Tak for det. Det her er jo også vanvittig kompliceret, ikke mindst fordi medieudviklingen går så stærkt. Alle os, der arbejder med det her område i Folketinget, ved jo, at udviklingen altid overhaler os lovgivere. Hvad vi ikke har brugt af tid på at diskutere, hvornår vi skulle udfase fm-båndet for så i stedet for at gå all in på dab osv. osv. På en eller anden måde minder problemstillingen her – bortset fra at det ikke handler om dab – alligevel en del om de diskussioner, fordi der er en udvikling, der går så hurtigt, at det er svært at følge med. Derfor er vi især glade for den del af vores aftale, der handler om, at vi løbende skal følge det her område og tilføje nye lagringsmedier osv. osv.
Jeg vil gerne knytte et par kommentarer til den debat, der har været her, for nu er det jo over et halvt år siden, vi forhandlede aftalen igennem. Så vidt jeg husker, var det nærmest det sidste, vi gjorde, inden vi gik på sommerferie i juni, og derfor ligger det jo sådan lidt langt tilbage i hukommelsen. Men det her tal på 44 mio. kr., som jeg nu har hørt flere henvise til, var, så vidt jeg husker, ikke Seismonauts vurdering af de tabte indtægter for kunstnerne, ved at vi har givet deres ejendomsret til privatkopiering væk. Altså, vi har eksproprieret den ret. Det var sådan set bare sådan et, jeg kan ikke engang sige slag på tasken. Så vidt jeg husker, kom det frem, at der var et tal, der i virkeligheden lå i nogle arbejdsdokumenter og bare angav det niveau, man lå på i 2005.
Seismonaut lavede derimod en vurdering, der anslog, at kunsterne gik glip af 1 mia. kr. i indtægter ved tabet af retten til privatkopiering. Så der er altså virkelig meget forskellige tal i spil, og jeg tror i hvert fald, at det er vigtigt af hensyn til debatten og dokumenterne i eftertiden, når man sidder og kigger tilbage på den her debat, at det ikke står tilbage som et faktum, at det, kunstnerne mister nu, kun har en værdi på 44 mio. kr., og at vi så giver dem godt det dobbelte. Sådan er det bestemt ikke. Så vidt jeg husker, er de 44 mio. kr. altså ikke et tal, som der ligger nogen som helst beregninger til grund for, ud over at det angiver det niveau, der var tilbage i 2005.
Så er der en anden ting i, vi ikke har været inde på, og det er jo offlinebrug. Man kan spørge brugere: Hvor tit privatkopierer du til din telefon? Altså, jeg tror ikke engang, jeg ville vide, hvad de mente, hvis jeg blev spurgt, for hvad er privatkopiering? Jo, nogle af os kan huske, dengang man havde vhs-båndene eller sådan et bånd med de der – hvad hedder de der, der kører rundt? – kasettebånd og man kopierede fra det ene til det andet. Hvad er privatkopiering i dag? Der kan vi måske forestille os, at det er, hvis man har købt et nummer på iTunes og man så måske overfører det fra sin telefon til sin computer – eller et eller andet i den stil.
Men det er jo ikke kun det, der er privatkopiering. Privatkopiering sker jo også på den måde, at hvis jeg gerne vil se noget på Netflix i toget, men der er en elendig netværksforbindelse, så sørger jeg for at downloade nogle film, inden jeg sætter mig ind i toget, og så ser jeg dem offline. Det er også omfattet af det her lovforslag. Det er også det, vi kompenserer for. Men det var ikke omfattet af de estimater, som Seismonaut lavede. Og jeg vil vove at påstå ud fra mit eget forbrug – og det er måske ikke altid den bedste målestok – at det udgør en mindst lige så stor del, som at man sidder og kopierer et nummer fra iTunes fra det ene device til det andet device. Det er altså den her offlinebrug, som jeg tror der er rigtig mange der gør brug af.
For vi er mange, der har bredbånd derhjemme eller bredbånd på arbejdspladsen, og der går det lynhurtigt, men hvis vi sidder i toget eller bussen eller på anden vis er undervejs, men jo har vænnet os til at have adgang til alt, så sørger vi for at have det downloadet inden til offlinebrug, så vi også kan se den gode film på farten. Det er jo også en del af det her kompleks, men det var ikke en del af vurderingen, og det viser, at det bare er rigtig svært at estimere, hvilken værdi det egentlig er, vi skal kompensere for.
Det var også derfor, jeg i mine spørgsmål til hr. Jan E. Jørgensen lagde vægt på, at det jo ikke er den faktiske streaming, vi kompenserer for en til en, men at det er det, at vi har eksproprieret kunstnernes ejendomsret til privatkopiering. Vi har sagt: I må sælge jeres musik én gang, og når I har solgt den én gang, har vi foræret dem, I har solgt jeres musik eller film til, retten til at kopiere den, lige så mange gange de vil og til alle de devices, de har lyst til at tilgå det her værk på. Det er det, vi kompenserer dem for, samt de eventuelle forretningsmodeller, de kunne have udviklet til netop den her form for brug.
Der vil jeg da sige, at hvis man ikke havde mulighed for at bruge Netflix osv. osv. offline, så tror jeg jo nok, at der var en del brugere, der gerne ville købe sig til den ret – altså, hvis det var ikke var en, de fik gratis. Nu har vi så foræret dem den. Hvis vi ikke havde gjort det, tror jeg, der ville være mange, der ville sætte et kryds og sige, at så kunne det godt være, at de ville betale 25 kr. mere om måneden for Netflix for så til gengæld at have den ret.