Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 7 , L 7 A , L 7 B
Offentligt
2468038_0001.png
27. oktober 2021
J.nr. 2020 - 6100
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 7
Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og ligningsloven
(Kompetence til godkendelse af oplysningsskemaet m.v., regnskabsføring i fremmed va-
luta for visse udenlandske kulbrinteskattepligtige, lempelse af kravet om udarbejdelse af
transfer pricing-dokumentation i visse rent danske situationer, justering af straffebestem-
melsen om indgivelse af land for land-rapport, beskatning af lejeindtægter ved udlejning
af helårsbolig og godkendelse af små patientforeninger for sjældne sygdomme som al-
menvelgørende foreninger m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 18. oktober 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 7a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om listen over situationer, hvor der fortsat skal udarbejdes transfer pricing-dokumentation, er fyldestgørende, til skatteministeren
2468038_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om listen over situationer, hvor der fortsat skal udarbejdes
transfer pricing-dokumentation, jf. lovforslagets § 1, nr. 9, er fyldestgørende? Herunder
bedes ministeren redegøre for risikoen for, at den generelle lempelse, som lovforslaget in-
deholder, vil føre til øget skattespekulation.
Svar
Listen over situationer, hvor der fortsat skal udarbejdes transfer pricing dokumentation,
har til hensigt at dække over de situationer, hvor parterne i den kontrollerede transaktion
beskattes forskelligt eller skal opgøre den skattepligtige indkomst forskelligt, og dermed
de situationer hvor der kan være risiko for, at priser og vilkår ikke fastsættes korrekt af
hensyn til at minimere skatten.
Det bemærkes endvidere, at lovforslaget ikke ændrer på armslængdeprincippet i lignings-
lovens § 2. Ifølge ligningslovens § 2 skal skattepligtige ved opgørelsen af den skatte- eller
udlodningspligtige indkomst anvende priser og vilkår for handelsmæssige eller økonomi-
ske transaktioner med interesseforbundne parter i overensstemmelse med, hvad der
kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter. Arms-
længdeprincippet gælder alle skattepligtige, også selvom den skattepligtige ikke er pålagt at
udarbejde transfer pricing dokumentation.
Lovforslaget sikrer således blot, at dokumentationsarbejdet målrettes situationer, hvor der
er en risiko for skattespekulation. Der er som udgangspunkt imellem to rent danske sel-
skabsbeskattede selskaber ikke et incitament til at anvende priser og vilkår, som afviger
fra armslængdeprincippet, da selskaberne sambeskattes.
Lovforslaget skal også ses i sammenhæng med lov nr. 1835 af 8. december 2020, hvoref-
ter transfer pricing dokumentationen skal indgives til Skattestyrelsen senest 60 dage efter
fristen for indgivelse af oplysningsskemaet. Ændringen medførte, at transfer pricing do-
kumentationen ikke kun skal indgives i de situationer, hvor skattemyndighederne anmo-
der om det. I en sådan situation er det mest hensigtsmæssigt både for virksomhederne og
skatteforvaltningen, at dokumentationsarbejdet målrettes de situationer, hvor der er en
risiko for skattespekulation.
Side 2 af 2