Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22
L 85 Bilag 8, L 85 A Bilag 8, L 85 B Bilag 8
Offentligt
2511984_0001.png
Til lovforslag nr.
L 85
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. januar 2022
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lov om elektroniske cigaretter
m.v. og lov om tobaksvarer m.v.
(Mellemkommunal refusion for kommunale sundhedsydelser til borgere på sociale botilbud m.v. og tilpasning af
gebyrmodellerne for produkter omfattet af lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om tobaksvarer m.v.)
[af sundhedsministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lov-
forslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Mellem-
kommunal refusion for kommunale sundhedsydelser til bor-
gere på sociale botilbud m.v.)« omfattende §§ 1 og 4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om elektroniske ciga-
retter m.v. og lov om tobaksvarer m.v. (Tilpasning af gebyr-
modellerne for produkter omfattet af lov om elektroniske
cigaretter m.v. og lov om tobaksvarer m.v.)« omfattende §§
2-4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 249, stk. 2,
indsættes i
1.
pkt.
efter »133«: », § 134 a, stk. 1,«.
[Mellemkommunal refusion for udgifter forbundet med so-
cialtandpleje]
Til § 4
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Loven træder i kraft den 1. august 2022.«
[Konsekvens af forslag om deling af lovforslaget samt ænd-
ret dato for ikrafttrædelse som konsekvens af udskudt lovbe-
handling]
DokumentId
Journalnummer
L 85 - 2021-22 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2511984_0002.png
2
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 4
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Loven træder i kraft den 1. april 2022.«
[Konsekvens af forslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget opdeles i to lovforslag, såle-
des at ét lovforslag omfatter regler om mellemkommunal
refusion for udgifter til kommunale sundhedsydelser til bor-
gere på specialiserede sociale botilbud m.v. og et lovforslag
omfatter regler om tilpasning af gebyrmodellerne for pro-
dukter omfattet af lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov
om tobaksvarer m.v.
Efter en opdeling af lovforslaget som foreslået vil det
under A nævnte lovforslag have titlen »Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven (Mellemkommunal refusion for
kommunale sundhedsydelser til borgere på sociale botilbud
m.v.)«.
Det under B nævnte lovforslag vil have titlen »Forslag
til lov om ændring af lov om elektroniske cigaretter m.v. og
lov om tobaksvarer m.v. (Tilpasning af gebyrmodellerne for
produkter omfattet af lov om elektroniske cigaretter m.v. og
lov om tobaksvarer m.v.)«.
Ved dette ændringsforslag sikres det, at det under A
nævnte lovforslag om etablering af mulighed for mellem-
kommunal refusion for udgifter til kommunale sundheds-
ydelser for borgere på specialiserede sociale botilbud m.v.,
der opholder sig på botilbuddet efter medvirken af en anden
kommune eller anden offentlig myndighed, samt ændrings-
forslag hertil, kan undergå en faglig gennemgang, som sund-
hedsministeren vil indkalde ordførerne til.
Desuden sikrer ændringsforslaget, at det under B nævn-
te lovforslag om tilpasning af gebyrmodeller for produkter
omfattet af lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om to-
baksvarer m.v. kan træde i kraft 1. april 2022. Ikrafttrædelse
af det nævnte lovforslag den 1. april 2022 er essentiel for at
sikre en fortsat drift af kontrollen med produkter omfattet af
lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om tobaksvarer
m.v., samt at sikre, at gebyrmodellerne for kontrollen af
disse produkter er bragt i overensstemmelse med forudsæt-
ningerne nedlagt i den nationale handleplan mod børn og
unges rygning.
Til nr. 2
Det følger af lovforslagets § 1, nr. 6, at bopælskommunen
har ret til mellemkommunal refusion for udgifter forbundet
med tandpleje efter §§ 131, 133, og 135 til personer, der
efter medvirken af en anden kommune eller anden offentlig
myndighed har bopæl i kommunen på et anbringelsessted
efter servicelovens § 66, på et botilbud efter servicelovens
§§ 107-110 eller på et botilbudslignende tilbud omfattet af
socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 3. Refusionen skal svare
til bopælskommunens faktiske udgifter ved levering af ydel-
sen. Refusionen ydes af den kommune, der endeligt afholder
udgifterne efter lov om social service.
Det kan efter Sundhedsministeriets vurdering ikke ude-
lukkes, at borgere, der er omfattet af målgruppen for tilbud
om socialtandpleje, jf. sundhedslovens § 134 a, stk. 1, og
som efter medvirken af en anden kommune eller anden of-
fentlig myndighed får ophold på et botilbud i en anden kom-
mune end den hidtidige bopælskommune efter servicelovens
§ 110, kan blive bopælsregisteret i CPR med adresse i kom-
munen, hvor botilbuddet er beliggende, og derved opnå ny
bopælskommune, samtidigt med at de pågældende borgere
modtager et konkret tilbud i socialtandplejen.
Det foreslås på den baggrund med ændringsforslaget, at
der i opregningen i sundhedslovens § 249, stk. 2, tilføjes
en henvisning til sundhedslovens § 134 a, stk. 1, om social-
tandpleje, hvorved bopælskommunen vil have ret til mel-
lemkommunal refusion for udgifter forbundet med tandpleje
efter §§ 134 a, stk. 1, til personer, der efter medvirken af en
anden kommune eller anden offentlig myndighed har bopæl
i kommunen på et anbringelsessted efter servicelovens §
66, på et botilbud efter servicelovens §§ 107-110 eller på
et botilbudslignende tilbud omfattet af socialtilsynslovens §
4, stk. 1, nr. 3, og som modtager tilbud om socialtandpleje
omfattet af sundhedslovens § 134 a, stk. 1. Refusionen skal
svare til bopælskommunens faktiske udgifter ved levering af
ydelsen.
Refusionen ydes af den kommune, der endeligt afholder
udgifterne efter lov om social service.
Efter sundhedslovens § 134 a, stk. 1, tilbyder kommunal-
bestyrelsen vederlagsfri akut smertelindrende og funktions-
opbyggende tandpleje, til borgere med særlige sociale pro-
blemer i form af gadehjemløse og borgere, der kan benytte
herberger, varmestuer, væresteder på grund af hjemløshed,
herunder borgere, som ikke kan opholde sig i egen bolig,
jf. lov om social service §§ 104 og 110, og som ikke kan
udnytte de almindelige tandplejetilbud.
Det fremgår af sundhedslovens nuværende § 249, stk.
2 (som med lovforslaget bliver § 249, stk. 3), at hvis en
anden kommune end bopælskommunen tilbyder tandpleje
til borgere med særlige sociale problemer, jf. 134 a, stk. 1,
har denne kommune ret til mellemkommunal refusion for
udgifter til tandpleje efter § 134 a, stk. 1, fra bopælskommu-
nen. Refusionen skal svare til kommunens faktiske udgifter
ved at levere ydelsen.
Med ændringsforslaget sikres, at bopælskommunen vil
være omfattet af den samme mulighed for mellemkommu-
nal refusion for udgifter forbundet med socialtandpleje efter
sundhedslovens § 134 a, stk. 1, som efter det fremsatte
lovforslag vil gælde for tandpleje efter sundhedslovens §
131, 133 og 135 for personer, der efter medvirken af en
anden kommune eller anden offentlig myndighed har bopæl
i kommunen på et anbringelsessted efter servicelovens § 66,
på et botilbud efter servicelovens §§ 107-110 eller på et
botilbudslignende tilbud omfattet af socialtilsynslovens § 4,
stk. 1, nr. 3.
L 85 - 2021-22 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2511984_0003.png
3
Til nr. 3
Som en konsekvens af ændringsforslaget om deling af
lovforslaget er det nødvendigt at foretage en teknisk juste-
ring af ikrafttrædelsesbestemmelsen for det under A nævn-
te lovforslag således, at denne alene vedrører dette lovfor-
slag. Samtidig ændres datoen for ikrafttrædelse fra den 1. ja-
nuar 2022 til den 1. august 2022 som konsekvens af den ud-
skudte lovbehandling og forudgående faglige gennemgang.
Til nr. 4
Som en konsekvens af ændringsforslaget om deling af
lovforslaget er det nødvendigt at foretage en teknisk juste-
ring af ikrafttrædelsesbestemmelsen for det under B nævn-
te lovforslag således, at denne alene vedrører dette lovfor-
slag. Der henvises endvidere til de bemærkninger, der ledsa-
ger ændringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2021 og var
til 1. behandling den 18. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 1. septem-
ber 2021 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag
562 (folketingsåret 2020-21). Den 11. november 2021 send-
te sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 18 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Alexander Grandt Petersen (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Christina Thorholm (RV) Lotte Rod (RV) Peder Hvelplund (EL)
Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Hans Andersen (V)
Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5