Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 81 Bilag 10
Offentligt
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer
ministeren vil tage for at undersøge, hvordan man
kan reducere risikoen ved minkproduktion i
Danmark efter dvaleperiodens ophør? Vil ministeren
benytte en tilgang, hvor risikovurderingen foretages
ud fra et helhedshensyn på sundhed for dyr og
mennesker?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René
Christensen (DF) og Thomas Danielsen (V).
Svar
Tak for spørgsmålet, der handler om regeringens
fremadrettede initiativer og tilgang i forhold til at
genoptage minkproduktion i Danmark.
Forudsætningen for at besvare spørgsmålet er, at
man forstår baggrunden for, at vi står i den situation,
vi gør.
Derfor vil jeg tillade mig først at ridse baggrunden op.
1
L 81 - 2021-22 - Bilag 10: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 10/12-21
TALEPAPIR
Baggrund
I november sidste år stod vi midt i en corona-
pandemi, der bredte sig som en steppebrand.
Smitten spredte sig ikke kun mellem mennesker. I
løbet af efteråret 2020 spredte smitten sig med lynets
hast fra mink til mink. Og fra minkfarm til minkfarm.
I starten af september var der 9 smittede
minkbesætninger. Det steg til 45 i begyndelsen af
oktober. Og til 225 smittede
begyndelsen af november.
besætninger
i
Altså en 20-dobling på 2 måneder! Det var en vild og
skræmmende vækst.
Selvom
der
blev
iværksat
restriktioner
og
smittebeskyttelsesforanstaltninger
omkring
minkfarmene, kunne vi ikke inddæmme smitten.
Den 16. november var der 304 smittede
minkbesætninger.
Og smitten spredte sig også fra mink til mennesker.
2
L 81 - 2021-22 - Bilag 10: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 10/12-21
TALEPAPIR
Jeg citerede ved sidste samråd Anders Fomsgaard,
der er overlæge og virolog på Statens Serum Institut.
Det vil jeg gerne gøre igen. I DR udsendelsen ”Den
Sidste Mink” fortæller han, at:
” I uge 45, 46 og 47 er over halvdelen af alle af covid-
infektioner i Nordjylland med minkvarianten. Det
er en kæmpe risiko at have på et tidspunkt, hvor
man forsøger at udrydde en epidemi”.
Jeg vil også gerne minde om den klare
risikovurdering fra Statens Serum Institut fra den 3.
november 2020, hvor konklusionen lyder – og nu
citerer jeg:
”En fortsat minkavl under den
igangværende COVID-19-epidemi indebærer en
betydelig risiko for folkesundheden, herunder
mulighederne for at forebygge COVID-19 med
vacciner.”
3
L 81 - 2021-22 - Bilag 10: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 10/12-21
TALEPAPIR
Det var på dette meget alvorlige grundlag, at det blev
besluttet at aflive alle mink. Det var udtryk for
rettidig omhu! Beslutningen blev udelukkende
truffet ud fra et hensyn til folkesundheden.
Og lad mig gerne igen understrege. Det har aldrig
været regeringens mål at lukke erhvervet permanent.
Erstatning
I forlængelse af beslutningen om at slå alle mink ned
indgik vi en aftale om erstatning til minkavlere, der
vil nedlukke deres minkvirksomhed permanent.
Og for de minkavlere, der ønsker at genoptage deres
minkproduktion, blev der indført en ordning med
dvalekompensation frem til 1. januar 2022.
En aftale med en økonomi på ca. 19 mia. kr.
4
L 81 - 2021-22 - Bilag 10: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 10/12-21
TALEPAPIR
Forlængelse af det midlertidige forbud
Det midlertidige forbud mod hold af mink, der blev
vedtaget sidste år, udløber den 31. december i år.
Fordi forbuddet var begrænset til et år, så har vi i
2021 taget stilling til, om forbuddet skulle forlænges,
eller om minkproduktionen kunne genoptages i
2022.
Risikovurderinger fra SSI
Sundhedsmyndighederne vurderede i forsommeren,
at der først skulle udarbejdes en opdateret vurdering
i forhold til risikoen for den humane sundhed.
Med andre ord: Folkesundheden, dvs. danskernes
sundhed, skulle have førsteprioritet.
Vi fik vurderingen fra Statens Serum Institut den 14.
juni i år.
Risikovurderingens konklusion var klar – jeg citerer:
5
L 81 - 2021-22 - Bilag 10: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 10/12-21
TALEPAPIR
”Hold af mink i Danmark efter 2021 kan medføre en
sundhedsrisiko for mennesker af ukendt størrelse.”
SSI beskriver mere uddybende, at reetablering af
minkhold overordnet kan medføre tre typer af risici
for mennesker:
1. En
erhvervsrisiko
i
form
af
gennembrudsinfektioner
for
eksponerede
medarbejdere i det genetablerede minkerhverv,
herunder pelserier.
2. Et smittereservoir, der kan give anledning til
yderligere
samfundssmitte
blandt
ikke-
vaccinerede personer, personer der ikke har
responderet tilstrækkeligt på vaccinen og evt.
personer, der har aftagende immunitet efter
vaccination.
6
L 81 - 2021-22 - Bilag 10: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 10/12-21
TALEPAPIR
3. Og at der kan opstå flere varianter af corona i
samfundet, idet sandsynligheden for nye varianter
hænger direkte sammen med omfanget af
virusreplikation i de værter, som smittes. Dette kan
i værste tilfælde påvirke muligheden for at
forebygge covid-19 med de eksisterende humane
vacciner.
En konklusion, som Statens Serum Institut den 28.
september bekræftede stadig er gældende.
Statens Serum Institut peger samtidig på, at man har
brug for vinteren til at opnå mere viden om
vaccinernes effekt, om varigheden af immunitet og
om vaccinernes effekt over for nye virusvarianter.
Med
afsæt
i
den
klare
vurdering
fra
sundhedsmyndighederne har et flertal i Folketinget
tilkendegivet at ville forlænge forbuddet mod
minkproduktion med endnu et år.
Det er altså dér, vi står her og nu.
7
L 81 - 2021-22 - Bilag 10: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 10/12-21
TALEPAPIR
Og desværre står vi igen i en meget alvorlig situation
med knap 7000 daglige smittede, et stigende antal
indlagte og en ny corona-variant: Omikron. Som
tyder på at være meget smitsom.
Selvom jeg ikke er ekspert i virus, kan jeg godt forstå,
at sundhedsmyndighederne har brug for at opnå
mere viden om udviklingen af coronaen i vores
samfund.
Dét gør regeringen fremadrettet
Og her og nu vil jeg så se ud af forruden og forklare
regeringens fremadrettede initiativer og tilgang, når
det gælder om at reducere risikoen ved
minkproduktion i Danmark.
Lad mig starte med at gøre regeringens præmis
krystalklar.
Regeringens præmis er, at vi først kan genoptage
minkproduktionen i Danmark, når det er forsvarligt i
forhold til folkesundheden.
8
L 81 - 2021-22 - Bilag 10: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 10/12-21
TALEPAPIR
Nøgleordet og førsteprioriteten for regeringen er
altså folkesundhed. Menneskers sundhed.
Statens Serum Institut har oplyst, at man har brug for
vinteren til at opnå mere viden om vaccinernes effekt,
til at vurdere varigheden af immuniteten og til at
vurdere vaccinernes effekt over for nye
virusvarianter.
Instituttet
forventer
altså,
at
vi
hen
over
vintermånederne kan få større viden og erfaring med
COVID-pandemien, som betyder, at usikkerheden
over for pandemien alt andet lige vil mindskes.
Det lytter regeringen til.
Men når vinterperioden er overstået, og Statens
Serum Institut har høstet mere viden og erfaring, så
vil det være tid til igen at vurdere, om det ud fra
hensynet til folkesundheden, vil være muligt at
genoptage minkproduktion i Danmark i 2023.
9
L 81 - 2021-22 - Bilag 10: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 10/12-21
TALEPAPIR
Dansk Veterinær Konsortium (DK-VET)
I dén fase, hvor vi skal overveje, om vi skal genoptage
minkproduktionen, kan der også inddrages andre
faglige kapaciteter end Statens Serum Institut, i det
omfang, sundhedsmyndighederne vurderer det
relevant.
Det er klart, at DK-VET, vil kunne komme med
forslag til smittebeskyttelse på minkfarme, når det er
relevant. Både i forhold til smitte fra mennesker til
mink og fra mink til mennesker.
Lad mig understrege, at jeg selvsagt ikke har nogen
intentioner om at forsinke en eventuel inddragelse af
DK-VET eller andre eksperter.
Og at jeg har stor forståelse for, at eksperter skal have
tid til at lave deres arbejde. At de ikke kan komme
med vurderinger fra den ene dag til den anden. At
deres arbejde skal være grundigt.
10
L 81 - 2021-22 - Bilag 10: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 10/12-21
TALEPAPIR
Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at der bliver
tilrettelagt en proces, hvor deres faglighed kan blive
inddraget.
Men vi er altså nødt til at lytte til SSI, som siger, at de
har brug for at opnå mere viden om pandemien. For
det er jo det det handler om, når SSI siger, at de har
brug for at opnå mere viden om vaccinernes effekt og
varigheden af immuniteten mv.
Når der er mere viden om pandemien, så kan andre
fagligheder blive involveret.
Jeg vil i denne sammenhæng gerne adressere den
misforståelse, at jeg skulle have udsat bestillingen om
en risikovurdering fra DK-VET. Det har jeg ikke.
Sundhedsmyndighederne vurderede, at der først
skulle laves en risikovurdering for den humane
sundhed. Sundhedsmyndighederne bad derfor mit
ministerium om, at få undersøgelserne fra DK-VET
udskudt.
Beslutningen
blev
truffet
embedsmandsniveau.
11
L 81 - 2021-22 - Bilag 10: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 10/12-21
TALEPAPIR
Afrunding
Summa summarum:
Regeringens holdning er, at vi først kan genoptage
minkproduktionen i Danmark, når det er forsvarligt i
forhold til folkesundheden menneskers sundhed.
Her lytter vi til sundhedsmyndighederne.
Og myndighederne vurderer helt klart, at der stadig
er en risiko for den humane sundhed forbundet med
minkproduktion.
Samtidig har Statens Serum Institut bedt om, at vi
venter med en ny risikovurdering, til vi er kommet
gennem vinteren.
Som ansvarlig regering har vi valgt at lytte til
sundhedsmyndighederne og tage tingene i den
rigtige rækkefølge.
Og den rigtige rækkefølge er, at vi lige nu forlænger
forbuddet mod minkproduktion med et år.
12
L 81 - 2021-22 - Bilag 10: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om lovforslaget den 10/12-21
TALEPAPIR
Når vi er igennem vinteren, tager vi diskussionen om
mulighederne for minkproduktionen i Danmark efter
2022.
Vi må væbne os med tålmodighed. Det giver ingen
mening
at
for
hurtigt
frem,
når
sundhedsmyndighederne vurderer, at der er en risiko
for mennesker af ukendt størrelse forbundet med at
have minkproduktion.
Tak for ordet.
13