Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 81 Bilag 4
Offentligt
2484512_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad regeringen har
gjort for at undersøge de sundhedsmæssige risici ved
ophør af dvaleordningen for minkproduktion den 1.
januar 2022, herunder hvilke korrespondancer med
Statens Serum Institut og Institut for Veterinær- og
Husdyrvidenskab på Københavns Universitet der har
været, hvilken rolle Dansk Veterinær Konsortium har
haft for denne opgave, og hvilke tiltag regeringen har
taget for at fremme dvaleordningens ophør.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas
Danielsen (V).
Svar
Tak for spørgsmålet. Og endnu et samråd med dette
tema.
Baggrund
Lad mig igen starte med at opridse baggrunden for,
hvorfor det var nødvendigt at slå alle mink ned sidste
år.
1
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0002.png
TALEPAPIR
I november sidste år stod vi midt i en corona
pandemi, der bredte sig som en steppebrand. Ikke
bare i Danmark, men over hele verden.
Og smitten spredte sig ikke kun mellem mennesker.
I Danmark så vi også, at minkbesætninger blev
smittet med covid-19.
I løbet af efteråret 2020 spredte smitten sig med
lynets hast fra mink til mink. Og fra minkfarm til
minkfarm.
Tallene taler deres tydelige sprog.
I starten af september var der 9 smittede
minkbesætninger.
I begyndelsen af oktober var der 45 smittede
besætninger.
Og i begyndelsen af november var tallet vokset til
225 smittede besætninger.
2
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0003.png
TALEPAPIR
Vi taler altså om en femdobling på
en
måned fra
begyndelsen af oktober til begyndelsen af november.
En foruroligende vækst.
Og smitten blev ved med at sprede sig. Den 16.
november 2020 var der 304 smittede besætninger.
Skræmmende, ikke mindst fordi smitten ikke bare
spredte sig fra mink til mink. Den spredte sig også i
stor stil fra mink til mennesker.
Og da det så allerværst ud i Nordjylland, var ca. 60
procent af alle positive coronasvar relateret til mink.
I sin risikovurdering den 3. november 2020 skrev
Statens Serum Institut – og nu citerer jeg:
”En fortsat
minkavl under den igangværende COVID-19-
epidemi indebærer en betydelig risiko for
folkesundheden, herunder mulighederne for at
forebygge COVID-19 med vacciner.”
3
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0004.png
TALEPAPIR
En fortsættelse af den eksisterende minkproduktion
i Danmark kunne altså i værste fald true effekten af
de humane vacciner. Vacciner, som hele verden satte
sin lid til, skulle bringe os gennem pandemien.
Som supplement hertil vil jeg gerne citere Anders
Fomsgaard, der er overlæge og virolog på Statens
Serum Institut.
I DR-udsendelsen ”Den Sidste Mink”, der blev sendt
den 8. november i år, fortæller han, at:
”I uge 45, 46 og 47 er over halvdelen af alle af covid-
infektioner i Nordjylland med minkvarianten. Det
er en kæmpe risiko at have på et tidspunkt, hvor
man forsøger at udrydde en epidemi”.
Selvom der blev iværksat restriktioner og
smittebeskyttelsesforanstaltninger
omkring
minkfarmene, var det meget svært at inddæmme
smitten.
4
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0005.png
TALEPAPIR
Der var et landsdækkende overvågningsprogram
med test af minkfarme. Personale blev testet. Der var
krav om værnemidler. Selv mågers fødder blev
undersøgt for at se, om de var årsagen til, at smitten
bredte sig.
Men smitten blev bare ved med at sprede sig. Intet
virkede.
For mig at se var beslutningen om at slå alle mink ned
udtryk for rettidig omhu!
Og lad mig gerne igen understrege. Det har aldrig
været regeringens mål at lukke erhvervet permanent.
Beslutningen om at slå alle mink ned i november
sidste år blev udelukkende truffet ud fra et hensyn til
folkesundheden.
Jeg har stor forståelse for den følelse af tab,
frustration og usikkerhed over for fremtiden, som
minkavlerne har haft og har.
5
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0006.png
TALEPAPIR
Erstatning til minkavlere
Det er også derfor, at vi indgik en politisk aftale om
fuldstændig erstatning til minkavlerne. En aftale med
en økonomisk ramme på ca. 19 mia. kr.
Aftalen sikrer, at de minkavlere, der vælger
nedlukningserstatning, får fuldstændig erstatning og
mulighed for at komme godt videre.
Aftalen sikrer også, at de minkavlere, der vælger
dvaleordningen, bliver økonomisk kompenseret i
dvaleperioden.
Sundhedsmæssige risici
I spørgsmålet til dagens samråd ønskes svar på, hvad
regeringen
har
gjort
for
at
ved
undersøge
ophør
de
af
sundhedsmæssige
risici
dvaleordningen. Og hvilke tiltag regeringen har taget
for at fremme dvaleordningens ophør.
6
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0007.png
TALEPAPIR
Lov om midlertidigt forbud mod hold af mink
udløber den 31. december 2021. Da forbuddet var
begrænset til et år, skulle der tilvejebringes et
grundlag for en beslutning om, hvorvidt forbuddet
skulle forlænges eller om minkproduktionen kunne
genoptages.
Derfor bad Fødevarestyrelsen i maj måned af egen
drift Dansk Veterinær Konsortium om en
risikovurdering.
I den proces vurderede sundhedsmyndighederne, at
der først skulle udarbejdes en risikovurdering for den
humane sundhed. Med andre ord: Folkesundheden
– danskernes sundhed – skulle have førsteprioritet.
Den nye risikovurdering skulle give et opdateret
billede af situationen. Risikovurderingen for den
humane sundhed skulle danne det faglige grundlag
for en politisk beslutning om hold af mink fra 2022.
7
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0008.png
TALEPAPIR
Sundhedsministeriet bad derfor i juni måned på
embedsmandsniveau om, at der i første omgang blev
udarbejdet en risikovurdering med fokus på human
sundhed. Den besked gav Fødevareministeriet på
embedsmandsniveau videre til Fødevarestyrelsen.
Undersøgelserne på Dansk Veterinær Konsortium
blev herefter udskudt. I lyset af konklusionen fra
Statens Serum Institut var der ikke grundlag for at gå
videre med undersøgelser i regi af Dansk Veterinær
Konsortium.
Statens Serum Institut udsendte den 14. juni i år en
risikovurdering. Her peger instituttet på tre typer
risici ved en genoptagelse af minkhold:
For det første en risiko for gennembrudsinfektioner
hos medarbejdere på minkfarme og på pelserier.
Dvs. selv om medarbejdere er vaccinerede, så er der
risiko for, at de alligevel bliver syge.
8
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0009.png
TALEPAPIR
For det andet kan minkene være et smittereservoir,
der kan forårsage smitte ud i samfundet.
Dvs. vi kan igen risikere, at mink smitter mennesker,
og vi vil kunne risikere tilstande, som vi så sidste år i
Nordjylland.
For det tredje en risiko for, at der opstår nye varianter
af corona i minkene, hvilket kan påvirke
mulighederne for at forebygge covid med de
eksisterende vacciner.
Dvs. en risiko for, at de vacciner, der lige nu sørger
for, at vi har lav risiko for at blive smittet, ikke
længere virker lige så godt.
Flere
partier efterspurgte i sensommeren
en
opdatering af risikovurderingen fra den 14. juni 2021.
Den 28. september 2021 bekræftede Statens Serum
Institut, at konklusionerne fra risikovurderingen fra
den 14. juni 2021 stadig er gældende.
9
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0010.png
TALEPAPIR
Konklusionen fra Statens Serum Institut i september
er klar. Hold af mink udgør stadig
”en risiko for
mennesker af ukendt størrelse”.
I risikovurderingen pointerer Statens Serum Institut,
at udviklingen i den humane epidemi afhænger af,
hvor godt smittespredningen er kontrolleret både i
Danmark og på globalt plan.
Samtidig
påpeger
Statens
Serum
Institut,
at
instituttet har brug for vinteren til at vurdere
vacciners effekt generelt, varighed af immunitet og
vaccinernes effekt over for nye virusvarianter.
Det er instituttets forventning, at vi hen over efterårs-
og vintermånederne kan få større viden og erfaring
med COVID-pandemien.
10
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0011.png
TALEPAPIR
Med andre ord:
1. Der er en risiko forbundet med at tillade
minkproduktion allerede fra 2022.
2. Vi bliver snart klogere.
Med
afsæt
i
den
klare
vurdering
fra
sundhedsmyndighederne, er der opnået en politisk
forståelse med et flertal i Folketinget om at forlænge
det midlertidige forbud med endnu et år.
Når vi er på den anden side af denne vinter, vil
sundhedsmyndighederne have et bedre grundlag for
at kunne vurdere, om det er realistisk at åbne op igen.
På det tidspunkt har sundhedsmyndighederne høstet
mere viden og erfaring om vaccinetilslutning,
vaccinernes effektivitet og ikke mindst smittetrykket.
I løbet af 2022 kan vi igen inddrage eksperterne. Og
genoverveje beslutningen om hold af mink.
11
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0012.png
TALEPAPIR
Herefter vil det være relevant at undersøge de
veterinærfaglige aspekter ved minkhold i fremtiden.
Inddragelse af Dansk Veterinær Konsortium
Når sundhedsmyndighederne vurderer, at der er
tilstrækkeligt styr på pandemien til, at vi ud fra
hensynet
til
folkesundheden
kan
genoptage
minkproduktionen i Danmark. Så er det relevant at
inddrage Dansk Veterinær Konsortium.
Vi skal tage tingene i den rigtige rækkefølge.
Folkesundheden har førsteprioritet.
Lige nu er det sundhedsmyndighedernes vurdering,
at der stadig er en risiko for den humane sundhed. Og
Statens Serum Institut har bedt om, at vi kommer
gennem vinteren. Så får vi en ny vurdering.
12
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0013.png
TALEPAPIR
Derfor er det fornuftigt at forlænge med et år. Og så
derefter tage diskussionen af hvorvidt, hvordan og
hvornår der kan åbnes for minkproduktionen i
Danmark igen.
Vi må jo desværre konstatere, at til trods for, at flere
end tre ud af fire danskere nu er vaccinerede, så er
der alligevel stigende smitte i samfundet. Det sker på
trods af vaccinestrategien, og lige nu stiger
smittetrykket mere, end vi bryder os om.
Corona-truslen er altså ikke bare af teoretisk
karakter. Statens Serum Institut er nødt til at se
udviklingen hen over vinteren for at indhøste de
nødvendige erfaringer. Det er udtryk for rettidig
omhu og ansvarlighed.
Vi må altså væbne os med lidt tålmodighed.
Afrunding
Det er som sagt vigtigt at tage tingene i den rigtige
rækkefølge – og for os er rækkefølgen klar.
13
L 81 - 2021-22 - Bilag 4: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 18/11-21
2484512_0014.png
TALEPAPIR
Her og nu vurderer sundhedsmyndighederne, at der
er en risiko forbundet med at tillade
minkproduktion.
Der er en risiko for mennesker af ukendt størrelse.
Den risiko vil vi ikke løbe.
Så lige nu er tiden til at forlænge forbuddet mod hold
af mink med et år, indtil der er større viden og
erfaring at træffe en varig og sikker beslutning på.
Jeg er glad for, at det har været muligt at få et flertal
i Folketinget til at bakke op om den løsning.
Samtidig håber jeg, at spørgerne og andre vil være
med til at forlænge dvalekompensations-ordningen,
så de avlere, der ønsker at starte igen, kan få
økonomisk kompensation for deres faste udgifter
også i 2022.
Tak for ordet.
14