Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22
L 84 , L 84 A , L 84 B
Offentligt
2493222_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 03-12-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPNFF
Sagsnr.: 2104597
Dok. nr.: 2015764
Folketingets Sundhedsudvalg har den 23. november 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 3 om L 84 til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 3:
”Det
fremgår af lovforslagets bemærkninger fsva. forslaget om husordner på psykia-
triske afdelinger, at det foreslås, at der etableres et klart hjemmelsgrundlag til den
praksis, der er på de psykiatriske afdelinger. Er lovforslaget således på dette punkt
(bare) en lovliggørelse af den praksis, der er i dag, eller medfører lovforslaget
eller
kan lovforslaget medføre
flere begrænsninger af patienternes frihed end i dag?”
Svar:
Indledningsvis skal det nævnes, at ombudsmandens kritik af konkrete afdelingers
husordener ikke er en kritik af selve begrænsningernes karakter, men alene er en kri-
tik af det tvivlsomme eller mangelfulde hjemmelsgrundlag for den givne begræns-
ning.
Lovforslaget om husordener vil ikke medføre flere nye begrænsninger, end de be-
grænsninger de psykiatriske regioner tidligere har iværksat med hjemmel i anstalts-
forholdet og den gældende bestemmelse i psykiatrilovens § 2 a. Disse begrænsninger
er indført ud fra den opfattelse, at der var tilstrækkelig hjemmel hertil. Det er denne
opfattelse, som ombudsmandens kritik er rettet imod.
Tværtimod betyder lovforslaget, at der skabes klare rammer for, hvilke begrænsnin-
ger der kan fastsættes på de psykiatriske afdelinger, hvilket vil sikre, at begrænsnin-
gerne ikke er for hjemmelsmæssigt vidtgående.
I forhold til ombudsmandens kritik af de konkrete husordeners manglende hjemmel
vil lovforslaget endvidere ikke bare medføre en lovliggørelse af samtlige kritikpunk-
ter. Visse begrænsninger, som ombudsmanden har vurderet ikke havde tilstrækkelig
hjemmel, vil heller ikke blive lovliggjort med lovforslaget.
Eksempelvis har Folketingets Ombudsmand henvist til et eksempel på en husorden
hvoraf det fremgår, at patienten ikke må være i besiddelse af sin egen telefon på af-
delingen, men kan benytte en patienttelefon. Med lovforslaget bliver kravene til hus-
ordenens regulering af patienternes egne telefoner tydeliggjort, men lovforslaget
skaber alene hjemmel til, at afskæring fra eller begrænsning af adgangen til telefoner
og lignende alene bliver muligt ved opførsel som åbenbart vil være imod patientens
egne interesser, ved åbenlys chikanerende opførsel eller hvis der er behov for at af-
skære eller begrænse patientens adgang til sociale medier, fordi adgangen væsentligt
vil forringe patientens tilstand eller behandling, jf. de forslåede bestemmelser i § 2 b,
stk. 1, nr. 1 og 5.
L 84 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om forslaget vil medføre begrænsninger i patienternes frihed, til sundhedsministeren
Der er således i det konkrete tilfælde ikke tale om en direkte kodificering af praksis,
da der med lovforslaget heller ikke skabes hjemmel til en husordens bestemmelse
om, at patienten på intet tidspunkt må være i besiddelse af egen telefon, men kan
låne en patienttelefon, jf. eksemplet ovenfor.
Endelig henvises der til lovforslagets bemærkninger side 8, hvor det understreges, at
sygehusmyndigheden ikke kan fastsætte mere vidtgående afskæringer eller begræns-
ninger på de psykiatriske afdelinger, end psykiatriloven tillader, hvilket tillige indebæ-
rer, at en husorden aldrig kan indeholde bestemmelser om anvendelse af tvang.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Nina Fjord Fromberg
Side 2