Skatteudvalget 2021-22
L 8 Bilag 1
Offentligt
2456961_0001.png
6. oktober 2021
J.nr. 2021-2191
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende L 8
forslag til lov om ændring af ligningsloven og selskabsskatteloven (Beskat-
ningstidspunktet for visse beløb modtaget i henhold til en covid-19-hjælpepakke og for
visse erstatninger og kompensationer modtaget som følge af lov om aflivning af og mid-
lertidigt forbud mod hold af mink og særregel om beskatning af andelsforeninger med
minkavlere m.v. som medlemmer).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet foreslår, at det i de
almindelige bemærkninger under-
streges, at beløb udbetalt som er-
statninger mv. i henhold til en
hjælpepakke mv. som følge af co-
vid-19 skal beskattes efter de al-
mindeligt gældende regler for er-
statningsbeløb mv. Et erstatnings-
beløb skal således beskattes på
samme måde som det, erstatnin-
gen træder i stedet for.
Advokatrådet bemærker i den for-
bindelse, at der for så vidt angår
skattepligtige beløb ligeledes skel-
nes mellem, om beløbet skal anses
for et almindeligt indkomstskatte-
pligtigt beløb, eller om beløbet skal
anses for et skattepligtigt afståel-
sesvederlag, der skal indgå i en al-
mindelig avanceopgørelse efter de
for beskatningen af den pågæl-
dende type aktiver almindeligt gæl-
dende regler.
Lovforslaget har bl.a. til formål at
skabe klarhed, sikkerhed og forud-
sigelighed om tidspunktet for be-
skatning af dels skattepligtige be-
løb modtaget i henhold til en hjæl-
pepakke som følge af covid-19,
dels skattepligtige erstatninger eller
kompensationer modtaget som
følge af lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af
mink.
Som det fremgår af bemærknin-
gerne til lovforslaget, regulerer lov-
forslaget ikke, om udbetalte beløb
skal anses for skattepligtige eller ej,
men udelukkende på hvilket tids-
punkt der skal ske beskatning, hvis
det udbetalte beløb helt eller del-
vist er skattepligtigt.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er positive over-
for, at modtagere af skattepligtige
beløb i henhold til en hjælpepakke
som følge af covid-19 har en valg-
frihed i forhold til, hvornår belø-
bet skal til beskatning.
Der kvitteres for disse bemærknin-
ger.
Dansk Industri
Dansk Industri ser positivt på, at
der med lovforslaget skabes enk-
lere og mere fleksible regler om
tidspunktet for indtægtsførelse af
beløb modtaget i henhold til en
hjælpepakke som følge af covid-19
og erstatninger og kompensationer
Der kvitteres for disse bemærknin-
ger.
Side 2 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som følge af det midlertidige for-
bud mod hold af mink.
Danske Minkavlere og
Dansk Pelsdyravlerfor-
ening a.m.b.a.
Beskatningstidspunktet for erstatninger
og kompensationer som følge af lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink
Dansk Pelsdyravlerforening
a.m.b.a. (DP) kvitterer for, at der
med ændringsforslaget søges skabt
klarhed over beskatningstidspunk-
tet for de omfattede udbetalinger,
samt at der i et vist omfang gives
valgfrihed for den skattepligtige.
Det er imidlertid DP’s opfattelse,
at minkavlernes valgmulighed skal
udvides, således at de også kan
vælge 2020 som beskatningsår. At
udbetaling af tempobonus og for-
skud på erstatningerne tager lang
tid pga. sagsantallet og sagernes
kompleksitet bør ikke komme den
enkelte avler til last.
Ifølge DP understøttes behovet
for en sådan ændring af, at den
skadegørende handling skete i no-
vember 2020, samt at avlerne og
følgeerhvervene erhvervede ret til
erstatning i 2020. Den 3. novem-
ber 2020 besluttede regeringen så-
ledes, at alle mink på danske farme
skulle aflives, hvilket blev meddelt
erhvervene den 4. november 2020.
DP henviser endvidere til aftalen
af 16. november 2020 mellem re-
geringen, Radikale Venstre, SF,
Enhedslisten og Alternativet om
aflivning og midlertidigt forbud
mod hold af mink, hvoraf det
fremgår, at aftalepartierne er enige
Overordnet bemærkes, at de i lov-
forslaget foreslåede regler ikke re-
gulerer spørgsmålet om, på hvilket
tidspunkt de endeligt fastsatte er-
statnings- og kompensationsbeløb
skal beskattes. Hensigten med lov-
forslaget er således udelukkende at
give de berørte en valgmulighed i
relation til beskatningstidspunktet i
de tilfælde, hvor der udbetales
skattepligtige forskudsbeløb, fordi
det efter gældende regler (retser-
hvervelsesprincippet) vil kunne
være tvivlsomt, om der er erhver-
vet ret til sådanne forskudsbeløb
allerede på udbetalingstidspunktet,
først når der er truffet administra-
tiv afgørelse om retten til det på-
gældende beløb, eller eventuelt på
et tidspunkt mellem forskudsudbe-
talingen og afgørelsen om retten til
beløbet.
Hvad angår DP’s ønske om, at
lovforslaget udvides til også at om-
fatte en mulighed for at lade (en
del af) de endeligt udbetalte erstat-
nings- og kompensationsbeløb be-
skatte i 2020, bemærkes, at det
som beskrevet i lovforslagets be-
mærkninger er vurderingen, at det
ville være i strid med gældende ret
(retserhvervelsesprincippet)
her-
under navnlig højesteretsdommen
Side 3 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
om, at minkavlerne skal have fuld-
stændig erstatning. Selve lovhjem-
len for regeringens skadegørende
handling samt erstatningskravet
blev desuden fastlagt i lov nr. 2185
af 29. december 2020, der trådte i
kraft samme dag.
i UfR2001.299H
at henføre be-
skatningen helt eller delvist til
2020.
Det er ikke hensigten med lov-
forslaget at give mulighed for at
fremrykke beskatningstidspunktet
til et tidligere tidspunkt end det,
der efter gældende ret er det tid-
ligst mulige beskatningstidspunkt.
En sådan særregel vurderes i øvrigt
at kunne udgøre en begunstigelse
af de berørte minkavlere mv., som
ville kunne udgøre statsstøtte efter
EU-reglerne.
DP bemærker, at hvis lovforslaget
ikke tilpasses som foreslået af for-
eningen, vil det betyde, at en del
avlere beskattes hårdere, end hvis
regeringens skadegørende handling
ikke var besluttet. En del avlere vil
f.eks. opleve, at manglende perio-
disering af indkomst til 2020 vil
medføre, at der ikke vil være mu-
lighed for at opspare indkomst i
virksomhedsordningen i 2021 til
en foreløbig skatteprocent på 22
pct.
Desuden vil ca. 20-40 pct. af mink-
avlerne med kalenderårsregnskab
få skattemæssigt underskud i 2020
efter de foreslåede periodiserings-
regler. Selv om underskuddet kan
fremføres til modregning i over-
skud i senere indkomstår, vil kon-
sekvensen kunne være, at skatte-
værdien af personfradraget i 2020
går tabt, at beskæftigelsesfradraget
ikke kan udnyttes, at mange avlere
risikerer at blive ramt af topskatte-
grænsen i 2021, og at reglen om
Som det fremgår af kommenta-
rerne ovenfor, er det ikke formålet
med lovforslaget at give minkav-
lerne m.fl. mulighed for at frem-
rykke beskatningstidspunktet på en
måde som foreslået af DP.
Det bemærkes, at udbetaling af er-
statning ofte har skattemæssige
konsekvenser for modtagerne, og
at det i vidt omfang vil afhænge af
den enkelte modtagers individuelle
skattemæssige forhold, om disse
konsekvenser konkret opleves som
en ulempe eller en fordel. Skatte-
reglerne, herunder reglerne om pe-
riodisering af skattepligtige beløb,
er imidlertid generelle regler, der
hverken er eller kan være indrettet
på en sådan måde, at der gives
hver enkelt skatteyder mulighed
for at vælge den skattemæssige be-
handling, der konkret vurderes at
være den optimale. Det bemærkes
herved også, at det ikke er skatte-
reglerne, der regulerer, i hvilket
Side 4 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
overførsel til medarbejdende ægte-
fælle ikke kan udnyttes.
omfang et konkret tab kan kræves
erstattet.
Den foreslåede særregel for kooperations-
beskatning
DP hilser det velkomment, at lov-
forslaget skal eliminere usikkerhe-
den om den skattemæssige stilling
for kooperationsbeskattede andels-
foreninger, der som følge af
beslutningen om at aflive alle mink
i Danmark står over for en nedluk-
ning under helt særlige omstændig-
heder. Det er imidlertid DP’s op-
fattelse, at der er behov for æn-
dringer af forslaget, hvis det
i
overensstemmelse med sit formål
skal kunne sikre, at sådanne an-
delsforeninger får mulighed for en
kontrolleret afvikling af virksom-
heden og dermed mulighed for at
minimere de økonomiske tab uden
risiko for at falde ud af koopera-
tionsbeskatningen.
Overordnet bemærkes, at hensig-
ten med den foreslåede særregel er
at sikre, at de kooperationsbeskat-
tede andelsforeninger, hvis hidti-
dige aktiviteter fuldt ud eller i alt
væsentligt må ophøre som følge af
det midlertidige forbud mod hold
af mink i Danmark, gives mulig-
hed for en hensigtsmæssig afvik-
ling uden risiko for, at koopera-
tionsbeskatningen ophører. Den
foreslåede særregel har således til
hensigt at tage hensyn til den helt
særlige situation, som sådanne for-
eninger er blevet bragt i, dels fordi
deres hidtidige aktiviteter er op-
hørt uventet og øjeblikkeligt, dels
fordi de i en, eventuelt længereva-
rende, periode frem til afgørelsen
af erstatnings- og kompensations-
spørgsmålet befinder sig i en situa-
tion, hvor det vil være hensigts-
mæssigt at videreføre foreningens
aktiviteter i videst muligt omfang.
Det er derimod ikke hensigten
med den foreslåede særregel, at de
berørte foreninger skal indrømmes
mere vidtgående, generelle undta-
gelser fra kooperationsbeskat-
ningsreglerne. Det bemærkes, at
sådanne undtagelser vurderes at
ville kunne udgøre en begunsti-
gelse af de berørte foreninger, som
ville udgøre statsstøtte efter EU-
reglerne.
Side 5 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DP bemærker, at det følger af sel-
skabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3,
at en andelsforening beskattes ef-
ter reglerne om kooperationsbe-
skatning, hvis (1) foreningens for-
mål er at fremme mindst 10 med-
lemmers fælles erhvervsmæssige
interesser gennem deres deltagelse
i foreningens virksomhed som af-
tagere, leverandører eller på anden
lignende måde (det kooperative
formål), (2) omsætningen med
ikke-medlemmer ikke væsentligt
eller længerevarende overstiger 25
pct. af den samlede omsætning, og
(3) omsætningen med medlem-
merne, bortset en normal forrent-
ning af en indbetalt medlemskapi-
tal, anvendes som grundlag for ud-
lodning til medlemmerne.
DP påpeger i forlængelse heraf, at
det følger af bemærkningerne til
selskabsskattelovens § 5 B og af
praksis, jf. bl.a. punkt 31 i cirku-
lære nr. 136 af 7. november 1988,
at kooperationsbeskatningen kan
opretholdes i en afviklings-/ned-
lukningsperiode, så længe de be-
slutninger, der tages, reelt er led i
likvidationen af selskabet eller for-
eningen. Det er en konkret vurde-
ring, hvornår og hvor længe der er
tale om et reelt likvidationsforløb,
og den meget begrænsede praksis
på området betyder, at vurderin-
gerne kan være forbundet med væ-
sentlig usikkerhed. Usikkerheden
øges i den foreliggende ekstraordi-
nære situation, hvor likvidations-
forløbet kan strække sig over en
relativt lang periode, fordi likvida-
tionens afslutning må afvente dels
Der henvises til bemærkningerne
ovenfor.
Det er vurderingen, at den foreslå-
ede særregel i fornødent omfang
tager hensyn til den særlige situa-
tion, som de berørte foreninger
befinder sig i, og at den muliggør
en hensigtsmæssig afvikling af for-
eningerne trods de særlige om-
stændigheder.
Det er således ikke hensigten med
lovforslaget, at foreningerne
hel-
ler ikke i perioden frem til afgørel-
sen af erstatnings- og kompensati-
onsspørgsmålet
helt skal fritages
fra at leve op til de grundlæggende
betingelser for kooperationsbe-
skatning.
Den foreslåede regel vil imidlertid
give særligt vide rammer for for-
eningernes aktiviteter i den nævnte
periode, og den vil indebære, at de
i denne periode kan udøve de i be-
stemmelsen beskrevne aktiviteter
uden risiko for, at de herved ryger
ud af kooperationsbeskatningen.
Dette er præciseret i bemærknin-
gerne til lovforslaget.
Side 6 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
endelige afgørelser om kompensa-
tion og erstatning, dels afklaring af
eventuelle tvister i forbindelse med
afbrydelse af andre kontraktfor-
hold mv.
Det er DP’s opfattelse, at denne
usikkerhed kun effektivt vil kunne
elimineres, hvis forslaget ændres,
således at andelsforeningerne ge-
nerelt fritages for at opfylde betin-
gelserne i selskabsskattelovens § 1,
stk. 1, nr. 3, i nedlukningsperioden.
Af hensyn til at hindre, at nye ind-
komstkilder bringes ind under ord-
ningen, kan der indsættes den for-
udsætning, at andelsforeningen
ikke må opstarte nye aktiviteter
(udover udlejning mv. af eksiste-
rende aktiver og kapacitet), ikke
må erhverve væsentlige nye aktiver
og ikke må tilføres ny egenkapital.
En sådan ordning bør ifølge DP
være en valgmulighed for den en-
kelte forening.
Det er som nævnt ikke hensigten
med den foreslåede særregel, at de
berørte foreninger skal indrømmes
vidtgående, generelle undtagelser
fra kooperationsbeskatningsreg-
lerne.
Det er desuden vurderingen, at
den foreslåede særregel i fornø-
dent omfang tager hensyn til den
helt særlige situation, som de be-
rørte foreninger befinder sig i.
DP fremhæver særligt, at udkastet
til lovforslag ikke ændrer ved, at
andelsforeninger, der ikke opfylder
betingelsen om, at andelsforenin-
gen skal have et kooperativt for-
mål, har en risiko for at falde ud af
kooperationsbeskatningen. I den
konkrete situation må en række
kooperationsbeskattede andelsfor-
eninger inden for de minkaf-
hængige følgeerhverv forventes at
være uden væsentlig kooperativ
aktivitet i en længere periode, samt
at have behov for at udleje fast
ejendom og andre aktiver og at
Det er ikke hensigten med den fo-
reslåede særregel, at de berørte for-
eninger skal indrømmes en generel
undtagelse fra kooperationsbeskat-
ningsreglerne, således som fore-
slået af DP.
Det følger af særreglen, at udøvel-
sen af de i bestemmelsen omhand-
lede aktiviteter ikke i sig selv vil
medføre, at foreningerne ikke op-
fylder betingelserne for koopera-
tionsbeskatning. Det følger også
heraf, at udøvelsen af disse aktivi-
teter ikke i sig selv vil indebære, at
Side 7 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
stille produktionskapacitet til rå-
dighed for andre af hensyn til en
økonomisk hensigtsmæssig afvik-
ling af virksomheden.
Det er langt fra givet, at disse an-
delsforeninger opfylder betingel-
sen om, at andelsforeningerne skal
have et kooperativt formål, og risi-
koen for, at denne betingelse ikke
opfyldes, reduceres ikke ved den
foreslåede særregel.
foreningerne ikke længere kan an-
ses for at have et kooperativt for-
mål. Dette er præciseret i bemærk-
ningerne til lovforslaget.
DP bemærker, at forslaget til sel-
skabsskattelovens § 1, stk. 3, 6.
pkt., synes at kræve, at foreninger-
nes hidtidige aktiviteter viderefø-
res. Dette harmonerer ikke med
forslaget til nyt 5. pkt., hvoraf det
fremgår, at andelsforeninger alene
kan gøre brug af den lempelige re-
gel, hvis foreningernes omsætning
med medlemmerne i væsentligt
omfang ophører. DP foreslår der-
for, at der i forslaget til 6. pkt. ef-
ter ”videreført” indsættes ordene
”eller ophørt”.
Ordlyden af den foreslåede be-
stemmelse i selskabsskattelovens §
1, stk. 3, 6. pkt., og bemærknin-
gerne hertil er præciseret, så det
klart fremgår, at ophør af aktivite-
ter ikke i sig selv indebærer, at der
kan rejses tvivl om retten til at
fortsætte i kooperationsbeskatnin-
gen.
DP finder, at formuleringen ”uden
at skifte karakter” kan give anled-
ning til fortolkningsproblemer. I
en nedlukningsperiode kan det så-
ledes være vanskeligt at undgå, at
de hidtidige aktiviteter skifter ka-
rakter. Det væsentlige må være, at
der ikke opstartes nye aktiviteter,
som ligger udover aktiviteter, der
rationelt gennemføres af hensyn til
at minimere tab under en (eventu-
elt langstrakt) nedlukningsproces.
Det er vurderingen, at den foreslå-
ede særregel i fornødent omfang
tager hensyn til den særlige situa-
tion, som de berørte foreninger
befinder sig i, og at de aktiviteter,
som efter forslaget kan udøves
uden risiko for, at foreningerne ry-
ger ud af kooperationsbeskatnin-
gen, muliggør en hensigtsmæssig
afvikling af foreningerne. Det be-
mærkes, at der i forslaget til sel-
skabsskattelovens § 1, stk. 3, 7.
pkt., er opregnet en række aktivite-
ter, som foreningerne vil kunne
Side 8 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udøve, også selv om de ikke er en
videreførelse af aktiviteter, som
foreningerne udførte før gennem-
førelsen af det midlertidige forbud
mod hold af mink i Danmark.
DP finder det utilstrækkeligt, at
der kun kan gøres brug af den fore
slåede regel til og med det ind-
komstår, hvor der er truffet afgø-
relse om erstatning eller kompen-
sation til foreningen. De særlige
omstændigheder for de omhand-
lede foreninger bevirker, at der
også kan opstå tvister om krav i
andre retsforhold, der afbrydes
som følge af den tvungne nedluk-
ning, ligesom andelsforeningerne
kan have en betydelig forretnings-
mæssig interesse i først at træffe
beslutning om at træde i likvida-
tion, når alle væsentlige forret-
ningsmæssige forhold er afsluttet,
og alle væsentlige krav er afgjort.
Så længe der ikke er kendskab til
størrelsen af erstatningen eller
kompensationen er det heller ikke
nødvendigvis muligt for en andels-
forening at afklare alle spørgsmål
om medlemmernes økonomiske
rettigheder i forbindelse med likvi-
dationen. F.eks. kan en andelsfor-
ening, der anvender kalenderåret
som indkomstår, ikke nødvendig-
vis nå at afslutte en likvidation in-
den for den i lovforslaget fastsatte
frist, hvis afgørelsen om erstatning
eller kompensation træffes i de-
cember måned.
DP foreslår derfor, at den lempe-
lige regel gøres anvendelig til
Det er som nævnt ikke hensigten
med den foreslåede særregel, at de
berørte foreninger skal indrømmes
vidtgående, generelle undtagelser
fra kooperationsbeskatningsreg-
lerne.
Det er desuden vurderingen, at
den foreslåede særregel i fornø-
dent omfang tager hensyn til den
helt særlige situation, som de be-
rørte foreninger befinder sig i. Der
vurderes således ikke at være sær-
lige hensyn at tage til de berørte
foreninger, når der først er taget
stilling til erstatnings- og kompen-
sationsspørgsmålet, heller ikke hvis
foreningerne f.eks. vælger at appel-
lere afgørelsen med henblik på at
opnå en større erstatning eller
kompensation.
Det bemærkes, at også andre an-
delsforeninger, der ophører med
deres aktiviteter, vil kunne være in-
volveret i (langvarige) retstvister
m.v. efter ophøret. I denne hen-
seende vurderes de af forslaget be-
rørte andelsforeninger derfor ikke
at befinde sig i en særlig situation,
som kan begrunde særligt lempe-
lige regler om, hvilke aktiviteter de
kan udøve uden fortabelse af ret-
ten til fortsat kooperationsbeskat-
ning.
Side 9 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og med indkomståret efter det ind-
komstår, hvor der er truffet afgø-
relse om alle væsentlige krav, og
det bør desuden præciseres, at den
afgørelse om erstatning eller kom-
pensation, der træffes, skal være en
endelig afgørelse. Endelig bør den
lempelige regel kunne anvendes
frem til likvidationens afslutning.
DP opfordrer til, at gældende reg-
ler og praksis om opretholdelse af
kooperationsbeskatning under en
påbegyndt afvikling af en koopera-
tionsbeskattet andelsforening be-
skrives i bemærkningerne.
Den foreslåede særregel har til
hensigt at fastlægge klare rammer
for, hvilke aktiviteter foreningerne
kan udøve uden risiko for, at for-
eningerne ryger ud af koopera-
tionsbeskatningen, og den indebæ-
rer, at der gives særligt vide ram-
mer for, hvilke aktiviteter de be-
rørte foreninger kan udøve i perio-
den frem til afgørelsen af erstat-
nings- og kompensationsspørgs-
målet.
En nærmere beskrivelse af den
meget begrænsede og konkret be-
grundede praksis om opretholdelse
af kooperationsbeskatning efter
gældende regler, når der er påbe-
gyndt en likvidation af foreningen,
vurderes derfor ikke at være rele-
vant for fortolkningen af den fore-
slåede bestemmelse.
Dansk Pelsdyr Foder
Dansk Pelsdyr Foder (DPF) er ge-
nerelt positive over for lovforsla-
get og over, at der er blevet hand-
let hurtigt med henblik på at undgå
en uhensigtsmæssig beskatning in-
den for pelsdyrbranchen.
Der kvitteres for disse bemærknin-
ger.
Side 10 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DPF spørger dog til, om en an-
delsforening, der afstår alle sine
aktiver og dermed helt ophører
med sine hidtidige aktiviteter, efter
den foreslåede særregel fortsat kan
opretholde andelsbeskatningen.
DPF anmoder om, at forslaget
præciseres på dette punkt, så det
fremgår, at særreglen kan påberå-
bes i sådanne tilfælde.
Ordlyden af den foreslåede be-
stemmelse i selskabsskattelovens §
1, stk. 3, 6. pkt., og bemærknin-
gerne hertil er præciseret, så det
klart fremgår, at ophør af aktivite-
ter ikke i sig selv indebærer, at der
kan rejses tvivl om retten til at
fortsætte i kooperationsbeskatnin-
gen.
FSR
danske revisorer
Beskatningstidspunkt for visse beløb
modtaget i henhold til en Covid-19-hjæl-
pepakke, herunder erstatninger m.v. til
minkavlere
FSR beder om, at det bekræftes, at
forslaget til ligningslovens § 8 Q,
stk. 1, skal forstås sådan, at mod-
tagne beløb skal indregnes i ind-
komstopgørelsen senest i det ind-
komstår, hvor der er truffet admi-
nistrativ afgørelse om retten til be-
løbet, uanset om beløbet efter en
konkret vurdering kan anses for
retserhvervet i et tidligere ind-
komstår. Dette er særligt aktuelt,
hvor afgørelsen må anses for en
ren formalitet, og hvor der ikke er
tvivl om, at den erhvervsdrivende
er berettiget til det forskudsvist
udbetalte beløb.
Det kan bekræftes.
Det skal fremhæves, at forslaget til
ligningslovens § 8 Q, stk. 1, ikke
gælder i tilfælde, hvor der allerede
på udbetalingstidspunktet er truf-
fet afgørelse om retten til beløbet,
jf. forslaget til § 8 Q, stk. 2. Det er
desuden i ordlyden af § 8 Q, stk. 1,
præciseret, at bestemmelsen kun
omfatter foreløbigt udbetalte be-
løb.
FSR bemærker, at det følger af
lovforslagets udkast til ligningslo-
vens § 8 Q stk. 2, at stk. 1 alene
finder anvendelse på ”foreløbigt
udbetalte beløb” i henhold til
co-
vid-19-hjælpepakker. FSR anmo-
der om, at det i loven nærmere de-
fineres, hvad der forstås ved en
covid-19-hjælpepakke, eller at der i
Der er gennemført et meget stort
antal hjælpepakker, hvis overord-
nede formål er at yde virksomhe-
der kompensation for indtægtstab
m.v. som følge af de restriktioner,
der har været nødvendige for at
begrænse covid-19 krisen. Disse
hjælpepakker er gennemført inden
for mange forskellige områder, og
Side 11 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det mindste i lovforarbejderne ud-
arbejdes en positiv liste over de
ordninger, som Skatteministeriet
finder er omfattet af stk. 1 og de
ordninger, der ikke omfattes af stk.
1. Dette vil efter vores opfattelse
mindske risikoen for misforståel-
ser.
de er i vidt omfang blevet løbende
forlænget og ændret i større eller
mindre omfang. Det er heller ikke
helt udelukket, at der gennemføres
nye eller ændrede hjælpepakker
fremadrettet.
Det vurderes på den anførte bag-
grund ikke muligt at lave en ud-
tømmende opregning af de omfat-
tede hjælpepakker. Det er samtidig
vurderingen, at det i praksis ikke
vil kunne give anledning til tvivl,
hvornår der er tale om en covid-19
hjælpepakke i forslagets forstand.
FSR bemærker, at der ifølge lov-
forslagets udkast til ligningslovens
§ 8 Q, stk. 3, er mulighed for om-
valg vedrørende indkomståret
2020 helt frem til tidspunktet for
oplysningsfristen for indkomståret
2021. Følger indkomståret kalen-
deråret, er det frem til 30. juni
2022. Hvis der foretages et om-
valg, hvorefter modtagne beløb
vælges medregnet i indkomståret
2020, kan dette medføre betaling
af yderligere skat for dette ind-
komstår samt betaling af
restskattetillæg og renter.
FSR foreslår, at der indsættes en
regel, hvorefter de skattepligtige
fritages for betaling af restskattetil-
læg og renter, idet de skattepligtige
ikke kendte til valgmuligheden på
tidspunktet for oplysningsfristen
for indkomståret 2020.
Det er valgfrit, om skattepligtige,
der ikke har oplyst modtagne be-
løb som skattepligtige i indkomst-
året 2020, vælger at benytte den
foreslåede mulighed for omvalg og
henføre beskatningen til indkomst-
året 2020. Det må formodes, at de
skattepligtige i sådanne tilfælde har
vurderet, at de ikke har erhvervet
ret til beløbet i indkomståret 2020.
Såfremt den skattepligtige i et så-
dant tilfælde vælger at udnytte mu-
ligheden for at foretage omvalg
med henblik på at fremrykke be-
skatningen til indkomståret 2020,
må det skyldes, at den skatteplig-
tige vurderer, at en sådan fremryk-
ning af beskatningen konkret vil
være mere fordelagtig.
Der ses derfor ikke at være grund-
lag for at foreslå særregler om
restskattetillæg og renter som fore-
slået af FSR. Det bemærkes, at det
i øvrigt er vurderingen, at særregler
herom ville være overordentligt
Side 12 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vanskelige at administrere i praksis,
bl.a. fordi det i tilfælde af flere
samme samtidige ændringer af en
skatteansættelse ville være nødven-
digt at fastslå, præcis hvor stort et
restskattebeløb der er en følge af
den fremrykkede beskatning af
kompensationsbeløbet.
FSR bemærker, at den skatteplig-
tige efter udkastet til ligningslo-
vens § 8 Q stk. 3, inden udløbet af
oplysningsfristen for indkomståret
2021 skal foretage et eventuelt om-
valg, hvorefter beløb modtaget i
2020 beskattes i indkomståret
2020. FSR foreslår, at fristen for et
sådant omvalg forlænges til oplys-
ningsfristen for det indkomstår,
hvor der træffes afgørelse om ret-
ten til beløbet. En ændring i for-
muleringen vil betyde, at f.eks. sel-
skaber med forskudt indkomstår
har mulighed for et omvalg, selv
om de først modtager en endelig
afgørelse på et tidspunkt, hvor op-
lysningsfristen for indkomståret
2021 er udløbet.
Efter forslaget vil det valg, den
skattepligtige træffer med hensyn
til, om der skal ske beskatning af et
bestemt beløb, være bindende ved
udløbet af oplysningsfristen for
det indkomstår, valget vedrører.
Som beskrevet i bemærkningerne
til lovforslaget sikrer dette, at Skat-
teforvaltningen ikke skal genop-
tage tidligere års skatteansættelser
udelukkende som følge af, at de
skattepligtige efterfølgende anser
et ændret beskatningstidspunkt for
hensigtsmæssigt.
Der vurderes således ikke at være
grundlag for en ændring som fore-
slået af FSR.
Det fremgår af de almindelige be-
mærkninger i lovforslagets afsnit
2.1.3, at der kan ske justering af,
hvilke oplysninger der skal
indberettes, og at disse eventuelle
ændringer kan ske uden en lovæn-
dring. FSR foreslår, at der sker en
inddragelse af relevante organisati-
oner, herunder FSR, hvis der sker
ændringer af indberetningspligten
for de skattepligtige.
De i bemærkningerne omtalte ind-
beretningsregler vedrører, hvilke
oplysninger der skal indberettes af
de myndigheder, der administrerer
hjælpepakkerne. Der er således
ikke, som FSR synes at forudsætte,
tale om, at de skattepligtige pålæg-
ges nye indberetningspligter uden
en lovændring.
Side 13 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Særregel om beskatning af andelsforenin-
ger med minkavlere m.v. som medlemmer
FSR opstiller et eksempel, hvor et
kooperationsbeskattet selskab, der
ikke længere opfylder betingel-
serne om medlemsomsætning i
indkomstårene 2020, 2021, 2022
og 2023, får tilkendt erstatning i
indkomståret 2023. FSR spørger
om, i hvilket år selskabet så ophø-
rer med at være omfattet af koope-
rationsbeskatningen.
FSR spørger herunder, om selska-
bet fra og med indkomståret 2025
ikke længere er omfattet af koope-
rationsbeskatningsreglerne, men i
stedet vil være omfattet af den nye
skattepligtsbestemmelse.
Den foreslåede særregel vil inde-
bære, at de berørte andelsforenin-
ger
hvis de lever op til de i sær-
reglen opstillede betingelser - an-
ses for at have opfyldt omsæt-
ningsgrænsen i selskabsskattelo-
vens § 1, stk. 1, nr. 3, til og med
det indkomstår, hvor der er truffet
afgørelse om erstatning eller kom-
pensation til andelsforeningen som
følge af lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af
min. Dvs. i det af FSR opstillede
eksempel vil den foreslåede særre-
gel finde anvendelse for selskabet
til og med indkomståret 2023.
Beskatningen i de efterfølgende år
vil følge de nugældende regler.
FSR spørger om, hvad der vil være
gældende, hvis selskabet likvideres
i 2022, og erstatningskravet udlod-
des til andelshaverne dels generelt,
dels specifikt i henhold til det fore-
slåede 6. pkt.
Hvis selskabet likvideres, inden der
er truffet afgørelse om erstatnings-
eller kompensationsbeløbet, og
selskabet har opfyldt betingelserne
for kooperationsbeskatning frem
til ophøret, vil kooperationsbeskat-
ningen ikke blive bragt til ophør.
Særreglen vedrører ikke beskatnin-
gen af medlemmerne i en sådan si-
tuation, idet beskatningen af med-
lemmerne vil følge de nugældende
regler.
FSR spørger om, hvad der vil være
gældende, hvis selskabet i stedet
går konkurs i 2022.
Hvis selskabet går konkurs, inden
der er truffet afgørelse om erstat-
nings- eller kompensationsbeløbet,
og selskabet har opfyldt betingel-
serne for kooperationsbeskatning
Side 14 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
frem til ophøret, vil kooperations-
beskatningen ikke blive bragt til
ophør blot som følge af konkur-
sen.
Der ses i øvrigt ikke at være behov
for særregler om konkurstilfælde.
Landbrug & Fødevarer
Beskatningstidspunktet for visse beløb
modtaget i henhold til covid-19-hjælpe-
pakke
Landbrug & Fødevarer (L&F) be-
mærker, at lovforslagets bemærk-
ninger konkret omtaler kompensa-
tionsordningerne for faste omkost-
ninger, lønudgifter, selvstændige
og freelancere som værende om-
fattet af lovforslagets § 1. L&F an-
moder om, at det bekræftes, at alle
øvrige kompensationsordninger
også er omfattet.
Valgfriheden med hensyn til be-
skatningstidspunktet, jf. den fore-
slåede bestemmelse i ligningslo-
vens § 8 Q, omfatter i princippet
alle covid-19-hjælpepakker og ikke
blot de konkrete eksempler på så-
danne ordninger, der specifikt er
omtalt i bemærkningerne. Som det
fremgår af forslaget til bestemmel-
sens stk. 2, vil valgfriheden dog
alene skulle gælde for ordninger,
hvor den relevante myndighed
først skal træffe afgørelse om ret-
ten til beløbet efter udbetalingen.
Det er desuden i ordlyden af § 8
Q, stk. 1, præciseret, at bestemmel-
sen kun omfatter foreløbigt udbe-
talte beløb.
Det kan derfor ikke bekræftes, at
alle kompensationsordninger er
omfattet af lovforslaget.
L&F foreslår, at valgfriheden udvi-
des, således at den gælder alle ud-
betalinger modtaget i henhold til
covid-19-hjælpepakker, dvs. uanset
om myndighederne efterfølgende
har truffet afgørelse om retten til
beløbet. En sådan generel udvi-
delse vil skabe mere klarhed for
Som det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i ligningslovens § 8
Q, stk. 2, vil de ordninger, hvor
myndigheden træffer endelig afgø-
relse om retten til det udbetalte be-
løb allerede i forbindelse med ud-
betalingen, ikke være omfattet af
Side 15 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den enkelte skatteyder, idet mange
vil risikere at stå i en situation,
hvor de reelt ikke er klar over, om
den relevante myndighed først skal
træffe afgørelse om retten til belø-
bet efter udbetalingen. En generel
valgfrihed vil også give skatteyder
mulighed for at indtægtsføre kom-
pensationen i det indkomstår, som
den reelt vedrører. Herved mini-
meres også risikoen for at skabe
”kunstige” skattemæssige under-
skud i 2020. For visse kan det
ydermere have betydning for ret-
ten til f.eks. at modtage indkomst-
bestemte sociale ydelser.
valgfriheden. Dette skyldes, at be-
løbet i sådanne tilfælde efter rets-
erhvervelsesprincippet vil skulle
beskattes i det indkomstår, hvor
beløbet er udbetalt.
Efter gældende regler vil der i så-
danne tilfælde ikke være tvivl om
beskatningstidspunktet, og det ses
ikke, hvordan det skulle kunne
medføre et mere retvisende resul-
tat at give modtagerne mulighed
for at udskyde beskatningen til et
senere indkomstår.
L&F henviser til, at det følger af
lovforslaget, at der én gang kan fo-
retages omvalg i forhold til perio-
disering inden udløbet af oplys-
ningsfristen for indkomståret
2021. L&F anmoder om, at det be-
kræftes, at fristen for omvalg til-
svarende rykkes
og dermed ikke
fortabes
hvis afgørelsesåret af
ukendte årsager f.eks. først bliver i
indkomståret 2022, jf. forslaget til
§ 8 Q, stk. 3, 2. pkt.
Som det fremgår af den foreslåede
bestemmelse til ligningslovens § 8
Q, stk. 3, og bemærkningerne her-
til, foreslås det, at den skatteplig-
tige kun kan ændre sit valg vedrø-
rende eventuel beskatning i et gi-
vet indkomstår inden udløbet af
oplysningsfristen for det følgende
indkomstår. Et omvalg for ind-
komståret 2020 skal således være
foretaget inden udløbet af oplys-
ningsfristen for indkomståret
2021. Et eventuelt omvalg kan kun
foretages én gang inden for den
fastsatte frist, hvorefter valget er
bindende.
Det vil ikke forlænge fristen for et
eventuelt omvalg, at myndigheds-
afgørelsen om retten til beløbet
f.eks. først træffes i 2022. Som be-
skrevet i bemærkningerne til lov-
forslaget sikrer den foreslåede frist
for omvalg, at Skatteforvaltningen
ikke skal genoptage tidligere års
skatteansættelser udelukkende som
Side 16 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
følge af, at de skattepligtige efter-
følgende anser et ændret beskat-
ningstidspunkt for hensigtsmæs-
sigt.
Beskatningstidspunktet for erstatninger
og kompensationer modtaget som følge af
lov om aflivning af og midlertidigt forbud
mod hold af mink
L&F opfordrer kraftigt til, at både
minkavlere og følgeerhverv kan
indtægtsføre de modtagne erstat-
ninger og kompensationer i det
indkomstår, som udbetalingerne
vedrører.
Det er L&Fs opfattelse, at de tidli-
gere minkavlere har erhvervet en-
delig ret til en del af erstatningen i
kalenderåret 2020, hvor lov om
forbud mod hold af mink blev
vedtaget. Dette gælder uanset, at et
foreløbigt udbetalt beløb først ud-
betales i 2021 eller senere, og uan-
set at der først træffes endelig af-
gørelse herom senere.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Dansk Pels-
dyravlerforening a.m.b.a. om ad-
gang til helt eller delvist at henføre
beskatningen af erstatnings- og
kompensationsbeløbene til 2020.
Som det bl.a. fremgår af disse
kommentarer, er det ikke hensig-
ten med de foreslåede bestemmel-
ser at give mulighed for at frem-
rykke beskatningen af erstatnings-
og kompensationsbeløbene til et
tidspunkt, der ligger forud for det
tidspunkt, hvor der efter de nugæl-
dende regler tidligst vil være er-
hvervet ret til beløbene. Det er
som beskrevet i lovforslagets be-
mærkninger desuden vurderingen,
at det ville være i strid med gæl-
dende ret (retserhvervelsesprincip-
pet)
herunder navnlig højeste-
retsdommen i UfR2001.299H
at
henføre beskatningen helt eller
delvist til 2020.
L&F bemærker, at manglende pe-
riodisering af indkomst til ind-
komståret 2020, vil kunne betyde,
at mange minkavlere og følgeer-
hverv faktuelt vil blive beskattet
hårdere, end hvis minkerhvervet
ikke var blevet nedlagt. F.eks. vil
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Dansk Pels-
dyravlerforening a.m.b.a. om
denne problemstilling.
Side 17 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det kunne medføre, at de vil skulle
foretage hævninger af beløb på
indskudskontoen i virksomheds-
ordningen, som derved kan blive
negativ, at de får store skattemæs-
sige underskud i 2020, at skatte-
værdien af personfradrag for 2020
vil gå tabt, at beskæftigelsesfradra-
get ikke kan udnyttes, og at en del
minkavlere vil risikere at skulle be-
tale topskat i 2021. Endeligt vil
visse avlere miste muligheden for
at anvende reglen om overførsel til
medarbejdende ægtefælle, ligesom
de kan få udfordringer med at op-
fylde indtægtskrav i relation til
skattefri seniorpræmie mv.
L&F henviser til, at lovgivning, der
medfører hårdere beskatning af
udbetalingerne, de facto vil være et
nedslag i den generelle erstatning,
hvilket vil være i strid med de til
grundlæggende politiske aftaler,
der blev indgået mellem regeringen
og aftalepartierne om erstatning til
minkavlerne af 16. november 2020
og 25. januar 2021.
Som det bl.a. fremgår af disse
kommentarer, er skattereglerne ge-
nerelle regler, der hverken er eller
skal være indrettet på en sådan
måde, at der gives hver enkelt
skatteyder mulighed for at vælge
den skattemæssige behandling, der
konkret vurderes at være den opti-
male.
Da det allerede af de nugældende
regler følger, at der ikke kan ske
beskatning i 2020, vil de foreslåede
bestemmelser ikke indebære en
hårdere beskatning af udbetalin-
gerne. Det bemærkes, at der ikke
ses at være grundlag for et syns-
punkt om, at en anvendelse af de
almindeligt gældende skatteregler,
er i strid med de politiske aftaler
om erstatning til minkavlerne m.fl.
Særregel om beskatning af andelsforenin-
ger med minkavlere mv. som medlemmer
L&F værdsætter den foreslåede
ændring i selskabsskatteloven § 1,
stk. 3. L&F anser det således for
meget hensigtsmæssigt, at andels-
selskaberne kan fortsætte med at
anvende kooperationsbeskatnin-
gen til og med det indkomstår,
hvor der er truffet afgørelse om er-
statning eller kompensation til an-
delsselskaberne som følge af lov
Der kvitteres for disse bemærknin-
ger.
Side 18 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
om aflivning af og midlertidigt for-
bud mod hold af mink.
Af hensyn til afviklingen af aktivi-
teterne i de andelsselskaber, som
først modtager endelig afgørelse
om erstatning eller kompensation i
slutningen af året, foreslår L&F
dog, at andelsselskaberne bør
kunne opretholde kooperationsbe-
skatningen til og med det år, der
følger efter det år, hvor der er truf-
fet afgørelse om erstatning eller
kompensation.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Dansk Pels-
dyravlerforening a.m.b.a. om en
udvidelse af det tidsrum, som den
foreslåede særregel skal kunne
gælde.
Som det fremgår af disse kom-
mentarer, vurderes de af forslaget
berørte andelsforeninger efter af-
gørelsen af erstatnings- og kom-
pensationsspørgsmålet ikke læn-
gere at befinde sig i en særlig situa-
tion, som kan begrunde særligt
lempelige regler om, hvilke aktivi-
teter de kan udøve uden fortabelse
af retten til fortsat kooperationsbe-
skatning.
SEGES
Beskatningstidspunktet for visse beløb
modtaget i henhold til en covid-19-hjæl-
pepakke
Overordnet set finder SEGES det
hensigtsmæssigt, at det med lovud-
kastet tilstræbes, at der bliver skabt
klarhed over beskatningstidspunk-
tet for kompensationsordnin-
ger/støtte mv. SEGES finder det
desuden hensigtsmæssigt, at der gi-
ves skatteyder et valg ift., hvornår i
perioden fra året for den forelø-
bige udbetaling til og med det år,
hvor førsteinstansen træffer afgø-
relse, skatteyder ønsker at medtage
støtten.
Der kvitteres for denne positive
modtagelse af de foreslåede be-
stemmelser.
Side 19 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES beder om, at det bekræf-
tes, at de almindelige regler for be-
skatningstidspunktet med lovudka-
stet sættes ud af kraft for støtte
mv., således at reglerne ikke kan
fraviges.
Hensigten med lovforslaget er
udelukkende at give de berørte
valgmulighed i relation til beskat-
ningstidspunktet i de tilfælde, hvor
der udbetales skattepligtige for-
skudsbeløb, fordi det efter gæl-
dende regler (retserhvervelsesprin-
cippet) vil kunne være tvivlsomt,
om der er erhvervet ret til sådanne
forskudsbeløb allerede på udbeta-
lingstidspunktet, først når der er
truffet administrativ afgørelse om
retten til det pågældende beløb, el-
ler eventuelt på et tidspunkt mel-
lem forskudsudbetalingen og afgø-
relsen om retten til beløbet.
Den foreslåede valgmulighed med
hensyn til beskatningstidspunktet,
giver de skattepligtige mulighed
for at vælge beskatningstidspunk-
tet inden for det nævnte tidsrum.
De foreslåede regler vil således
ikke hindre den skattepligtige i at
vælge, at beløbet beskattes på det
tidspunkt, der følger af de nugæl-
dende regler (retserhvervelsesprin-
cippet).
SEGES beder om, at det bekræf-
tes, at lovforslaget og dermed valg-
friheden kun gælder for støtte,
hvor der ikke er foretaget en myn-
dighedsbehandling inden udbeta-
lingen.
SEGES bemærker, at det vil be-
tyde, at skatteyder skal vurdere,
om der er foretaget en myndig-
hedsbehandling inden udbetaling
eller ej. SEGES opfordrer derfor
til, at valgfriheden gøres generel, så
Som det fremgår af forslaget til be-
stemmelserne i ligningslovens § 8
Q, stk. 1 og 2, og bemærkningerne
hertil, vil den foreslåede valgfrihed
alene gælde i de tilfælde, hvor der
på udbetalingstidspunktet ikke er
truffet administrativ afgørelse om
retten til beløbet. Dette skyldes, at
beløbet i sådanne tilfælde efter
retserhvervelsesprincippet vil
skulle beskattes i det indkomstår,
hvor beløbet er udbetalt. Det ses i
øvrigt ikke, hvordan det i sådanne
Side 20 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den ikke kun gælder i de nævnte si-
tuationer.
tilfælde skulle kunne give mening
at give modtagerne mulighed for at
udskyde beskatningen til et senere
indkomstår, allerede fordi det ikke
vil være muligt at fastslå, hvornår
beskatningen så senest skal ske.
Det bemærkes for en ordens skyld,
at der altid vil have fundet en myn-
dighedsbehandling sted inden ud-
betalingen, også selv om den udbe-
talende myndighed på udbetalings-
tidspunktet ikke har taget endelig
stilling til, om modtageren opfyl-
der alle betingelserne for at have
ret til det udbetalte beløb.
SEGES bemærker, at lovforslaget
ikke ses at have taget stilling til,
den situation, hvor der i forbin-
delse med en efterfølgende dom-
stolsbehandling, opnås ret til yder-
ligere støtte.
Med henvisning til et konkret ek-
sempel, hvor et selskab ved dom-
stolene får ret til et yderligere
kompensationsbeløb i 2024, spør-
ger SEGES, om dette yderligere
støttebeløb kan medtages til be-
skatning i et tidligere indkomstår
efter skatteforvaltningslovens §§
26 og 27.
Hvis en myndighedsafgørelse om
retten til et kompensationsbeløb
indbringes for domstolene, fordi
modtageren af beløbet mener sig
berettiget til et større beløb, vil det
indkomstår, hvor myndighedsaf-
gørelsen træffes, fortsat være det
seneste mulige beskatningstids-
punkt for det oprindeligt udbetalte
kompensationsbeløb.
Hvis modtageren opnår ret til et
yderligere beløb ved domstolsaf-
gørelsen, vil modtageren først er-
hverve ret hertil ved domstolsaf-
gørelsen. Det bemærkes, at de for-
slåede bestemmelser ikke regulerer
tidspunktet for beskatningen af så-
danne yderligere støttebeløb.
SEGES er overordnet af den op-
fattelse, at der bør gives mulighed
for at fordele kompensationsbeløb
ud over flere indkomstår og -peri-
Indrømmelse af en sådan adgang
til frit at fordele udbetalte beløb til
beskatning på det tidspunkt, der
konkret vurderes mest fordelagtigt,
vurderes at ville indebære meget
Side 21 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
oder, idet dette vil sikre, at modta-
gerne kan undgå utilsigtede situati-
oner som konsekvens af en ikke
optimal fordeling af indkomst på
det enkelte indkomstår, f.eks. ift.
social sikring.
betydelige administrative ulemper
for Skatteforvaltningen. En så vid
adgang til frit at vælge beskatnings-
tidspunkt ville i øvrigt stride fun-
damentalt mod gældende regler
(retserhvervelsesprincippet) og vil
ikke være i overensstemmelse med
hensigten med de foreslåede reg-
ler.
SEGES beder om, at det bekræf-
tes, at hvis der er søgt om kom-
pensation for faste omkostninger
for 2 perioder, kan der udøves et
frit valg for hver af disse 2 perio-
der, selv om det er samme type
kompensation.
Dette kan bekræftes, idet det rejste
spørgsmål forstås således, at der er
tale om et tilfælde, hvor den på-
gældende virksomhed har indleve-
ret 2 kompensationsansøgninger.
SEGES beder om, at det uddybes,
hvad der skal forstås
ved ”kom-
pensationsperioder”.
Der henvises herom til bemærk-
ningerne til lovforslaget, hvoraf
det fremgår, at det som udgangs-
punkt er afgørende, om der udbe-
tales ét samlet beløb, og om dette
beløb er udbetalt efter samme ord-
ning.
Gælder der efter retsgrundlaget for
den pågældende ordning forskel-
lige regler for udbetalingen af
kompensation for forskellige peri-
oder, f.eks. fordi ordningen er ble-
vet ændret i forbindelse med en
forlængelse, vil et samlet udbetalt
beløb dog kunne vedrøre forskel-
lige kompensationsperioder.
SEGES opfordrer til, at formule-
ringen ”endelig førsteinstansafgø-
Lovforslaget er blevet justeret som
følge af SEGES’
bemærkning.
Side 22 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
relse”
(høringsudkastet s. 16) æn-
dres, da det kan give anledning til
tvivl, hvad der menes hermed.
SEGES opfordrer til, at der i lov-
forslagets bemærkninger redegøres
mere detaljeret for anvendelsesom-
rådet for skatteforvaltningslovens
§ 30, samt at denne bestemmelse
omtales på et tidligere tidspunkt i
forslaget, end det er tilfældet i hø-
ringsudkastet.
Det er i de specielle bemærkninger
til den foreslåede bestemmelse i
ligningslovens § 8 Q, stk. 3, om-
talt, at den omstændighed, at et
valg af beskatningstidspunkt er
bindende, ikke vil ændre på, at der
vil være adgang til såkaldt selvangi-
velsesomvalg efter den almindeligt
gældende bestemmelse herom i
skatteforvaltningslovens § 30. Be-
mærkningerne omtaler også de
overordnede betingelser for, at
denne bestemmelse kan påberåbes,
og der vurderes ikke at være
grundlag for at uddybe denne be-
skrivelse.
SEGES beder om, at det bekræf-
tes, at der senest vil være erhvervet
ret til beløb, der er udbetalt efter
en forudgående myndighedsbe-
handling, på tidspunktet, hvor der
er givet meddelelse om afgørelsen.
SEGES opfordrer til, at lovforsla-
gets bemærkninger tilrettes, da de
kan give indtryk af, at der i så-
danne tilfælde tidligst vil være er-
hvervet ret til beløbet på udbeta-
lingstidspunktet.
SEGES’ bemærkning synes at ved-
røre spørgsmålet om, hvornår der
er erhvervet ret til kompensations-
beløb i de tilfælde, hvor der på ud-
betalingstidspunktet er truffet af-
gørelse om, at modtageren har ret
til beløbet.
Lovforslaget regulerer ikke, hvor-
når der skal ske beskatning af så-
danne udbetalinger, jf. forslaget til
ligningslovens § 8 Q, stk. 2. Lov-
forslagets bemærkninger er tilrettet
som følge af SEGES’ bemærknin-
ger.
SEGES finder forslaget om valg-
frihed for periodisering af ind-
komstregulering ved tilbagebeta-
SEGES’ forståelse kan bekræftes.
Det følger udtrykkeligt af ordlyden
af forslaget til bestemmelsen i lig-
ningslovens § 8 Q, stk. 5, 1. pkt., at
Side 23 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ling af støttebeløb for hensigts-
mæssig. SEGES beder i den for-
bindelse dog om, at det bekræftes,
at støttemodtageren enten kan an-
mode om genoptagelse af det år,
hvor støtten er medtaget til beskat-
ning, eller fradrage beløbet i det år,
hvor der er truffet endelig afgø-
relse om, at støtten skal tilbagebe-
tales, og at det således ikke er afgø-
rende, hvornår støtten de facto be-
tales tilbage.
det ikke er det faktiske tilbagebeta-
lingstidspunkt, der er afgørende,
men derimod hvornår der er truf-
fet en afgørelse, der fastslår en så-
dan tilbagebetalingsforpligtelse.
SEGES beder om, at det bekræf-
tes, at valgmuligheden i dette til-
fælde tilsvarende gælder for hver
kompensationsordning for sig og
for hver støtteperiode.
SEGES’ forståelse kan bekræftes.
SEGES beder om, at det bekræf-
tes, at der i tilfælde, hvor den skat-
tepligtige ved tilbagebetaling af
støtte ikke har overholdt fristen
for genoptagelse af det ind-
komstår, hvor støtten oprindeligt
blev medtaget til beskatning, fort-
sat vil være mulighed for at tage
fradrag for det beløb, der skal til-
bagebetales, i det år, hvor afgørel-
sen om tilbagebetaling er truffet,
jf. de almindelige regler om genop-
tagelse i skatteforvaltningslovens
§§ 26 og 27.
Det følger af forslaget til bestem-
melsen i ligningslovens § 8 Q, stk.
5, 1. pkt., at et sådant beløb, der
skal tilbagebetales, skal fradrages i
det år, hvor der træffes en afgø-
relse, der fastslår tilbagebetalings-
forpligtelsen. Efter bestemmelsens
2. pkt. kan den skattepligtige dog,
under overholdelse af genoptagel-
sesfristerne efter skatteforvalt-
ningslovens §§ 26 og 27, anmode
om, at der i stedet sker nedsættelse
af beskatningen i det indkomstår,
hvor beløbet er medregnet til den
skattepligtige indkomst.
Hvis fristen for genoptagelse er
overskredet, således at bestemmel-
sen i 2. pkt. ikke kan finde anven-
delse, skal beløbet således fradra-
ges efter det foreslåede 1. pkt.
Side 24 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES beder om, at det bekræf-
tes, at forslaget til bestemmelsen i
ligningslovens § 8 Q, stk. 5, vil
skulle gælde generelt og ikke kun i
de i stk. 2 nævnte tilfælde.
SEGES’ forståelse kan ikke be-
kræftes. Som det fremgår af ordly-
den af forslaget til ligningslovens §
8 Q, stk. 5, vil bestemmelsen kun
skulle gælde i de tilfælde, hvor de
foreslåede regler giver den skatte-
pligtige mulighed for at vælge, på
hvilket tidspunkt beskatningen skal
ske.
Beskatningstidspunktet for erstatninger
og kompensationer modtaget som følge af
lov om aflivning af og midlertidigt forbud
mod hold af mink
SEGES er af den overbevisning, at
der er behov for væsentlige yderli-
gere tiltag i forhold til minkavlere
og minkafhængige følgeerhverv, da
forslaget ifølge SEGES medfører
ganske urimelige situationer. SE-
GES bemærker i den forbindelse,
at den periode, hvor erstatning
mv. udbetalt som følge af lov om
aflivning af og midlertidigt forbud
mod hold af mink kan vælges be-
skattes, bør udvides.
SEGES mener navnlig, at meget
taler for, at sådanne erstatninger
og kompensationer efter den skat-
tepligtiges valg skal kunne beskat-
tes allerede i indkomståret 2020,
og SEGES opfordrer derfor til, at
forelægge periodiseringsspørgsmå-
let vedrørende disse udbetalinger
for forligspartierne til endelig afgø-
relse.
Som der er redegjort for i kom-
mentarerne til høringssvaret fra
Dansk Pelsdyravlerforening
a.m.b.a., regulerer de i lovforslaget
foreslåede regler ikke spørgsmålet
om, på hvilket tidspunkt de ende-
ligt fastsatte erstatnings- og kom-
pensationsbeløb skal beskattes,
men udelukkende beskatningstids-
punktet i de tilfælde, hvor der ud-
betales skattepligtige forskudsbe-
løb. Netop med hensyn til sådanne
forskudsvist udbetalte beløb vil det
efter gældende regler (retserhver-
velsesprincippet) kunne være tvivl-
somt, hvornår der er erhvervet ret
til sådanne forskudsbeløb.
Hvad angår ønsket om, at lov-
forslaget udvides til også at om-
fatte en mulighed for at lade (en
del af) de endeligt udbetalte erstat-
nings- og kompensationsbeløb be-
skatte i 2020, bemærkes, at det
som beskrevet i lovforslagets be-
mærkninger er vurderingen, at det
ville være i strid med gældende ret
Side 25 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
(retserhvervelsesprincippet)
her-
under navnlig højesteretsdommen
i UfR2001.299H
at henføre be-
skatningen helt eller delvist til
2020.
Det er ikke hensigten med lov-
forslaget at give mulighed for at
fremrykke beskatningstidspunktet
til et tidligere tidspunkt end det,
der efter gældende ret er det tid-
ligst mulige beskatningstidspunkt.
En sådan særregel vurderes i øvrigt
at kunne udgøre en begunstigelse
af de berørte minkavlere mv., som
ville udgøre statsstøtte efter EU-
reglerne.
Endelig bemærkes, at det fremgår
af den aftale, der den 25. januar
2021 blev indgået mellem regerin-
gen (Socialdemokratiet), Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti og Liberal Alliance om er-
statning til minkavlere og minkaf-
hængige følgeerhverv berørt af co-
vid-19, at erstatninger og kompen-
sationer, der ydes til minkavlere og
minkafhængige følgeerhverv, som
udgangspunkt skattemæssigt vil
blive behandlet efter gældende be-
skatningsprincipper.
SEGES finder overordnet, at der
bør gives mulighed for, at minkav-
lere og følgeerhverv kan henføre
en valgfri del af erstatnin-
gerne/kompensationerne til ind-
komståret 2020, da det ellers vil
kunne føre til et urimeligt resultat.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvarene fra Dansk Pelsdyr-
avlerforening a.m.b.a. og Landbrug
& Fødevarer om den tilsvarende
problemstilling.
Side 26 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
F.eks. vil det kunne medføre, at
modtagere af erstatnings- og kom-
pensationsbeløb får store skatte-
mæssige underskud i 2020, at
de får store skattemæssige under-
skud i 2020, at skatteværdien af
personfradrag for 2020 kan gå
tabt, at beskæftigelsesfradraget
ikke vil kunne kan udnyttes, at de
vil risikere unødigt at skulle betale
topskat i 2021, at de kan miste mu-
ligheden for at anvende reglen om
overførsel til medarbejdende ægte-
fælle, samt at de kan få udfordrin-
ger med at opfylde indtægtskrav i
relation til skattefri seniorpræmie
mv., samt at de vil skulle foretage
hævninger af beløb på indskuds-
kontoen i virksomhedsordningen,
som derved kan blive negativ,
hvorved opsparing i ordningen til
en foreløbig beskatning på 22 pct.
ikke vil være mulig.
SEGES opstiller til illustration
heraf et eksempel, hvor en konkret
minkavler udelukkende får et un-
derskud i 2020 som følge af, at alle
avlsdyr og afkom er slået ned i
2020.
SEGES opfordrer til, at det - hvis
der ikke gives mulighed for at ind-
tægtsføre en valgfri del af erstat-
ningen/kompensationen til kalen-
deråret 2020
indskrives i reglerne
om beskatningstidspunkt, at skat-
teyder kan vælge at lade sig be-
skatte på retserhvervelsestidspunk-
tet, hvis beløbet er retserhvervet,
inden beløbet er udbetalt.
Det bemærkes, at lovforslaget ude-
lukkende regulerer beskatnings-
tidspunktet i relation til forskuds-
vist udbetalte erstatnings- og kom-
pensationsbeløb. Det er desuden i
ordlyden af § 8 Q, stk. 1, præcise-
ret, at bestemmelsen kun omfatter
foreløbigt udbetalte beløb.
Som nævnt
og som der er rede-
gjort for i bemærkningerne til lov-
forslaget
er det dog vurderingen,
Side 27 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES er af den overbevisning, at
de tidligere minkavlere må anses
for at have erhvervet ret til en del
af erstatningerne i kalenderåret
2020, uanset at et foreløbigt udbe-
talt beløb først er udbetalt i 2021,
hvilket SEGES anser for under-
bygget med henvisning til en tids-
linje over forløbet af de politiske
forhandlinger mv. om erstatning
og kompensation til minkavlerne
m.fl.
at der efter gældende regler ikke er
grundlag for at beskatte nogen del
af erstatnings- og kompensations-
beløbene i 2020, jf. navnlig høje-
steretsdommen i UfR2001.299H.
SEGES bemærker, at der på visse
områder i skatteretten er praksis
for at tillade tilbagefordeling til be-
skatning i tidligere indkomstår, når
retserhvervelsesprincippet vil føre
til et urimeligt resultat. SEGES er
af den opfattelse, at dette princip
bør lægges til grund i det forelig-
gende tilfælde.
Det er ikke hensigten med lov-
forslaget at fastsætte regler, der gi-
ver mulighed for, at der efter den
skattepligtiges valg kan ske beskat-
ning på et tidligere tidspunkt end
det, der efter gældende regler er
det tidligst mulige beskatningstids-
punkt.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tarerne til høringssvaret fra Dansk
Pelsdyravlerforening a.m.b.a.
Øvrige forhold, der bør overvejes
SEGES bemærker, at en del mink-
bedrifter har været drevet i sel-
skabsform., og at disse selskaber
uforvarende er kommet i den situ-
ation, at de ikke længere kan op-
fylde kravene om aktiv virksom-
hed efter f.eks. aktieavancebeskat-
ningslovens § 34, pensionsbeskat-
ningslovens § 15 A, dødsboskatte-
lovens § 29, etablerings- og iværk-
sætterkontolovens § 7, virksom-
hedsskatteloven § 22c og tilsva-
rende bestemmelser, hvor der er
krav om aktiv virksomhed. Der
De forhold, som SEGES kom-
menterer, falder uden for ram-
merne af lovforslagets formål.
Side 28 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bør ske lempelser af bl.a. disse be-
stemmelser.
Der bør desuden skabes klarhed
over, hvilken kursværdi der kan
sættes på de forventede udbetalin-
ger, hvis man ønsker at likvidere
anparts- og aktieselskaber, der har
drevet minkavl. Derudover bør det
ved lovgivning sikres, at tidligere
minkavlere og følgerhverv anses
for at være erhvervsdrivende i
skattemæssig forstand i perioden,
indtil der er endelig afklaring af er-
statnings- og kompensations-
spørgsmålet, herunder at aktiverne
anses for erhvervsmæssigt an-
vendt, således at der f.eks. fortsat
kan afskrives. Endelig bør den nu
manglende anvendelse af ejen-
dommene til minkerhverv ikke
kunne medføre, at ejendommene
omvurderes.
SEGES bemærker, at det efter reg-
lerne i virksomhedskatteloven kun
er erhvervsmæssigt anvendte akti-
ver, der kan indgå i virksomheds-
ordningen. Efter at alle mink blev
aflivet i løbet af efteråret 2020, har
der selvsagt ikke været en er-
hvervsmæssig anvendelse af mink-
haller, minkbure osv.
SEGES mener derfor, at det bør
sikres, at de driftsmidler og byg-
ninger, der nu ikke anvendes til
mink, ikke skal anses for ikke-er-
hvervsmæssigt anvendte aktiver,
således at de ikke kan indgå i virk-
somhedsordningen. I modsat fald
vil mange tidligere minkavlere i
Den rejste problemstilling falder
uden for rammerne af lovforslaget.
Side 29 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forbindelse med udtagelse af akti-
ver fra virksomhedsordningen - alt
efter de konkrete omstændigheder
- opleve f.eks. tvangshævning af
opsparet overskud i virksomheds-
ordningen, og/eller at indskuds-
kontoen bliver negativ.
I øvrigt
er det SEGES’ opfattelse,
at det bør derfor overvejes, om
ikke forlængelsen af muligheden
for at anvende virksomhedsord-
ningen til og med 2022 (kalender-
årsregnskaber) og 2023 (bagudfor-
skudte indkomstår) bør forlænges
yderligere.
SEGES’ bemærkninger vedrører
forhold, der falder uden for ram-
merne af lovforslagets formål.
SEGES opfordrer til at give de tid-
ligere minkavlere mulighed for at
vælge et beskatningsår, som tidligst
er i 2020 og senest er i afgørelses-
eller udbetalingsåret.
Minkavlernes driftsmidler sælges
som led i nedlukningen af erhver-
vet. Ved virksomhedsophør skal
fortjeneste eller tab ved afståelse af
driftsmidler medregnes ved opgø-
relsen af den skattepligtige ind-
komst i ophørsåret, jf. afskriv-
ningsloven § 9.
SEGES bemærker, at de tidligere
minkavlere bør kunne vælge at pe-
riodisere erstatningssummen for
salget af driftsmidlerne fra og med
indkomståret 2020 til og med det
indkomstår, hvor der træffes afgø-
relse om eller sker udbetaling af er-
statningen.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvarene fra Dansk Pelsdyr-
avlerforening a.m.b.a. og Landbrug
& Fødevarer om den tilsvarende
problemstilling.
Det bemærkes i øvrigt, at de for-
hold og skatteregler, som SEGES
kommenterer, falder uden for ram-
merne af lovforslagets formål.
Side 30 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bør tillige sikres, at nedluknin-
gen ikke anses for et ophør efter
afskrivningslovens § 9, indtil er-
statningsspørgsmålet er endeligt
afklaret.
Side 31 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0032.png
Særregel om beskatning af andelsforenin-
ger med minkavlere m.v. som medlemmer
SEGES finder det hensigtsmæs-
sigt, at de berørte foreninger gives
mulighed for at opretholde andels-
beskatningen, men SEGES mener
samtidig, at der bør ske en yderli-
gere forlængelse, således at beskat-
ningsformen kan opretholdes til
og med året efter det år, hvor der
træffes endelig afgørelse.
Hvis endelig afgørelse f.eks. træf-
fes i sidste måned i indkomståret,
forekommer det således efter SE-
GES’ opfattelse
ikke rimeligt, at
andelsbeskatningen allerede ophø-
rer ultimo samme måned.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne om denne pro-
blemstilling fra Dansk Pelsdyrav-
lerforening a.m.b.a.
Det bemærkes, at det må bero på
en misforståelse af de nugældende
regler, når SEGES lægger til
grund, at andelsbeskatningen efter
de foreslåede regler i det af SE-
GES omtalte eksempel vil ophøre
ved udgangen af det indkomstår,
hvor der er truffet afgørelse om er-
statning eller kompensation til an-
delsforeningen. Som det fremgår
af afsnit 2.3.1. i de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget, vil an-
delsbeskatningen fortsætte i det
følgende indkomstår. Kun hvis be-
tingelserne for andelsbeskatning
ikke er opfyldt i det følgende ind-
komstår, vil andelsbeskatningen
ophøre. I så fald vil ophøret først
ske med virkning fra det næstføl-
gende indkomstår.
SEGES forstår forslaget til særreg-
len om andelsforeningers adgang
til at fortsætte i kooperationsbe-
skatningen således, at salg af akti-
ver, udlejning mv. for de omhand-
lede foreninger anses for omsæt-
ning med medlemmer i relation til
omsætningskravene, jf. sidste pkt. i
den forslåede bestemmelse om æn-
dring af selskabsskattelovens § 1,
stk. 3.
SEGES’ forståelse kan overordnet
bekræftes. Som det fremgår af den
foreslåede bestemmelses ordlyd,
finder den dog kun anvendelse på
omsætning ved afståelse, leje eller
leasing af aktiver, som andelsfor-
eningen har erhvervet før den 29.
december 2020.
Side 32 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0033.png
Formuleringen af den foreslåede
særregel kan efter SEGES’ opfat-
telse på nogle punkter give anled-
ning til uklarheder, som i praksis
kan vanskeliggøre anvendelsen af
reglen og rådgivningen om dens
anvendelsesområde. SEGES spør-
ger i den forbindelse om, hvorvidt
udtrykket
”væsentligt
omfang”
i for-
slaget til selskabsskattelovens § 1,
stk. 3, 5. pkt., skal forstås på tilsva-
rende vis som i bestemmelsens nu-
gældende 1. pkt., hvorefter en
overskridelse af omsætningsgræn-
sen på mindst 10 pct. anses for
væsentlig.
Den foreslåede særregel vil kun
finde anvendelse, hvis andelsfor-
eningen dels har krav på erstatning
eller kompensation som følge af
det midlertidige forbud mod hold
af mink i Danmark, dels ikke kan
overholde de almindeligt gældende
grænser for omfanget af omsæt-
ningen med ikkemedlemmer. På
den baggrund ses det i praksis ikke
at kunne give anledning til tvivl,
hvornår en forenings omsætning i
væsentligt omfang vil kunne anses
for ophørt som følge af lov om af-
livning af og midlertidigt forbud
mod hold af mink.
SEGES spørger desuden, hvad det
mere præcist betyder, når det anfø-
res,
at ”andelsforeningens
hidtidige akti-
viteter er videreført uden at skifte karak-
ter eller øge omfang efter den 29. decem-
ber 2020”.
Særligt anmoder SEGES om, at
det oplyses, om det betyder, at
man ryger ud af bestemmelsen,
hvis det tilfældigvis går bedre med
at sælge til ikke medlemmer, efter
at man ikke længere kan sælge til
medlemmer. Det synes således op-
lagt, at det er en naturlig følge af,
at omsætningen med medlemmer
forsvinder, at der er mere tid til at
sælge til ikke medlemmer
med
deraf følgende forøget salg.
Der er i forhold til høringsudkastet
foretaget enkelte præciseringer af
særreglens ordlyd og bemærknin-
ger hertil.
Såfremt en forening f.eks. påbe-
gynder salg af helt nye produkter,
vil dette indebære, at aktiviteterne
må anses for at have skiftet karak-
ter. Enhver forøgelse af omfanget
af de aktiviteter, som foreningen
udøver, vil endvidere betyde, at
særreglen ikke vil finde anvendelse,
idet der dog i overensstemmelse
med sidste pkt. i den foreslåede
særregel er visse former for om-
sætning, der altid vil kunne anses
for videreførelse af foreningens
aktiviteter. Om baggrunden for og
forståelsen af disse betingelser,
henvises i øvrigt til redegørelsen i
lovforslagets bemærkninger.
Det skal understreges, at den om-
stændighed, at salg sker til ikke-
medlemmer frem for, som hidtil,
Side 33 af 34
L 8 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2456961_0034.png
til medlemmer, aldrig i sig selv vil
indebære en ændring af karakteren
og omfanget af foreningens aktivi-
teter. Det er således netop et øget
salg til ikkemedlemmer
og en
deraf følgende overskridelse af de
almindeligt gældende grænser for
sådan omsætning
som den fore-
slåede særregel giver mulighed for.
Side 34 af 34