Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 80 Bilag 1
Offentligt
2478267_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. november 2021
Orientering om lovforslag om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfonden.
Til Miljø- og Fødevareudvalgets orientering sendes hermed høringssvar, høringsnotat og udkast til
forslag til lov om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfonden, som har været i offentlig høring fra den 7. juli
2021 til den 27. august 2021.
Den eksterne høring har medført indholdsmæssige justeringer af lovforslaget. De væsentlige justeringer
angår skærpelse af hjemlen til at indhente strafferetlige oplysninger om støtteansøgeren i lovforslaget
samt lovbemærkningerne.
Formålet med lovforslaget er at skabe grundlag for udmøntning af Aftalen af 18. marts 2021 om hav-,
fiskeri- og akvakulturprogrammet 2021-2024 og for en senere aftale for perioden 2024-2027. Hav-,
fiskeri- og akvakulturprogrammet er den nationale udmøntning af Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og
Akvakulturfond.
Med lovforslaget bemyndiges ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til at fastsætte de nærmere
regler, der er nødvendige for at igangsætte og administrere støtteordninger under hav-, fiskeri- og
akvakulturprogrammet.
Lovforslag om hav-, fiskeri- og akvakulturfonden fastsætter bestemmelser om, hvilke foranstaltninger
der kan ydes støtte til, og bemyndiger ministeren til at fastsætte nærmere regler for udmøntningen.
Lovforslaget fastsætter desuden bestemmelser om brugen af obligatorisk digital kommunikation,
nedsættelse af et overvågningsudvalg for hav-, fiskeri- og akvakulturprogrammet, støttemodtagerens
oplysningspligt, myndighedernes kontroladgang og mulighed for indhentelse af oplysninger om
støttemodtageren, herunder strafferetlige oplysninger fra Rigspolitichefen, mulighederne for
klageadgang og delegation og strafbestemmelser.
Miljøministeren bemyndiges derudover til at fastsætte bestemmelser om krav til det vandløbsfaglige
indhold i ansøgninger om tilskud hertil og om kriterier for den vandløbsfaglige vurdering af disse
ansøgninger. Endvidere bemyndiges miljøministeren til at fastsætte regler og træffe beslutning om
prioritering af og indstilling til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri vedrørende disse
ansøgninger.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
L 80 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
I henhold til Aftalen om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfonden af 18. marts 2021 er det aftalt at bekæmpe
sort arbejde og benyttelsen af skattely, hvorfor det er en betingelse for støtte under hav-, fiskeri- og
akvakulturprogrammet, at ansøgere ikke har gjort sig skyldig i skatteunddragelse og ikke er etablerede
i skattely. Lovforslaget indeholder hjemmel til fastsætte støttebetingelser om dette forhold. Konkret har
Fiskeristyrelsen indgået en aftale med Skattestyrelsen om, at oplysninger om skatteunddragelse
videresendes til Fiskeristyrelsen i sager, hvor Fiskeristyrelsen har udbetalt tilskud til en ansøger.
Modellen suppleres ved, at ansøgeren på udbetalingstidspunktet afgiver en tro- og love-erklæring,
hvorved ansøgeren erklærer ikke at have gjort sig skyldig i skatteunddragelse i relation til ansatte.
Der etableres desuden en model, hvorefter der føres kontrol med, om de enkelte ansøgere og
moderselskaber er registreret i lande, som optræder på listen over EU’s liste over lande, der udgør
”skattely”. Fiskeristyrelsen kontrollerer dette på tilsagn- og udbetalingstidspunktet samt i
opretholdelsesperioden.
Aftaleparterne blev endvidere enige om, at mulighederne for tildeling af støtte – inden for rammerne af
den danske arbejdsmarkedsmodel – skal understøtte, at relevante ansatte hos ansøgere kan sikres
overenskomstlignende vilkår. Forholdet er omfattet af den danske model og skal aftales mellem
arbejdsmarkedets parter. Forholdet er derfor ikke dækket af lovforslaget, FVM er i samarbejde med
Beskæftigelsesministeriet i dialog om en tilvejebringe en konkret model, der lever op til aftalen.
Rasmus Prehn
/
Nicolai Alexander Vandkilde Højlund
2