Skatteudvalget 2021-22
L 8 Bilag 11
Offentligt
2501390_0001.png
Til lovforslag nr.
L 8
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og selskabsskatteloven
(Beskatningstidspunktet for visse beløb modtaget i henhold til en covid-19-hjælpepakke og for visse erstatninger og
kompensationer som følge af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink og særregel om beskatning af
andelsforeninger med minkavlere m.v. som medlemmer)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Skattemi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4, og Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringforslag nr. 3, 5 og
6.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af skatteministeren stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af skatteministeren stillede ændrings-
forslag. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget
redegøre for sin stilling til de af Venstre stillede ændrings-
forslag.
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer, at lovgiv-
ningen som foreslået bryder med »Aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning mv. til minkav-
lerne og følgeerhverv berørt af COVID-19« af 25. januar
2021. For Venstre har det været afgørende at sikre overens-
stemmelse mellem den politiske aftale og lovforslaget af
hensyn til de mange minkavlere. Venstre finder det skuffen-
de, at skatteministeren har fremsat et lovforslag, som de
facto ikke giver ret til fuld erstatning på grund af tidspunktet
for beskatning af skattepligtige erstatnings- og kompensati-
onsbeløb til minkavlere og følgeerhverv som følge af beslut-
ningen om at aflive alle mink i Danmark. For Venstre har
det været helt afgørende at sikre fuld erstatning til minkav-
lere m.fl. Derfor har det også været nødvendigt at anmode
skatteministeren om teknisk bistand til ændringsforslag, der
sikrer, at alle erstatninger m.v., der konkret vedrører 2020,
valgfrit kan beskattes i 2020, ligesom erstatninger m.v., der
vedrører 2021, også skal beskattes i 2021.
Det er Venstres klare opfattelse, at dette er i fuld
overensstemmelse med den politiske aftale af 25. januar
2021. Venstre er meget enig i ministerens egen formule-
ring, hvorefter den overordnede hensigt med ønsket om
et ændringsforslag er, at minkavlerne m.fl. skal kunne væl-
ge et beskatningstidspunkt, der indebærer, at de i 2020 så
vidt muligt stilles skattemæssigt på samme måde, som hvis
minkbesætningerne ikke var blevet aflivet. Indføres der ikke
valgfri indtægtsførsel af erstatningsudbetalinger m.v., der
vedrører indkomståret 2020, vil mange – især de mindre –
avlere (ca. 30 pct.) faktuelt ikke opnå fuld erstatning. Det
skyldes bl.a., at skatteværdien af personfradrag for 2020
vil gå tabt, at beskæftigelsesfradraget ikke kan udnyttes, at
mange avlere risikerer at blive ramt af topskattegrænsen i
2021, og at reglen om overførsel til medarbejdende ægtefæl-
le ikke kan udnyttes. Det er derfor Venstres klare opfattelse,
at der kun tildeles fuld erstatning – uden aftalebrud – hvis de
af Venstre stillede ændringsforslag vedtages.
AX027130
L 8 - 2021-22 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501390_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 Q
indsættes i
stk. 3
efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Omvalg efter 2. pkt. kan altid foretages til og med den
30. juni 2022 og kan inden for denne frist også omfatte valg
vedrørende indkomståret 2021.«
[Forlængelse af fristen for omvalg for visse skattepligtige
med bagudforskudt indkomstår]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 Q
ændres i
stk. 3, 3.
pkt.,
der bliver 4. pkt., »2. pkt.« til: »2. og 3. pkt.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(DF, NB og LA):
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 Q
indsættes i
stk. 4
som
2.-5. pkt.:
»Erstatninger og kompensationer, der ydes til dækning af
minkavleres og minkafhængige følgeerhvervs mistede ind-
tægter i perioden frem til og med den 31. december 2020,
kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst altid væl-
ges medregnet i det indkomstår, hvor de mistede indtægter
ville have været skattepligtige. Tempobonus til minkavlere
kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst altid væl-
ges medregnet i det indkomstår, hvor minkbesætningen er
aflivet. Bindende valg om medregning af beløb efter 2. og
3. pkt. skal være truffet senest den 30. juni 2022, og valget
gælder for alle beløb omfattet af 2. og 3. pkt. Fristen for at
træffe et valg efter 4. pkt. udløber dog tidligst ved udløbet
af oplysningsfristen efter skattekontrollovens §§ 11-13 for
det indkomstår, hvor den skattepligtige første gang har fået
udbetalt et endeligt eller forskudsvis opgjort beløb omfattet
af 2. eller 3. pkt.«
[Mulighed for at lade visse erstatninger og kompensationer
samt tempobonus til minkavlere m.fl. beskatte i det ind-
komstår, som beløbene kan henføres til]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
4)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 3,
ændres i den indledende tekst »5.-7. pkt.« til: »5.-9. pkt.«,
og som
8.
og
9. pkt.
indsættes:
»Omsætningsgrænsen i stk. 1, nr. 3, anses også for op-
fyldt i indkomstår efter det indkomstår, hvor der er truf-
fet afgørelse om erstatning eller kompensation til andelsfor-
eningen, når andelsforeningens eventuelle omsætning ude-
lukkende har direkte sammenhæng med afsætning af aktiver,
som foreningen ejer eller er i besiddelse af på tidspunktet for
tildelingen af erstatningen eller kompensationen. Andelsfor-
eninger omfattet af 5. pkt., hvis udlodning til medlemmerne
for at tage højde for den mistede omsætning som følge af
lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
baseres på en fiktiv omsætning, anses for at have opfyldt
udlodningsbetingelsen i stk. 1, nr. 3.«
[Yderligere lempelser for at muliggøre, at andelsforeninger,
hvis omsætning med medlemmerne i væsentligt omfang er
ophørt som følge af lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink, kan opretholde adgangen til ko-
operationsbeskatning]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(DF, NB og LA):
Til § 3
5)
I
stk. 1
ændres »1. januar 2022« til: »1. januar 2022, jf.
dog stk. 01«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af ligningslovens § 8 Q, stk. 4, 2.-5. pkt., som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.«
[Bemyndigelse til skatteministeren til at fastsætte ikrafttræ-
delsestidspunktet for bestemmelserne i ændringsforslag nr.
3]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
I den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i lignings-
lovens § 8 Q, stk. 3, foreslås det, at bindende valg om
medregning af foreløbigt udbetalte beløb efter en covid-19-
hjælpepakke efter den i lovforslaget foreslåede bestemmelse
i ligningslovens § 8 Q, stk. 1, skal foretages inden udløbet af
oplysningsfristen for det indkomstår, valget vedrører. Kon-
sekvensen af bestemmelsen vil være, at det valg, den skatte-
pligtige har truffet, med hensyn til om der skal ske beskat-
ning af et sådant beløb i et givet indkomstår eller ej, vil være
bindende ved udløbet af oplysningsfristen for det indkomst-
år, valget vedrører.
Med hensyn til foreløbigt udbetalte beløb modtaget i ind-
komståret 2020 foreslås det i de i lovforslaget foreslåede
bestemmelser i ligningslovens § 8 Q, stk. 3, 2. og 3. pkt., at
den skattepligtige dog skal kunne ændre sit valg vedrørende
indkomståret 2020 inden udløbet af oplysningsfristen for
indkomståret 2021, og at et sådant omvalg skal være binden-
de. De foreslåede bestemmelser vil indebære, at den skatte-
pligtige vil kunne ændre det valg, der er truffet vedrørende
indkomståret 2020, én gang inden udløbet af oplysningsfri-
sten for 2021, hvorefter dette omvalg er bindende.
Det er foreslået, at loven træder i kraft den 1. januar
2022.
Det er blevet påpeget, at skattepligtige med bagud-
forskudt indkomstår, som udløber den 30. juni 2021 eller
tidligere, ikke vil kunne gøre brug af den foreslåede be-
stemmelse om omvalg vedrørende foreløbigt udbetalte beløb
modtaget i indkomståret 2020. Dette skyldes, at oplysnings-
fristen for indkomståret 2021 for disse skattepligtige udløber
den 31. december 2021 eller tidligere.
L 8 - 2021-22 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501390_0003.png
3
Da oplysningsfristen for indkomståret 2021 for de pågæl-
dende skattepligtige vil være udløbet inden den 1. januar
2022, vil de inden lovens ikrafttræden også kunne have
foretaget et valg, med hensyn til om foreløbigt udbetalte
kompensationsbeløb skal beskattes i indkomståret 2021. Der
er ikke efter den i lovforslaget foreslåede bestemmelse mu-
lighed for at foretage et omvalg vedrørende indkomståret
2021.
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 1, at omvalg
vedrørende beskatningstidspunktet for foreløbigt udbetalte
beløb omfattet af § 8 Q, stk. 1, altid skal kunne foretages
til og med den 30. juni 2022, og at omvalg inden for denne
frist også skal kunne omfatte valg vedrørende indkomståret
2021.
Skattepligtige med bagudforskudt indkomstår, der udlø-
ber den 30. juni 2021 eller tidligere, vil således også kunne
foretage et omvalg med hensyn til valg, de inden lovens
ikrafttræden har foretaget vedrørende beskatning af foreløb-
igt udbetalte kompensationsbeløb.
Der foreslås i ændringsforslag nr. 2 desuden en konse-
kvensændring, således at også omvalg omfattet af ændrings-
forslag nr. 1 vil være bindende.
Til nr. 3
De i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede bestemmelser i
ligningslovens § 8 Q, stk. 1-3, vil indebære, at modtagere
af forskudsvis udbetalte beløb efter covid-19-hjælpepakker
inden for visse frister vil kunne vælge at lade beløbene be-
skatte på udbetalingstidspunktet eller på et senere tidspunkt,
dog senest på det tidspunkt, hvor der er truffet administrativ
afgørelse om retten til beløbet. Forslaget til bestemmelsen i
§ 8 Q, stk. 4, vil indebære, at en tilsvarende valgmulighed
vil gælde for forskudsvis udbetalte erstatninger og kompen-
sationer, der er modtaget som følge af lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink.
Ved ændringsforslaget foreslås det at indsætte fire nye
punktummer i § 8 Q, stk. 4, som vil give dels modtagere
af tempobonus udbetalt i forbindelse med aflivning af mink,
dels modtagere af visse erstatninger og kompensationer som
følge af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold
af mink adgang til at lade beløbene beskatte i et indkomstår,
der omfatter en periode forud for den 1. januar 2021.
Efter ændringsforslagets forslag til bestemmelsen i § 8 Q,
stk. 4, 2. pkt., skal erstatninger og kompensationer, der ydes
til dækning af minkavleres og minkafhængige følgeerhvervs
tabte indtægter i perioden frem til og med den 31. december
2020, altid kunne vælges medregnet ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvor de mistede
indtægter ville have været skattepligtige.
Såfremt f.eks. en minkavler, hvis besætning ikke var ble-
vet aflivet som følge af risikoen for spredning af covid-19,
ville have konstateret indtægter ved salg af minkskind i
indkomståret 2020, vil den foreslåede bestemmelse således
indebære, at minkavleren får mulighed for at lade skinder-
statningen blive beskattet i indkomståret 2020, selv om der
først efter udløbet af indkomståret 2020 er udbetalt beløb
som forskudsvis eller endelig skinderstatning.
Det vil være den skattepligtige selv, der skal sandsyn-
liggøre, i hvilket omfang udbetalte erstatnings- og kompen-
sationsbeløb dækker indtægter, som den skattepligtige har
mistet, og som under normale omstændigheder ville have
været skattepligtige forud for den 1. januar 2021.
Efter ændringsforslagets forslag til bestemmelsen i § 8 Q,
stk. 4, 3. pkt., vil tempobonus til minkavlere ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst kunne vælges medregnet i det
indkomstår, hvor vedkommendes minkbesætning er blevet
aflivet. Tempobonus er blevet udbetalt efter reglerne i § 3
i bekendtgørelse nr. 165 af 3. februar 2021 om forskud på
erstatning og tempobonus ved aflivning af mink som følge
af covid-19, og de er ydet i tilfælde, hvor aflivningen af
besætningerne er gennemført senest den 19. november 2020,
idet der dog i ekstraordinære tilfælde har kunnet bortses fra
denne frist.
Den ved ændringsforslaget foreslåede bestemmelse vil
indebære, at minkavlerne får mulighed for at lade beskatnin-
gen af tempobonus ske i det indkomstår, hvor aflivningen
faktisk er gennemført, dvs. indkomståret 2020 for skatte-
pligtige, hvis indkomstår følger kalenderåret.
Efter ændringsforslagets forslag til bestemmelsen i § 8 Q,
stk. 4, 4. pkt., skal bindende valg om medregning af beløb
omfattet af de ved ændringsforslaget foreslåede bestemmel-
ser i § 8 Q, 2. og 3. pkt., være truffet senest den 30. juni
2022, og valget gælder for alle beløb omfattet af 2. og 3.
pkt.
Forslaget om, at de berørte skattepligtige skal træffe et
bindende valg for alle de omhandlede beløb om eventuel
medregning af beløbene i et indkomstår, der omfatter en pe-
riode, der ligger forud for den 1. januar 2021, skal ses i lyset
af, at de pågældende skattepligtige ikke helt frit bør kunne
fordele beskatningen af beløbene hen over flere indkomstår,
alt efter hvad der konkret vurderes at være mest fordelagtigt.
Det bemærkes, at det også ville kunne være forbundet
med væsentlige administrative byrder for Skatteforvaltnin-
gen, såfremt der blev indrømmet en sådan fri adgang til
at fordele beløbene til beskatning hen over flere indkomst-
år. Det er derfor også hensynet til at mindske de administra-
tive byrder for Skatteforvaltningen, der er baggrunden for
forslaget om, at det bindende valg skal være truffet senest
den 30. juni 2022.
Det vil være en konsekvens af forslaget om, at det bin-
dende valg skal træffes samlet for alle beløb omfattet af de
ved ændringsforslaget foreslåede bestemmelser i § 8 Q, 2.
og 3. pkt., at beslutningen om at udnytte valgmuligheden
også vil skulle omfatte eventuelle yderligere beløb, der sene-
re udbetales, f.eks. som følge af en senere domstolsafgørel-
se.
Det foreslås i ændringsforslagets forslag til bestemmel-
sen i § 8 Q, stk. 4, 5. pkt., at fristen for at træffe et valg efter
ændringsforslagets forslag til bestemmelsen i § 8 Q, stk.
4, 4. pkt., dog tidligst udløber ved udløbet af oplysningsfri-
sten for det indkomstår, hvor den skattepligtige første gang
har fået udbetalt et endeligt eller forskudsvis opgjort beløb
omfattet af bestemmelserne i ændringsforslagets forslag til
bestemmelserne i § 8 Q, stk. 4, 2. og 3. pkt.
L 8 - 2021-22 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501390_0004.png
4
Forslaget har til formål at tage højde for, at der vil kunne
forekomme tilfælde, hvor der slet ikke er udbetalt endelige
eller forskudsvis opgjorte beløb i erstatning eller kompensa-
tion til f.eks. en ejer af et minkafhængigt følgeerhverv i et
indkomstår, for hvilket oplysningsfristen efter skattekontrol-
lovens §§ 11-13 er udløbet senest den 30. juni 2022. Forsla-
get sikrer således, at fristen for at træffe det bindende valg
tidligst udløber ved udløbet af den generelle oplysningsfrist
for det indkomstår, hvor den skattepligtige ved indlevering
af oplysningsskemaet i almindelighed vil have anledning til
at tage stilling til, hvordan valget skal udøves.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Muligheden for minkavlere m.v. for at fremrykke beskat-
ningen af visse kompensationer m.v. til indkomstår forud for
den 1. januar 2021 vil betyde en fremrykning af beskatnin-
gen for de modtagere, der anvender muligheden. Rentevirk-
ningen heraf for det offentlige vil medvirke til et merprove-
nu, som dog vurderes at være af en ubetydelig størrelse
grundet den begrænsede personkreds, der kan anvende mu-
ligheden.
Samtidig kan muligheden for at fremrykke indkomster på
tværs af indkomstår betyde øget mulighed for progressions-
udjævning af den samlede skattebetaling med et potentielt
mindreprovenu som følge. Progressionsudjævningen vurde-
res med stor usikkerhed at kunne bevirke et engangsmindre-
provenu i størrelsesordenen 5 mio. kr. Det skal bl.a. ses i
lyset af, at en andel af personkredsen kan formodes at have
haft meget lave indkomster i 2020 og derved potentielt kan
opnå en forholdsvis stor progressionsfordel ved at anvende
muligheden for at få fremrykket beskatningen til dette år.
Skatteforvaltningen vurderer, at ændringsforslaget for-
ventes at medføre administrative udgifter på 4,4 mio. kr. i
2022. Udgifterne kan primært henføres til sagsbehandling af
genoptagelsesanmodninger.
Til nr. 4
Efter de i lovforslaget foreslåede bestemmelser i sel-
skabsskattelovens § 1, stk. 3, 5.-7. pkt., skal andelsforenin-
ger, hvis hidtidige omsætning ophører som følge af det mid-
lertidige forbud mod hold af mink, kunne fortsætte med at
anvende kooperationsbeskatningen og ikke overgå til almin-
delig selskabsbeskatning, selv om omsætningen med ikke-
medlemmer overskrider grænsen i selskabsskattelovens § 1,
nr. 3. Efter forslaget skal andelsforeningerne dog kun kunne
påberåbe sig den mulighed for at fortsætte med at anvende
kooperationsbeskatningen, som de foreslåede bestemmelser
vil indebære, til og med det indkomstår, hvor der er truf-
fet afgørelse om erstatning eller kompensation til andelsfor-
eningerne som følge af lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink.
Det er dog blevet fremført, at en forening kan have et
lager af minkskind i kommission, som endnu ikke vil væ-
re afsat på det tidspunkt, hvor de modtager en afgørelse
om erstatningen eller kompensationen. Foreningen forventer
derfor at være nødsaget til at fortsætte sin virksomhed også
efter det indkomstår, hvor der er truffet afgørelse om erstat-
ningen eller kompensationen.
Det foreslås på den baggrund i ændringsforslaget at ind-
sætte yderligere to punktummer som 8. og 9. pkt. I forslag
til selskabsskattelovens § 1, stk. 3, 8. pkt., foreslås, at de be-
rørte andelsforeninger uanset overskridelse af omsætnings-
grænsen med ikkemedlemmer skal kunne fortsætte med at
anvende kooperationsbeskatningen også efter det indkomst-
år, hvor der er truffet afgørelse om erstatningen. Det foreslås
samtidig, at det skal være en betingelse herfor, at andels-
foreningens eventuelle omsætning udelukkende har direkte
sammenhæng med afsætning af aktiver, som foreningen ejer
eller er i besiddelse af på tidspunktet for tildelingen af er-
statningen eller kompensationen.
Indtægter ved f.eks. udleje af lokaler, der sker med hen-
blik på afsætning af de nævnte aktiver, foreslås efter æn-
dringsforslaget at kunne oppebæres også i indkomstår efter
modtagelsen af erstatningen eller kompensationen, uden at
det medfører, at retten til fortsat kooperationsbeskatning
fortabes. Har de berørte foreninger i en periode efter mod-
tagelsen af erstatningen eller kompensationen og frem til
foreningens endelige afvikling slet ingen omsætning, vil
dette heller ikke medføre, at de fortaber retten til fortsat
andelsbeskatning.
Hensigten med den foreslåede bestemmelse er at sikre,
at der kan ske en hensigtsmæssig afvikling af de hidtidige
aktiviteter frem til den endelige likvidation af de berørte
andelsforeninger, uden at de skal overgå til almindelig sel-
skabsbeskatning og derved overgangsbeskattes i forbindelse
hermed.
Ændringsforslagets forslag til selskabsskattelovens § 1,
stk. 3, 9. pkt., indeholder en undtagelse fra det såkaldte
udlodningskrav i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3. Det
er bl.a. en betingelse for, at andelsforeninger kan anvende
kooperationsbeskatningen i selskabsskattelovens § 1, nr. 3,
at udlodningen til medlemmerne sker på baggrund af den
stedfundne omsætning med disse. Den omsætning, der skal
danne grundlag for overskudsfordelingen, er de faktiske le-
verancer til eller fra medlemmerne.
Det er blevet påpeget, at det kan forekomme, at en for-
ening modtager erstatning eller kompensation for den om-
sætning, som foreningen har mistet, som følge af at nogle
medlemmer på grund af aflivningen af mink ikke har kunnet
levere minkskind. En udlodning til medlemmerne baseret
på den faktiske omsætning vil i denne situation ikke være
rimelig. I disse situationer forventes det, at foreningen æn-
drer sine vedtægter, således at udlodningen til medlemmerne
i stedet kan baseres på fiktiv omsætning svarende til den
omsætning med foreningen, som medlemmerne ville have
haft, hvis aflivningen ikke var blevet gennemført. Dette vil
sikre, at medlemmer, der ikke har haft den forventede om-
sætning, modtager en korrekt andel af den erstatning eller
kompensation, som andelsforeningen modtager.
Det foreslås derfor, at de berørte andelsforeninger fortsat
skal kunne anvende kooperationsbeskatningen efter selska-
bsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3, selv om udlodningen base-
res på en fiktiv omsætning.
L 8 - 2021-22 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 14. december 2021
2501390_0005.png
5
Til nr. 5
Efter lovforslagets § 3, stk. 1, skal loven træde i kraft
den 1. januar 2021. Som konsekvens af ændringsforslag nr.
6 foreslås det ved ændringsforslaget, at det i § 3, stk. 1,
anføres, at der dog gælder en undtagelse herfra, jf. § 3, stk.
01.
Til nr. 6
Det foreslås i den ved ændringsforslaget foreslåede be-
stemmelse i lovforslagets § 3, stk. 01, at skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af de bestemmelser
i ligningslovens § 8 Q, stk. 4, 2.-4. pkt., der er foreslået ved
ændringsforslag nr. 3.
Baggrunden herfor er, at forslaget om at give minkavlere
og minkafhængige følgeerhverv mulighed for at henføre be-
skatningen af modtagen tempobonus og visse erstatninger
og kompensationer til et indkomstår, der omfatter en peri-
ode, der ligger forud for den 1. januar 2021, vurderes at
indebære statsstøtte. Bestemmelserne vil derfor ikke kunne
sættes i kraft uden en forudgående godkendelse fra Europa-
Kommissionen efter statsstøttereglerne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var til
1. behandling den 14. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 17. juni 2021
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 270,
folketingsåret 2020-21. Den 6. oktober 2021 sendte skatte-
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 17 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt (S) Brian Bressendorff (S) Anne Paulin (S)
fmd.
Anders Kronborg (S)
Kasper Sand Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Karsten Filsø (SF) Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL)
Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5