Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 81 Bilag 1
Offentligt
2478337_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-6064
Den 10. november 2021
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed kopi af høringssvar og høringsnotat vedrørende L XX -
Forslag til lov om ændring af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink (Forlængelse
af det midlertidige forbud mod hold af mink). Den offentlige høring har ikke givet anledning til ændrin-
ger af lovforslaget. Det bemærkes dog, at der er foretaget visse ændringer i lovbemærkningerne, bl.a. på
baggrund af Justitsministeriets lovtekniske tilbagemelding.
Lovforslaget har til formål at forlænge det midlertidige forbud mod hold af mink m.v., der blev indført
ved lov nr. 2185 af 29. december 2020, med ét år til og med den 31. december 2022.
Statens Serum Instituts (SSI) vurderede i sin opdaterede risikovurdering af 14. juni 2021 ”Sundhedsfag-
lig vurdering af risiko for den humane sundhed ved evt. genoptagelse af hold af mink efter 2021”, at hold
af mink i Danmark efter 2021 kan medføre en sundhedsrisiko for mennesker af ukendt størrelse, og at
der er behov for hen over den kommende vinter at få et større vidensgrundlag om eksempelvis vaccina-
tionsdækning, varighed af immunitet, effekt af vaccination over for nye virusvarianter og evt. behov for
revaccination. Statens Serum Institut har den 28. september 2021 oplyst, at konklusionerne i risikovur-
deringen af 14. juni 2021 ved en evt. genoptagelse af minkhold efter 2021 fortsat er gældende.
Det foreslås på den baggrund at forlænge det midlertidige forbud mod hold af mink til og med den 31.
december 2022.
Økonomisk kompensation
Det fremgår af den politiske aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-
19 af 25. januar 2021, at det skal være muligt for de avlere, der ønsker at blive i minkavlererhvervet, at
lægge deres produktion i dvale til og med 31. december 2021, og at disse avlere skal modtage kompen-
sation for deres faste omkostninger inkl. uundgåelige driftsomkostninger til vedligehold og service af
produktionsfaciliteter i dvaleperioden, ligesom de vil modtage en driftstabserstatning for avlsdyr, så-
fremt denne ikke er ydet som del af erstatningen i forbindelse med aflivning.
Der lægges op til en forlængelse af ordningen med udbetaling af dvalekompensation, og fødevaremini-
steren vil derfor indkalde aftalepartierne til drøftelse af en forlængelse af ordningen.
Minkavlere, som vælger dvalemodellen, har mulighed for senere at vælge at nedlukke produktionen per-
manent og i stedet modtage erstatning for permanent nedlukning af minkvirksomheden. Der lægges op
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
til, at avlerne vil få mulighed for senest den 31. december 2023 ”at vælge om” og i stedet modtage ned-
lukningserstatning. Der skal ske en modregning af allerede udbetalt dvalekompensation, hvis avleren
senere vælger nedlukningserstatning.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
I forbindelse med den politiske aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af CO-
VID-19 er der afsat 60 mio. kr. til dvalekompensation i 2021. En forlængelse af ordningen med udbeta-
ling af dvalekompensation i 2022 forventes at betyde en tilsvarende udgift på ca. 60 mio. kr. i 2022, som
dog ligger inden for den samlede økonomi på ca. 19 mia. kr. i den politiske aftale.
Et udkast til lovforslag er den 4. oktober 2021 sendt i offentlig høring med frist for afgivelse af hørings-
svar den 20. oktober 2021.
Lovforslaget forventes fremsat den 11. november 2021.
Det foreslås med lovforslaget, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2