Skatteudvalget 2021-22
L 8 Bilag 5
Offentligt
2472266_0001.png
3. november 2021
J.nr. 2021-2191
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 8 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og selskabsskatteloven (Be-
skatningstidspunktet for visse beløb modtaget i henhold til en covid-19-hjælpepakke og
for visse erstatninger og kompensationer modtaget som følge af lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink og særregel om beskatning af andelsforeninger med
minkavlere m.v. som medlemmer).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 8 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2472266_0002.png
.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og selskabsskatteloven (Beskat-
ningstidspunktet for visse beløb modtaget i henhold til en covid-19-hjælpe-
pakke og for visse erstatninger og kompensationer modtaget som følge af lov
om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink og særregel om be-
skatning af andelsforeninger med minkavlere m.v. som medlemmer) (L 8)
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 Q
indsættes i
stk. 3,
efter 2. pkt. som nyt punk-
tum:
”Omvalg
efter 2. pkt. kan altid foretages til og med den 30. juni 2022 og kan
inden for denne frist også omfatte valg vedrørende indkomståret 2021.”
[Forlængelse af fristen for omvalg for visse skattepligtige med bagudforskudt ind-
komstår.]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 Q
ændres i
stk. 3, 3. pkt.,
der bliver
4. pkt.,”2.
pkt.” til: ”2. og 3. pkt.”
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1.]
Til § 2
3)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 3,
ændres i den indledende tekst
»5.-7. pkt.« til: »5.-9. pkt.«, og efter det foreslåede 7. pkt. indsættes som
8.
og
9.
pkt.:
”Omsætningsgrænsen
i § 1, stk. 1, nr. 3, anses også for opfyldt i indkomstår efter
det indkomstår, hvor der er truffet afgørelse om erstatning eller kompensation til
andelsforeningen, når andelsforeningens eventuelle omsætning udelukkende har
direkte sammenhæng med afsætning af aktiver, som foreningen ejer eller er i be-
siddelse af på tidspunktet for tildelingen af erstatningen eller kompensationen. An-
delsforeninger omfattet af 5. pkt., hvis udlodning til medlemmerne for at tage
højde for den mistede omsætning som følge af lov om aflivning af og midlertidigt
Side 2 af 6
L 8 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2472266_0003.png
forbud mod hold af mink baseres på en fiktiv omsætning, anses for at have opfyldt
udlodningsbetingelsen i § 1, stk. 1, nr. 3.”
[Yderligere lempelser for at muliggøre, at andelsforeninger, hvis omsætning med
medlemmerne i væsentligt omfang er ophørt som følge af lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink, kan opretholde adgangen til kooperations-
beskatning.]
Side 3 af 6
L 8 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2472266_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
I den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 8 Q, stk. 3, foreslås
det, at bindende valg om medregning af foreløbigt udbetalte beløb efter en covid-
19-hjælpepakke efter den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i ligningslovens §
8 Q, stk. 1, skal foretages inden udløbet af oplysningsfristen for det indkomstår,
valget vedrører. Konsekvensen af bestemmelsen vil være, at det valg, den skatte-
pligtige har truffet med hensyn til, om der skal ske beskatning af et sådant beløb i
et givet indkomstår eller ej, vil være bindende ved udløbet af oplysningsfristen for
det indkomstår, valget vedrører.
Med hensyn til foreløbigt udbetalte beløb modtaget i indkomståret 2020 foreslås
det i de i lovforslaget foreslåede bestemmelser i ligningslovens § 8 Q, stk. 3, 2. og
3. pkt., at den skattepligtige dog skal kunne ændre sit valg vedrørende indkomst-
året 2020 inden udløbet af oplysningsfristen for indkomståret 2021, og at et sådant
omvalg skal være bindende. De foreslåede bestemmelser vil indebære, at den skat-
tepligtige vil kunne ændre det valg, der er truffet vedrørende indkomståret 2020,
én gang inden udløbet af oplysningsfristen for 2021, hvorefter dette omvalg er bin-
dende.
Det er foreslået, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Det er blevet påpeget, at skattepligtige med bagudforskudt indkomstår, som udlø-
ber den 30. juni 2021 eller tidligere, ikke vil kunne gøre brug af den foreslåede be-
stemmelse om omvalg vedrørende foreløbigt udbetalte beløb modtaget i indkomst-
året 2020. Dette skyldes, at oplysningsfristen for indkomståret 2021 for disse skat-
tepligtige udløber den 31. december 2021 eller tidligere.
Da oplysningsfristen for indkomståret 2021 for de pågældende skattepligtige vil
være udløbet inden den 1. januar 2022, vil de inden lovens ikrafttræden også
kunne have foretaget et valg med hensyn til, om foreløbigt udbetalte kompensati-
onsbeløb skal beskattes i indkomståret 2021. Der er ikke efter den i lovforslaget
foreslåede bestemmelse mulighed for at foretage et omvalg vedrørende indkomst-
året 2021.
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 1, at omvalg vedrørende beskatningstids-
punktet for foreløbigt udbetalte beløb omfattet af § 8 Q, stk. 1, altid skal kunne fo-
retages til og med den 30. juni 2022, og at omvalg inden for denne frist også skal
kunne omfatte valg vedrørende indkomståret 2021.
Skattepligtige med bagudforskudt indkomstår, der udløber den 30. juni 2021 eller
tidligere, vil således også kunne foretage et omvalg med hensyn til valg, de inden
Side 4 af 6
L 8 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2472266_0005.png
lovens ikrafttræden har foretaget vedrørende beskatning af foreløbigt udbetalte
kompensationsbeløb.
Der foreslås i ændringsforslag nr. 2 desuden en konsekvensændring, således at
også omvalg omfattet af ændringsforslag nr. 1 vil være bindende.
Til nr. 3
Efter de i lovforslaget foreslåede bestemmelser i selskabsskattelovens § 1, stk. 3,
5.-7. pkt., skal andelsforeninger, hvis hidtidige omsætning ophører som følge af
det midlertidige forbud mod hold af mink, kunne fortsætte med at anvende koope-
rationsbeskatningen og ikke overgå til almindelig selskabsbeskatning, selv om om-
sætningen med ikkemedlemmer overskrider grænsen i selskabsskattelovens § 1,
nr. 3. Efter forslaget skal andelsforeningerne dog kun kunne påberåbe sig den mu-
lighed for at fortsætte med at anvende kooperationsbeskatningen, som de foreslå-
ede bestemmelser vil indebære, til og med det indkomstår, hvor der er truffet afgø-
relse om erstatning eller kompensation til andelsforeningerne som følge af lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Det er dog blevet fremført, at en forening kan have et lager af minkskind i kom-
mission, som endnu ikke vil være afsat på det tidspunkt, hvor de modtager en af-
gørelse om erstatningen eller kompensationen. Foreningen forventer derfor at være
nødsaget til at fortsætte sin virksomhed også efter det indkomstår, hvor der er truf-
fet afgørelse om erstatningen eller kompensationen.
Det foreslås på den baggrund i ændringsforslaget at indsætte yderligere to punk-
tummer som 8. og 9. pkt. I forslag til selskabsskattelovens
§ 1, stk. 3, 8. pkt.,
fore-
slås, at de berørte andelsforeninger uanset overskridelse af omsætningsgrænsen
med ikkemedlemmer skal kunne fortsætte med at anvende kooperationsbeskatnin-
gen også efter det indkomstår, hvor der er truffet afgørelse om erstatningen. Det
foreslås samtidig, at det skal være en betingelse herfor, at andelsforeningens even-
tuelle omsætning udelukkende har direkte sammenhæng med afsætning af aktiver,
som foreningen ejer eller er i besiddelse af på tidspunktet for tildelingen af erstat-
ningen eller kompensationen.
Indtægter ved f.eks. udleje af lokaler, der sker med henblik på afsætning af de
nævnte aktiver, foreslås efter ændringsforslaget at kunne oppebæres også i ind-
komstår efter modtagelsen af erstatningen eller kompensationen, uden at det med-
fører, at retten til fortsat kooperationsbeskatning fortabes. Har de berørte forenin-
ger i en periode efter modtagelsen af erstatningen eller kompensationen og frem til
foreningens endelige afvikling slet ingen omsætning, vil dette heller ikke medføre,
at de fortaber retten til fortsat andelsbeskatning.
Side 5 af 6
L 8 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2472266_0006.png
Hensigten med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at der kan ske en hensigts-
mæssig afvikling af de hidtidige aktiviteter frem til den endelige likvidation af de
berørte andelsforeninger, uden at de skal overgå til almindelig selskabsbeskatning
og derved overgangsbeskattes i forbindelse hermed.
Ændringsforslagets forslag til selskabsskattelovens
§ 1, stk. 3, 9. pkt.,
indeholder
en undtagelse fra det såkaldte udlodningskrav i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
3. Det er bl.a. en betingelse for, at andelsforeninger kan anvende kooperationsbe-
skatningen i selskabsskattelovens § 1, nr. 3, at udlodningen til medlemmerne sker
på baggrund af den stedfundne omsætning med disse. Den omsætning, der skal
danne grundlag for overskudsfordelingen, er de faktiske leverancer til eller fra
medlemmerne.
Det er blevet påpeget, at det kan forekomme, at en forening modtager erstatning
eller kompensation for den omsætning, som foreningen har mistet som følge af, at
nogle medlemmer på grund af aflivningen af mink ikke har kunnet levere mink-
skind. En udlodning til medlemmerne baseret på den faktiske omsætning vil i
denne situation ikke være rimelig. I disse situationer forventes det, at foreningen
ændrer sine vedtægter, således at udlodningen til medlemmerne i stedet kan base-
res på fiktiv omsætning svarende til den omsætning med foreningen, som medlem-
merne ville have haft, hvis aflivningen ikke var blevet gennemført. Dette vil sikre,
at medlemmer, der ikke har haft den forventede omsætning, modtager en korrekt
andel af den erstatning eller kompensation, som andelsforeningen modtager.
Det foreslås derfor, at de berørte andelsforeninger fortsat skal kunne anvende ko-
operationsbeskatningen efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3, selv om udlod-
ningen baseres på en fiktiv omsætning.
Side 6 af 6