Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22
L 85 Bilag 9, L 85 A Bilag 9, L 85 B Bilag 9
Offentligt
2513442_0001.png
Til lovforslag nr.
L 85
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 13. januar 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lov om elektroniske cigaretter
m.v. og lov om tobaksvarer m.v.
(Mellemkommunal refusion for kommunale sundhedsydelser til borgere på sociale botilbud m.v. og tilpasning af
gebyrmodellerne for produkter omfattet af lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om tobaksvarer m.v.)
[af sundhedsministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lov-
forslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB og
LA) indstiller ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforsla-
get til
vedtagelse.
Flertallet anmoder om, at L 85 A bliver
henvist til fornyet udvalgsbehandling efter 2. behandling.
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL og FG) indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V) vil redegøre for sin stilling til
det under A nævnte lovforslag i tillægsbetænkningen. Min-
dretallet vil stemme for ændringsforslagene til det under A
nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under B nævn-
te lovforslag til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) vil redegøre for sin
stilling til det under A nævnte lovforslag i tillægsbetænk-
ningen. Mindretallet vil stemme for ændringsforslagene til
det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) vil redegøre for
sin stilling det under A nævnte lovforslag i tillægsbetænk-
ningen. Mindretallet vil stemme for ændringsforslagene til
det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
(NB) vil redegøre for sin stilling til
lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2. behand-
ling.
Et
femte mindretal
(LA) vil redegøre for sin stilling til
lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2. behand-
ling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, DF, SF,
RV, EL, KF og FG):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Mellem-
kommunal refusion for kommunale sundhedsydelser til bor-
gere på sociale botilbud m.v.)« omfattende §§ 1 og 4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om elektroniske ciga-
retter m.v. og lov om tobaksvarer m.v. (Tilpasning af gebyr-
modellerne for produkter omfattet af lov om elektroniske
cigaretter m.v. og lov om tobaksvarer m.v.)« omfattende
titelnoten og §§ 2-4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
AX027240
L 85a - 2021-22 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 13. januar 2022
2513442_0002.png
2
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 249, stk. 2,
ændres i
1.
pkt.
»§§ 131, 133 og 135« til: »§§ 131 og 133, § 134 a, stk.
1, og § 135«.
[Mellemkommunal refusion for udgifter forbundet med so-
cialtandpleje]
Til § 4
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Loven træder i kraft den 1. august 2022.«
[Konsekvens af forslag om deling af lovforslaget samt ænd-
ret dato for ikrafttrædelse som konsekvens af udskudt lovbe-
handling]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 4
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Loven træder i kraft den 1. april 2022.«
[Konsekvens af forslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget opdeles i to lovforslag, såle-
des at et lovforslag omfatter regler om mellemkommunal
refusion for udgifter til kommunale sundhedsydelser til bor-
gere på specialiserede sociale botilbud m.v. og et lovforslag
omfatter regler om tilpasning af gebyrmodellerne for pro-
dukter omfattet af lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov
om tobaksvarer m.v.
Efter en opdeling af lovforslaget som foreslået vil det
under A nævnte lovforslag have titlen »Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven (Mellemkommunal refusion for
kommunale sundhedsydelser til borgere på sociale botilbud
m.v.)«.
Det under B nævnte lovforslag vil have titlen »Forslag
til lov om ændring af lov om elektroniske cigaretter m.v. og
lov om tobaksvarer m.v. (Tilpasning af gebyrmodellerne for
produkter omfattet af lov om elektroniske cigaretter m.v. og
lov om tobaksvarer m.v.)«.
Ved dette ændringsforslag sikres det, at det under A
nævnte lovforslag om etablering af mulighed for mellem-
kommunal refusion for udgifter til kommunale sundheds-
ydelser til borgere på specialiserede sociale botilbud m.v.,
der opholder sig på botilbuddet efter medvirken af en anden
kommune eller anden offentlig myndighed, og ændringsfor-
slag hertil, kan undergå en faglig gennemgang, som sund-
hedsministeren vil indkalde ordførerne til.
Desuden sikrer ændringsforslaget, at det under B nævnte
lovforslag om tilpasning af gebyrmodellerne for produkter
omfattet af lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om
tobaksvarer m.v. kan træde i kraft den 1. april 2022. Ikraft-
trædelse af det nævnte lovforslag den 1. april 2022 er essen-
tiel for at sikre en fortsat drift af kontrollen med produkter
omfattet af lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om
tobaksvarer m.v. og at sikre, at gebyrmodellerne for kon-
trollen af disse produkter er bragt i overensstemmelse med
forudsæt-ningerne nedlagt i den nationale handleplan mod
børn og unges rygning.
Til nr. 2
Det følger af lovforslagets § 1, nr. 6, at bopælskommunen
har ret til mellemkommunal refusion for udgifter forbundet
med tandpleje efter §§ 131, 133, og 135 til personer, der
efter medvirken af en anden kommune eller anden offentlig
myndighed har bopæl i kommunen på et anbringelsessted
efter § 66 i lov om social service, på et botilbud efter §§
107-110 i lov om social service eller på et botilbudslignende
tilbud omfattet af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 3. Re-
fusionen skal svare til bopælskommunens faktiske udgifter
ved levering af ydelsen. Refusionen ydes af den kommune,
der endeligt afholder udgifterne efter lov om social service.
Det kan efter Sundhedsministeriets vurdering ikke ude-
lukkes, at borgere, der er omfattet af målgruppen for tilbud
om socialtandpleje, jf. sundhedslovens § 134 a, stk. 1, og
som efter medvirken af en anden kommune eller anden
offentlig myndighed får ophold på et botilbud i en anden
kommune end den hidtidige bopælskommune efter § 110
i lov om social service, kan blive bopælsregistreret i CPR
med adresse i kommunen, hvor botilbuddet er beliggende,
og derved opnå ny bopælskommune, samtidig med at de
pågældende borgere modtager et konkret tilbud i socialtand-
plejen.
Det foreslås på den baggrund med ændringsforslaget,
at der i opregningen i sundhedslovens § 249, stk. 2, tilfø-
jes en henvisning til sundhedslovens § 134 a, stk. 1, om
socialtandpleje, hvorved bopælskommunen vil have ret til
mellemkommunal refusion for udgifter forbundet med tand-
pleje efter § 134 a, stk. 1, til personer, der efter medvirken
af en anden kommune eller anden offentlig myndighed har
bopæl i kommunen på et anbringelsessted efter § 66 i lov
om social service, på et botilbud efter §§ 107-110 i lov om
social service eller på et botilbudslignende tilbud omfattet
af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 3, og som modtager
tilbud om socialtandpleje omfattet af sundhedslovens § 134
a, stk. 1. Refusionen skal svare til bopælskommunens fak-
tiske udgifter ved levering af ydelsen. Refusionen ydes af
den kommune, der endeligt afholder udgifterne efter lov om
social service.
Efter sundhedslovens § 134 a, stk. 1, tilbyder kommunal-
bestyrelsen vederlagsfri akut smertelindrende og funktions-
opbyggende tandpleje, til borgere med særlige sociale pro-
blemer i form af gadehjemløse og borgere, der kan benytte
herberger, varmestuer, væresteder på grund af hjemløshed,
L 85a - 2021-22 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 13. januar 2022
2513442_0003.png
3
herunder borgere, som ikke kan opholde sig i egen bolig,
jf. §§ 104 og 110 i lov om social service, og som ikke kan
udnytte de almindelige tandplejetilbud.
Det fremgår af sundhedslovens nuværende § 249, stk.
2 (som med lovforslaget bliver § 249, stk. 3), at hvis en
anden kommune end bopælskommunen tilbyder tandpleje til
borgere med særlige sociale problemer, jf. § 134 a, stk. 1,
har denne kommune ret til mellemkommunal refusion for
udgifter til tandpleje efter § 134 a, stk. 1, fra bopælskommu-
nen. Refusionen skal svare til kommunens faktiske udgifter
ved at levere ydelsen.
Med ændringsforslaget sikres, at bopælskommunen vil
være omfattet af den samme mulighed for mellemkommu-
nal refusion for udgifter forbundet med socialtandpleje efter
sundhedslovens § 134 a, stk. 1, som efter det fremsatte
lovforslag vil gælde for tandpleje efter sundhedslovens §§
131, 133 og 135 for personer, der efter medvirken af en
anden kommune eller anden offentlig myndighed har bopæl
i kommunen på et anbringelsessted efter § 66 i lov om
social service, på et botilbud efter §§ 107-110 i lov om
social service eller på et botilbudslignende tilbud omfattet af
socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 3.
Til nr. 3
Som en konsekvens af ændringsforslaget om deling af
lovforslaget er det nødvendigt at foretage en teknisk juste-
ring af ikrafttrædelsesbestemmelsen for det under A nævn-
te lovforslag, således at denne alene vedrører dette lovfor-
slag. Samtidig ændres datoen for ikrafttrædelsen fra den
1. januar 2022 til den 1. august 2022 som konsekvens
af den udskudte lovbehandling og forudgående faglige gen-
nemgang.
Til nr. 4
Som en konsekvens af ændringsforslaget om deling af
lovforslaget er det nødvendigt at foretage en teknisk juste-
ring af ikrafttrædelsesbestemmelsen for det under B nævn-
te lovforslag, således at denne alene vedrører dette lovfor-
slag. Der henvises endvidere til de bemærkninger, der ledsa-
ger ændringsforslag nr. 1.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2021 og var
til 1. behandling den 18. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 1. septem-
ber 2021 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag
562 (folketingsåret 2020-21). Den 11. november 2021 send-
te sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 18 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Alexander Grandt Petersen (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Christina Thorholm (RV) Lotte Rod (RV) Peder Hvelplund (EL)
Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Hans Andersen (V)
Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
49
39
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
3
1
L 85a - 2021-22 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 13. januar 2022
2513442_0004.png
4
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
16
15
14
13
12
4
3
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
4