Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 19-02-2022
Enhed: SOA
Sagsbeh.: DEPNKTH
Sagsnr.: 2201604
Dok. nr.: 2104178
Folketingets Sundhedsudvalg har den 21. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
20 til L 85 A om forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Mellemkommunal refu-
sion for kommunale sundhedsydelser til borgere på sociale botilbud m.v.) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 20:
”Ministeren
bedes redegøre for, om der er andre grunde, herunder faglige eller øko-
nomiske, til, at lovforslagets genstand er isoleret til at omhandle borgere på speciali-
serede sociale botilbud m.v. og ikke eksempelvis friplejehjem?”
Svar:
Lovforslaget har til formål at fjerne en konkret barriere for, at der etableres og fast-
holdes specialiserede sociale botilbud m.v. i kommunerne. Det sker bl.a. for at sikre
et tilstrækkeligt udbud af højt specialiserede botilbud. Forslaget er udarbejdet på
baggrund af et analysesamarbejde om organiseringen af sociale botilbud mellem en
række ministeriet og KL som opfølgning på Aftale om kommunernes økonomi for
2019 mellem den daværende regering (VLAK) og KL.
./.
Som tidligere oplyst i svar på SUU L 85
–
spørgsmål 10 og 11 vurderer jeg, at der skal
være en væsentlig årsag til at fravige det normale finansieringsprincip for kommunale
sundhedsydelser ved at etablere mellemkommunale refusion. Det er som udgangs-
punkt et godt og enkelt princip, at det er den samme kommune, der både skal levere
og finansiere de kommunale sundhedsydelser. Der kan i den forbindelse bl.a. henvi-
ses til Indenrigs- og Boligministeriets analyse
”Afrapportering om betalingsforplig-
telse og kommunale incitamenter” fra juni 2021,
hvoraf det fremgår, at der ved mel-
lemkommunal refusion potentielt kan være incitamentsmæssige forhold ved, at bo-
pælskommunen kan agere handlekommune uden at have det finansielle ansvar, lige-
som at de mellemkommunale refusioner kan være vanskelige for den enkelte kom-
mune at administrere, samt at omfanget af regler og ordninger for mellemkommu-
nale betalinger i sig selv øger kompleksiteten.
Jeg har tidligere redegjort for i bl.a. førnævnte svar, at der ikke vurderes at eksistere
en tilsvarende barriere for friplejeboliger, som den vi med lovforslaget ønsker at
fjerne for specialiserede sociale botilbud m.v.
Samtidig har jeg også noteret mig, at en række interessenter har påpeget nogle øn-
sker til yderligere udvidelse af den foreslåede refusionsordnings genstandsfelt. Mini-
steriet vil i den kommende tid gå i nærmere dialog med disse for at få uddybet deres
synspunkter.