Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 81 Bilag 1
Offentligt
2478333_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink
1
(Forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink)
§1
I lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1211 af 7. juni 2021, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1
og
2,
ændres »31. december 2021« til: »31. december 2022«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
1
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske for-
skrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
1
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den politiske aftale om erstatning mv.
2.1.2.1. Dvalekompensation
2.1.2.2. Nedlukningserstatning
2.1.3. Statens Serum Instituts sundhedsfaglige vurdering af risiko for den
humane sundhed ved en evt. genoptagelse af minkhold efter 2021
2.1.4. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Konsekvenser for FN’s verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
2
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink blev hold
af mink med virkning fra 1. januar 2021 forbudt frem til og med 31. decem-
ber 2021.
Formålet med dette lovforslag er at forlænge det midlertidige forbud mod
hold af mink med yderligere et år.
Sundhedsmyndighederne vurderer, at hold af mink i Danmark efter 2021
kan medføre en sundhedsrisiko for mennesker af ukendt størrelse. Dette
fremgår af Statens Serum Instituts opdaterede risikovurdering af 14. juni
2021 ”Sundhedsfaglig vurdering af risiko for den humane sundhed ved evt.
genoptagelse af hold af mink efter 2021” (herefter ”Risikovurderingen”).
Det fremgår desuden af Risikovurderingen af 14. juni 2021, at denne usik-
kerhed alt andet lige mindskes over tid og må forventes at være særligt udtalt
på kort sigt, indtil Danmark og resten af verden har opnået en større vacci-
nationsdækning samt erfaring omkring varighed af immunitet efter vaccina-
tion, effekt af vaccination over for nye virusvarianter og evt. behov for re-
vaccination. Statens Serum Institut vurderer, at det er relevant at opnå større
erfaring med sæsonvariationen hen over endnu et efterår og vinter i en del-
vist vaccineret befolkning, og at det derfor også må forventes, at der i løbet
af 2022 generelt vil være et bedre vidensgrundlag for risikovurderingen end
på nuværende tidspunkt.
Statens Serum Institut har på et møde den 28. september 2021 givet Folke-
tingets partier en mundtlig opdatering af Risikovurderingen af 14. juni 2021.
Statens Serum Institut oplyste forud for mødet, at det er Statens Serum In-
stituts vurdering, at konklusionerne i Risikovurderingen ved en evt. genop-
tagelse af minkhold efter 2021 fortsat er gældende.
Det foreslås på den baggrund at forlænge det midlertidige forbud mod hold
af mink til og med den 31. december 2022.
3
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink, jf. lovbekendtgørelse nr. 1211 af 7. juni 2021, at hold af mink
ikke er tilladt til og med den 31. december 2021.
Det fremgår endvidere af lovens § 1, stk. 2, at det til og med den 31. decem-
ber 2021 er forbudt at ind- og udføre levende mink til og fra Danmark, at
til- og fraføre levende mink mellem besætninger i Danmark og at tilføre
mink til de i stk. 3 og 4 nævnte dyrehold.
Bestemmelsen blev indført med henblik på at hindre omgåelse af forbuddet
mod hold af mink i lovens stk. 1 ved f.eks. at flytte mink fra minkfarme
omfattet af forbuddet til en zoologisk have, dyrepark eller til privat hold.
Af lovens § 1, stk. 3, fremgår det, at forbuddet mod hold af og ind- og ud-
førsel m.v. af mink som udgangspunkt ikke omfatter hold af mink i zoolo-
giske haver, dyreparker og lignende, hold af mink i cirkus, forlystelsespar-
ker og lignende virksomheder, og privates hold af domesticerede former af
mink, dog maksimalt fem mink.
Herudover fremgår det af lovens § 1, stk. 4, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri efter ansøgning kan give tilladelse til at fravige stk. 1 og
2 med henblik på tekniske og videnskabelige undersøgelser, der udføres un-
der tilsyn af Dyreforsøgstilsynet. Der kan fastsættes vilkår for sådanne hold
af mink.
Endelig er ministeren efter lovens § 1, stk. 5, bemyndiget til at fastsætte
regler om ændring af undtagelserne i lovens § 1, stk. 3 og 4.
Det midlertidige forbud blev indført med baggrund i en risikovurdering af
3. november 2020 fra Statens Serum Institut. Det fremgik heraf, at fortsat
minkavl under en igangværende COVID-19 epidemi indebar en betydelig
risiko for folkesundheden, herunder for mulighederne for at forebygge CO-
VID-19 med vacciner. Det fremgik desuden, at fortsat minkavl under epi-
demien indebar en betydelig risiko for gentagelse af smittespredning blandt
mink og mennesker, som var set i Vestdanmark i 2020. Statens Serum In-
stitut vurderede, at dette indebar en stor risiko for folkesundheden, både ved
at medføre større sygdomsbyrde blandt mennesker, og ved at et stort virus-
reservoir i mink øgede risikoen for, at der opstod nye virusmutationer, som
vacciner ikke gav optimal beskyttelse imod. Statens Serum Institut vurde-
4
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
rede, at den flokimmunitet, der ville blive opnået ved vaccination eller over-
stået infektion, samlet set kunne risikere at blive svækket eller udeblive, og
at det samtidig måtte forventes at betyde en væsentlig forringelse af mulig-
hederne for at bevare epidemikontrol i Danmark.
Det fremgår af lovens § 8, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter regler om erstatning og kompensation som følge af aflivningen og
forbuddet mod hold af mink, herunder erstatning og kompensation til visse
følgeerhverv.
Bestemmelsen er indtil videre udmøntet i bekendtgørelse nr. 165 af 3. fe-
bruar 2021 om forskud på erstatning og tempobonus ved aflivning af mink
som følge af COVID-19, bekendtgørelse nr. 1781 af 7. september 2021 om
endelig skinderstatning m.v. ved aflivning af mink som følge af COVID-19,
bekendtgørelse nr. 1916 af 6. oktober 2021 om driftstabserstatning ved af-
livning af mink som følge af COVID-19 og bekendtgørelse nr. 1915 af 6.
oktober 2021 om erstatnings- og taksationskommissionerne og overerstat-
nings- og taksationskommissioner til behandling af sager om erstatning og
kompensation til minkvirksomheder og visse følgeerhverv. Regler om er-
statning og kompensation til minkvirksomheder og følgeerhvervsvirksom-
heder for permanent nedlukning af minkrelateret virksomhed og kompensa-
tion til minkvirksomheder for midlertidig nedlukning (dvalekompensation)
er under udarbejdelse.
2.1.2. Den politiske aftale om erstatning mv.
Den 25. januar 2021 blev der indgået en aftale mellem regeringen (Social-
demokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal
Alliance om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af CO-
VID-19. Aftalepartierne er enige om, at der ydes fuldstændig erstatning til
minkavlere og minkafhængige følgeerhverv, uanset om der juridisk set er
tale om ekspropriation efter grundlovens § 73 eller ej.
2.1.2.1. Dvalekompensation
Det fremgår af den politiske aftale, at det skal være muligt for de avlere, der
ønsker at blive i minkavlererhvervet, at lægge deres produktion i dvale til
og med 31. december 2021, indtil det igen er muligt og sundhedsfagligt for-
svarligt at drive minkavl i Danmark. Disse avlere skal modtage kompensa-
tion for deres faste omkostninger inkl. uundgåelige driftsomkostninger til
vedligehold og service af produktionsfaciliteter i dvaleperioden, ligesom de
vil modtage en driftstabserstatning for avlsdyr, såfremt denne ikke er ydet
som del af erstatningen i forbindelse med aflivning.
5
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Det er en forudsætning for at få kompensation, at der har været minkavl på
farmen frem til udbruddet af COVID-19 ramte minkerhvervet, og at der har
været de relevante miljøtilladelser mv. til de producerede mink.
Det fremgår endvidere af den politiske aftale, at såfremt det viser sig nød-
vendigt at forlænge perioden med forbud mod hold af mink, vil aftaleparti-
erne inden udgangen af 2021 træde sammen og drøfte muligheden for, at
avlere, der har valgt dvalemodellen, kan forlænge perioden. Det er en for-
udsætning i den politiske aftale, at dvaleordningen højst kan forlænges med
yderligere et år. Avlerne kan vælge at træde helt ud af erhvervet og modtage
fuldstændig erstatning, dog fraregnet allerede modtaget kompensation for
faste omkostninger (dvalekompensation).
2.1.2.2. Nedlukningserstatning
Minkavlere, som vælger at nedlukke deres minkproduktion permanent som
følge af det midlertidige forbud, ydes fuldstændig erstatning for tabet af de-
res minkvirksomhed. Erstatningen skal udmåles af en erstatnings- og taksa-
tionskommission.
Den aftalte erstatningsordning indebærer, at minkavlere, som har haft mink-
produktion i 2020, kan vælge, at værdiansættelsen af minkvirksomheden
skal ske på baggrund af den ”skemalagte model”, dvs. tabt fremtidig indtje-
ning i perioden 2022-2030 tilbagediskonteret til 2021 og den forventede
restværdi af kapitalapparatet, herunder stalde, bure m.m., i 2030 tilbagedis-
konteret til 2021, eller værdiansættelse efter en opgørelsesmetode baseret på
værdien i handel og vandel, dvs. en vurdering baseret på markedsværdien.
Herudover ydes minkavleren erstatning for uudnyttet kapacitet efter opgø-
relsesmetoden baseret på værdien i handel og vandel, og erstatning for tabt
indtjening i 2021 fra produktionen af mink i 2020.
Den aftalte erstatningsordning indebærer, at minkavlere, som ikke har haft
produktion i 2020, men som har haft produktion i 2019 og/eller 2018, ydes
erstatning efter opgørelsesmetoden baseret på værdien i handel og vandel.
Aflivningen af alle mink i Danmark har ikke kun betydning for minkavlerne,
men også for en række følgeerhverv. En række fodercentraler, pelserier og
minkforarbejdningsvirksomheder samt minkauktionshuse er således også
afhængige af minkavl for at kunne drive deres forretning.
I henhold til den politiske aftale fastlægges erstatningen til følgevirksomhe-
der ved en vurdering af virksomhedens værdi i handel og vandel.
6
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Den politiske aftale faslægger kriterier for, hvilke følgeerhverv der er kom-
pensationsberettigede. Det følger således af den politiske aftale, at der ydes
erstatning til følgeerhverv, der opfylder følgende kriterier:
- Over halvdelen af virksomhedens omsætning i 2017-19 skal hidrøre fra
handel med danske minkproducenter.
- Virksomhedens produktion kan ikke umiddelbart omlægges til anden ak-
tivitet.
Kravet om, at over halvdelen af virksomhedens omsætning skal hidrøre fra
handel med dansk minkproduktion, fraviges i to tilfælde: udlejning af stald-
kapacitet og pelserier.
2.1.3. Statens Serum Instituts sundhedsfaglig e vurdering af risiko
for den humane sundhed ved en evt. genoptagelse af minkhold ef-
ter 2021
Statens Serum Institut konkluderer i Risikovurderingen af 14. juni 2021, at
hold af mink i Danmark efter 2021 kan medføre en sundhedsrisiko for men-
nesker af ukendt størrelse. Det fremgår af Risikovurderingen, at vurderingen
er koordineret med Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed.
Derudover har der været dialog med Københavns Universitet.
Statens Serum Institut har på et møde den 28. september 2021 givet Folke-
tingets partier en mundtlig opdatering af Risikovurderingen af 14. juni 2021.
Statens Serum Institut oplyste forud for mødet, at det er Statens Serum In-
stituts vurdering, at konklusionerne i Risikovurderingen ved en evt. genop-
tagelse af minkhold efter 2021 fortsat er gældende.
Det fremgår af Risikovurderingen af 14. juni 2021, at Statens Serum Institut
overordnet vurderer, at reetablering af minkhold principielt vil kunne med-
føre tre typer af risici for mennesker: For det første en erhvervsrisiko i form
af gennembrudsinfektioner for eksponerede medarbejdere i det genetable-
rede minkerhverv, herunder pelserier. For det andet et smittereservoir, der
kan give anledning til yderligere samfundssmitte blandt ikke-vaccinerede
personer, personer, der ikke har responderet tilstrækkeligt på vaccinen, og
evt. personer, der har aftagende immunitet efter vaccination. For det tredje
kan der opstå flere varianter af SARS-CoV-2 i samfundet, idet sandsynlig-
heden for nye varianter hænger direkte sammen med omfanget af virusre-
plikation i de værter, som smittes. Dette kan i værste tilfælde påvirke mu-
ligheden for at forebygge COVID-19 med de eksisterende humane vacciner.
7
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Det fremgår endvidere af Risikovurderingen af 14. juni 2021, at Statens Se-
rum Institut forventer, at SARS-CoV-2 fortsat vil være endemisk blandt
mennesker i de kommende år, og mink vil derfor uden tilstrækkelig fore-
byggelse forventeligt også kunne blive smittet og udgøre et zoonotisk reser-
voir af SARS-CoV-2. Statens Serum Institut konstaterer, at idet mink kan
smitte mennesker, kan kontrollen af COVID-19 også potentielt blive udfor-
dret fra et nyt minkreservoir, og at smitte mellem mennesker og mink sam-
tidig vil kunne give ophav til nye virusvarianter.
Statens Serum Institut vurderer, at risikoen for den humane sundhed vil va-
riere efter omfang og den konkrete tilrettelæggelse af minkhold samt udvik-
lingen i den humane epidemi. Statens Serum Institut konkluderer videre, at
i forhold til udviklingen i den humane epidemi vil risikoen variere efter,
hvor godt den humane smittespredning er kontrolleret.
Statens Serum Institut konstaterer i Risikovurderingen af 14. juni 2021, at
der fortsat mangler mere viden om vaccinationsdækning, vaccinernes effekt
i særlige sårbare grupper og deres varighed, herunder behov for evt. revac-
cination, samt viden om egenskaberne ved de kommende, cirkulerende
SARS-CoV-2-varianter, herunder deres smitsomhed, evne til at give alvor-
lig sygdom og muligheden for at forebygge nye varianter med eksisterende
vacciner. Statens Serum Institut konkluderer, at det derfor ikke vides, hvor
stor en effekt en delvist vaccineret human population vil kunne have på gra-
den af smitte mellem mink og mennesker.
Statens Serum Institut konstaterer, at denne usikkerhed alt andet lige mind-
skes over tid og må forventes at være særlig udtalt på kort sigt, dvs. indtil
Danmark og resten af verden har opnået en større vaccinationsdækning samt
erfaring omkring varighed af immunitet efter vaccination, effekt af vaccina-
tion over for nye virusvarianter og evt. behov for revaccination. Statens Se-
rum Institut vurderer, at det er relevant at opnå større erfaring med sæson-
variationen hen over endnu et efterår og vinter i en delvist vaccineret be-
folkning, og at det derfor også må forventes, at der i løbet af 2022 generelt
vil være et bedre vidensgrundlag for risikovurderingen.
2.1.4. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejel-
ser og den foreslåede ordning
Efter lov om aflivning af og forbud mod hold af mink er det forbudt at holde
mink til og med den 31. december 2021. En forlængelse af forbuddet skal
således ske ved en lovændring.
8
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Det fremgår af Risikovurderingen af 14. juni 2021, at Statens Serum Institut
forventer, at der i løbet af 2022 generelt vil være et bedre vidensgrundlag
for risikovurderingen.
På baggrund af Risikovurderingen samt States Serum Instituts mundtlige
opdatering af 28. september 2021, jf. afsnit 2.1.3, foreslås det at forlænge
forbuddet mod hold af mink til og med den 31. december 2022.
Tilsvarende foreslås det, at forbuddet mod at ind- og udføre levende mink
til og fra Danmark, at til- og fraføre levende mink mellem besætninger i
Danmark og at tilføre mink til de i stk. 3 og 4 nævnte dyrehold videreføres
i samme periode.
Forbuddet mod hold af og ind- og udførsel m.v. af mink omfatter som ud-
gangspunkt fortsat ikke hold af mink i zoologiske haver, dyreparker og lig-
nende samt hold af mink i cirkus, forlystelsesparker og lignende virksom-
heder. Ligeledes er privates hold af domesticerede former af mink, dog mak-
simalt fem mink, og hold af mink med henblik på tekniske og videnskabe-
lige undersøgelser, der udføres under tilsyn af Dyreforsøgstilsynet, fortsat
undtaget fra forbuddet. Med lovforslaget foreslås det at forlænge det forbud
m.v. mod hold af mink, der blev indført ved lov nr. 2185 af 29. december
2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, til og med
den 31. december 2022.
Det fremgår af bemærkningerne til lov om aflivning af og midlertidigt for-
bud mod hold af mink (Folketingstidende 2020-21, A, L 77, som fremsat,
side 8) bl.a., at det er vurderingen, at det foreslåede midlertidige forbud mod
hold af mink ikke i almindelighed vil udgøre et ekspropriativt indgreb over
for de erhvervsdrivende, men at det imidlertid ikke kan udelukkes, at den
foreslåede ordning vil kunne udgøre et ekspropriativt indgreb over for kon-
krete erhvervsdrivende. Det bemærkes i den forbindelse navnlig, at der
knytter sig en vis usikkerhed til omstændighederne efter udløbet af den på-
gældende dvaleperiode, herunder om det i praksis kan vise sig uforholds-
mæssigt vanskeligt eller umuligt for nogle af de erhvervsdrivende, som på
dette tidspunkt ønsker at genoptage erhvervet, at genetablere virksomheden
inden for en rimelig tidshorisont efter ophør af dvaleperioden.
Det er vurderingen, at tilsvarende gør sig gældende for den forlængelse af
forbuddet mod hold af mink, der foreslås med nærværende lovforslag.
Som det fremgår af den politiske aftale fra 25. januar 2021 om erstatning til
minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19, vil aftalepartierne inden
udgangen af 2021 træde sammen og drøfte muligheden for, at avlere, der
9
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
ønsker at genoptage produktionen, også i en forlænget periode med forbud
mod hold af mink kan modtage kompensation for deres faste omkostninger
inkl. uundgåelige driftsomkostninger til vedligehold og service af produkti-
onsfaciliteter i dvaleperioden.
Det fremgår af den politiske aftale, at minkavlere, som vælger at nedlukke
minkproduktionen midlertidigt, og således modtager dvalekompensation,
har mulighed for at vælge at nedlukke produktionen permanent og i stedet
modtage erstatning for permanent nedlukning af minkvirksomheden. Der
vil i givet fald ske modregning af allerede udbetalt dvalekompensation, hvis
avleren senere vælger nedlukningserstatning.
3. Konsekvenser for FN’s verdensmål
Lovforslaget har ikke umiddelbart direkte, væsentlige eller relevante konse-
kvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål i en dansk kontekst. Det vurde-
res dog, at en forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink til
31. december 2022 vil have positive afledte sundheds-, klima-, miljø- og
naturmæssige konsekvenser indbefattet i henholdsvis verdensmål 3, 13, 14
og 15. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i pkt. 7 og 8.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
I forbindelse med den politiske aftale om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19 er der afsat 60 mio. kr. til dvalekompen-
sation i 2021. Det følger af aftalen, at parterne skal træde sammen inden
udgangen af 2021 og drøfte muligheden for, at avlere, der ønsker at genop-
tage produktionen, også i en forlænget periode med forbud mod hold af
mink i 2022 kan modtage dvalekompensation. En forlængelse af ordningen
med udbetaling af dvalekompensation i 2022 forventes at betyde en tilsva-
rende udgift på ca. 60 mio. kr. i 2022.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser for det
offentlige. Det vurderes, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning
heller ikke er relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Da lovændringen består i en forlængelse af det midlertidige forbud, skal
konsekvenserne ses i forhold til en situation, hvor minkavl kan genoptages
i 2022. Antallet og identifikationen af virksomheder, der ønsker at genåbne
i 2022, kendes ikke på nuværende tidspunkt. Minkavlerne skal indsende en
ansøgning om erstatning for permanent nedlukning af deres minkproduktion
10
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
eller kompensation for midlertidig nedlukning af deres minkproduktion.
Herefter kan Fødevarestyrelsen opgøre antallet af avlere, som omfattes af
dvaleordningen i 2021-2022. På grund af det midlertidige forbud mod hold
af mink, og fordi minkbranchen generelt oplever store udsving i skindpri-
serne, er de økonomiske konsekvenser for minkavlerne i relation til dvale-
perioden i 2022 vanskelige at vurdere. Skindprisen bliver formentligt højere
på kort sigt grundet det relativt lavere udbud, mens produktionsomkostnin-
gerne må forventes at kunne blive højere, da hele minkproduktionen har væ-
ret sat i stå. På lidt længere sigt kan udenlandske minkproducenter måske
opveje den produktion af minkskind, som Danmark leverede; alt andet lige
med prisfald til følge.
På det foreliggende grundlag kan størrelsesordenen af de erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser ikke vurderes.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at lov-
forslaget ikke har administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det er endvidere Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering,
at lovforslaget er i overensstemmelse med principperne for agil erhvervsret-
tet regulering, da lovforslaget ikke påvirker virksomhedernes muligheder
for at teste, udvikle og anvende digitale teknologier og forretningsmodeller.
Et udkast til lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Området for
Bedre Regulering (OBR). OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører ad-
ministrative konsekvenser for erhvervslivet, og OBR er for så vidt angår
principperne for agil erhvervsrettet regulering enig i ministeriets vurdering.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere.
7. Klimamæssige konsekvenser
En forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink til 31. december
2022 vurderes ikke umiddelbart at have mærkbare klimamæssige konse-
kvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
En forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink til 31. december
2022 vurderes at have ikke uvæsentlige, positive miljø- og naturmæssige
konsekvenser. Ifølge den seneste emissionsopgørelse var ammoniakudled-
ningen relateret til minkproduktion på ca. 5.200 ton i 2019.
11
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Skadesomkostningen ved udledning af ammoniak er 27 kr. pr. kg. eksklusiv
sideeffekter (dvs. skadeomkostningen omfatter kun direkte helbredseffekter
ved luftforurening med ammoniak). Tages der udgangspunkt i den vurde-
rede skadesomkostning på 27 kr. per kg. udledt ammoniak og at ammoniak-
udledningen fra mink i 2019 var på 5.200 ton, kan der dermed forventes
positive miljø- og naturmæssige konsekvenser svarende til ca. 140 mio. kr.
eksklusiv sideeffekter (27 kr./kg * 5.200.000 kg. = 140.400.000,- kr.). En
del af denne positive effekt forventes dog at være opnået i 2020 uafhængig
af forbuddet, som følge af et fald i antal dyr. Betydningen af nedgang i dyr
i 2020 vil blive estimeret i forbindelse med emissionsopgørelsen for 2020.
Dog er det ud fra de givne forudsætninger rimeligt at antage, at en yderligere
indstilling af produktionen vil have ikke uvæsentlige positive miljø- og na-
turmæssige konsekvenser som følge af en markant reduktion i ammoniak-
udledning.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslagets forlængelse af det midlertidige forbud mod ind- og udførsel
af levende mink og forslagets midlertidige forbud mod hold af mink vil efter
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris opfattelse ligge inden for
rammerne af EUF-traktatens artikel 34 om forbud mod kvantitative indfør-
selsrestriktioner såvel som alle foranstaltninger med tilsvarende virkning og
artikel 35 om forbud mod kvantitative udførselsrestriktioner såvel som alle
foranstaltninger med tilsvarende virkning. Der er således efter EUF-trakta-
tens artikel 36 mulighed for at fravige disse forbud, hvis det er begrundet i
hensynet til bl.a. beskyttelse af menneskers liv og sundhed. Efter bestem-
melsen må sådanne restriktioner dog hverken udgøre et middel til vilkårlig
forskelsbehandling eller en skjult begrænsning af samhandlen mellem med-
lemsstaterne.
Lovforslagets forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink vur-
deres også at være i overensstemmelse med EUF-traktatens regler om den
fri etableringsret i artikel 49. Som udgangspunkt er der efter EU-retten fri
adgang til at etablere sig som avler af mink i Danmark, og selv blot et mid-
lertidigt forbud herfor må anses som en hindring for den fri etableringsret.
Artikel 52 i EUF-traktaten giver imidlertid mulighed for, at medlemssta-
terne kan indføre undtagelser fra etableringsretten, som er begrundet i hen-
synet til den offentlige sundhed.
Da den foreslåede forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink
og mod ind- og udførsel af levende mink netop er begrundet i hensynet til
menneskers sundhed, må de anses for at kunne begrundes med henvisning
12
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
til EUF-traktatens artikel 36 og 52. Efter EU-retten skal sådanne begræns-
ninger i den fri bevægelighed også overholde det EU-retlige proportionali-
tetsprincip. Dette betyder, at foranstaltningen skal være egnet til at forfølge
hensynet til den offentlige sundhed på en sammenhængende og systematisk
måde, og at den ikke må gå videre end nødvendigt for at opnå det tilsigtede
mål om sikring af menneskers sundhed. I dette tilfælde er forlængelsen af
det midlertidige forbud mod hold af mink og mod ind- og udførsel af le-
vende mink netop for at hindre risiko for udbredelse af COVID-19 i mink
af hensyn til folkesundheden, og forbuddene vurderes derfor egnede til at
forfølge hensynet til den offentlige sundhed. Forbuddene kan heller ikke an-
ses for at gå videre end nødvendigt, særligt fordi der alene er tale om et
midlertidigt forbud.
Lovforslagets forlængelse af det midlertidige forbud mod ind- og udførsel
af levende mink vurderes at være omfattet af definitionen af en såkaldt tek-
nisk forskrift efter informationsproceduredirektivet (Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn
til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation)). Lovforslaget skal derfor notificeres til EU-Kommissionen.
Når en forskrift notificeres efter informationsproceduredirektivet, vil der
normalt indtræde en såkaldt stand-still periode. En stand-still periode inde-
bærer, at der som minimum skal forløbe tre måneder, før den tekniske for-
skrift kan vedtages.
Informationsproceduredirektivet giver imidlertid mulighed for, at en med-
lemsstat efter hasteproceduren kan vedtage en teknisk forskrift uden at iagt-
tage stand-still perioden, hvis det er nødvendigt af presserende grunde, der
skyldes en alvorlig, uforudsigelig situation, som vedrører beskyttelse af
menneskers og dyrs sundhed. En teknisk forskrift, der er omfattet af denne
undtagelsesmulighed, vil dog som udkast skulle notificeres til EU-Kommis-
sionen, der efter informationsproceduredirektivet vil udtale sig om ordnin-
gen snarest muligt. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer,
at lovforslaget opfylder de nævnte betingelser og derfor er omfattet af denne
undtagelsesmulighed. Lovforslaget er således ikke omfattet af stand-still pe-
rioden, men er notificeret i udkast til EU-Kommissionen inden vedtagelse
for at overholde notifikationspligten ifølge informationsproceduredirekti-
vet.
Erstatningsordningen til minkavlerne, herunder visse følgeerhverv, som
følge af forbuddet mod hold af mink, er statsstøttenotificeret og godkendt af
EU-Kommissionen med en individuel godkendelse af 7. april 2021
(SA.61945). Det fremgår af EU-Kommissionens statsstøttegodkendelse, at
13
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
den omfatter en eventuel forlængelse af kompensationsordningen for mink-
avlere, der nedlukker minkproduktionen midlertidigt (dvalekompensation),
med op til et år, dvs. til og med 2022.
Det fremgår endvidere af den politiske aftale om erstatning mv. af 25. januar
2021, at såfremt det viser sig nødvendigt at forlænge perioden med forbud
mod hold af mink, vil aftalepartierne inden udgangen af 2021 træde sammen
og drøfte muligheden for, at avlere, der har valgt dvalemodellen, kan for-
længe perioden. Det er en forudsætning i den politiske aftale, at dvaleord-
ningen højst kan forlænges med yderligere et år. Avlerne kan vælge at træde
helt ud af erhvervet og modtage fuld erstatning, dog fraregnet allerede mod-
taget kompensation for faste omkostninger.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. oktober 2021 til den 20.
oktober 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
Aalborg Universitet - Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Uni-
versitet - Health, A/S Mortalin, Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,
Alternativfondet, ANIMA, Anticimex, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Astma-Allergi Forbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech-
Bruun Advokatfirma, Bech Food – DinFødevarekonsulent, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for farmaceutiske industri-
virksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The (Niels
Gade)/Kaffe og Te importørforeningen, Brancheforeningen for Lægemid-
delvirksomheder i Danmark (LIF), Brancheforeningen SPT, Bryggerifor-
eningen, Bureau Veritas Denmark, Center for Miljø og Toksologi på DHI
Vand - Miljø – Sundhed, Chem Trust, Comida Fødevarerådgivning, Coop
Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO, Danish Agro, Danish Seafood Asso-
ciation (DSA), Danmarks Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening,
Danmarks civile Hundeførerforening (DcH), Danmarks Farve- og Lakindu-
stri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Natur-
fredningsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danmarks Skibs-
mæglerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske Uni-
versitet (dtu), Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Erhverv (hø-
ring), Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegi-
ster, Dansk Industri, Dansk Kennel Klub, Dansk Landbrugsrådgivning,
Dansk Pelsdyravlerforening/Danske Minkavlere, Dansk Planteværn, Dansk
Primat Sammenslutning, Dansk Rideforbund, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Skalddyrcenter, Dansk
Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports Cen-
tralforbund, Dansk Træforening, Dansk Veterinær Konsortium-KU, Danske
14
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske Fugleforeninger, Danske
Kartofler, Danske Lammeproducenter, Danske Patienter, Danske Regioner,
Danske Seniorer, Danske Slagtermestre, Danske Speditører, Danske Svine-
producenter, Danske Universiteter,
Danske Ældreråd,
Datatilsynet, DAZA
(Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA - Nationalt Center for Føde-
varer og Jordbrug, De Samvirkende Købmænd, Deanfood ApS, Den Danske
Brancheorganisation for Vitalmidler, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Dyrlægeforening (DDD), Det Danske Fjerkræråd (JNL), Det Dan-
ske Minkerhverv, Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære Sundhedsråd, DFO,
DLA Piper Denmark Advokatpartnerselskab, Dansk Flavour Organisation,
DHI A/S, DHI, Center for Miljø og Toksologi, DI Fødevarer, DI Handel,
Diabetesforeningen, DinSmiley, DOSO-DyreværnsOrganisationernes Sam-
arbejdsOrganisation, DTU-Fødevareinstituttet, DTU-Veterinærinstituttet,
Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes Velfærd,
Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret, E-Branchekoden ApS, ECSCOM/Kim
Iversen, EFSA – Effektiv Food Safety Advise, Elite-smiley, EMCON, eS-
miley, Eurofins Steins Laboratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F, Fair
Dog, Fairtrade Mærket, FEHA, Felis Danica, Finans Danmark, Fokus på
Dyr, Food Consult Nordic, Food Diagnostics ApS, Foodcare, FoodEffici-
ency, Forbrugerrådet Tænk, Force Technology, Foreningen af Tilsynsfunk-
tionærer, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen
Frit Fjerkræ, Foreningen Muslingeerhvervet (FME), Frie Bønder Levende
Land, FS-C.dk (Food Safety Consult), FSR - danske revisorer, Færøernes
Landsstyre, Fødevare og Egenkontrol, FødevareDanmark, FødevareExper-
ten, Fødevaregruppen, Fødevarekonsulenten, Fødevarepaletten ApS, Føde-
varer til Medicinske Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace Danmark,
Grøn Hverdag, Hatting-KS A/S, Haveselskabet, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen, Horesta, Høj-
markslaboratoriet A/S, International Transport Danmark, ISI Food Protec-
tion, Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group, KGH CUSTOMS SER-
VICES Danmark, KGH CUSTOMS SERVICES Sverige, Kliniske Diæti-
ster, Kopenhagen Fur, Kommunernes Landsforening, Kontrolgruppen, Kos-
metik- og hygiejnebranchen, Kost & Ernæringsforbundet, Kost, Motion &
Sund fornuft (KMS), Kraftvaerk Foodtech ApS, Kræftens Bekæmpelse Hø-
ring, KU/IFRO, KU SUND/Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab,
Københavns Universitet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Landbrug
& Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsfor-
eningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Komitéen mod Dyre-
forsøg, Landskontoret for Heste, Lolex ApS, Lægeforeningen, Maistic Bio
Group, Marine Ingredients, Mejeriforeningen (ddb), Møllers Fødevareråd-
givning, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Nemhygiejne, Ninkovich
15
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478333_0016.png
UDKAST
Consult ApS, NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX, Nordic Petfood As-
sociation (NPFA), Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA,
Ostehandlerforeningen for Danmark, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Pernod Ricard Denmark, Plantebranchen, Plastindustrien i Dan-
mark, QFish/Foreningen af Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark,
QMS – Consult, Quality Consulting Denmark, Roskilde Universitet, Rådet
for Bedre Hygiejne, Salling Group, SAGA FURS A/S, SAMMARK, SE-
DAN, SEGES, Sills & Løndal Rådgivning ApS, Smiley-One, SMVdan-
mark, SPF-Danmark, Statens Seruminstitut, Stop Spild Af Mad, Sundheds-
rådet, Syddansk Universitet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Tekno-
logisk Institut, TOMO Fødevarerådgivning, VAREFAKTA, Videncenter
For Svineproduktion, VikingGenetics, ViNordic – Veterinary Industry Nor-
dic, World Animal Protection Danmark, WWF Verdensnaturfonden, Würtz
QA, Yngre Læger, Ældresagen og Økologisk Landsforening.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
anfør »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske konse-
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Ingen
I forbindelse med den politiske aftale
om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19 er
der afsat 60 mio. kr. til dvalekompen-
sation i 2021.
Det følger af aftalen, at parterne skal
træde sammen inden udgangen af
2021 og drøfte muligheden for, at av-
lere, der ønsker at genoptage produk-
tionen, også i en forlænget periode
med forbud mod hold af mink i 2022
kan modtage dvalekompensation.
Hvis ordningen med dvalekompen-
sation forlænges i 2022, forventes de
offentlige økonomiske konsekvenser
at være tilsvarende ca. 60 mio. kr. i
2022.
Implementerings-
konsekvenser
for
Ingen
Ingen
16
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478333_0017.png
UDKAST
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konse-
kvenser for er-
hvervslivet
Ingen
På det foreliggende grundlag kan
størrelsesordenen af de erhvervsøko-
nomiske konsekvenser ikke vurde-
res.
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for bor-
gerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Klimamæssige kon- Lovforslaget vurderes ikke umiddel- Ingen
sekvenser
bart at have mærkbare klimamæssige
konsekvenser.
Miljø- og natur- Lovforslaget vurderes at kunne få po- Ingen
mæssige
konse- sitive miljø- og naturmæssige konse-
kvenser
kvenser.
Forholdet til EU- Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med EU-rettens regler
retten
om den fri bevægelighed for varer og den fri etableringsret.
Lovforslaget notificeres i udkast inden vedtagelse i overensstemmelse med
informationsproceduredirektivet.
Er i strid med de
principper for im-
plementering af er-
hvervsrettet EU-re-
gulering/ Går videre
end minimumskrav
i EU-regulering (sæt
X)
Ja
X
Nej
17
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink, jf. lovbekendtgørelse nr. 1211 af 7. juni 2021, at hold af mink
ikke er tilladt til og med den 31. december 2021.
Det fremgår endvidere af lovens § 1, stk. 2, at det til og med den 31. decem-
ber 2021 er forbudt at ind- og udføre levende mink til og fra Danmark, at
til- og fraføre levende mink mellem besætninger i Danmark og at tilføre
mink til de i stk. 3 og 4 nævnte dyrehold. Bestemmelsen blev indført med
henblik på at hindre omgåelse af forbuddet mod hold af mink i lovens stk. 1
ved f.eks. at flytte mink fra minkfarme omfattet af forbuddet til en zoologisk
have, dyrepark eller til privat hold.
Forbuddet mod hold af og ind- og udførsel m.v. af mink gælder som ud-
gangspunkt ikke privates hold af domesticerede mink, hold af mink i zoolo-
giske haver, dyreparker og lignende eller mink, der holdes med henblik på
tekniske og videnskabelige undersøgelser, jf. lovens § 1, stk. 3 og 4.
Med den foreslåede ændring til
§ 1, stk. 1,
ændres 31. december 2021 til 31.
december 2022. Den foreslåede ændring indebærer således, at forbuddet
mod hold af mink forlænges til og med den 31. december 2022.
Med den foreslåede ændring til
§ 1, stk. 2,
ændres 31. december 2021 til 31.
december 2022. Den foreslåede ændring indebærer således, at forbuddet
mod ind- og udførsel af levende mink til Danmark, til- og fraførsel af le-
vende mink mellem besætninger i Danmark og tilførsel af mink i de i stk. 3
og 4 nævnte dyrehold, som er undtaget forbuddet i lovens stk. 3, og stk. 4,
forlænges til og med den 31. december 2022.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
18
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Loven gælder ikke for Færørene og Grønland, idet hovedloven, lov om af-
livning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, ikke gælder for og heller
ikke ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
19
L 81 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringssvar og høringsnotat om en forlængelse af midlertidigt forbud mod hold af mink, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478333_0020.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om aflivning af og midlerti-
digt forbud mod hold af mink, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1211 af 7.
juni 2021 foretages følgende æn-
dringer:
§ 1.
Hold af mink er ikke tilladt til
1.
I
§ 1, stk. 1
og
2,
ændres »31. de-
og med den 31. december 2021.
cember 2021« til: »31. december
Stk. 2.
Det er til og med den 31. de- 2022«.
cember 2021 forbudt at
1) ---
2) --
3) ---
Stk. 3.
---
Stk. 4.
---
Stk. 5.
---
20