Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 80 Bilag 1
Offentligt
2478269_0001.png
NOTAT
Bæredygtigt Fiskeri
J.nr. 2021-1999
Ref. JSBA
Den 6. oktober 2021
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om hav-, fiskeri- og
akvakulturfonden
Udkast til forslag til lov om hav-, fiskeri- og akvakulturfonden har været i offentlig høring i perioden den
27. juli 2021 til den 27. august 2021.
I forbindelse med den offentlige høring er der modtaget høringssvar fra:
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO)
Dansk Akvakultur
Danske Havne
Erhvervsstyrelsen
Forbrugerrådet Tænk
Datatilsynet
Nedenfor følger resumé af høringssvarene samt Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
kommentarer hertil anført i
kursiv.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der vedrører tidligere
problemstillinger i loven, som ikke fremgår i det fremsatte lovforslag, indgår ikke i høringsnotatet.
DFPO
bemærker vedrørende lovforslagets § 7, stk. 1, om obligatorisk digital kommunikation, hvorved
"ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og
fra ministeriet om forhold, som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i medfør heraf, skal foregå
digitalt", at DFPO ikke kan anbefale den foreslåede hjemmel til at fastsætte regler om obligatorisk digital
kommunikation.
DFPO bemærker yderligere, at DFPO er helt på det rene med, at udviklingen går i retningen af mere
digital kommunikation, men DFPO finder det ikke rimeligt at skærpe krav om obligatorisk digital
kommunikation.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at der allerede i den gældende lov om Hav-
og Fiskerifonden er hjemmel til, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478269_0002.png
om, at kommunikation til og fra ministeriet skal foregå digitalt. Der vurderes på den baggrund ikke
at være tale om en skærpelse af kravet om obligatorisk digital kommunikation.
Med henblik på at lette en overgang til digital kommunikation kan ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri imidlertid også fastsætte bestemmelser om undtagelse fra kravet om digital kommunikation
f.eks. for visse gruppers vedkommende eller i tilfælde, hvor materialet på grund af sin særlige
beskaffenhed ikke er egnet til digital fremsendelse.
DFPO
bemærker vedrørende lovforslagets § 11, stk. 2, om mulighed for at indhente strafferetlig
oplysninger om støtteansøgeren, hvorved "ministeren kan til brug for behandling af en ansøgning om
støtte i henhold til denne lov og lov nr. 1361 af 16. december 2014 om Hav- og Fiskerifonden, indhente
oplysninger om ansøgeres tidligere strafbare forhold fra Rigspolitichefen", at det er DFPO's klare
opfattelse, at indhentelse af offentlig straffeattest alene til brug for en antagelighedsvurdering, uden at
der er en konkret mistanke, om at ansøgeren har begået en af de relevante overtrædelser, er langt mere
indgribende end nødvendigt.
DFPO bemærker yderligere, at det er DFPO's vurdering, at indhentelse af straffeattest i forbindelse med
en antagelighedsvurdering alene må ske, hvis der er en begrundet mistanke om ansøgerens eventuelle
overtrædelse af den relevante lovgivning.
Det er et krav i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1139 af 7. juli 2021
om oprettelse af Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond og om ændring af forordning (EU)
2017/1004 (herefter forordningen om EHFAF), artikel 11, stk. 1, litra c, og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 508/2014 af 15. maj 2014 om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond og om
ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2328/2003, (EF) nr. 861/2006, (EF) nr. 1198/2006 og (EF)
nr. 791/2007 samt Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1255/2011 (herefter
forordningen om EHFF), artikel 11, stk. 1, litra d, at ansøgere ikke har begået en af de strafbare
handlinger fastsat i artikel 3 og 4 Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/99/EF af 19.
november 2008 om strafferetlig beskyttelse af miljøet (herefter miljøstraffedirektivet), EU-Tidende
2008, nr. L 328, side 28.
I forbindelse med ansøgning om støtte skal en støtteansøger indlevere en underskrevet bekræftelse på,
at støtteansøgeren opfylder kriterierne for at blive antagelig til støtte i henhold til forordningen om
EHFAF, artikel 11, stk. 6, eller forordningen om EHFF, artikel 10, stk. 5, ligesom medlemsstaten skal
verificere denne bekræftelse baseret på de tilgængelige oplysninger i det nationale register over
overtrædelser af den fælles fiskeripolitik begået af fiskerfartøjer eller alle andre tilgængelige
oplysninger. Det er på denne baggrund, at det foreslås, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri bemyndiges til at indhente oplysninger om ansøgeres tidligere strafbare forhold fra
Rigspolitichefen.
I henhold til forordningen om EHFAF, artikel 11, stk. 1, litra c, og forordningen om EHFF, artikel 10,
stk. 1, litra d, vedrører forordningskravet om verificering af, at ansøgere ikke har begået en af de
strafbare handlinger fastsat i artikel 3 og 4 i miljøstraffedirektivet, udelukkende ansøgninger om
2
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478269_0003.png
støtte til akvakulturaktiviteter. Ved støtte til akvakulturaktiviteter forstås støtte som angivet i
forordningen om EHFAF, artikel 27, og forordningen om EHFF, afsnit, kapitel II.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har på baggrund af høringssvaret fra DFPO og ud fra
en proportionalitetsbetragtning afgrænset lovforslagets § 11, stk. 2 til kun at gælde for ansøgninger i
forhold til lovforslagets § 1, stk. 2, nr. 2 og lov nr. 1361 af 16. december 2014 om Hav- og Fiskerifonden,
§ 1, stk. 2, nr. 2. Derved bemyndiges ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri udelukkende til at
kunne indhente oplysninger om ansøgeres tidligere strafbare forhold fra Rigspolitichefen i forbindelse
med ansøgninger om fremme af bæredygtig akvakulturaktiviteter under Hav-, Fiskeri- og
Akvakulturprogrammet for 2021-2027 og bæredygtig udvikling af akvakultur under Hav- og
Fiskeriudviklingsprogrammet for 2014-2020.
Dansk Akvakultur
støtter, at lovforslaget giver mulighed for at kunne gennemføre alle
støtteordninger i forordningen om EHFAF med henblik på at sikre tilstrækkelig fleksibilitet i hele
programperioden.
Dansk Akvakultur er enige i, at brugen af finansielle instrumenter, som muliggøres med lovforslaget,
kan multiplicere effekten af unionens midler. Derudover vurderer Dansk Akvakultur, at finansielle
instrumenter kan have andre fordele:
Midlerne kan nå ud til flere aktører.
Finansielle instrumenter sikrer i højere grad, at midlerne går til økonomisk bæredygtige projekter.
Finansielle instrumenter "rækker længere", fordi ikke-brugte midler kan tilbageføres.
Finansielle instrumenter er mindre konkurrenceforvridende end direkte tilskud.
Finansielle instrumenter kan omfatte både driftskapital og investeringer.
Der vil kunne søges løbende, og ansøger skal ikke afvente ansøgningsrunder.
Ydermere støtter Dansk Akvakultur forslaget om at anvende standardomkostninger i sager, hvor private
udfører bygge- og anlægsopgaver. Dansk Akvakultur er enige i, at anvendelsen af standardomkostninger
kan give væsentlige effektiviseringsgevinster for støtteansøgere.
Danske Havne
havde ingen bemærkninger til lovforslaget.
Erhvervsstyrelsen
bemærker, at lovforslaget ikke i sig selv medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Erhvervsstyrelsen bemærker dog, at lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af
bestemmelser, som kan medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet, jf. §§ 1-2. Her
bemyndiges ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri at fastsætte regler, der er nødvendige for
etablering og administrering af de konkrete støtteordninger inden for rammerne af hav-, fiskeri- og
akvakulturprogrammet. Ministeren kan med den foreslåede bemyndigelse fastsætte betingelser for
ansøgning om støtte – navnlig frist for indsendelse af ansøgning, brug af særligt ansøgningsmateriale
og oplysninger, der skal fremgå af ansøgningen, herunder vedlagt dokumentation.
3
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478269_0004.png
Erhvervsstyrelsen bemærker endvidere, at det er endnu uklart, hvorledes bemyndigelsesbestemmelser
vil udmøntes, hvorfor Erhvervsstyrelsen vil foretage en nærmere vurdering af de administrative
konsekvenser i forbindelse med den konkrete udmøntning af kravene.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker hertil, at Erhvervsstyrelsen vil blive hørt i
forbindelse med den konkrete udmøntning af støtteordninger i relation til lovforslaget.
Forbrugerrådet Tænk
bemærker, at lovforslaget ligger uden for Forbrugerrådet Tænks
interesseområde og vil derfor undlade at forholde sig hertil. Forbrugerrådet Tænk kan således ikke tages
til indtægt for at støtte forslaget eller gøre det modsatte.
Datatilsynet
bemærker, at det er særligt er udkastets § 11, som giver anledning til behandling af
personoplysninger, herunder oplysninger om strafbare forhold. Datatilsynet har noteret sig, at denne
behandling af personoplysninger ses at være foranlediget af krav til godkendelse og kontrol i det
underliggende EU-retsgrundlag.
Datatilsynet forudsætter generelt, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
vil blive iagttaget i forbindelse med behandling af personoplysninger foranlediget af lovforslaget.
Ministeriet
for
Fødevarer,
Landbrug
og
Fiskeri
understreger,
at
reglerne
i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med
behandling af personoplysninger foranlediget af lovforslaget.
4