Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 80 Bilag 1
Offentligt
2478268_0001.png
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Mail:
[email protected]
Kopi:
[email protected]
Nordensvej 3, Taulov
DK - 7000 Fredericia
Axeltorv 3, Axelborg
DK - 1609 København V
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax. +45 75 45 19 28
cvr.nr. 45 81 25 10
[email protected]
www.dkfisk.dk
27. august 2021
Ref.: OLL
Høring om lovforslaget om hav-, fiskeri- og akvakulturfonden
(sagsnr. 2021-1999)
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (herefter benævnt ”DFPO”) har den 27.
juli 2021 modtaget ovennævnte høring.
Dansk fiskeri leverer hver dag frisk fisk til danske og udenlandske forbrugere. Fiskeriet har
en høj eksportandel, og er med til at underbygge den danske samfundsøkonomi.
For dansk fiskeri er det en ambition løbende at reducere branchens klima- og miljøaftryk og
være med til at nå de danske klimamål. Arbejdet mod at reducere fiskeriets klima- og
miljøaftryk sker blandt andet gennem retrofit af eksisterende fartøjer, anvendelse af den
mest brændstoføkonomiske teknologi ved nybygninger, udvikling af redskaber der skaber
mindre modstand i vandet mv. Yderligere pågår en konstant optimering af alle dele af
fartøjernes daglige drift.
For fiskerierhvervet er det vigtigt EHFAF kommer til at understøtte dette arbejde med alle
nuværende muligheder for energieffektiviserende teknologier indtil der bliver en situation
hvor de traditionelle brændstoffer kan erstattes helt eller delvist af nye klimaneutrale
drivmidler.
Derudover anbefaler DFPO, at Danmark arbejder for en revision af antagelighedsreglerne.
Særligt i forhold til disse reglers anvendelse ved diverse tilskudsordninger, herunder
anbefales det at der arbejdes for at kravet om 5 års antagelighed efter sidste udbetaling af
tilskud bortfalder eller som minimum reduceres.
Lovforslaget fremsættes med henblik på at skabe grundlag for regeringens gennemførelse
af EU’s fælles fiskeripolitik og maritime politik i perioden 2021-2027.
Lovforslaget er et
grundlag for udmøntningen af Aftalen af 18. marts 2021 om hav-, fiskeri- og
akvakulturprogrammet for 2021-2023, der er en del at den Europæiske Hav-, Fiskeri- og
Akvakulturfond (EHFAF) for perioden 2021-2027.
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478268_0002.png
Generelt er vi tilfredse med at lovforslaget giver mulighed for at anvende de alle de
instrumenter og støttemuligheder der er til stede i EHFAF og vi håber at der bliver et større
fokus på konkrete klimainitiativer for fiskefartøjer.
Nedenfor findes DFPOs bemærkninger til lovforslaget.
DFPOs bemærkninger
Vedr. Obligatorisk digital kommunikation (pkt. 3.4).
Ad lovforslagets § 7, stk. 1:
”Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at skriftlig kommunikation til og fra ministeriet om forhold, som er omfattet af denne lov
eller af regler udstedt i medfør heraf, skal foregå digitalt.”
DFPO kan ikke anbefale den foreslåede hjemmel til at fastsætte regler om obligatorisk digital
kommunikation. DFPO er helt på det rene med, at udviklingen går i retning af mere digital
kommunikation, men vi finder det ikke rimeligt at skærpe krav om obligatoriske digital
kommunikation.
Vedr. mulighed for at indhente straffeattest (pkt. 3.6).
Ad lovforslagets § 11, stk. 2:
”Ministeren
kan til brug for behandling af en ansøgning om
støtte i henhold til denne lov og lov nr. 1361 af 16. december 2014 om Hav- og Fiskerifonden
indhente oplysninger om ansøgeres tidligere strafbare forhold fra Rigspolitichefen.”
Ved lovforslaget § 11, stk. 2, gives ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
bemyndigelse til at indhente oplysninger fra Rigspolitichefen om ansøgerens tidligere
strafbare forhold med henblik på at vurdere, hvorvidt en ansøgning om støtte er antagelig.
Det er DFPOs klare opfattelse, at indhentelse af offentlig straffeattest alene til brug for en
antagelighedsvurdering, uden at der er en konkret mistanke om, at ansøgeren har begået
en af de relevante overtrædelser, er langt mere indgribende end nødvendigt.
Det er DFPOs vurdering at indhentelse af straffeattest i forbindelse med en
antagelighedsvurdering alene må ske, hvis der er en begrundet mistanke om ansøgerens
eventuelle overtrædelser af den relevante lovgivning.
Med venlig hilsen
Ole Lundberg Larsen
Underdirektør, Danmarks Fiskeriforening PO
2
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478268_0003.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Til: [email protected]
Kopi: [email protected]
27. august 2021
Vedr.: Sagsnr. 2021 1999 (Høring over udkast til lovforslag om hav , fiskeri og akvakulturfond)
Dansk Akvakultur takker for udkast til lovforslag om ny hav , fiskeri og akvakulturfond (EHFAF), hvortil vi
har følgende bemærkninger.
Baggrund
EU s nye vækststrategi skal stimulere økonomien, skabe arbejdspladser og fremskynde en
omkostningseffektiv grøn omstilling. EU Kommissionens strategiske retningslinjer for akvakultur
(COM(2021) 236 final) præsenterer en fælles vision for, hvordan udvikling af EU s akvakultur kan bidrage
til denne vækststrategi.
Bæredygtig akvakultur leverer en række offentlige goder, herunder nærende og sunde fødevarer med et
lavt klima og miljøaftryk, økonomisk udvikling og arbejdspladser i kystsamfund og landdistrikter samt
bidrag til bekæmpelse af klimaændringer. De strategiske retningslinjer skal bidrage til EU Kommissionens
vision om, at EU's akvakultur bliver modstandsdygtig, konkurrencedygtig og en global standard for
bæredygtighed og kvalitet. EU Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at fremme målene og
principperne i de strategiske retningslinjer og at sikre passende midler til at gennemføre dem.
Medlemsstaterne skal revidere deres flerårige nationale strategiplaner for akvakultur under hensyntagen
til nye retningslinjer, og EHFAF støtter medlemsstaternes gennemførelse af strategiplanerne. I henhold til
EHFAF forordningen skal støtte til akvakultur inden for rammerne af EHFAF være i overensstemmelse
med strategiplanen.
Lovforslaget
Dansk Akvakultur støtter, at lovforslaget giver mulighed for at kunne gennemføre alle støtteordninger i
EHFAF forordningen med henblik på at sikre tilstrækkelig
fleksibilitet
i hele programperioden.
Dansk Akvakultur fremhæver, at de enkelte støtteordninger, der udmøntes under loven, skal være i
overensstemmelse med den danske godkendte strategi for bæredygtig udvikling af akvakultur. Det er
derfor afgørende, at den nye strategi også respekterer lovforslagets ambition om fleksibilitet.
Dansk Akvakultur indstiller, at den nye strategi også giver mulighed for at kunne gennemføre alle
støtteordninger, og at Danmark følger EU Kommissionens strategiske retningslinjer for akvakultur.
Dansk Akvakultur repræsenterer det samlede opdrætserhverv for fisk, skaldyr og tang. Med en eksport på ca. 1,5 mia. kr. bidrager vores medlemmer positivt til
dansk økonomi og beskæftigelse ! primært i landdistrikterne. Vores målsætning er at fremme bæredygtig vækst og produktion af gode og sunde
akvakulturprodukter. Det gør vi ved at sikre bedre rammevilkår og synliggøre akvakulturerhvervets værdi for samfundet.
Dansk Akvakultur Agro Food Park 15 DK-8200 Aarhus N. Tlf.: 8740 6666 [email protected] www.danskakvakultur.dk
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478268_0004.png
Dansk Akvakultur er enige i, at
finansielle instrumenter (FI)
kan multiplicere effekten af Unionens midler,
og at de har en løftestangseffekt. Vi vurderer, at FI kan have andre fordele:
Midlerne kan nå ud til flere aktører.
FI sikrer i højere grad, at midlerne går til økonomisk bæredygtige projekter.
FI rækker længere , fordi ikke brugte midler kan tilbageføres.
FI er mindre konkurrenceforvridende end direkte tilskud.
FI kan omfatte både driftskapital og investeringer.
Der vil kunne ansøges løbende, og ansøger skal ikke afvente ansøgningsrunder.
Dansk Akvakultur indstiller, at beslutning om brug af finansielle instrumenter i det danske program
træffes på baggrund af en analyse af fordele og ulemper.
Dansk Akvakultur støtter forslaget om at anvende
standardomkostninger
i sager, hvor private udfører
bygge og anlægsopgave. Vi er enige i, at anvendelse af standardomkostninger kan give væsentlige
effektiviseringsgevinster for støtteansøgere.
Aftale om Hav, Fiskeri og Akvakulturprogrammet 2021 2023
Dansk Akvakultur konstaterer, at der forud for vedtagelse af lovforslaget og den danske strategi for
akvakultur er indgået en bred politisk aftale om EHFAF for 2021 23.
Dansk Akvakultur beklager, at aftalen ikke afspejler EU Kommissionens ambitioner og prioriteter for
akvakultur. Det begrundes med, at halvdelen af budgetrammen (ca. 153 mio. kr.) afsættes til
myndighedsopgaver og tekniske bistand, men kun knap 6 % (ca. 54 mio. kr.) afsættes til den grønne
omstilling af akvakultur.
Aftalen forholder sig endvidere ikke til brugen af finansielle instrumenter, og der er ikke, som ønsket af
EU Kommissionen, afsat midler til fremme af økologi og integrerede multitrofiske akvakultursystemer.
EU Kommissionen fremhæver behovet for formidling om EU s akvakultur, men aftalen afskærer
akvakultur fra støtte til informationskampagner, da midlerne er øremærket til producentorganisationer.
Dansk Akvakultur opfordrer på den baggrund til, at der gives højere prioritet til akvakultur i den
resterende programperiode, så Danmark kan imødekomme EU Kommissionens ønske om at udvikle
konventionelt og økologisk akvakultur både på land og i havet.
Venlig hilsen
Dansk Akvakultur
Brian Thomsen
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478268_0005.png
!
"
% '''
#$ $
$
%&
%$
$
%
!
"
#
"
$
"
"
%
&
& "
'(
)
*
#$ #
+ #,- +
. /01 0#002 ,
3
4''
"
+
3
"
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478268_0006.png
5
(
=
!
67*8. 9(
:3
#< " #-# -24-2
* :
9"
3
7
;
;> .
?
9
3
"
;
#-#
222
!"#"
$
%
)*)+ )*), $
)*)+ )*)"
)*)+ )*),
&
&'(
-
/
+.
-
)*)+
0& /-/1
@
&
7
*
Med venlig hilsen
Ellen Danvig
Ekspeditionssekretær | Miljø & Erhvervsregulering
+45 25 24 54 21 | [email protected]
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Landbrugsstyrelsen | Nyropsgade 30, 1780 København V | Tlf.+45 33 95 80 00 | [email protected] | www.lbst.dk
På vores hjemmeside kan du læse, hvordan vi behandler dine personoplysninger: https://lbst.dk/persondata/
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478268_0007.png
!"
# $
!"
! ! % &
!
&
!
(
!
& !
&
)*)+
"
! '
!
!"
"
# !"$
%
& %%
!"
!"
'
%
%
'
(( ) * +
,
!"
%
%
& %%
!"
%
. /
0
%
.
12*3)415
6
-
Med venlig hilsen
Katrine Kirkholm Tosti Nielsen
Studentermedhjælper
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478268_0008.png
ERHVERVSSTYRELSEN
Bedre Regulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291970
E-mail: [email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag
for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478268_0009.png
! " # $" "
"
% &'
# &"
"! #! & !
& (((
Forbrugerrådet Tænk vurderer, at lovforslaget om hav-, fiskeri- og akvakulturfonden ligger uden for vores
interesseområde, og vil derfor undlade at forholde os til hertil. Forbrugerrådet Tænk kan således ikke tages
til indtægt for at støtte forslaget eller for at gøre det modsatte.
Stine Vuholm
$ %
!" #
& ''
#
(
)
)
!
%
!&
+,'
" # "$ "$
' ( &
'
- '
)'
' *&
& ./ -
'.
! !'-
.
' " #.#$$$
)
*
-
#
.
/
0 121
"
+, "
+
"
#
3
"
&(& +&(& # 3
"
&(& +&(& #
"
"
"
&(& +&(&1,
"
4
" 456 "
" 7"
. +,
"
" '#
+
&(&
7
"
+, "
+
84. 7 9 "
01
-2
'
- ' ),
' '/
'!
)
' / 3'
4
)
'
Med venlig hilsen
Ellen Danvig
Ekspeditionssekretær | Miljø & Erhvervsregulering
+45 25 24 54 21 | [email protected]
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Landbrugsstyrelsen | Nyropsgade 30, 1780 København V | Tlf.+45 33 95 80 00 | [email protected] | www.lbst.dk
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478268_0010.png
På vores hjemmeside kan du læse, hvordan vi behandler dine personoplysninger: https://lbst.dk/persondata/
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2478268_0011.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmgade 12
1216 København K
Sendt til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
16. august 2021
J.nr. 2021-11-0681
Dok.nr. 380629
Sagsbehandler
Anna Carolina Jensen
Høringssvar vedrørende udkast til lovforslag om hav-, fiskeri- og
akvakulturfonden (programperioden 2021-2027)
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved e-mail af 27. juli 2021 anmodet Data-
tilsynet om bemærkninger til ovenstående udkast til lovforslag.
Datatilsynet bemærker, at det særligt er udkastets § 11, som giver anledning til behandling af
personoplysninger, herunder oplysninger om strafbare forhold. Datatilsynet har noteret sig,
at denne behandling af personoplysninger ses at være foranlediget af krav til godkendelse
og kontrol i det underliggende EU-retsgrundlag.
Datatilsynet forudsætter generelt, at reglerne i databeskyttelsesforordningen
1
og databeskyt-
telsesloven
2
vil blive iagttaget i forbindelse med behandling af personoplysninger foranlediget
af lovforslaget.
Udkastet giver ikke i øvrigt Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Med venlig hilsen
Anna Carolina Jensen
1 Europa Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbin-
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46
EF.
2 Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).