Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 81 Bilag 12
Offentligt
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Vil ministeren tage initiativ til at få Dansk Veterinær
Konsortium (DK-VET) til snarest at igangsætte en
undersøgelse af, hvordan man kan reducere risikoen
ved minkproduktion i Danmark efter dvaleperiodens
ophør? DK-VET foretager risikovurderinger ud fra et
helhedssyn på sundhed for dyr og mennesker, og
dermed
skabes
det
bedst
mulige
beslutningsgrundlag.
Risikovurderingen
kan
foretages frem til foråret, så Statens Serum Institut i
løbet af vinteren opnår større viden og erfaring med
pandemien, parallelt med at den veterinære risiko
vurderes.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René
Christensen (DF) og Thomas Danielsen (V).
Svar
Tak for spørgsmålet.
1
L 81 - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 14/10-21 om lovforslaget
TALEPAPIR
Jeg anerkender fuldt ud spørgernes ønske om, at der
tilvejebringes det bedst mulige grundlag for den
politiske beslutning, der skal træffes i 2022 om
mulighederne for at genoptage minkproduktion.
Jeg vil derfor gentage det, jeg sagde på sidste samråd:
At når vi kommer til dén fase, hvor vi skal overveje,
om minkproduktion kan genoptages, så kan der også
inddrages andre faglige kapaciteter end Statens
Serum Institut.
Som jeg også sagde på sidste samråd, har jeg
naturligvis ingen intentioner om at forsinke en
inddragelse af Dansk Veterinær Konsortium eller
andre eksperter.
Og jeg har også stor forståelse for, at eksperter skal
have tid til at lave deres arbejde. At de ikke kan
komme med vurderinger fra den ene dag til den
anden.
2
L 81 - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 14/10-21 om lovforslaget
TALEPAPIR
SSI’s risikovurdering fra 14. juni 2021
For så vidt angår spørgsmålet om jeg snarest vil
igangsætte en undersøgelse ved Dansk Veterinær
Konsortium, vil jeg tillade mig at gå tilbage til Statens
Serum Instituts risikovurdering fra den 14. juni i år.
Jeg
har
ved
tidligere
samråd
citeret
risikovurderingens afsnit om risici ved genetablering
af minkhold i Danmark:
Det gælder for det første risici i forhold til
erhvervsrisikoen
for
medarbejderne
i
det
genetablerede minkerhverv.
For det andet gælder det risici i forhold til et
smittereservoir, der kan give anledning til yderligere
samfundssmitte.
3
L 81 - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 14/10-21 om lovforslaget
TALEPAPIR
Og for det tredje gælder det risici i forhold til nye
corona-varianter. Og usikkerhed i forhold til at
forebygge COVID-19 med de eksisterende humane
vacciner.
Jeg vil undlade at citere de samme afsnit i
risikovurderingen igen, selvom det selvsagt er
væsentlige pointer, der fremgår her.
I stedet vil jeg citere risikovurderingens afsnit om
usikkerhed forbundet med udviklingen i COVID-19
pandemien. For det virker som om, at ikke alle
kender disse afsnit.
Af afsnittene i risikovurderingen fra Statens Serum
Institut af 14. juni 2021 fremgår følgende – og nu
kommer der et langt citat:
4
L 81 - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 14/10-21 om lovforslaget
TALEPAPIR
”Selvom covid-19 vaccinationsprogrammet bliver
fuldt udrullet i 2021, forventes der fortsat smitte
med SARS-CoV-2 i vintersæson 2021/22 blandt
uvaccinerede
vaccinen.
Derudover kan der løbende ske introduktioner af
smitte fra udlandet, hvor særligt tredje verdens
lande forventes at få en forsinket udrulning af
vaccinationer i forhold til Europa.
Der mangler i den forbindelse fortsat mere viden
om,
deres
hvilken
vaccinationsdækning
herunder
behov
der
for
opnås,
evt.
vaccinernes effekt i særlige sårbare grupper og
varighed,
revaccination.
grupper,
herunder
børn,
samt
personer der ikke har opnået fuld beskyttelse af
5
L 81 - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 14/10-21 om lovforslaget
TALEPAPIR
Der mangler også viden om egenskaberne ved de
kommende, cirkulerende SARS-CoV-2 varianter,
herunder deres smitsomhed (blandt mennesker,
mink, andre dyr og mellem forskellige arter), deres
evne til at give alvorlig sygdom og muligheden for
at forebygge nye varianter med eksisterende
vacciner.
Derfor vides det ikke, hvor stor en effekt en delvist
vaccineret human population vil kunne have på
graden af smitte mellem mink og mennesker.
Denne usikkerhed vil alt andet lige mindskes over tid
og må forventes at være særligt udtalt på kort sigt.
Det må derfor også forventes, at der i løbet af 2022
generelt vil være et bedre vidensgrundlag for
risikovurderingen end på nuværende tidspunkt.”
Citat slut.
6
L 81 - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 14/10-21 om lovforslaget
TALEPAPIR
For det første er det vigtigt at anerkende, at landets
førende eksperter inden for virologi peger på, at der
er stor usikkerhed forbundet med udviklingen i
pandemien.
Og for det andet pointerer eksperterne, at man har
brug for vinteren til at opnå mere viden om
vaccinationsdækning, varigheden af immunitet efter
vaccination og om vaccinernes effekt over for nye
virusvarianter.
Det er altså dér, vi står her og nu.
Når vi ser på smitteudviklingen i det danske samfund
og kan konstatere, at der kommer nye corona-
varianter til landet, så synes jeg, det er ganske
forståeligt, at sundhedsmyndighederne har behov for
at opnå mere viden om pandemien.
7
L 81 - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 14/10-21 om lovforslaget
TALEPAPIR
Lad mig stilfærdigt minde om, at vi står i en meget
alvorlig situation med yderligere over 8.000 smittede
det sidste døgn. Med et stigende antal indlagte. Og
med en ny corona-variant: Omikron. Som tyder på at
være meget smitsom.
I går slog smittetallene rekord med 7.799 smittede.
Og igen i dag er smittetallet vokset, nu til 8.314 nye
smittetilfælde.
Statens Serum Institut forventer op mod 10.000
dagligt smittede, inden for de nærmeste dage. Og
Sundhedsstyrelsen har fremrykket 3. vaccination for
alle over 40 år.
Det er alt i alt en meget skræmmende udvikling!
Det er alvorligt, når Statens Serum Institut samtidig
siger, at der fortsat er mange usikkerheder forbundet
med udviklingen i pandemien.
8
L 81 - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 14/10-21 om lovforslaget
TALEPAPIR
Selvom jeg ikke er ekspert i virologi, forstår jeg godt,
at sundhedsmyndighederne har brug for at få mere
viden om udviklingen af coronaen i vores samfund.
Mit svar på samrådsspørgsmålet er derfor, at jeg
afventer at få en ny risikovurdering fra Statens Serum
Institut
og
anbefalinger
fra
de
øvrige
sundhedsmyndigheder, før jeg vil tage initiativ til at
få Dansk Veterinær Konsortium til at lave en
undersøgelse af, hvordan man reducerer risikoen ved
minkproduktion.
Politisk
enighed
om
at
forlænge
det
midlertidige forbud mod hold af mink
På sidste samråd blev der stillet spørgsmål til
beslutningen om ikke at involvere Dansk Veterinær
Konsortium, forud for beslutningen om at forlænge
dvaleperioden til den 31. december 2022.
Lad mig derfor gentage, hvad der er sket.
9
L 81 - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 14/10-21 om lovforslaget
TALEPAPIR
I maj i år sendte Fødevarestyrelsen af egen drift en
bestilling til Dansk Veterinær Konsortium.
Sundhedsministeriet bad dog mit ministerium om, at
der først skulle udarbejdes en opdateret
risikovurdering i forhold til risikoen for den humane
sundhed.
Jeg er efterfølgende blevet oplyst om, at
embedsmændene i mit ministerium accepterede
denne vurdering fra Sundhedsministeriet. Og at man
derefter kontaktede Fødevarestyrelsen, som rettede
henvendelse til Dansk Veterinær Konsortium.
Beslutningen om først at få en risikovurdering fra
Statens Serum Institut, og om at udskyde
undersøgelserne hos Dansk Veterinær Konsortium,
blev altså truffet på embedsmandsniveau.
Det har jeg også svaret udvalget skriftligt ved min
besvarelse af spørgsmål 1 til lovforslag nr. L 81.
10
L 81 - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 14/10-21 om lovforslaget
TALEPAPIR
Efterfølgende, den 14. juni i år, kom så
risikovurderingen fra Statens Serum Institut. En
vurdering, som Statens Serum Institut bekræftede
den 28. september.
Og på baggrund af risikovurderingen blev der
etableret politisk forståelse med et flertal i
Folketinget den 28. september. Om at det
midlertidige forbud mod minkproduktion skal
forlænges med endnu et år.
Jeg har sagt det flere gange og gentager gerne: For
mig har folkesundheden, dvs. danskernes sundhed,
førsteprioritet.
Og den risikovurdering, vi fik fra Statens Serum
Institut den 14. juni og den 28. september, viser, at
der for det første er usikkerhed forbundet med den
nuværende COVID-19 situation. Og for det andet, at
der er risici forbundet med at tillade minkproduktion
i 2022.
11
L 81 - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 14/10-21 om lovforslaget
TALEPAPIR
Så lad mig slutte af med at understrege, at når det
drejer sig om at forlænge det midlertidige forbud
mod hold af mink, så er det selvfølgelig en politisk
beslutning.
Og der var et flertal i Folketinget, der mente, at der
var det fornødne grundlag i forhold til at forlænge det
midlertidige
forbud
mod
hold
af
mink.
At
risikovurderingen fra Statens Serum Institut var nok.
Hvornår er det så relevant at få foretaget en
undersøgelse ved Dansk Veterinær Konsortium?
Det afhænger af, hvornår Statens Serum Institut og
de øvrige sundhedsmyndigheder vurderer, at det er
relevant. Herefter kan andre fagligheder blive
involveret.
Og lad mig her til slut gentage, at regeringens præmis
er
krystalklar:
vi
kan
først
genoptage
minkproduktionen i Danmark, når det er forsvarligt i
forhold til folkesundheden.
12
L 81 - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 14/10-21 om lovforslaget
TALEPAPIR
Vi må væbne os med tålmodighed.
Tak for ordet.
13