Skatteudvalget 2021-22
L 8
Offentligt
2494596_0001.png
6. december 2021
J.nr. 2021-2191
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 8 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og selskabsskatteloven (Be-
skatningstidspunktet for visse beløb modtaget i henhold til en covid-19-hjælpepakke og
for visse erstatninger og kompensationer modtaget som følge af lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink og særregel om beskatning af andelsforeninger med
minkavlere m.v. som medlemmer).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 24. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 8 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at stille ændringsforslag, så der indføres hjemmel til valgfri indtægtsførsel til indkomståret 2020 af alle erstatningsbeløb m.v., der vedrører minkforbuddet i 2020, til skatteministeren
2494596_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren stille ændringsforslag, så der indføres hjemmel til valgfri indtægtsførsel til
indkomståret 2020 af alle erstatningsbeløb m.v., der vedrører minkforbuddet i 2020, såle-
des at der ikke kun er valgfrihed i forhold til forudbetalte beløb, men i forhold til alle er-
statningsudbetalinger m.v., der kan henføres til 2020, som er det år, hvor forbuddet om
hold af mink trådte i kraft, hvormed den enkelte minkavler får mulighed for at opnå fak-
tuel fuld erstatning i overensstemmelse med den politiske aftale om erstatning mv. til
minkavlere og følgeerhverv berørt af COVID-19 af 25. januar 2021? I benægtende fald
bedes ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag herom.
Svar
Som det fremgår af svaret på spørgsmål 9, er det vurderingen, at det vil være i strid med
gældende ret (retserhvervelsesprincippet) at lade en del af de endeligt udbetalte erstat-
nings- og kompensationsbeløb beskatte i 2020. Det er derfor også vurderingen, at en re-
gel herom vil udgøre statsstøtte, hvilket der nærmere er redegjort for i svarene på spørgs-
mål 3 og 8.
Allerede af den grund har jeg ikke til hensigt at stille et ændringsforslag som omhandlet i
spørgsmålet.
Bl.a. i lyset af L 8
spm. 10 lægges det til grund, at udsagnet om, at der skal kunne opnås
”faktuel fuld erstatning”, skal forstås således, at det er ønsket, at der
ved ændringsforsla-
get foreslås særregler, som bl.a. vil give mulighed for at ændre hævninger af opsparet
overskud i virksomhedsordningen, der er foretaget i indkomståret 2020. Det er efter gæl-
dende regler ikke muligt at omgøre faktiske hævninger af opsparet overskud i virksom-
hedsordningen, og en regel om, at visse erstatnings- og kompensationsbeløb skal beskat-
tes i 2020, vil heller ikke skabe mulighed for en sådan ændring af faktisk foretagne dispo-
sitioner.
Det bemærkes endvidere, at det også synes at være ønsket, at ændringsforslaget skal give
de berørte minkavlere m.fl. frit valg med hensyn til, i hvilket omfang de vil lade beskat-
ningen af visse erstatninger m.v. ske i indkomståret 2020 eller i et andet indkomstår.
Særregler af denne type vurderes dog teknisk set at ville være særdeles vanskelige at ud-
forme, ligesom de umiddelbart vurderes at ville medføre meget betydelige administrative
konsekvenser for Skatteforvaltningen.
Derudover er det vurderingen, at særregler af den nævnte karakter reelt ville være udtryk
for en genåbning af den politiske aftale af 25. januar 2021 om erstatning til minkavlerne
m.fl., idet det af aftalen fremgår, at erstatninger og kompensationer, der ydes til minkav-
lere og minkafhængige følgeerhverv, overordnet set skattemæssigt vil blive behandlet ef-
ter gældende beskatningsprincipper. De økonomiske konsekvenser af en sådan genåbning
af aftalen vil kunne være betydelige.
Side 2 af 8
L 8 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at stille ændringsforslag, så der indføres hjemmel til valgfri indtægtsførsel til indkomståret 2020 af alle erstatningsbeløb m.v., der vedrører minkforbuddet i 2020, til skatteministeren
2494596_0003.png
Jeg vil dog godt yde teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag af mere be-
grænset rækkevidde.
Det bemærkes, at det i den forbindelse er lagt til grund, at den overordnede hensigt med
ønsket om et ændringsforslag er, at minkavlerne m.fl. skal kunne vælge et beskatningstids-
punkt, der indebærer, at de i 2020 i skattemæssig henseende så vidt muligt stilles på
samme måde, som hvis minkbesætningerne ikke var blevet aflivet. Det er derfor lagt til
grund, at ændringsforslaget skal give de berørte virksomheder mulighed for at lade skatte-
pligtige erstatnings- og kompensationsbeløb beskatte i 2020, når de pågældende beløb
skal kompensere for mistede indtægter, som under normale omstændigheder ville være
blevet opnået og beskattet i 2020.
Derudover er det lagt til grund, at det også er hensigten, at denne valgmulighed skal om-
fatte tempobonus til minkavlerne, idet disse beløb er skattepligtige beløb, der vedrører af-
livninger gennemført i 2020.
På den baggrund vil et ændringsforslag kunne udformes således:
Side 3 af 8
L 8 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at stille ændringsforslag, så der indføres hjemmel til valgfri indtægtsførsel til indkomståret 2020 af alle erstatningsbeløb m.v., der vedrører minkforbuddet i 2020, til skatteministeren
2494596_0004.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og selskabsskatteloven
(Beskatningstidspunktet for visse beløb modtaget i henhold til en covid-19-
hjælpepakke og for visse erstatninger og kompensationer modtaget som følge
af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink og særregel
om beskatning af andelsforeninger med minkavlere m.v. som medlemmer)
(L 8)
Til § 1
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 8 Q
indsættes i
stk. 4
som
2.-5. pkt.:
”Erstatninger
og kompensationer, der ydes til dækning af minkavleres og minkaf-
hængige følgeerhvervs mistede indtægter i perioden frem til og med den 31. de-
cember 2020, kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst altid vælges med-
regnet i det indkomstår, hvor de mistede indtægter ville have været skattepligtige.
Tempobonus til minkavlere kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst al-
tid vælges medregnet i det indkomstår, hvor minkbesætningen er aflivet. Bindende
valg om medregning af beløb efter 2. og 3. pkt. skal være truffet senest den 30.
juni 2022, og valget gælder for alle beløb omfattet af 2. og 3. pkt. Fristen for at
træffe et valg efter 4. pkt. udløber dog tidligst ved udløbet af oplysningsfristen ef-
ter skattekontrollovens §§ 11-13 for det indkomstår, hvor den skattepligtige første
gang har fået udbetalt et endeligt eller forskudsvist opgjort beløb omfattet af 2. el-
ler 3. pkt.”
[Mulighed for at lade visse erstatninger og kompensationer samt tempobonus til
minkavlere m.fl. beskatte i det indkomstår, som beløbene kan henføres til]
Til § 3
2)
I
stk. 1
ændres ”1. januar 2022” til: ”1. januar 2022, jf. dog stk.
01”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
Side 4 af 8
L 8 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at stille ændringsforslag, så der indføres hjemmel til valgfri indtægtsførsel til indkomståret 2020 af alle erstatningsbeløb m.v., der vedrører minkforbuddet i 2020, til skatteministeren
2494596_0005.png
”Stk.
01.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af ligningslo-
vens § 8 Q, stk. 4, 2.-5. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.”
[Bemyndigelse til skatteministeren til at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet for be-
stemmelserne i ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
De i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede bestemmelser i ligningslovens § 8 Q, stk.
1-3, vil indebære, at modtagere af forskudsvist udbetalte beløb efter covid-19-
hjælpepakker inden for visse frister vil kunne vælge at lade beløbene beskatte på
udbetalingstidspunktet eller på et senere tidspunkt, dog senest på det tidspunkt,
hvor der er truffet administrativ afgørelse om retten til beløbet. Forslaget til be-
stemmelsen i § 8 Q, stk. 4, vil indebære, at en tilsvarende valgmulighed vil gælde
for forskudsvist udbetalte erstatninger og kompensationer, der er modtaget som
følge af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Ved ændringsforslaget foreslås det at indsætte fire nye punktummer i § 8 Q, stk. 4,
som vil give dels modtagere af tempobonus udbetalt i forbindelse med aflivning af
mink, dels modtagere af visse erstatninger og kompensationer som følge af lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink adgang til at lade beløbene
beskatte i et indkomstår, der omfatter en periode forud for den 1. januar 2021.
Efter ændringsforslagets forslag til bestemmelsen i § 8 Q, stk. 4,
2. pkt.,
skal er-
statninger og kompensationer, der ydes til dækning af minkavleres og minkaf-
hængige følgeerhvervs tabte indtægter i perioden frem til og med den 31. decem-
ber 2020, altid kunne vælges medregnet ved opgørelsen af den skattepligtige ind-
komst i det indkomstår, hvor de mistede indtægter ville have været skattepligtige.
Såfremt f.eks. en minkavler, hvis vedkommendes besætning ikke var blevet aflivet
som følge af risikoen for spredning af covid-19, ville have konstateret indtægter
ved salg af minkskind i indkomståret 2020, vil den foreslåede bestemmelse således
indebære, at minkavleren får mulighed for at lade skinderstatningen blive beskattet
i indkomståret 2020, selv om der først efter udløbet af indkomståret 2020 er udbe-
talt beløb som forskudsvis eller endelig skinderstatning.
Det vil være den skattepligtige selv, der skal sandsynliggøre, i hvilket omfang ud-
betalte erstatnings- og kompensationsbeløb dækker indtægter, som den skatteplig-
tige har mistet, og som under normale omstændigheder ville have været skatteplig-
tige forud for den 1. januar 2021.
Efter ændringsforslagets forslag til bestemmelsen i § 8 Q, stk. 4,
3. pkt.,
vil tempo-
bonus til minkavlere ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kunne vælges
Side 5 af 8
L 8 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at stille ændringsforslag, så der indføres hjemmel til valgfri indtægtsførsel til indkomståret 2020 af alle erstatningsbeløb m.v., der vedrører minkforbuddet i 2020, til skatteministeren
2494596_0006.png
medregnet i det indkomstår, hvor vedkommendes minkbesætning er blevet aflivet.
Tempobonus er blevet udbetalt efter reglerne i § 3 i bekendtgørelse nr. 165 af 3.
februar 2021 om forskud på erstatning og tempobonus ved aflivning af mink som
følge af COVID-19, og de er ydet i tilfælde, hvor aflivningen af besætningerne er
gennemført senest den 19. november 2020, idet der dog i ekstraordinære tilfælde
har kunnet bortses fra denne frist.
Den ved ændringsforslaget foreslåede bestemmelse vil indebære, at minkavlerne
får mulighed for at lade beskatningen af tempobonus ske i det indkomstår, hvor af-
livningen faktisk er gennemført, dvs. indkomståret 2020 for skattepligtige, hvis
indkomstår følger kalenderåret.
Efter ændringsforslagets forslag til bestemmelsen i § 8 Q, stk. 4,
4. pkt.,
skal bin-
dende valg om medregning af beløb omfattet af de ved ændringsforslaget foreslå-
ede bestemmelser i § 8 Q, 2. og 3. pkt., være truffet senest den 30. juni 2022, og
valget gælder for alle beløb omfattet af 2. og 3. pkt.
Forslaget om, at de berørte skattepligtige skal træffe et bindende valg for alle de
omhandlede beløb om eventuel medregning af beløbene i et indkomstår, der om-
fatter en periode, der ligger forud for den 1. januar 2021, skal ses i lyset af, at de
pågældende skattepligtige ikke helt frit bør kunne fordele beskatningen af belø-
bene hen over flere indkomstår, alt efter hvad der konkret vurderes at være mest
fordelagtigt.
Det bemærkes, at det også ville kunne være forbundet med væsentlige administra-
tive byrder for Skatteforvaltningen, såfremt der blev indrømmet en sådan fri ad-
gang til at fordele beløbene til beskatning hen over flere indkomstår. Det er derfor
også hensynet til at mindske de administrative byrder for Skatteforvaltningen, der
er baggrunden for forslaget om, at det bindende valg skal være truffet senest den
30. juni 2022.
Det vil være en konsekvens af forslaget om, at det bindende valg skal træffes sam-
let for alle beløb omfattet af de ved ændringsforslaget foreslåede bestemmelser i §
8 Q, 2. og 3. pkt., at beslutningen om at udnytte valgmuligheden også vil skulle
omfatte eventuelle yderligere beløb, der senere udbetales f.eks. som følge af en se-
nere domstolsafgørelse.
Det foreslås i ændringsforslagets forslag til bestemmelsen i § 8 Q, stk. 4,
5. pkt.,
at
fristen for at træffe et valg efter ændringsforslagets forslag til bestemmelsen i § 8
§, stk. 4, 4. pkt., dog tidligst udløber ved udløbet af oplysningsfristen for det ind-
komstår, hvor den skattepligtige første gang har fået udbetalt et endeligt eller for-
skudsvist opgjort beløb omfattet af bestemmelserne i ændringsforslagets forslag til
bestemmelserne i § 8 §, stk. 4, 2. og 3. pkt.
Side 6 af 8
L 8 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at stille ændringsforslag, så der indføres hjemmel til valgfri indtægtsførsel til indkomståret 2020 af alle erstatningsbeløb m.v., der vedrører minkforbuddet i 2020, til skatteministeren
2494596_0007.png
Forslaget har til formål at tage højde for, at der vil kunne forekomme tilfælde, hvor
der slet ikke er udbetalt endelige eller forskudsvist opgjorte beløb i erstatning eller
kompensation til f.eks. en ejer af et minkafhængigt følgeerhverv i et indkomstår,
for hvilket oplysningsfristen efter skattekontrollovens §§ 11-13 er udløbet senest
den 30. juni 2022. Forslaget sikrer således, at fristen for at træffe det bindende
valg tidligst udløber ved udløbet af den generelle oplysningsfrist for det ind-
komstår, hvor den skattepligtige ved indlevering af oplysningsskemaet i alminde-
lighed vil have anledning til at tage stilling til, hvordan valget skal udøves.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Muligheden for minkavlere mv. for at fremrykke beskatningen af visse kompensa-
tioner mv. til indkomstår forud for 1. januar 2021 vil betyde en fremrykning af be-
skatningen for de modtagere, der anvender muligheden. Rentevirkningen heraf for
det offentlige vil medvirke til et merprovenu, som dog vurderes at være af en ube-
tydelig størrelse grundet den begrænsede personkreds, der kan anvende mulighe-
den.
Samtidig kan muligheden for at fremrykke indkomster på tværs af indkomstår be-
tyde øget mulighed for progressionsudjævning af den samlede skattebetaling med
et potentielt mindreprovenu som følge. Progressionsudjævningen vurderes med
stor usikkerhed at kunne bevirke et engangsmindreprovenu i størrelsesordenen 5
mio. kr. Det skal bl.a. ses i lyset af, at en andel af personkredsen kan formodes at
have haft meget lave indkomster i 2020 og derved potentielt kan opnå en forholds-
vis stor progressionsfordel ved at anvende muligheden for at få fremrykket beskat-
ningen til dette år.
Skatteforvaltningen vurderer, at ændringsforslaget forventes at medføre admini-
strative udgifter på 4,4 mio. kr. i 2022. Udgifterne kan primært henføres til sagsbe-
handling af genoptagelsesanmodninger.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 3, stk. 1, skal loven træde i kraft den 1. januar 2021. Som
konsekvens af ændringsforslag nr. 3 foreslås det ved ændringsforslaget, at det i §
3, stk. 1, anføres, at der dog gælder en undtagelse herfra, jf. § 3, stk. 01.
Til nr. 3
Det foreslås i den ved ændringsforslaget foreslåede bestemmelse i lovforslagets
§
3, stk. 01,
at skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af de be-
stemmelser i ligningslovens § 8 Q, stk. 4, 2.-4. pkt., der er foreslået ved ændrings-
forslag nr. 1.
Side 7 af 8
L 8 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at stille ændringsforslag, så der indføres hjemmel til valgfri indtægtsførsel til indkomståret 2020 af alle erstatningsbeløb m.v., der vedrører minkforbuddet i 2020, til skatteministeren
2494596_0008.png
Baggrunden herfor er, at forslaget om at give minkavlere og minkafhængige følge-
erhverv mulighed for at henføre beskatningen af modtagen tempobonus og visse
erstatninger og kompensationer til et indkomstår, der omfatter en periode, der lig-
ger forud for den 1. januar 2021, vurderes at indebære statsstøtte. Bestemmelserne
vil derfor ikke kunne sættes i kraft uden en forudgående godkendelse fra Europa-
Kommissionen efter statsstøttereglerne.
Side 8 af 8