede lagringsmedier, jf. §§ 42 og
43, medmindre fællesorganisationen efter anmodning har
besluttet at udskyde tidspunktet for angivelsen«.
15.
§ 46 a
affattes således:
Ȥ 46 a.
Kulturministeren skal i 2023 og efterfølgende
hvert 3. år foretage en evaluering af denne lovs §§ 39-46
med henblik på at vurdere behovet for en ændring af be-
stemmelserne. Udgiften til evalueringerne dækkes af veder-
laget, jf. §§ 39 og 39 a, og afholdes af fællesorganisatio-
nen.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund for lovforslaget
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Omfattede lagringsmedier
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Vederlagsfastsættelse
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Lagringsmedier erhvervet fra udenlandske virksomheder til privat brug
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.4. Afskaffelse af dvd-kompensationen
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.5. Evaluering af ordningen
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0004.png
4
1. Indledning og baggrund for lovforslaget
Efter ophavsretslovens § 2, stk. 1, har ophavsmanden eneret
til at råde over sit værk ved blandt andet at fremstille eksem-
plarer af det. I lovens kapitel 2 er der imidlertid gjort visse
indskrænkninger i denne eneret.
Efter ophavsretslovens § 12, stk. 1, er det således tilladt
for en person at fremstille eller lade fremstille enkelte ek-
semplarer af et offentliggjort værk til sin private brug. Det
betyder, at eksemplarerne må benyttes af fremstilleren selv
og af andre, som fremstilleren har personlige bånd til, f.eks.
familie og venner.
Adgangen til at fremstille eksemplarer i digital form er dog
mere begrænset, idet eksemplarfremstilling i digital form (af
andre værker end edb-programmer og databaser) alene må
ske til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand,
jf. ophavsretslovens § 12, stk. 2, nr. 5. Herved forstås, at
de fremstillede eksemplarer ikke må spredes uden for hus-
standssfæren til eksempelvis venner og bekendte.
Det fremgår desuden af ophavsretslovens § 12, stk. 3, at
eksemplarfremstilling i digital form ikke må ske på grundlag
af et eksemplar, der er lånt eller lejet. Endvidere følger det
af ophavsretslovens § 11, stk. 3, at det ikke er tilladt at frem-
stille eksemplarer på grundlag af en gengivelse af værket
i strid med ophavsretslovens § 2 (krav om lovligt forlæg)
eller på grundlag af en omgåelse af en teknisk foranstaltning
i strid med ophavsretslovens § 75 c, stk. 1.
For at kompensere rettighedshaverne for lovlig privatkopie-
ring af ophavsretligt beskyttet materiale på lyd- og video-
bånd eller andre indretninger, hvorpå lyd eller billeder kan
optages, blev der ved lov nr. 338 af 14. maj 1992 om æn-
dring af ophavsretsloven og fotografiloven (Vederlagsord-
ning for uindspillede bånd), som trådte i kraft den 1. januar
1993, indført en ordning, hvorefter rettighedshaverne har
krav på et vederlag pr. solgte uindspillede lyd- eller video-
bånd eller andre indretninger, hvorpå lyd eller billeder kan
optages.
Vederlagsordningen (vederlag for eksemplarfremstilling til
privat brug) – i daglig tale kaldet blankmedieordningen –
er blevet ændret flere gange siden, men grundprincipperne
er stadig de samme. Ordningen består i dag dels af en ve-
derlagsbetaling på løse lagringsmedier såsom cd’er, dvd’er
og usb-stik (blankmedievederlaget), jf. ophavsretslovens §§
39-46, dels af en bevilling på finansloven til rettighedsha-
verne baseret på forskellen mellem provenuet for salg af
dvd’er i et givet år og provenuet i 2005 (dvd-kompensatio-
nen), jf. ophavsretslovens § 46 a.
Reglerne suppleres af bekendtgørelse nr. 731 af 27. juni
2006 om vederlagsordningen for uindspillede bånd m.v. i
henhold til ophavsretsloven, der fastlægger de nærmere reg-
ler om indberetning, regnskab, fritagelse og fradrag.
Regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Enhedslisten og Frie Grønne indgik den 10.
februar 2021 Aftale om en ny, moderniseret blankmedieord-
ning og den 7. september 2021 en tillægsaftale dertil. Af-
talepartierne er enige om, at blankmedieordningen skal mo-
derniseres i lyset af den teknologiske udvikling og dansker-
nes privatkopieringsadfærd.
Med nærværende lovforslag, der udmønter den politiske af-
tale, revideres reglerne om vederlag for eksemplarfremstil-
ling til privat brug i ophavsretslovens §§ 39-46 a, således
at de af vederlagsordningen omfattede lagringsmedier tilpas-
ses.
Lovforslaget medfører, at ikke blot de af ordningen omfat-
tede lagringsmedier solgt af danske virksomheder til privat-
personer i Danmark men også de af ordningen omfattede
lagringsmedier, der sælges af udenlandske virksomheder til
privatpersoner i Danmark ved distancesalg, typisk via net-
handel, vederlagspålægges.
Vederlaget for de af ordningen omfattede lagringsmedier
fastsættes med udgangspunkt i et årligt kompensationsni-
veau på 93 mio. kr. og baseret på et gennemsnit af salgs-
tallene (salg til private forbrugere) for lagringsmedierne i
2018, 2019 og 2020 (dog gælder noget særligt i forhold til
harddiske, jf. nærmere afsnit 2.2.2).
Lovforslaget medfører samtidig, at den statslige medfinan-
siering af blankmedieordningen i form af dvd-kompensatio-
nen afskaffes, således at kompensationen til rettighedshaver-
ne fremover fuldt ud finansieres via vederlagene for de af
ordningen omfattede lagringsmedier.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Omfattede lagringsmedier
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af ophavsretslovens § 39, stk. 1, at den, der
erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører lyd- eller video-
bånd eller andre indretninger, hvorpå lyd eller billeder kan
optages, skal betale vederlag til rettighedshaverne.
Vederlaget skal betales for bånd m.v., der er egnet til frem-
stilling af eksemplarer til privat brug, og kun for værker,
som er udsendt i radio eller fjernsyn, eller som er udgivet
på fonogram, film, videogram eller lignende, jf. ophavsrets-
lovens § 39, stk. 2.
Vederlaget skal således betales for blanke analoge optage-
medier og blanke digitale optagemedier, herunder kassette-
bånd, videobånd, cd’er, dvd’er, Blu-rays, usb-stik og lignen-
de, jf. ophavsretslovens § 40, stk. 1 og 2. Ordningen omfat-
ter ikke lagringsmedier som f.eks. mobiltelefoner, compute-
re og tablets.
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Det følger af Aftale om en ny, moderniseret blankmedieord-
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0005.png
5
ning af 10. februar 2021, at vederlaget skal pålægges de
enkelte lagringsmedier, som er egnede til privatkopiering,
og hvor kopieringen skønnes at medføre en skade for rettig-
hedshaverne, der overstiger en minimal skade. Aftalepartier-
ne er enige om, at følgende lagringsmedier på den baggrund
skal være en del af den fremtidige ordning: Cd, dvd/Blu-ray,
usb-stik, hukommelseskort, ekstern harddisk, netværkshard-
disk, smartphone, tablet, bærbar computer og stationær com-
puter.
Det følger ligeledes af aftalen, at kassettebånd, vhs-bånd og
Mini Disc, som alle er omfattet af den nuværende ordning,
samt Smartwatches, Smart TV, mediagateways og spillekon-
soller skal undtages eller fritages ordningen på grund af
minimal skadevirkning for rettighedshaverne ved kopiering
på disse medier eller det forhold, at medierne er uegnede til
privatkopiering.
Det følger samtidig af aftalen, at Kulturministeriet inden
ordningen træder i kraft og efter drøftelse med aftalepartier-
ne vil foretage en vurdering af, om de foreslåede fritagne
lagringsmedier efter nærmere undersøgelse bør indgå i ord-
ningen, og om andre lagringsmedier måtte være relevante at
inddrage.
Aftalepartierne har på baggrund af efterfølgende drøftelser
besluttet, at cd’er, dvd’er og Blu-rays også skal fritages
ordningen. Årsagen hertil er det relativt lave antal solgte
enheder sammenholdt med, at en ikke-uforholdsmæssig høj
vederlagsfastsættelse for disse lagringsmedier i forhold til
mediernes skønnede gennemsnitspris vil resultere i et ufor-
holdsmæssigt lavt provenu i forhold til de administrative
omkostninger ved indberetning og indhentning af vederla-
get. Aftalepartierne har samtidig besluttet, at interne harddi-
ske skal omfattes af ordningen.
Kulturministeriet foreslår på den baggrund, at følgende lag-
ringsmedier omfattes af den fremtidige vederlagsordning for
eksemplarfremstilling til privat brug: Harddisk (usb-stik, hu-
kommelseskort, ekstern harddisk, intern harddisk, netværks-
harddisk o.l.), tablet, smartphone, bærbar computer og sta-
tionær computer.
For nærmere om de omfattede lagringsmedier henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
2.2. Vederlagsfastsættelse
2.2.1. Gældende ret
Vederlaget for de af blankmedieordningen omfattede lag-
ringsmedier er udtømmende fastsat i ophavsretslovens § 40.
Det fremgår således af ophavsretslovens § 40, stk. 1, at
vederlaget for 2006 udgør 0,0603 kr. pr. minut spilletid for
analoge lydbånd og 0,0839 kr. pr. minut spilletid for analoge
videobånd, mens det af ophavsretslovens § 40, stk. 2, frem-
går, at vederlaget for 2006 udgør 1,88 kr. pr. stk. for digitale
lydmedier, 3 kr. pr. stk. for digitale billedmedier og 4,28 kr.
pr. stk. for digitale hukommelseskort.
I forlængelse heraf er det i ophavsretslovens § 40, stk. 3,
bestemt, at vederlagene fra 2007 årligt reguleres med satsre-
guleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
I 2021 er vederlagene for analoge medier således følgende:
Lydbånd: 0,0835 kr. pr. minut, videobånd: 0,1165 kr. pr. mi-
nut. Vederlagene for digitale medier er følgende: Lydmedier:
2,62 kr. (cd/Mini Disc), billedmedier: 4,16 kr. (dvd/Blu-ray),
hukommelseskort: 5,93 kr. (usb-stik/hukommelseskort).
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Det følger af Aftale om en ny, moderniseret blankmedieord-
ning af 10. februar 2021 og tillæg til Aftale om en ny, mo-
derniseret blankmedieordning af 7. september 2021, at afta-
lepartierne er enige om, at kompensationen til rettighedsha-
verne beregnes på baggrund af de af ordningen omfattede
lagringsmedier, der er solgt til private forbrugere.
Aftalepartierne er ligeledes enige om, at taksterne for de
af ordningen omfattede lagringsmedier fastsættes således,
at de ville give et provenu på 93 mio. kr. baseret på et gen-
nemsnit af salgstallene for lagringsmedierne i 2018, 2019
og 2020. Det løbende provenu til rettighedshaverne opstår
derefter ved, at de fastsatte takster pålægges det løbende
salg i det pågældende år (første gang i 2022).
Det følger endvidere af aftalen, at taksterne fastsættes af
kulturministeren efter drøftelse med aftalepartierne – første
gang i 2021 med virkning fra 2022, og at de fastsatte takster
og de omfattede medier forbliver gældende, indtil aftalepar-
tierne er enige om at ændre dem.
Kulturministeriet finder i den forbindelse anledning til at
præcisere, at taksterne er fastsat ved lov, jf. ophavsretslo-
vens § 40 (lovforslagets § 1, nr. 5), og at taksterne således
ikke kan ændres uden en lovændring.
Som det fremgår af afsnit 2.1.2 ovenfor foreslås følgende
lagringsmedier omfattet af vederlagsordningen: Harddisk
(usb-stik, hukommelseskort, ekstern harddisk, intern hard-
disk, netværksharddisk o.l.), tablet, smartphone, bærbar
computer og stationær computer.
Kulturministeriet har indhentet følgende salgstal for 2018,
2019 og 2020 fra fællesorganisationen Copydan KulturPlus
og analyseinstituttet GfK. Tallene dækker over indberetnin-
ger til Copydan KulturPlus og indberettede salg fra danske
detailled til privatpersoner:
Medie
Salgstal
2018
437.348
Salgstal
2019
437.671
Salgstal
2020
327.344
Gns.
Usb-stik
400.788
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0006.png
6
Hukom-
melseskort
Smartphone
Bærbar
computer
Stationær
computer
Tablet
Ekstern
harddisk
Netværks-
harddisk
Intern hard-
disk
318.120
287.730
254.702
286.851
1.325.295
302.424
1.258.952
298.070
1.311.730
347.222
1.298.659
315.905
taget på baggrund af differentierede salgstal for harddiske
henholdsvis under og over 128 gb. Det er dog Kulturmini-
steriets umiddelbare vurdering, at den differentierede veder-
lagsfastsættelse i praksis kun eventuelt vil få betydning for
et begrænset antal lagringsmedier, herunder primært usb-stik
og hukommelseskort med en kapacitet over 128 gb.
De foreslåede vederlag er fastsat sådan, at de tager højde for
enhver lovlig og kompensationsberettigende privatkopiering
af lyd og billeder (audiovisuelle medier), som lagringsmedi-
erne giver mulighed for. Dette inkluderer eksempelvis også
den eventuelle lagring, som via et af de foreslåede omfattede
lagringsmedier måtte finde sted på en cloud-tjeneste i et
omfang, hvor skaden for rettighedshaverne derved ikke er
minimal. Muligheden for eventuel kompensationsberettigen-
de cloud-lagring er således indregnet i vederlagsfastsættel-
sen på de herfor relevante lagringsmedier, og cloud-tjenester
foreslås ikke særskilt vederlagspålagt.
For nærmere om vederlagsfastsættelsen henvises til be-
mærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
2.3. Lagringsmedier erhvervet fra udenlandske virksom-
heder til privat brug
2.3.1. Gældende ret
Der er ikke i ophavsretsloven eller i bekendtgørelse om ve-
derlagsordningen for uindspillede bånd m.v. i henhold til op-
havsretsloven fastsat bestemmelser om privatpersoners eller
ikke-anmeldte erhvervsdrivendes, offentlige myndigheders
eller andre juridiske personers erhvervelse af lagringsmedier
fra udenlandske virksomheder.
Det følger af EU-Domstolens dom af 16. juni 2011 i sag
C-462/09 – Stichting de Thuiskopie, at hvis en medlemsstat
har indført undtagelsen for privatkopiering i national ret, og
hvis de slutbrugere, som til privat brug foretager reproduk-
tion af et beskyttet værk, er bosiddende på denne medlems-
stats område, er denne stat i medfør af sin stedlige kompe-
tence forpligtet til at sikre en effektiv opkrævning af den
rimelige kompensation for den skade, som ophavsmændene
har lidt på denne stats område uagtet, at der måtte være tale
om distancesalg, og at den erhvervsdrivende sælger således
er hjemmehørende i en anden medlemsstat.
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Det er Kulturministeriets vurdering, at den resultatforpligtel-
se, der følger af EU-Domstolens dom af 16. juni 2011 i sag
C-462/09 – Stichting de Thuiskopie, til at sikre en effektiv
opkrævning af den rimelige kompensation for den lovlige og
kompensationsberettigende privatkopiering, der finder sted i
Danmark, bedst opfyldes ved en udvidelse af de nuværende
regler således, at også lagringsmedier fra udenlandske virk-
somheder solgt direkte til privatpersoner i Danmark (privat
import) omfattes af vederlagsordningen.
49.095
43.768
52.433
48.432
275.005
130.385
266.660
116.323
276.975
118.466
272.880
121.725
5.922
5.294
6.259
5.825
38.430
46.793
74.858
53.360
På baggrund af disse tal foreslås det, at vederlaget for de
af ordningen foreslåede omfattede lagringsmedier fastsættes
således:
- Harddisk (usb-stik, hukommelseskort, ekstern harddisk,
intern harddisk, netværksharddisk o.l.) ≤ 128 gb: 4,00 kr.
- Harddisk (usb-stik, hukommelseskort, ekstern harddisk,
intern harddisk, netværksharddisk o.l.) > 128 gb: 16,00 kr.
- Tablet: 45,00 kr.
- Smartphone: 45,00 kr.
- Bærbar computer: 45,00 kr.
- Stationær computer: 45,00 kr.
For at imødegå eventulle udfordringer ved smartphones, tab-
lets og bærbare computeres konvergens, har Kulturministeri-
et valgt at ensarte de foreslåede vederlag på disse lagrings-
medier (sammen med stationære computere).
Samlebetegnelsen ”harddisk” for usb-stik, hukommelses-
kort, ekstern harddisk, intern harddisk, netværksharddisk
o.l. og den differentierede vederlagsfastsættelse foreslås an-
vendt for at imødegå de situationer, hvor lagringsmedierne
konvergerer og således kan substituere hinanden. Standard-
kapaciteten for de nævnte lagringsmedier varierer, men det
er muligt at erhverve f.eks. usb-stik og hukommelseskort
med stor lagringskapacitet, der fuldt ud kan måle sig med
den lagringskapacitet, som f.eks. en ekstern harddisk har.
Den foreslåede differentierede vederlagsfastsættelse for
harddiske henholdsvis under (til og med) og over 128 gb er
valgt for at tage højde for, at usb-stik og hukommelseskort
både findes med en relativ lav kapacitet og salgspris og
med en kapacitet og salgspris, der er sammenlignelig med
eksterne harddiskes.
Den foreslåede differentierede vederlagsfastsættelse for
harddiske er på grund af manglende datagrundlag ikke fore-
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0007.png
7
Det foreslås derfor at indføre en ny bestemmelse i ophavs-
retslovens § 39 a, hvorefter virksomheder, der fra udlandet
sælger de af ordningen foreslåede omfattede lagringsmedier
til privatpersoner i Danmark, skal betale vederlag til ophavs-
mændene til de i ophavsretslovens § 39, stk. 2, nævnte
værker på samme måde som den, der erhvervsmæssigt frem-
stiller eller indfører lagringsmedier, jf. ophavsretslovens §
39, stk. 1.
Det foreslås samtidig, at der i den nævnte bestemmelse ind-
føres en pligt for erhvervsdrivende, offentlige myndigheder
og andre juridiske personer, der ikke er omfattet af ophavs-
retslovens § 39, stk. 1, til at betale vederlag til ophavsmæn-
dene til de i ophavsretslovens § 39, stk. 2, nævnte værker
på samme måde som den, der erhvervsmæssigt fremstiller
eller indfører lagringsmedier, jf. ophavsretslovens § 39, stk.
1, såfremt lagringsmedier, der er erhvervet fra udenlandske
virksomheder, udleveres til privatpersoner til privat brug.
For nærmere om lagringsmedier erhvervet fra udenlandske
virksomheder til privat brug henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
2.4. Afskaffelse af dvd-kompensationen
2.4.1. Gældende ret
Det fremgår af ophavsretslovens § 46 a, at kulturministeren
kan yde rettighedshaverne kompensation for forskellen mel-
lem provenuet for salg af blanke dvd’er i et bestemt år og
for provenuet for salg af blanke dvd’er i 2005, i det omfang
førstenævnte provenu er mindre end i 2005.
Ordningen medfører således en pligt for staten til at kom-
pensere rettighedshaverne for forskellen mellem provenuet
for salg af blanke dvd’er i et givent år og provenuet i 2005,
i det omfang provenuet er mindre end i 2005 (dog max 18,1
mio. kr. 2005-pl, svarende til provenuet fra dvd-vederlaget i
2005).
Rettighedshaverne har de seneste år fået udbetalt omkring
22 mio. kr. årligt via dvd-kompensationen.
2.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Det fremgår af Aftale om en ny, moderniseret blankmedie-
ordning af 10. februar 2021, at den fremtidige vederlagsord-
ning skal være fuldt ud brugerfinansieret, og at aftaleparti-
erne derfor er enige om, at den statslige medfinansiering
af ordningen i form af dvd-kompensationen skal afskaffes,
således at dvd-kompensationen udbetales sidste gang i 2022
for afregningsåret 2021.
På den baggrund og henset til, at dvd’er med lovforslaget
foreslås fritaget ordningen, foreslås det, at statens medfi-
nansiering af vederlaget for eksemplarfremstilling til privat
brug i form af dvd-kompensationen afskaffes.
For nærmere om dvd-kompensationen henvises til bemærk-
ningerne til lovforslaget § 1, nr. 15.
2.5. Evaluering
2.5.1. Gældende ret
Der er ikke i ophavsretsloven eller bekendtgørelse om ve-
derlagsordningen for uindspillede bånd m.v. i henhold til
ophavsretsloven fastsat bestemmelser om en løbende evalu-
ering af vederlagsordningen.
2.5.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Det følger af Aftale om en ny, moderniseret blankmedieord-
ning af 10. februar 2021, at aftalepartierne er enige om, at
ordningen skal evalueres første gang i 2023 baseret på salgs-
tallene i 2022, og efterfølgende hvert 3. år. Evalueringen
skal belyse udviklingen i danskernes privatkopieringsadfærd
og markedet for lagringsmedier, og kulturministeren skal
indkalde til drøftelser med aftalepartierne med henblik på at
drøfte eventuelle forslag til ændringer i omfattede medier og
de gældende takster, når resultatet af evalueringen foreligger
og efterfølgende hvert 3. år. Eventuelle ændringer vil kræve
en lovændring.
Det følger videre af aftalen, at omkostningerne til evaluerin-
gerne skal afholdes af ordningens provenu.
Det foreslås derfor, at der indføres en ny bestemmelse, hvor-
efter kulturministeren forpligtes til første gang i 2023 og
efterfølgende hvert 3. år at foretage en evaluering af veder-
lagsordningen med henblik på at vurdere behovet for en
ændring heraf.
Det foreslås, at udgiften til evalueringerne skal dækkes af
vederlaget fra ordningen, og at Kulturministeriet, der skal
forestå evalueringerne, opkræver beløbet hos fællesorgani-
sationen på baggrund af de konkrete udgifter.
Bestemmelsen foreslås indført i form af en nyaffattelse
af ophavsretslovens § 46 a, der på nuværende tidspunkt
hjemler dvd-kompensationen, men som foreslås afskaffet, jf.
nærmere afsnit 2.4.
For nærmere om evaluering af ordningen henvises til be-
mærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 15.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører positive økonomiske konsekvenser
for staten, idet den statslige medfinansiering i form af be-
villingen på finansloven til dvd-kompensationen afskaffes
(forudsat til 22,7 mio. kr. i 2022 på forslag til finanslov for
finansåret 2022).
Skatteministeriet skønner, at følgevirkningerne af den fore-
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0008.png
8
slåede udvidelse af vederlagsordningen til at omfatte flere
lagringsmedier i form af tilbageløb og arbejdsudbud vil
reducere statens øvrige skatte- og afgiftsindtægter med ca.
5 mio. kr. Herudover skønner Skatteministeriet, at der kan
forekomme andre adfærdsvirkninger i form af mindsket for-
brug og øget grænsehandel, der kan reducere statens øvrige
skatte- og afgiftsindtægter med yderligere 5 mio. kr. Samlet
set vil lovforslaget dog medføre positive økonomiske konse-
kvenser for staten fra 2023 og frem.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre implementeringskon-
sekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke
relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Udvidelsen af vederlagsordningen til at omfatte flere lag-
ringsmedier betyder, at flere producenter og importører vil
blive omfattet af ordningen og dermed af indberetnings- og
betalingspligten.
Udgiften til vederlagsbetalingen forventes dog i overens-
stemmelse med formålet bag reglerne overvæltet på de
næste salgsled og i sidste ende forbrugerne, og der vil så-
ledes i praksis ikke være økonomiske konsekvenser for de
erhvervsdrivende.
Lovforslaget medfører positive konsekvenser for de veder-
lagsberettigede rettighedshavere, som i nogle tilfælde er er-
hvervsdrivende.
Lovforslaget vurderes at medføre mindre administrative
konsekvenser for erhvervslivet som følge af, at flere produ-
center og importører skal indberette og evt. betale vederlag
for udleverede lagringsmedier eller evt. søge om tilbagebe-
taling af erlagt vederlag, ligesom flere virksomheder m.v.
end i dag vil skulle godkendes af fællesorganisationen, hvis
lagringsmedier ønskes erhvervet fra producenter og impor-
tører uden vederlagserlæggelse.
Principperne for agil, erhvervsrettet lovgivning vurderes ik-
ke relevante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljø- og naturmæssige konse-
kvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/29/EF af 22.
maj 2001 om harmonisering af visse aspekter af ophavsret
og beslægtede rettigheder i informationssamfundet (Infosoc-
direktivet) blev implementeret i dansk ret ved lov nr. 1051
af 17. december 2002 om ændring af ophavsretsloven (Gen-
nemførelse af infosoc-direktivet, nye aftalelicenser m.v.).
Det fremgår af Infosoc-direktivets artikel 2, at ophavsmænd,
udøvende kunstnere m.fl. skal have en eneret til at tilla-
de eller forbyde direkte eller indirekte, midlertidig eller
permanent og hel eller delvis eksemplarfremstilling af deres
frembringelser på en hvilken som helst måde og i en hvilken
som helst form. Bestemmelsen er gennemført i ophavsrets-
lovens § 2, stk. 1.
Det fremgår af Infosoc-direktivets art. 5, stk. 2, litra b),
at medlemsstaterne kan indføre undtagelser fra eller ind-
skrænkninger i den ophavsretlige eneret blandt andet for så
vidt angår reproduktioner på ethvert medium foretaget af en
fysisk person til privat brug, forudsat at rettighedshaverne
modtager en rimelig kompensation i forbindelse med hvil-
ken, der tages hensyn til anvendelse eller ikke-anvendelse af
de i direktivets artikel 6 nævnte tekniske foranstaltninger på
det pågældende værk eller den pågældende frembringelse.
Bestemmelsen skal bl.a. læses i lyset af Infosoc-direktivets
præambelbetragtning 35, hvoraf det bl.a. fremgår, at når det
fastsættes, hvilken form en sådan rimelig kompensation skal
have, hvilke nærmere bestemmelser der skal gælde for den
og hvilket omfang, den eventuelt skal have, bør der tages
hensyn til de særlige omstændigheder i hvert enkelt tilfælde,
herunder om rettighedshaverne eventuelt har lidt en skade
som følge af den pågældende privatkopieringshandling, eller
om rettighedshaverne allerede har modtaget en anden form
for betaling, f.eks. som del af en licensafgift. Af præambel-
betragtningen fremgår det ligeledes, at der i visse situatio-
ner, hvor skaden for rettighedshaveren er minimal, ikke bør
være betalingspligt.
Det følger således af Infosoc-direktivet, at EU’s medlems-
stater kan tillade privatkopiering af ophavsretligt beskyttet
materiale under forudsætning af, at rettighedshaverne mod-
tager en rimelig kompensation for den skade, de herved
måtte lide, forudsat at denne skade ikke er minimal.
Med lovforslaget revideres de af vederlagsordningen for ek-
semplarfremstilling til privat brug omfattede lagringsmedier
på baggrund af Aftale om en ny, moderniseret blankmedie-
ordning af 10. februar 2021 og tillæg til Aftale om en
ny, moderniseret blankmedieordning af 7. september 2021
i overensstemmelse med Infosoc-direktivets artikel 5, stk. 2,
litra b).
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0009.png
9
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. september
2021 til den 7. oktober 2021 været sendt i høring hos følgen-
de myndigheder og organisationer m.v.:
Advokat Anders Kildsgaard, Advokat Christine Ulrich An-
dersen, Advokat Emil Jurcenoks, Advokat Hanne Bender,
Advokat Hanne Kirk, Advokat Hans Bremholm Jahn, Ad-
vokat Joachim Nydam Bjerregaard, Advokat Karen Røn-
de, Advokat Martin Von Haller Grønbæk, Advokat Mette
Lindskoug, Advokat Niels M. Andersen, Advokat Nina
Henningsen, Advokat Nina Ringen, Advokat Peter Christi-
an Binau-Hansen, Advokat Peter Nørgaard, Advokat Peter
Schønning, Advokat Sture Rygård, Advokatrådet, Akade-
miet for de Skønne Kunster, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademisk Arkitektforening, Amtrup, ANGI
Nordic, Arbejdermuseet og Arbejderbevægelsens Bibliotek
og Arkiv og Tænketank for Museumsattraktioner, arbejds-
liv.dk, Basepoint Media, Bibliotekarforbundet, Biblioteks-
chefforeningen, Billedkunstnernes Forbund, Bird & Bird,
Bladpuljens Fordelingsudvalg, Boxer TV ApS, Branchefor-
eningen for Undervisningsmidler, Business Software Allian-
ce, CAB, Canal Digital, Consumer Electronics Danmark
(APPLiA Danmark), Copydan AVU-medier, Copydan Bil-
leder, Copydan KulturPlus, Copydan Tekst & Node, Co-
pydan Verdens TV, Create Denmark, Creative Commons
Danmark, Danmarks Akkrediteringsinstitution, inklusiv Ak-
krediteringsrådet, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks
Biblioteksskole, Danmarks Forsknings- og Innovationspo-
litiske Råd, Danmarks Forskningsbiblioteksforening, Dan-
marks Idrætsforbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Artist Forbund, Dansk BiblioteksCenter, Dansk Blinde-
samfund, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Filmfo-
tograf Forbund, Dansk Folkemindesamling, Dansk Folke-
oplysnings Samråd, Dansk Forening til Bekæmpelse af
Produktpirateri, Dansk Forfatterforening, Dansk Forfatter-
forening, Illustratorgruppen, Dansk Fotografisk Forening,
Dansk Galleri Sammenslutning, Dansk ICOM, Dansk In-
dustri, Dansk Industri Digital, Dansk IT, Dansk Iværksæt-
ter Forening, Dansk Journalistforbund, Dansk Kapelmester-
forening, Dansk Komponistforening, Dansk Korforbund,
Dansk Kunstnerråd, Dansk Metalarbejderforbund, Dansk
Musiker Forbund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Solist-
forbund, Dansk Standard, Dansk Teater, Danske Advoka-
ter, Danske Annoncører og Markedsførere, Danske Arkitek-
tvirksomheder, Danske Bedemænd, Danske Billedautorer,
Danske Billedkunstneres Fagforening, Danske Dramatikeres
Forbund, Danske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbibliote-
ker, Danske Filminstruktører, Danske Forlag, Danske Gym-
nasier, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske
Handicaporganisationer, Danske Jazz-, Beat- og Folkemu-
sikautorer, Danske Kunsthåndværkere & Designere, Dan-
ske Maritime, Danske Mediedistributører, Danske Medier,
Danske Mediers Forum, Danske Populærautorer, Danske
Reklamebureauers Brancheforening, Danske Skønlitterære
Forfattere, Danske Specialmedier, Danske Tegneserieskabe-
re, Danske Uafhængige Pladeselskaber (DUP), Danske Uni-
versiteter, Datatilsynet, DBU, Den Danske Boghandlerfor-
ening, Den Kristne Producent Komite, Design denmark,
Det Danske Akademi, Det Danske Filminstitut, Det Kgl.
Bibliotek, Det Kgl. Teater, DFI, DIGI-TV, DILEM, Disco-
very Networks Denmark, DK 4, DK Hostmaster, DOKS,
Domstolsstyrelsen, DR, DR Jura, Døvefilm Video, Egmont
Int., Erhvervs postdoc Sebastian Felix Schwemer, Erhvervs-
styrelsen, Erhvervsstyrelsen Bedre Regulering, Fagbevægel-
sens Hovedorganisation, Film- og TV-arbejderforeningen,
Filmex, Filmkopi, Filmret ApS, Fonden for Aktive Blin-
de – Blindefonden, FORA, Forbrugerombudsmanden, For-
brugerrådet, Forbundet Arkitekter og Designere, Forenede
Danske Antenneanlæg, Foreningen af Arbejderbevægelsens
Medievirksomheder, Foreningen af Auktionsledere i Dan-
mark, Foreningen af Danske Interaktive Medier, Foreningen
af Danske Kulturtidsskrifter, Foreningen af Danske Scene-
instruktører, Foreningen af Danske Videodistributører, For-
eningen af Filmudlejere i Danmark, Foreningen Danske
Døvblinde, Foreningen for Dansk Internet Handel, Forenin-
gen for Platformsøkonomi i Danmark, Forfatternes Forvalt-
ningsselskab, Forretningsudvalg for Samrådet for Ophavs-
ret, Forskningsbibliotekernes Chefkollegium, FTVS - Fæl-
lesrådet for tv-sendesamvirker i DK, Fællesrådet for Udø-
vende Kunstnere, Gold FM, Google Denmark A/S, Gorris-
sen Federspiel, GRAKOM, Gramex, HBO, HBO Europe,
HK, HORESTA, HTS Handel, Transport og Service, Hånd-
værksrådet, IFPI Danmark, IT-Brancheforeningen, IT-Poli-
tisk forening, Juridisk konsulent Morten Madsen, Jurist i
Folketingets Administration, Bibliotek og Oplysning Anette
Vedel, KL, KODA, Kommunernes Skolebiblioteksforening,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kreativitet og Kom-
munikation, Kristeligt Lydbibliotek, Kræftens Bekæmpelse,
Kulturministeriets Rektorer – KUR, Kunsthandlerforenin-
gen, Københavns Kommune, Landsforeningen til bevaring
af fotografier og film, Lars Kragh (jurist), Lektor Niels
Reeh, Lægemiddelindustriforeningen, Medienævnet, Mino
Danmark, MPLC Danmark A/S, Musikforlæggerne, Mu-
sikproducenternes Forvaltningsorganisation (MPO), Naalak-
kersuisut (Landsstyret), Nationalmuseet, Netflix, Nordic En-
tertainment Group A/S, Nordisk Copyright Bureau, Nordisk
Copyright Protection, Nordisk Film, Nota, Nye Medier,
OpenDenmark, Ophavsretligt Forum, Ophavsretslicensnæv-
net, Ordblinde/Dysleksiforeningen i DK, Organisationen
Danske Museer, Patent- og Varemærkestyrelsen, Performex,
Producent Rettigheder Danmark, Producentforeningen, Pro-
fessor Henrik Udsen, Professor Jens Schovsbo, Professor
Mads Bryde Andersen, Professor Morten Rosenmeier, Pro-
fessor Palle Bo Madsen, Professor Søren Sandfeld Jakobsen,
Professor Thomas Riis, dr.jur., PROSA, Radio- og tv-næv-
net, Radio4, Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kultur-
elle Uddannelser (RKU), RettighedsAlliancen, Rigsarkivet,
Rigsrevisionen, Roskilde Festival, RUC, Rud Pedersen Pu-
blic Affairs, Rådet for Større IT-sikkerhed, Sammenslutnin-
gen af Danske Scenografer, Sammenslutningen af Lokalar-
kiver, Sammenslutningen af Lokale radio- og tv-stationer,
Sammenslutningen af Medieforskere i Danmark, Sammen-
slutningen af Medier i Lokalsamfundet (SAML), Sammen-
slutningen af Museumsforeninger, Samrådet for ophavsret,
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0010.png
10
Slots- og Kulturstyrelsen, Solistforeningen af 1921, Spea-
ker- og Indlæserforeningen, Spotify, Statens Museum for
Kunst, STOFA A/S, TDC, Teaterteknikerforbundet, Tegner-
forbundet af 1919, Telekommunikationsindustrien (TI), Te-
lenor, TV 2/Bornholm, TV 2/DANMARK A/S, TV 2/Fyn,
TV 2/Lorry, TV 2/Midtvest, TV 2/Nord, TV 2/Syd, TV
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konse- Lovforslaget medfører positive økonomiske
kvenser for stat,
konsekvenser for staten, idet den statslige
kommuner og regio- medfinansiering via bevillingen på finans-
ner
loven til dvd-kompensationen afskaffes fra
2023 og frem (forudsat til 22,7 mio. kr. i
2022 på FFL22).
Implementerings- Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
2/Øst, TV 2/Østjylland, TvDanmark, Twitter, UBOD, UB-
VA/Akademikerne, UBVA-sekretariatet, Viktoria Egsgaard,
VISDA, WAOO og Aalborg Universitetsbibliotek.
10. Sammenfattende skema
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget medfører negative økonomiske
konsekvenser for staten i form af følgevirk-
ningerne af den foreslåede udvidelse af ve-
derlagsordningen på 10 mio. kr.
Ingen
Administrative kon- Ingen
sekvenser for bor-
gerne
Klimamæssige kon- Ingen
Ingen
sekvenser
Miljø- og naturmæs- Ingen
Ingen
sige konsekvenser
Forholdet til EU-ret- Med lovforslaget revideres de af vederlagsordningen for eksemplarfremstilling til privat
ten
brug omfattede lagringsmedier i overensstemmelse med artikel 5, stk. 2, litra b), i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/29/EF af 22. maj 2001 om harmonisering af visse
aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder i informationssamfundet (Infosoc-direkti-
vet), som blev implementeret i dansk ret ved lov nr. 1051 af 17. december 2002 om
ændring af ophavsretsloven (Gennemførelse af infosoc-direktivet, nye aftalelicenser m.v.).
Er i strid med de
Ja
Nej
principper for im-
plementering af er-
hvervsrettet EU-re-
X
gulering/ Går videre
end minimumskrav
i EU-regulering (sæt
X)
Lovforslaget medfører positive konsekven-
ser for de vederlagsberettigede rettighedsha-
vere, som i nogle tilfælde er erhvervsdriven-
de.
Lovforslaget vil medføre mindre admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet. Pro-
ducenter og importører skal indberette og
evt. betale vederlag for udleverede lagrings-
medier eller evt. søge om tilbagebetaling
af erlagt vederlag og virksomheder m.v. vil
skulle godkendes af fællesorganisationen,
hvis lagringsmedier ønskes erhvervet fra
producenter og importører uden vederlags-
erlæggelse.
Ingen
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0011.png
11
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I ophavsretsloven anvendes terminologien ”lyd- eller video-
bånd”.
Det foreslås, at »lyd- eller videobånd« overalt i ophavsrets-
loven ændres til: »lagringsmedier«.
Den foreslåede ændring er en nødvendig terminologisk til-
pasning som følge af den foreslåede ændring af vederlags-
ordningen til at omfatte lagringsmedier, der ikke kan kate-
goriseres som ”lyd- eller videobånd”, eksempelvis smartp-
hones og computere, jf. nærmere bemærkningerne til lovfor-
slagets § 1, nr. 5.
Til nr. 2
Det fremgår af ophavsretslovens § 39, stk. 1, at den, der
erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører lyd- eller video-
bånd eller andre indretninger, hvorpå lyd eller billeder kan
optages, skal betale vederlag til ophavsmændene til de i §
39, stk. 2, nævnte værker.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 39,
stk. 1,
således,
at »eller andre indretninger« udgår, og at der efter »optages«
indsættes: »eller på anden måde kopieres«.
Sletningen af ”eller andre indretninger” før ”hvorpå lyd eller
billeder kan optages” er en sproglig tilpasning som følge af
den foreslåede ændring af § 39, stk. 1, sammenholdt med
den foreslåede ændring af § 40, stk. 1.
Tilføjelsen af ”eller på anden måde kopieres” efter ”hvorpå
lyd eller billeder kan optages” skyldes, at privatkopiering
på de af ordningen foreslåede omfattede lagringsmedier
ikke nødvendigvis sker ved optagelse, men også kan ske
ved kopiering. Tilføjelsen skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ændring af § 39, stk. 1, sammenholdt med den
foreslåede ændring af § 40, stk. 1.
De foreslåede ændringer betyder, at den, der erhvervsmæs-
sigt fremstiller eller indfører de i § 40, stk. 1, oplistede
lagringsmedier, skal betale vederlag til ophavsmændene til
de i § 39, stk. 2, nævnte værker.
Til nr. 3
Det fremgår af ophavsretslovens § 39, stk. 2, at vederlaget
skal betales for bånd m.v., der er egnet til fremstilling af ek-
semplarer til privat brug, og kun for værker, som er udsendt
i radio eller fjernsyn, eller som er udgivet på fonogram,
film, videogram eller lignende.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 39,
stk. 2,
således,
at »bånd m.v.« ændres til: »lagringsmedier«, og »eller som
er udgivet på fonogram, film, videogram eller lignende«
ændres til: »som er udgivet på fonogram, film, videogram
eller lignende, eller som er stillet til rådighed på en sådan
måde, at almenheden har adgang til dem på et individuelt
valgt sted og tidspunkt«.
Den foreslåede ændring af ”bånd m.v.” til ”lagringsmedier”
skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af §
39, stk. 1, sammenholdt med den foreslåede ændring af §
40, stk. 1. Ændringen betyder, at vederlaget skal betales for
de i § 40, stk. 1, oplistede lagringsmedier, der er udtryk for
de lagringsmedier, der på nuværende tidspunkt skønnes at
blive anvendt til kompensationsberettigende privatkopiering
i et omfang, hvor skaden for rettighedshaverne derved ikke
skønnes at være minimal. Vederlaget skal betales for de af
ordningen foreslåede omfattede lagringsmedier, der er solgt
til private forbrugere. Vederlaget skal således ikke betales
for lagringsmedier, der erhverves af erhvervsdrivende, of-
fentlige myndigheder eller andre juridiske personer, og som
led i ansættelsesforhold udleveres til medarbejdere.
Den foreslåede tilføjelse af, at vederlaget også skal betales
for værker, der er stillet til rådighed på en sådan måde,
at almenheden har adgang til dem på et individuelt valgt
sted og tidspunkt betyder, at tilgængeliggjorte musik- og
filmværker m.v., der ikke er udgivet fysisk, kan danne bag-
grund for vederlag på samme måde som udgivne musik- og
filmværker m.v., forudsat at tilrådighedsstillelsen er sket af
ophavsmanden eller med dennes samtykke.
Begrundelsen herfor er, at afgrænsningen i forhold til vær-
ker udgivet på fonogram, film, videogram eller lignende i
lyset af den teknologiske udvikling ikke længere er dækken-
de, idet musik og film i dag ofte gøres tilgængeligt på andre
måder end de nævnte, herunder bl.a. udelukkende digital
tilgængeliggørelse uden udgivelse af fysiske eksemplarer.
De foreslåede ændringer ændrer ikke på hvilke typer af
værker og dermed hvilke rettighedshavere, der omfattes af
bestemmelsen.
Til nr. 4
Der er ikke i ophavsretsloven eller i bekendtgørelse om ve-
derlagsordningen for uindspillede bånd m.v. i henhold til op-
havsretsloven fastsat bestemmelser om privatpersoners eller
ikke-anmeldte erhvervsdrivendes, offentlige myndigheders
eller andre juridiske personers erhvervelse af lagringsmedier
fra udenlandske virksomheder.
Det foreslås, at der i ophavsretslovens § 39 a indføres en ny
bestemmelse vedrørende udenlandske virksomheders salg af
lagringsmedier til privatpersoner i Danmark (privat import)
og om ikke-anmeldte erhvervsdrivendes, offentlige myndig-
heders og andre juridiske personers køb af lagringsmedier
fra udenlandske virksomheder.
Det foreslås at affatte ophavsretslovens § 39 a,
stk. 1,
såle-
des: »Virksomheder, der fra udlandet sælger lagringsmedier
til privatpersoner i Danmark, hvorpå lyd eller billeder kan
optages eller på anden måde kopieres, skal betale vederlag
til ophavsmændene til de i § 39, stk. 2, nævnte værker.«
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0012.png
12
Den foreslåede bestemmelse betyder, at virksomheder, der
fra udlandet sælger de af ordningen foreslåede omfattede
lagringsmedier direkte til privatpersoner i Danmark via dis-
tancesalg, hvilket typisk sker i form af nethandel, skal betale
vederlag til ophavsmændene til de i § 39, stk. 2, nævnte
værker på samme måde som den, der erhvervsmæssigt frem-
stiller eller indfører lagringsmedier, jf. § 39, stk. 1.
Bestemmelsen foreslås indført på baggrund af EU-Domsto-
lens dom i sag C-462/09 – Stichting de Thuiskopie, hvoraf
det kan udledes, at en medlemsstat, der har tilladt privatko-
piering, og som følge deraf også har indført en kompensa-
tionsordning til rettighedshaverne, har en resultatforpligtel-
se til at sikre en effektiv opkrævning af kompensationen
for privatkopiering på medlemsstatens område, også selv-
om medlemsstaten har indført en ordning som i Danmark,
hvor kompensationen i første led pålægges producenter eller
importører af de af kompensationsordningen omfattede lag-
ringsmedier, og lagringsmedierne erhverves af privatperso-
ner direkte fra udenlandske virksomheder, eksempelvis via
nethandel.
Det foreslås at affatte ophavsretslovens § 39 a,
stk. 2,
såle-
des: »Erhvervsdrivende, offentlige myndigheder og andre
juridiske personer, der ikke er omfattet af § 39, stk. 1, og
som fra udenlandske virksomheder køber lagringsmedier,
hvorpå lyd eller billeder kan optages eller på anden måde
kopieres, skal betale vederlag til ophavsmændene til de i §
39, stk. 2, nævnte værker, såfremt lagringsmedierne udleve-
res til privatpersoner til privat brug.«
Den foreslåede bestemmelse betyder, at der indføres en pligt
for erhvervsdrivende, offentlige myndigheder og andre ju-
ridiske personer, der ikke er omfattet af § 39, stk. 1, til
at betale vederlag til ophavsmændene til de i § 39, stk.
2, nævnte værker på samme måde som den, der erhvervs-
mæssigt fremstiller eller indfører lagringsmedier, jf. § 39,
stk. 1, såfremt lagringsmedier, der er erhvervet direkte fra
udenlandske virksomheder, udleveres til privatpersoner ude-
lukkende til privat brug, og ikke eksempelvis anvendes til
erhvervsmæssig brug i virksomheden m.v.
Bestemmelsen finder anvendelse for virksomheder m.v., der
ikke erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører lagringsme-
dier, jf. § 39, stk. 1, og som derfor ikke er anmeldt til fæl-
lesorganisationen i overensstemmelse med § 41, stk. 1, og
det primære sigte med bestemmelsen er virksomheder m.v.,
der erhverver de af ordningen omfattede lagringsmedier fra
udenlandske virksomheder og anvender disse til eksempel-
vis reklamegaver til privatpersoner.
Det foreslås at affatte ophavsretslovens § 39 a,
stk. 3,
såle-
des: »Bestemmelserne i § 39, stk. 2-4, finder tilsvarende
anvendelse på § 39 a, stk. 1 og 2.«
Den foreslåede bestemmelse betyder, at bestemmelserne i §
39, stk. 2-4, der vedrører vederlagsbetaling, administration
og kontrol hermed samt retningslinjer for udbetaling af ve-
derlaget finder tilsvarende anvendelse i forhold til lagrings-
medier solgt eller erhvervet fra udenlandske virksomheder
efter § 39 a, stk. 1 og 2.
Til nr. 5
Det fremgår af ophavsretslovens § 40, stk. 1, at vederlaget
for 2006 for analoge lydbånd udgør 0,0603 kr. pr. minut
spilletid og for analoge videobånd udgør 0,0839 kr. pr. mi-
nut spilletid. Af lovens § 40, stk. 2, fremgår det, at vederla-
get for 2006 for digitale lydmedier udgør 1,88 kr. pr. stk.,
for digitale billedmedier udgør 3 kr. pr. stk. og for digitale
hukommelseskort udgør 4,28 kr. pr. stk. Af lovens § 40, stk.
3, fremgår det, at de i § 40, stk. 1 og 2, nævnte vederlag fra
2007 årligt reguleres med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent.
Aftalepartierne bag Aftale om en ny, moderniseret blank-
medieordning af 10. februar 2021 er enige om, at de
af vederlagsordningen for eksemplarfremstilling til privat
brug omfattede lagringsmedier skal revideres med den virk-
ning, at nogle af de af den eksisterende ordning omfattede
lagringsmedier fremover skal undtages ordningen (kassette-
bånd, vhs-bånd, cd, dvd/Blu-ray og Mini Disc), mens andre
lagringsmedier (ekstern harddisk, intern harddisk, netværks-
harddisk, tablet, smartphone, bærbar computer og stationær
computer) skal inkluderes i ordningen.
Det foreslås at affatte ophavsretslovens § 40,
stk. 1,
således:
»De vederlagspligtige lagringsmedier, jf. § 39, stk. 2, og
vederlaget for disse er fra den 1. januar 2022 følgende:
1) Harddisk ≤ 128 gb: 4,00 kr.
2) Harddisk > 128 gb: 16,00 kr.
3) Tablet: 45,00 kr.
4) Smartphone: 45,00 kr.
5) Bærbar computer: 45,00 kr.
6) Stationær computer: 45,00 kr.«
Ved en harddisk, jf. § 40, stk. 1, nr. 1 og 2, skal forstås
et ikke-multifunktionelt og ikke-indbygget lagringsmedie,
hvis primære funktion er lagring af filer, herunder usb-stik,
hukommelseskort, ekstern harddisk, intern harddisk (hard-
disk til indbygning i eksempelvis en stationær computer),
netværksharddisk (ekstern harddisk med mulighed for net-
værkstilslutning) o.l. At en ekstern harddisk f.eks. giver mu-
lighed for at oplade et andet medie, eksempelvis en smartp-
hone, betyder ikke, at harddisken dermed karakteriseres som
multifunktionel.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at de oplistede lag-
ringsmedier vederlagspålægges med de angivne beløb. De
oplistede lagringsmedier er udtryk for de lagringsmedier, der
på nuværende tidspunkt skønnes at blive anvendt til kom-
pensationsberettigende privatkopiering i et omfang, hvor
skaden for rettighedshaverne derved ikke skønnes at være
minimal.
De foreslåede vederlagspligtige lagringsmedier, jf. § 40, stk.
1, omfatter kun nye lagringsmedier, der første gang introdu-
ceres på det danske marked. Ibrugtagne (brugte) lagringsme-
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0013.png
13
dier vederlagspålægges således ikke ved import til eller salg
på det danske marked.
Det foreslås at affatte ophavsretslovens § 40,
stk. 2,
således:
»De i stk. 1 nævnte vederlag reguleres fra den 1. januar
2023 årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en sats-
reguleringsprocent.«.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at de i stk. 1 nævnte
vederlag fra og med den 1. januar 2023 årligt skal reguleres
med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsregulerings-
procent.
Til nr. 6
Det fremgår af ophavsretslovens § 42, stk. 2, at anmeldte
virksomheder skal opgøre det vederlagspligtige antal lyd-
og videobånd, der i perioden er udleveret fra virksomheden
samt disses spilletid.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 42,
stk. 2,
således,
at »lyd- og videobånd, der i perioden er udleveret fra virk-
somheden, samt disses spilletid« ændres til: »lagringsmedier
efter type, der i perioden er udleveret fra virksomheden«.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ændring af § 39, stk. 1, sammenholdt med den
foreslåede ændring af § 40, stk. 1. Ændringen betyder, at
anmeldte virksomheder skal opgøre det vederlagspligtige
antal lagringsmedier efter type, jf. nærmere oplistningen i §
40, stk. 1, der i perioden er udleveret fra virksomheden.
Til nr. 7
Det fremgår af ophavsretslovens § 42, stk. 5, at kulturmini-
steren kan fastsætte regler, der har til formål at forenkle ord-
ningen med fradrag eller tilbagebetaling af vederlag for lyd-
og videobånd m.v., der anvendes til professionelle formål,
jf. § 43, stk. 1, nr. 3, og § 44, stk. 1, nr. 2. Hjemlen er ikke
udnyttet.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 42,
stk. 5,
således,
at »lyd- og videobånd m.v., der anvendes til professionelle
formål« ændres til: »lagringsmedier, der anvendes til profes-
sionelle formål, herunder undervisningsformål og erhvervs-
mæssige formål«.
Den foreslåede ændring af ”lyd- og videobånd” til ”lag-
ringsmedier” skal ses i sammenhæng med den foreslåede
ændring af § 39, stk. 1, sammenholdt med den foreslåede
ændring af § 40, stk. 1.
Den foreslåede indsættelse af ”herunder undervisningsfor-
mål og erhvervsmæssige formål” skal ses i sammenhæng
med den foreslåede tilføjelse til § 43, stk. 1, nr. 3, og § 44,
stk. 1, nr. 2, jf. nærmere bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 10, og § 1, nr. 12, og har til formål at tilpasse bestem-
melsens ordlyd til ordlyden i den foreslåede bestemmelse i §
43, stk. 1, nr. 3, og § 44, stk. 1, nr. 2, og samtidig præcisere,
at erhvervsmæssige formål henhører under professionelle
formål, og at ministeren således kan fastsætte regler, der har
til formål at forenkle ordningen med fradrag eller tilbagebe-
taling af vederlag for lagringsmedier, der anvendes til pro-
fessionelle formål, herunder bl.a. erhvervsmæssige formål.
De foreslåede ændringer betyder, at kulturministeren kan
fastsætte regler, der har til formål at forenkle ordningen med
fradrag eller tilbagebetaling af vederlag for lagringsmedier,
der anvendes til professionelle formål, herunder undervis-
ningsformål og erhvervsmæssige formål, jf. § 43, stk. 1, nr.
3, og § 44, stk. 1, nr. 2.
Til nr. 8
Det fremgår af ophavsretslovens § 42, stk. 6, at enhver,
som videresælger lyd- og videobånd m.v., har pligt til efter
anmodning fra organisationen inden 4 uger at oplyse, hvem
båndene m.v. er købt af.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 42,
stk. 6,
således,
at »lyd- og videobånd m.v.« ændres til: »lagringsmedier«,
og »båndene m.v.« ændres til: »lagringsmedierne«.
Den foreslåede ændring af ”lyd- og videobånd m.v.” til ”lag-
ringsmedier” og ”båndene m.v.” til ”lagringsmedierne” skal
ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af § 39,
stk. 1, sammenholdt med den foreslåede ændring af § 40,
stk. 1. Ændringerne betyder, at enhver, som videresælger
de i § 40, stk. 1, oplistede lagringsmedier har pligt til efter
anmodning fra fællesorganisationen inden 4 uger at oplyse,
hvem lagringsmedierne er købt af.
Til nr. 9
I ophavsretsloven anvendes terminologien ”lyd- og video-
bånd”.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 43, stk. 1, nr. 1,
§ 43, stk. 1, nr. 2, § 43, stk. 1, nr. 3, § 43, stk. 1, nr. 4,
og § 45, stk. 1, således, at »lyd- og videobånd« ændres til:
»lagringsmedier«.
Den foreslåede ændring er en nødvendig terminologisk til-
pasning som følge af den foreslåede ændring af § 39, stk. 1,
sammenholdt med den foreslåede ændring af § 40, stk. 1.
Til nr. 10
Det fremgår af ophavsretslovens § 43, stk. 1, nr. 3, at i det
vederlagspligtige antal opgjort efter § 42, stk. 2, fradrages
antallet af lyd- og videobånd, der vil blive anvendt til pro-
fessionelle formål, herunder undervisningsformål.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 43,
stk. 1, nr.
3,
således, at efter »undervisningsformål« indsættes: »og
erhvervsmæssige formål«.
Den foreslåede indsættelse af ”og erhvervsmæssige formål”
har til formål at præcisere, at erhvervsmæssige formål hen-
hører under professionelle formål, og at det således ikke
er afgørende for en anmeldt virksomheds fradragsmulighed,
om formålet med anvendelsen betegnes som professionelt
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0014.png
14
eller som erhvervsmæssigt. I praksis betyder denne fradrags-
mulighed, at den anmeldte virksomhed kan videresælge
lagringsmedier til erhvervsdrivende, offentlige myndigheder
m.v. uden vederlag, hvis lagringsmedierne skal anvendes
til eksempelsvis erhvervsmæssige formål, herunder hvis lag-
ringsmedierne udleveres til ansatte som led i et ansættelses-
forhold.
Den foreslåede ændring betyder, at en anmeldt virksomhed
kan fradrage og dermed undlade at betale vederlag for lag-
ringsmedier, der vil blive anvendt til professionelle formål,
herunder undervisningsformål og erhvervsmæssige formål.
Til nr. 11
Det fremgår af ophavsretslovens § 43, stk. 1, nr. 4, at i det
vederlagspligtige antal opgjort efter § 42, stk. 2, fradrages
antallet af lyd- og videobånd, der vil blive anvendt til frem-
stilling af optagelser til brug for syns- og hørehandicappede.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 43,
stk. 1, nr. 4,
således, at »optagelser til brug for syns- og hørehandicappe-
de« ændres til: »eksemplarer til brug for personer med syns-
eller hørehandicap«.
Den foreslåede ændring af ” syns- og hørehandicappede” til
”personer med syns- eller hørehandicap” har til formål at
tilpasse betegnelsen til overskriften før ophavsretslovens §
17.
Den foreslåede ændring af ”optagelser” til ”eksemplarer”
skyldes, at privatkopiering på de af ordningen foreslåede
omfattede lagringsmedier, jf. § 40, stk. 1, ikke nødvendigvis
sker ved optagelse. Ændringen skal ses i sammenhæng med
den foreslåede ændring af § 39, stk. 1, sammenholdt med
den foreslåede ændring af § 40, stk. 1.
De foreslåede ændringer betyder, at en anmeldt virksomhed
kan fradrage og dermed undlade at betale vederlag for lag-
ringsmedier, der vil blive anvendt til fremstilling af eksem-
plarer for personer med syns- eller hørehandicap.
Til nr. 12
Det fremgår af ophavsretslovens § 44, stk. 1, nr. 2, at ve-
derlaget tilbagebetales ved anvendelse af vederlagsberigti-
gede lyd- eller videobånd til professionelle formål, herunder
undervisning. Bestemmelsen finder anvendelse for både an-
meldte og ikke-anmeldte virksomheder m.v.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 44,
stk. 1, nr. 2,
således, at »herunder undervisning« ændres til: »herunder
undervisningsformål og erhvervsmæssige formål«.
Den foreslåede ændring af ”undervisning” til ”undervis-
ningsformål” er udtryk for en sproglig tilpasning, mens den
foreslåede indsættelse af ”og erhvervsmæssige formål” har
til formål at præcisere, at det ikke er afgørende for tilbage-
betaling af et erlagt vederlag, om formålet med anvendelsen
betegnes som professionelt eller erhvervsmæssigt.
De foreslåede ændringer betyder, at en anmeldt virksomhed
kan få tilbagebetalt vederlag, der er betalt til fællesorgani-
sationen, men hvor lagringsmedierne kunne være fradraget
efter § 43, stk. 1, nr. 3, og således videresolgt vederlags-
frit. Også erhvervsdrivende m.v., der har erhvervet lagrings-
medier, og som i den forbindelse har erlagt det til lagrings-
medierne svarende vederlag, kan få vederlaget tilbagebetalt,
hvis lagringsmedierne skal anvendes eksempelvis erhvervs-
mæssigt, herunder hvis lagringsmedierne udleveres til ansat-
te som led i et ansættelsesforhold.
En anmodning om tilbagebetaling af vederlag inklusiv er-
klæring om, at lagringsmedierne udelukkende anvendes til
de i § 44, stk. 1, nævnte formål samt dokumentation for,
at vederlaget er betalt ved købet af de omhandlede lagrings-
medier indgives til fællesorganisationen, jf. § 6 i bekendtgø-
relse om vederlagsordningen for uindspillede bånd m.v. i
henhold til ophavsretsloven.
Til nr. 13
Det fremgår af ophavsretslovens § 44, stk. 1, nr. 3, at ve-
derlaget tilbagebetales ved anvendelse af vederlagsberigti-
gede lyd- eller videobånd til fremstilling af optagelser, som
anvendes af syns- eller hørehandicappede. Bestemmelsen
finder anvendelse for både anmeldte og ikke-anmeldte virk-
somheder m.v.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens 44,
stk. 1, nr. 3,
således, at »optagelser, som anvendes af syns- eller høre-
handicappede« ændres til: »eksemplarer, som anvendes af
personer med syns- eller hørehandicap«.
Den foreslåede ændring af ”syns- eller hørehandicappede”
til ”personer med syns- eller hørehandicap” har til formål at
tilpasse betegnelsen til overskriften før ophavsretslovens §
17.
Den foreslåede ændring af ”optagelser” til ”eksemplarer”
skyldes, at privatkopiering på de af ordningen foreslåede
omfattede lagringsmedier, jf. § 40, stk. 1, ikke nødvendigvis
sker ved optagelse. Ændringen skal ses i sammenhæng med
den foreslåede ændring af § 39, stk. 1, sammenholdt med
den foreslåede ændring af § 40, stk. 1.
De foreslåede ændringer betyder, at vederlaget tilbagebeta-
les ved anvendelse af vederlagsberigtigede lagringsmedier
til fremstilling af eksemplarer til brug for personer med
syns- eller hørehandicap.
Til nr. 14
Det fremgår af ophavsretslovens § 46, at anmeldte virksom-
heder efter udløbet af hver vederlagsperiode og senest ved
udgangen af den følgende måned til fællesorganisationen
skal angive mængden af udleverede lyd- og videokassette-
bånd og disses spilletid, jf. §§ 42 og 43.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens §
46
således, at
»mængden af udleverede lyd- og videokassettebånd og dis-
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0015.png
15
ses spilletid, jf. §§ 42 og 43« ændres til: »mængden og
typen af udleverede lagringsmedier, jf. §§ 42 og 43, med-
mindre fællesorganisationen efter anmodning har besluttet at
udskyde tidspunktet for angivelsen«.
Den foreslåede ændring betyder, at anmeldte virksomheder
skal opgøre mængden og typen af lagringsmedier, jf. § 40,
stk. 1, der er udleveret fra virksomheden efter § 42 og fra-
draget efter § 43, og at fællesorganisationen på baggrund af
en anmodning fra en anmeldt virksomhed kan beslutte at ud-
skyde tidspunktet for indberetningen, der som udgangspunkt
indtræder efter udløbet af den månedlige vederlagsperiode.
Aftalefriheden med hensyn til indberetningshyppigheden
foreslås indført for at gøre ordningen mere fleksibel og for
at lette de administrative byrder for virksomhederne. Kultur-
ministeriet er i forbindelse med arbejdet med nærværende
lovforslag blevet gjort opmærksom på, at fællesorganisatio-
nen allerede i dag administrerer efter en lempeligere indbe-
retningshyppighed end den i bestemmelsen anførte af hen-
syn til en så fleksibel og mindst mulig administrativ byrde-
fuld håndtering af ordningen for de involverede parter. Det
er Kulturministeriets vurdering, at denne allerede eksisteren-
de praksis imødekommer virksomhedernes praktiske behov,
og at den derfor bør kodificeres.
Det er Kulturministeriets forventning, at fællesorganisatio-
nen fortsat vil administrere ordningen på den mindst byrde-
fulde måde for de berørte virksomheder.
Til nr. 15
Det fremgår af ophavsretslovens § 46 a, at kulturministeren
kan yde rettighedshaverne kompensation for forskellen mel-
lem provenuet for salg af blanke dvd’er i et bestemt år og
provenuet for salg af blanke dvd’er i 2005, i det omfang
førstnævnte provenu er mindre end i 2005. Bestemmelsen
hjemler den statslige medfinansiering af vederlagsordningen
for eksemplarfremstilling til privat brug i form af dvd-kom-
pensationen.
Det fremgår af Aftale om en ny, moderniseret blankmedie-
ordning af 10. februar 2021, at den fremtidige vederlagsord-
ning skal være fuldt ud brugerfinansieret, og at aftaleparti-
erne derfor er enige om, at den statslige medfinansiering
af ordningen i form af dvd-kompensationen skal afskaffes,
således at dvd-kompensationen udbetales sidste gang i 2022
for afregningsåret 2021.
På den baggrund og henset til, at dvd’er med lovforslaget
fremover foreslås undtaget ordningen, foreslås det, at statens
medfinansiering af vederlaget for eksemplarfremstilling til
privat brug i form af dvd-kompensationen afskaffes.
Den foreslåede nyaffattelse af § 46 a betyder, at hjemlen til
at udbetale dvd-kompensationen til rettighedshaverne ophæ-
ves. Da dvd-kompensationen udbetales bagudrettet, sikres
hjemlen til udbetaling af dvd-kompensation til rettighedsha-
verne for perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 ved
optagelse af bevilling til § 21.21.12. Dvd-kompensation til
rettighedshavere på finansloven for finansåret 2022.
Det fremgår af Aftale om en ny, moderniseret blankmedie-
ordning af 10. februar 2021, at aftalepartierne er enige om,
at ordningen skal evalueres første gang i 2023 baseret på
salgstallene i 2022, og herefter hvert 3. år. Evalueringen
skal belyse udviklingen i danskernes privatkopieringsadfærd
og markedet for lagringsmedier, og kulturministeren skal
indkalde til drøftelser med aftalepartierne med henblik på at
drøfte eventuelle forslag til ændringer i omfattede lagrings-
medier og de gældende takster, når resultatet af evalueringen
foreligger, og efterfølgende hvert 3. år. Det fremgår endvi-
dere, at omkostningerne til evalueringerne skal afholdes af
ordningens provenu.
Det foreslås at affatte ophavsretslovens §
46 a
således:
»Kulturministeren skal i 2023 og efterfølgende hvert 3. år
foretage en evaluering af denne lovs §§ 39-46 med hen-
blik på at vurdere behovet for en ændring af bestemmelser-
ne. Udgiften til evalueringerne dækkes af vederlaget, jf. §§
39 og 39 a, og afholdes af fællesorganisationen.«.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at kulturministeren
første gang i 2023 og efterfølgende hvert 3. år forpligtes til
et foretage en evaluering af vederlagsordningen med henblik
på at vurdere behovet for en ændring heraf, eksempelvis i
forhold til de af ordningen foreslåede omfattede lagringsme-
dier og vederlagsfastsættelsen herpå eller den administrative
indretning af ordningen. Kulturministeren skal indkalde til
drøftelser med aftaleparterne om eventuelle ændringer, når
resultatet af evalueringerne foreligger.
Udgiften til evalueringerne dækkes af det samlede veder-
lag, jf. §§ 39 og 39 a, og afholdes af den i § 39, stk. 3,
nævnte fællesorganisation. Kulturministeriet forestår evalue-
ringerne, og fællesorganisationen betaler på baggrund af de
afholdte udgifter. Kulturministeriet skønner, at udgiften til
en evaluering ligger i omegnen af 400.000 – 700.000 kr.
(inkl. moms).
Det følger af bl.a. EU-Domstolens afgørelse i sag C-521/11
– Amazon.com International Sales m.fl., at medlemsstaterne
har en bred skønsmargin ved afgørelsen af hvem, der skal
betale den rimelige kompensation, hvilken form kompensa-
tionen skal have, hvilke nærmere bestemmelser der skal
gælde for den og hvilket omfang, den eventuelt skal have.
Det er Kulturministeriets vurdering, at det er inden for de
rammer, som EU-retten sætter for medlemsstaternes indret-
ning af deres kompensationsordninger, herunder medlems-
staternes brede skønsmargin, at omkostningerne til den lø-
bende evaluering som foreslået dækkes af det samlede ve-
derlag. Ved den foreslåede vederlagsfastsættelse for de af
ordningen foreslåede omfattede lagringsmedier er der taget
højde for både udgifter til den løbende evaluering af ordnin-
gen og den rimelige kompensation til rettighedshaverne.
Det følger desuden af ophavsretslovens § 39, stk. 4, 2. pkt.,
at en tredjedel af det årlige vederlag til rettighedshaverne
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0016.png
16
skal anvendes til støtte af formål, der er fælles for ophavs-
mændene m.fl. inden for de grupper, som repræsenteres af
fællesorganisationen. Denne del af vederlaget, der udbeta-
les efter andre kriterier end den brug af værket, der har
fundet sted, går således ikke direkte til rettighedshaverne
men anvendes til kollektive formål, eksempelvis støtte til
udviklingsprojekter inden for musik og film, som kunstnere
og producenter kan søge støtte til. Dermed er der allerede
efter den nuværende vederlagsordning fastsat regler om an-
vendelsen af vederlaget.
Den løbende evaluering af ordningen har til formål at sikre,
at ordningen afspejler danskernes privatkopieringsadfærd,
den teknologiske udvikling og det aktuelle marked for lag-
ringsmedier, og at rettighedshaverne således hverken under-
eller overkompenseres.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grøn-
land, men at loven ved kongelig anordning helt eller delvis
skal kunne sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Loven skal ikke gælde ikke for Færøerne, da Færøerne har
overtaget det ophavsretlige område.
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0017.png
17
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om ophavsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 1144 af 23.
oktober 2014, som ændret ved § 42 i lov nr. 321 af 5. april
2016, lov nr. 719 af 8. juni 2018 og lov nr. 1121 af 4. juni
2021, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »lyd- eller videobånd« til: »lag-
ringsmedier«.
§ 39.
Den, der erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører
lyd- eller videobånd eller andre indretninger, hvorpå lyd el-
ler billeder kan optages, skal betale vederlag til ophavsmæn-
dene til de i stk. 2 nævnte værker.
Stk. 2. Vederlaget skal betales for bånd m.v., der er egnet
til fremstilling af eksemplarer til privat brug, og kun for
værker, som er udsendt i radio eller fjernsyn, eller som er
udgivet på fonogram, film, videogram eller lignende.
Stk. 3-5. - - -
4.
Efter § 39 indsættes:
Ȥ 39 a.
Virksomheder, der fra udlandet sælger lagringsme-
dier til privatpersoner i Danmark, hvorpå lyd eller billeder
kan optages eller på anden måde kopieres, skal betale veder-
lag til ophavsmændene til de i § 39, stk. 2, nævnte værker.
Stk. 2.
Erhvervsdrivende, offentlige myndigheder og andre
juridiske personer, der ikke er omfattet af § 39, stk. 1, og
som fra udenlandske virksomheder køber lagringsmedier,
hvorpå lyd eller billeder kan optages eller på anden måde
kopieres, skal betale vederlag til ophavsmændene til de i §
39, stk. 2, nævnte værker, såfremt lagringsmedierne udleve-
res til privatpersoner til privat brug.
Stk. 3.
Bestemmelserne i § 39, stk. 2-4, finder tilsvarende
anvendelse på § 39 a, stk. 1 og 2.«
§ 40.
Vederlaget udgør for 2006 pr. minut spilletid for analo-
ge lydbånd 0,0603 kr. og for analoge videobånd 0,0839 kr.
Stk. 2. Vederlaget udgør for 2006 for digitale lydmedier 1,88
kr. pr. stk., for digitale billedmedier 3 kr. pr. stk. og for
digitale hukommelseskort 4,28 kr. pr. stk.
5.
§ 40
affattes således:
Ȥ
40.
De vederlagspligtige lagringsmedier, jf. § 39, stk. 2,
og vederlaget for disse er fra den 1. januar 2022 følgende:
1)
2)
3)
4)
Harddisk ≤ 128 gb: 4,00 kr.
Harddisk > 128 gb: 16,00 kr.
Tablet: 45,00 kr.
Smartphone: 45,00 kr.
2.
I
§ 39, stk. 1,
udgår » eller andre indretninger«, og efter
»optages« indsættes: »eller på anden måde kopieres«.
3.
I
§ 39, stk. 2,
ændres »bånd m.v.« til: »lagringsmedier«,
og »eller som er udgivet på fonogram, film, videogram eller
lignende« ændres til: »som er udgivet på fonogram, film,
videogram eller lignende, eller som er stillet til rådighed
på en sådan måde, at almenheden har adgang til dem på et
individuelt valgt sted og tidspunkt«.
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0018.png
18
Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte vederlag reguleres fra 2007
årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsregu-
leringsprocent.
5)
6)
Bærbar computer: 45,00 kr.
Stationær computer: 45,00 kr.
Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte vederlag reguleres fra den 1.
januar 2023 årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om
en satsreguleringsprocent.«
§ 42.
- - -
Stk. 2. Anmeldte virksomheder skal opgøre det vederlags-
pligtige antal lyd- og videobånd, der i perioden er udleveret
fra virksomheden, samt disses spilletid.
Stk. 3. Anmeldte virksomheder, der udtager lyd- eller video-
bånd til brug i virksomheden, skal medregne forbruget til
udleveringen efter stk. 2.
Stk. 4. - - -
Stk. 5. Kulturministeren kan fastsætte regler, der har til for-
mål at forenkle ordningen med fradrag eller tilbagebetaling
af vederlag for lyd- og videobånd m.v., der anvendes til
professionelle formål, jf. § 43, stk. 1, nr. 3, og § 44, stk. 1,
nr. 2.
Stk. 6. Enhver, som videresælger lyd- og videobånd m.v.,
har pligt til efter anmodning fra organisationen inden 4 uger
at oplyse, hvem båndene m.v. er købt af.
§ 43.
I det vederlagspligtige antal opgjort efter § 42, stk. 2,
fradrages:
1) Antallet af lyd- og videobånd, der er udleveret til en
anden anmeldt virksomhed efter § 41, stk. 3.
2) Antallet af lyd- og videobånd, der er udført.
3) Antallet af lyd- og videobånd, der vil blive anvendt til
professionelle formål, herunder undervisningsformål.
4) Antallet af lyd- og videobånd, der vil blive anvendt til
fremstilling af optagelser til brug for syns- og hørehandicap-
pede.
5) Antallet af lyd- eller videobånd, der vil blive anvendt
til særlige formål, som af kulturministeren er undtaget fra
vederlaget.
Stk. 2. - - -
§ 44.
Vederlaget tilbagebetales ved
1) erhvervsmæssig udførsel af vederlagsberigtigede lyd- el-
ler videobånd,
2) anvendelse af vederlagsberigtigede lyd- eller videobånd
til professionelle formål, herunder undervisning,
12.
I
§ 44, stk. 1, nr. 2,
ændres »herunder undervisning«
til: »herunder undervisningsformål og erhvervsmæssige for-
mål«.
10.
I
§ 43, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »undervisningsfor-
mål«: »og erhvervsmæssige formål«.
11.
I
§ 43, stk. 1, nr. 4,
ændres »optagelser til brug for syns-
og hørehandicappede« til: »eksemplarer til brug for personer
med syns- eller hørehandicap«.
9.
I
§ 43, stk. 1, nr. 1, § 43, stk. 1, nr. 2, § 43, stk. 1, nr. 3, §
43, stk. 1, nr. 4
og
§ 45, stk. 1,
ændres »lyd- og videobånd«
til: »lagringsmedier«.
8.
I
§ 42, stk. 6,
ændres »lyd- og videobånd m.v.« til: »lag-
ringsmedier«, og »båndene m.v.« ændres til: »lagringsmedi-
erne«.
6.
I
§ 42, stk. 2,
ændres »lyd- og videobånd, der i perioden
er udleveret fra virksomheden, samt disses spilletid« til:
»lagringsmedier efter type, der i perioden er udleveret fra
virksomheden«.
7.
I
§ 42, stk. 5,
ændres »lyd- og videobånd m.v., der an-
vendes til professionelle formål« til: »lagringsmedier, der
anvendes til professionelle formål, herunder undervisnings-
formål og erhvervsmæssige formål«.
L 86 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2481497_0019.png
19
3) anvendelse af vederlagsberigtigede lyd- eller videobånd
til fremstilling af optagelser, som anvendes af syns- eller
hørehandicappede, eller
4) anvendelse af vederlagsberigtigede lyd- eller videobånd
til særlige formål, som af kulturministeren er undtaget fra
vederlaget.
Stk. 2. - - -
§ 46.
Anmeldte virksomheder skal efter udløbet af hver
vederlagsperiode og senest ved udgangen af den følgende
måned til fællesorganisationen angive mængden af udlevere-
de lyd- og videokassettebånd og disses spilletid, jf. §§ 42
og 43. Virksomheden skal senest samtidig med angivelsen
indbetale vederlaget til organisationen. Angivelsen skal un-
derskrives af virksomhedens ledelse.
§ 46 a.
Kulturministeren kan yde rettighedshaverne kompen-
sation for forskellen mellem provenuet for salg af blanke
dvd�½er i et bestemt år og provenuet for salg af blanke dvd�½er
i 2005, i det omfang førstnævnte provenu er mindre end i
2005.
13.
I
§ 44, stk. 1, nr. 3,
ændres »optagelser, som anvendes af
syns- eller hørehandicappede« til: »eksemplarer, som anven-
des af personer med syns- eller hørehandicap«.
14.
I
§ 46
ændres »mængden af udleverede lyd- og video-
kassettebånd og disses spilletid, jf. §§ 42 og 43 til: »mæng-
den og typen af udleverede lagringsmedier, jf. §§ 42 og 43,
medmindre fællesorganisationen efter anmodning har beslut-
tet at udskyde tidspunktet for angivelsen«.
15.
§ 46 a
affattes således:
Ȥ
46 a.
Kulturministeren skal i 2023 og efterfølgende hvert
3. år foretage en evaluering af denne lovs §§ 39-46 med
henblik på at vurdere behovet for en ændring af bestemmel-
serne. Udgiften til evalueringerne dækkes af vederlaget, jf.
§§ 39 og 39 a, og afholdes af fællesorganisationen.«