Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 08-12-2021
Enhed: SOA
Sagsbeh.: DEPNKTH
Sagsnr.: 2115894
Dok. nr.: 2013344
Folketingets Sundhedsudvalg har den 23. november 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 til L 85 om ændring af sundhedsloven, lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov
om tobaksvarer m.v. til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil ministeren uddybende kommentere høringssvaret fra Danske Handicaporganisa-
tioner, som mener, at man bør se på mellemkommunal refusion, det kommunale ud-
ligningssystem og den økonomiske incitamentstruktur samlet og finder det problema-
tisk at tage et enkelt område ud og ændre de økonomiske incitamenter uden at se på
det samlede billede? Danske Handicaporganisationer bemærker herudover bl.a., at
det er et problem, hvad angår ydelser på det specialiserede socialområde, at kommu-
nerne økonomisk tilskyndes til at vælge tilbud inden for egne kommunegrænser, hvil-
ket langt fra altid er den fagligt bedste løsning. Hvordan vil ministeren konkret sikre
sig, at borgerne får de sundhedsydelser, som er vigtige for dem i den situation de i,
og at bopæl ikke er afgørende for, om borgerne får det rette tilbud?”
Svar:
I forhold til den første del af spørgsmålet om, at den mellemkommunal refusion for
kommunale sundhedsydelser bør ses i sammenhæng med det kommunale udlignings-
system m.v., bemærkes det, at lovforslaget er blevet til på baggrund af en konkret
vurdering af, at manglende mulighed for at opkræve mellemkommunal refusion for
kommunale sundhedsydelser kan udgøre en barriere for etablering og fastholdelse af
specialiserede sociale botilbud m.v. i kommunerne. Der er blandt andet vurderet på
baggrund af et analysesamarbejde mellem KL, Finansministeriet og Sundhedsministe-
riet m.fl. som opfølgning på Aftalen om Kommunernes Økonomi for 2019. Lovforsla-
get indeholder derfor ændringer, som skal fjerne en konkret barriere for, at der fx op-
rettes højt specialiserede sociale botilbud, som modtager borgere fra flere forskellige
kommuner.
I forhold til den anden del af spørgsmålet om at sikre, at borgerne modtager de rette
sundhedsydelser ændrer lovforslaget ikke på myndighedsansvaret for at levere kom-
munale sundhedsydelser til borgeren. Forslaget har alene betydning for ansvaret for
finansiering af kommunale sundhedsydelser til borgere. Tildelingen af kommunale
sundhedsydelser vil fortsat skulle foretages på baggrund af en sundhedsfaglig vurde-
ring af borgerens behov af den kommune, som er ansvarlig for at levere ydelsen.
Danske Handicaporganisationer har i deres høringssvar til nærværende lovforslag an-
ført, at det er et generelt problem og ikke alene knyttet til lovforslaget, at kommu-
nerne inden for det specialiserede socialområde økonomisk tilskyndes til at vælge bo-
tilbud inden for egne kommunegrænser.