Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 81 Bilag 13
Offentligt
2501426_0001.png
Til lovforslag nr.
L 81
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 14. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink
(Forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink)
[af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Rasmus Prehn)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (S og RV) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF, EL og FG) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar-
tis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af ud-
valget stemmer imod regeringens forslag om at forlænge det
midlertidige forbud mod hold af mink yderligere 1 år. Det
skyldes, at partierne ikke mener, at regeringen i tilstrækkelig
grad har forsøgt at finde en løsning, for at minkerhvervet
kunne genetableres efter nytår i 2022.
Tværtimod har regeringen med sine handlinger udvist en
klar modvilje mod, at minkerhvervet skulle have en mulig-
hed for at blive reetableret i 2022. Havde regeringen haft
et oprigtigt ønske om, at minkerhvervet i Danmark kunne
blive reetableret, og at minkavlere i dvaleordningen kunne
igangsætte deres produktion igen, havde regeringen ikke
afbestilt den veterinære vurdering af, under hvilke vilkår
minkerhvervet kunne genetableres i Danmark. I stedet har
regeringen valgt at stoppe vurderingen hos Dansk Veterinær
Konsortium (DK-VET) og alene vurdere situationen med
udgangspunkt i en human risikovurdering fra Statens Serum
Institut (SSI).
Med den tilgang har regeringen klart tilkendegivet, at den
ikke ønsker en fremtid for minkerhvervet i Danmark. Udval-
gets arbejde med lovforslaget, herunder ekspertmødet med
DK-VET, har på alle måder afsløret, at regeringen ikke har
været indstillet på at finde løsninger for genetablering af
minkerhvervet i Danmark.
På baggrund af det uacceptable beslutningsgrundlag
stemmer Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Fol-
keparti, Liberal Alliance og Nye Borgerlige derfor imod
regeringens forslag om at forlænge forbuddet mod hold af
mink i Danmark i yderligere 1 år.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget præciserer
herudover, at partiet lægger afgørende vægt på snarest at få
skabt det bedst mulige grundlag for at beslutte, hvordan man
kan reducere risikoen ved minkproduktion i Danmark efter
dvaleperiodens ophør. Dansk Veterinær Konsortiums risiko-
vurdering foretages ud fra et helhedssyn på sundhed for dyr
og mennesker. Da ministeren ved besvarelse af MOF alm.
del – samrådsspørgsmål D den 14. december 2021 tilkende-
gav, at ministeren ikke vil tage initiativ til at få DK-VET
til snarest at igangsætte en undersøgelse af, hvordan man
kan reducere risikoen ved minkproduktion i Danmark efter
dvaleperiodens ophør, vil DF stemme imod lovforslaget.
AX027133
L 81 - 2021-22 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501426_0002.png
2
Enhedslisten og Frie Grønne
Enhedslistens og Frie Grønnes medlemmer af udvalget
mener, at der ud fra Statens Serum Instituts (SSI�½s) udtalelse
den 14. juni 2021 om hold af mink efter 2021 er tilstrække-
lig grundlag til at konkludere, at Folketinget bør beslutte et
permanent forbud mod hold af mink ud fra sundhedsmæssi-
ge hensyn. Derfor har Enhedslisten stillet ændringsforslag til
lovforslaget om at vedtage det permanente forbud nu.
»Sundhedsfaglig vurdering af risiko for den humane
sundhed ved en evt. genoptagelse af minkhold efter 2021«
fra SSI den 14 juni 2021 har en overordnet vurdering,
hvor der fremhæves tre punkter: om erhvervsrisiko i min-
kerhvervet, om smittereservoir, der kan give yderligere sam-
fundssmitte, og om, at der kan opstå flere varianter af Sars-
CoV-2, som kan påvirke muligheden for at forebygge med
eksisterende humane vacciner.
Blandt andet ud fra dette konkluderes det, »at hold af
mink i Danmark efter 2021 kan medføre en sundhedsrisiko
for mennesker af ukendt størrelse.«
Enhedslisten og Frie Grønne noterer, at SSI har lavet
den sundhedsfaglige vurdering, inden deltavarianten af co-
rona bredte sig hurtigt, og længe inden at omikron blev
udbredt. Regeringen har lovet, at der efter vinteren vil blive
bestilt en ny sundhedsfaglig vurdering, så det på den bag-
grund kan drøftes, om det midlertidige forbud mod hold af
mink i Danmark igen skal forlænges eller gøres permanent.
Enhedslisten og Frie Grønne vil stemme for lovforslaget
om at forlænge minkforbuddet, så hold af mink er ulovligt i
2022.
Enhedslisten og Frie Grønne er også for forbud mod at
holde mink ud fra dyreetiske holdninger, og mindretallet
noterer, at der er nye anbefalinger fra Det Dyreetiske Råd,
som regeringen tidligere har lovet at forholde sig til.
Selv om rådet vurderer, »at minkenes velfærd på nogle
områder, f.eks. sundhedsmæssigt, kan være acceptabel, me-
ner Rådet derfor samlet set, at hold af mink i de (til 2020)
eksisterende bure med så begrænset bevægelsesfrihed og få
muligheder for indretning med tilstrækkelig berigelse ikke
er acceptabel« (»Udtalelse om minkproduktion«, Det Dyre-
etiske Råd, den 1. november 2021, side 15).
Enhedslisten og Frie Grønne mener, at minkavl ikke er
acceptabelt, og mener, at også Danmark skal træffe beslut-
ning om et permanent forbud mod hold af mink, som en
lang række lande i EU allerede har gjort.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(FG):
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Forbud mod hold af mink)«.
[Konsekvens af indførelse af permanent forbud mod hold af
mink]
Til § 1
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
Lovens
titel
affattes således:
»Lov om aflivning af og forbud mod hold af mink««.
[Konsekvens af indførelse af permanent forbud mod hold af
mink]
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 1, stk. 1,
affattes således: »Hold af mink er forbudt.««
[Indførelse af permanent forbud mod hold af mink]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets undertitel tilpasses som konsekvens af ind-
førelse af et permanent forbud.
Til nr. 2
Lovens titel tilpasses som konsekvens af indførelse af et
permanent forbud.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring indføres et permanent for-
bud mod hold af mink. Forbuddet mod hold af mink og ind-
og udførsel m.v. af mink omfatter som udgangspunkt ikke
hold af mink i zoologiske haver, dyreparker og lign., hold af
mink i cirkus, forlystelsesparker og lignende virksomheder
og privates hold af domesticerede former af mink, dog mak-
simalt fem mink.
Herudover kan ministeren for fødevarer, landbrug og fis-
keri efter ansøgning give tilladelse til hold af mink med
henblik på tekniske videnskabelige undersøgelser, der kan
udføres under tilsyn af Dyreforsøgstilsynet. Der kan fastsæt-
tes vilkår for sådanne hold af mink.
Forslaget om indførelse af et permanent forbud mod hold
af mink skal notificeres for Europa-Kommissionen i over-
ensstemmelse med informationsproceduredirektivet, og no-
tifikationsperioden være udløbet, før det permanente forbud
mod hold af mink kan sættes i kraft. Notifikationsperioden
er som udgangspunkt 3 måneder, men kan under visse om-
stændigheder forlænges.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2021 og
var til 1. behandling den 18. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
L 81 - 2021-22 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501426_0003.png
3
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for fødevarer, landbrug og fis-
keri sendte den 4. oktober 2021 dette udkast til udvalget, jf.
MOF alm. del – bilag 825 (folketingsåret 2020-21). Den 11.
november 2021 sendte ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Ekspertmøde
Udvalget afholdt den 2. december 2021 et ekspertmøde
om mulige scenarier for fremtidig minkavl i Danmark og
om risikovurdering i forbindelse hermed.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
Samråd
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til ministeren for fødeva-
rer, landbrug og fiskeri til mundtlig besvarelse, som denne
har besvaret i åbne samråd med udvalget henholdsvis den
18. november 2021, den 10. december 2021 og den 14.
december 2021.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri har efterføl-
gende sendt udvalget de talepapirer, der dannede grundlag
for ministerens besvarelse af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 13 spørgsmål
til henholdsvis ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministre-
ne har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Brian Bressendorff (S) Troels Ravn (S) Carl Valentin (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Karsten Filsø (SF)
Zenia Stampe (RV) Kathrine Olldag (RV) Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Susanne Zimmer (FG)
Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Jacob Jensen (V) René Christensen (DF)
fmd.
Bent Bøgsted (DF) Lise Bech (DF) Mona Juul (KF) Per Larsen (KF)
Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5