Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22
L 85 , L 85 A , L 85 B
Offentligt
2500986_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 13-12-2021
Enhed: SOA
Sagsbeh.: DEPNKTH
Sagsnr.: 2118326
Dok. nr.: 2043044
Folketingets Sundhedsudvalg har den 10. december 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 11 til L 85 om ændring af sundhedsloven, lov om elektroniske cigaretter m.v. og
lov om tobaksvarer m.v. til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Christina Thorholm (RV).
Spørgsmål nr. 11:
”Vil ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag, hvorefter lovforslaget omfat-
ter højt specialiserede sociale tilbud, som er oprettet efter lov om friplejeboliger, for
at ligestille borgere, som har behov for et højt specialiseret botilbud også inden for
friplejelovgivningen? En sådan ændring vil fjerne en konkret barriere for, at der f.eks.
oprettes højt specialiserede sociale botilbud, som modtager borgere fra flere forskel-
lige kommuner.”
./.
Svar:
Sundhedsministeriet lægger til grund for spørgsmålet, at der forespørges den samme
afgrænsning for friplejeboliger, som den der fremgår af ændringsforslaget ad SUU L
85 – spørgsmål nr. 10, dvs. at der er tale om friplejebolig efter § 1, stk. 1, i lov om
friplejeboliger, som er registreret på Tilbudsportalen, jf. § 14, stk. 8, i lov om social
service. Jeg kan på den baggrund henvise til svar på SUU L 85 – spørgsmål nr. 10.
Derudover har jeg indhentet supplerende bidrag fra Social- og Ældreministeriet om
deres vurdering af mulige barrierer for etablering af hhv. specialiserede sociale botil-
bud m.v. og friplejeboliger:
”Social- og Ældreministeriet vurderer, at det kan udgøre en barriere for, at kommu-
nerne etablerer specialiserede sociale botilbud m.v., at der efter de gældende regler i
sundhedsloven ikke er mulighed for at opkræve mellemkommunal refusion for udgif-
ter til kommunale sundhedsydelser for borgere, der efter medvirken af en anden
kommune eller anden offentlig myndighed har ophold eller bopæl i kommunen på et
anbringelsessted efter servicelovens § 66, på et botilbud efter servicelovens §§ 107-
110 eller på et botilbudslignende tilbud omfattet af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr.
3.
Social- og Ældreministeriets vurderer også, at der ikke eksisterer en tilsvarende barri-
ere i forhold til etablering af friplejeboliger, da friplejeboliger alene etableres af pri-
vate leverandører, der ikke samtidig er ansvarlige for at levere og afholde udgifter til
de kommunale sundhedsydelser efter sundhedsloven, som de pågældende borgere i
friplejeboliger måtte have behov for.”
Som det er nærmere redegjort for i besvarelsen af SUU L 85 – spørgsmål 10, er ind-
førsel af mellemkommunal refusion i forhold til et område en fravigelse af de nor-
male finansieringsprincipper på sundhedsområdet. Derudover er administration af
betalinger på det mellemkommunale område en relativt specialiseret og ressource-
L 85b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, hvorefter almindelige friplejeboliger målrettet ældre mennesker også bliver omfattet af forslaget om mellemkommunal refusion, til sundhedsministeren
tung opgave for kommunerne, og da Social- og Ældreministeriet samtidig ikke vurde-
rer, at finansieringen af sundhedsydelser i kommunerne udgør en barriere for etable-
ring af friplejeboliger, kan jeg ikke støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Niels Thorning
Side 2