Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22
L 85 Bilag 6, L 85 A Bilag 6, L 85 B Bilag 6
Offentligt
2500321_0001.png
Til lovforslag nr.
L 85
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. december 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lov om elektroniske cigaretter
m.v. og lov om tobaksvarer m.v.
(Mellemkommunal refusion for kommunale sundhedsydelser til borgere på sociale botilbud m.v. og tilpasning af
gebyrmodellerne for produkter omfattet af lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om tobaksvarer m.v.)
[af sundhedsministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 249, stk. 2,
indsættes i
1.
pkt.
efter »133«: », § 134 a, stk. 1,«.
[Mellemkommunal refusion for udgifter forbundet med so-
cialtandpleje]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af lovforslagets § 1, nr. 6, at bopælskommunen
har ret til mellemkommunal refusion for udgifter forbundet
med tandpleje efter §§ 131, 133, og 135 til personer, der
efter medvirken af en anden kommune eller anden offentlig
myndighed har bopæl i kommunen på et anbringelsessted
efter servicelovens § 66, på et botilbud efter servicelovens
§§ 107-110 eller på et botilbudslignende tilbud omfattet af
socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 3. Refusionen skal svare
til bopælskommunens faktiske udgifter ved levering af ydel-
sen. Refusionen ydes af den kommune, der endeligt afholder
udgifterne efter lov om social service.
Det kan efter Sundhedsministeriets vurdering ikke ude-
lukkes, at borgere, der er omfattet af målgruppen for tilbud
om socialtandpleje, jf. sundhedslovens § 134 a, stk. 1, og
som efter medvirken af en anden kommune eller anden of-
fentlig myndighed får ophold på et botilbud i en anden kom-
mune end den hidtidige bopælskommune efter servicelovens
§ 110, kan blive bopælsregisteret i CPR med adresse i kom-
munen, hvor botilbuddet er beliggende, og derved opnå ny
bopælskommune, samtidigt med at de pågældende borgere
modtager et konkret tilbud i socialtandplejen.
Det foreslås på den baggrund med ændringsforslaget, at
der i opregningen i sundhedslovens § 249, stk. 2, tilføjes
en henvisning til sundhedslovens § 134 a, stk. 1, om social-
tandpleje, hvorved bopælskommunen vil have ret til mel-
lemkommunal refusion for udgifter forbundet med tandpleje
efter §§ 134 a, stk. 1, til personer, der efter medvirken af en
DokumentId
Journalnummer
L 85b - 2021-22 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2500321_0002.png
2
anden kommune eller anden offentlig myndighed har bopæl
i kommunen på et anbringelsessted efter servicelovens §
66, på et botilbud efter servicelovens §§ 107-110 eller på
et botilbudslignende tilbud omfattet af socialtilsynslovens §
4, stk. 1, nr. 3, og som modtager tilbud om socialtandpleje
omfattet af sundhedslovens § 134 a, stk. 1. Refusionen skal
svare til bopælskommunens faktiske udgifter ved levering af
ydelsen.
Refusionen ydes af den kommune, der endeligt afholder
udgifterne efter lov om social service.
Efter sundhedslovens § 134 a, stk. 1, tilbyder kommunal-
bestyrelsen vederlagsfri akut smertelindrende og funktions-
opbyggende tandpleje, til borgere med særlige sociale pro-
blemer i form af gadehjemløse og borgere, der kan benytte
herberger, varmestuer, væresteder på grund af hjemløshed,
herunder borgere, som ikke kan opholde sig i egen bolig,
jf. lov om social service §§ 104 og 110, og som ikke kan
udnytte de almindelige tandplejetilbud.
Det fremgår af sundhedslovens nuværende § 249, stk.
2 (som med lovforslaget bliver § 249, stk. 3), at hvis en
anden kommune end bopælskommunen tilbyder tandpleje
til borgere med særlige sociale problemer, jf. 134 a, stk. 1,
har denne kommune ret til mellemkommunal refusion for
udgifter til tandpleje efter § 134 a, stk. 1, fra bopælskommu-
nen. Refusionen skal svare til kommunens faktiske udgifter
ved at levere ydelsen.
Med ændringsforslaget sikres, at bopælskommunen vil
være omfattet af den samme mulighed for mellemkommu-
nal refusion for udgifter forbundet med socialtandpleje efter
sundhedslovens § 134 a, stk. 1, som efter det fremsatte
lovforslag vil gælde for tandpleje efter sundhedslovens §
131, 133 og 135 for personer, der efter medvirken af en
anden kommune eller anden offentlig myndighed har bopæl
i kommunen på et anbringelsessted efter servicelovens § 66,
på et botilbud efter servicelovens §§ 107-110 eller på et
botilbudslignende tilbud omfattet af socialtilsynslovens § 4,
stk. 1, nr. 3.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2021 og var
til 1. behandling den 18. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheedsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 1. septem-
ber 2021 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag
562 (folketingsåret 2020-21). Den 11. november 2021 send-
te sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Kim Aas (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper Roug (S)
Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Kirsten Normann Andersen (SF)
Trine Torp (SF) Christina Thorholm (RV) Lotte Rod (RV) Peder Hvelplund (EL) Pernille Skipper (EL)
Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
49
39
16
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
3
1
1
L 85b - 2021-22 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2500321_0003.png
3
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
15
14
13
12
4
3
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
5