Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 79 Bilag 1
Offentligt
2477772_0001.png
NOTAT
Vild natur og Biodiversitet
J.nr. 2020-13330
Ref. TANJL
Den 14. september 2021
Høringsnotat om udkast til forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af
havmiljøet (geologisk lagring af CO
2
under havbunden)
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet (geologisk lagring af CO
2
under
havbunden) har været i høring fra den 27. august 2021 til den 24. september 2021.
Lovforslaget er en del af udmøntningen af klimaaftalen for energi og industri, som regeringen indgik
sammen med V, DF, RV, SF, EL, K, LA og ALT. Lovforslaget har til formål at sikre, at havmiljøloven ikke
forhindrer geologisk lagring af CO
2
under havbunden samt transport af CO
2
. Derudover indeholder
lovforslaget bemyndigelse til, at klima-, energi-, og forsyningsministeren kan indgå aftaler med andre
lande om transport af CO
2
med henblik på geologisk lagring under havbunden.
Såfremt Folketinget vedtager lovforslaget, vil der blive givet samtykke til, at Danmark kan tiltræde
ændringen til Londonprotokollens artikel 6 om eksport af CO
2
med henblik på geologisk lagring af CO
2
,
jf. grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt.
Miljøministeriet har modtaget 4 høringssvar og ét fælles høringssvar fra 4 foreninger og organisationer,
som er Danmarks Naturfredningsforening, Oil Gas Danmark, DI Energi, Landdistrikternes Fællesråd,
NOAH, Landsforeningen Levende Hav, Høfde 42 Gruppen og VedvarendeEnergi. Høringssvarene og
dette høringsnotat kan ses på Høringsportalen ved fremsættelse af lovforslaget.
Ud over de ændringer af lovforslaget, som høringen har givet anledning til, er der foretaget en række
strukturelle, sproglige og juridisk-tekniske justeringer af lovforslaget.
1. Overordnede bemærkninger om CO
2
-lagring under havbunden
Danmarks Naturfredningsforening
bemærker, at uanset hvad Danmarks Naturfredningsforening
i øvrigt mener om CO
2
lagring under havbunden, så er der forståelse for, at klimaaftalen hvori man
forpligter sig til opnåelse af 70% drivhusgas reduktion i Danmark i 2030, også må indføre en hjemmel i
havmiljøloven til fremtidig CO
2
lagring under havbunden, eftersom de hidtidige dumpningsregler
hindrer CO
2-
lagring.
Oil Gas Danmark
mener, at forslaget til loven understøtter Folketingets klimaambition og den bredde
politiske aftale om CO
2-
lagring, og at forslaget overordnet vil blive betragtet som understøttende for
branchens mulighed for, på sigt, at udvikle kommerciel CO
2-
lagring på Nordsøen.
DI Energi
har indledningsvist henledt opmærksomheden på DI´s anbefalinger til strategi for CO
2
-
fangst, -anvendelse og –lagring. DI bemærker endvidere, at CO
2-
fangst og lagring efter alt at dømme er
et omkostningseffektivt klimapolitisk værktøj, og at der er gode forudsætninger for CO
2-
lagring i den
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
L 79 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
danske undergrund med signifikant lagerkapacitet on-, near- og offshore, men at der kan være fordele
og ulemper ved forskellige typer lagring, herunder variationer i omkostningsniveauet. Hertil bemærkes
det, at onshore lagring vurderes at have markant lavere omkostninger end offshore, og nearshore
omkostninger forventes at ligge imellem de to.
DI Energi henviser bl.a. til, at Danmark har flere års positive erfaringer med onshore lagring af gas, bl.a.
ved akviferlageret i Stenlille, og på den baggrund opfordrer DI Energi regeringen til at tage stilling til de
forskellige lagertyper i Danmark, og at der bør prioriteres løsninger, som driver de laveste
enhedsomkostninger, hvilket vil være til fordel for både industrien og samfundsøkonomien. DI Energi
vil i den sammenhæng også opfordre til, at andre offshore lagringsmuligheder undersøges, selvom de
ikke er tilladt ifølge Helsingforskonventionen, såfremt det vurderes attraktivt.
Landdistrikternes Fællesråd
ser et stort potentiale i lagring af CO
2
, specielt for reduktion i CO
2-
udledninger, men også i forhold til erhvervsudvikling, og bemærker, at såfremt Danmark kan blive et
foregangsland for lagring af CO
2
under havbunden, kan det blive et vigtigt bidrag i forhold til at nå
målsætningen om at mindske CO
2
-udledningen med 70% inden 2030 og den fremtidige begrænsning af
CO
2
-udledningen efter 2030.
Landdistrikternes Fællesråd bemærker derudover, at afhængig af metoden for lagring og lokationer for
opbevaring vil lagring af CO
2
under havbunden kunne medbringe arbejdspladser og erhvervsudvikling,
specielt i de kystnære områder, og at erhvervsudviklingsmulighederne i de kystnære områder er et
vigtigt perspektiv for Landdistrikternes Fællesråd i sammenhæng med en miljømæssig forsvarlig måde
at lagre CO
2.
NOAH, Landsforeningen Levende Hav, Høfde 42 Gruppen og VedvarendeEnergi
har i deres
fælles høringssvar indledningsvist beskrevet, hvordan havmiljøet har det rigtig skidt med reference til
projektet Kystens Parlament som Levende Hav har haft i 2020 og 2021 og til forureningen som følge af
Cheminova og Grindstedværket. Det beskrives endvidere, hvordan bomtrawlfiskeri, plastaffald,
indvinding af råstoffer, udbygning af havne og olie- og gasudvinding har betydet dårlige tilstande for
havmiljøet og havbunden.
Derudover bemærker NOAH, Landsforeningen Levende Hav, Høfde 42 Gruppen og VedvarendeEnergi,
at konsekvenserne ved lovforslaget potentielt kan være store, og at der er tale om et helt bevidst brud på
det grundfæstede princip i dansk miljøpolitik om ikke at bruge undergrunden til deponering af affald,
og at forurening bør bekæmpes ved kilden.
Der redegøres i høringssvaret fra NOAH, Landsforeningen Levende Hav, Høfde 42 Gruppen og
VedvarendeEnergi endvidere for internationale erfaringer med CCS, og at der er store problemer med
de teknologier og projekter, som findes på verdensplan med CCS, hvorfor der stilles spørgsmålstegn ved,
om det vil kunne lade sig gøre i Danmark at fange CO
2
fra røggassen i et kraftværk tilstrækkeligt effektivt.
NOAH, Landsforeningen Levende Hav, Høfde 42 Gruppen og VedvarendeEnergi anbefaler på den
baggrund, at forslaget til ændring af havmiljøloven tages af bordet. De finder, at forestillingen om, at
CCS-teknologier i løbet af få år bliver udviklet til en grad af effektivitet og pålidelighed, der gør, at de
kan spille en rolle i realiseringen af klimapolitikken, savner hold i virkeligheden og er skadelig i den
forstand, at den giver ubegrundet håb.
Miljøministeriets bemærkninger
Lovforslaget har til formål at fjerne de regulatoriske barrierer i havmiljøloven, som forhindrer, at der
kan meddeles tilladelse til geologisk lagring af CO
2
under havbunden i medfør af undergrundsloven
2
L 79 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2477772_0003.png
og bekendtgørelse om geologisk lagring af CO
2
mv., som følge af regeringens klimaaftale fra juni 2020
med DF, RV, SF, EL, K, LA og ALT. Der fastsættes i medfør af lovforslaget ikke strategier for Danmarks
fremtidige planer om CO
2
-lagring. Bemærkningerne tages således til efterretning. Miljøministeriet
skal endvidere bemærke, at lovforslaget efter høringen er blevet ændret, således at de foreslåede
regler, som undtager geologisk lagring af CO
2
under havbunden fra forbuddet mod dumpning, og som
undtager transport af CO
2
med henblik på geologisk lagring under havbunden fra forbuddet mod
transport af stoffer og materialer til dumpning i havmiljølovens § 25, forudsættes fastsat i
bekendtgørelsesform, hvorfor miljøministeren bemyndiges til at fastsætte sådanne regler. Ændringen
sker med henblik på at imødekomme behov for miljøvurdering af reglerne og for at sikre lovforslagets
fortsatte fremsættelse for Folketinget i november.
2. Aftaler med andre lande om transport af CO
2
med henblik på lagring under
havbunden
Danmarks Naturfredningsforening har bemærket, at der i lovteksten i den foreslåede § 29 a, står, at
klima-, energi- og forsyningsministeren efter orientering af miljøministeren kan indgå aftaler med andre
lande om transport af CO
2
til geologisk lagring under havbunden uden for dansk havområde. Danmarks
Naturfredningsforening bemærker endvidere, at der dog i bemærkningerne til lovændringen står, at det
på baggrund af den foreslåede ændring vil blive muligt inden for rammerne af bl.a. Londonprotokollen
– at importere og eksportere CO2 med henblik på geologisk lagring under havbunden på Danmarks
område og uden for Danmarks område, hvorfor paragraffen med den formulering ikke omfatter lagring
af importeret CO
2
under dansk havbund – kun til eksport til lagring uden for dansk havbund.
NOAH, Landsforeningen Levende Hav, Høfde 42 Gruppen og VedvarendeEnergi har henvist til, at det
er bemærkelsesværdigt, at der ingen beskrivelse er af, hvor den forventede CO
2
skal komme fra, (kul
eller biomasse), og at der med forslaget om tiltrædelse af ændringen til Londonprotokollens artikel 6,
som muliggør import/eksport af CO
2
fra andre lande, muliggøres at den danske undergrund ikke kun
gøres til losseplads for CO
2
fra danske kraftværker mm., men også for CO
2
fra udenlandske kilder.
Miljøministeriets bemærkninger
Den foreslåede hjemmel i § 29 a, om bemyndigelse til klima-, energi-, og forsyningsministeren til at
indgå aftaler om transport af CO
2
med henblik på geologisk lagring under havbunden er tiltænkt at
gælde både i tilfælde, hvor der skal indgås aftaler om eksport og import af CO
2
med henblik på lagring
under havbunden, hvilket ligeledes er reflekteret i bemærkningerne til bestemmelsen. Miljøministeriet
har dog ændret bestemmelsens ordlyd, så det klart fremgår, at den foreslåede bestemmelser vedrører
aftaler om transport af CO
2
med henblik på geologisk lagring under havbunden, uanset om det er i
dansk søterritorium eller andre landes søterritorium. De øvrige bemærkninger har Miljøministeriet
noteret.
3. Miljøvurdering og påvirkning af natur- og miljø
Danmarks Naturfredningsforening bemærker om forholdet til miljøvurderingsloven, at der i
bemærkningerne til lovforslaget står, at lovforslaget ikke følger af en EU-retlig (eller folkeretlig)
forpligtelse og dermed ikke indgår i et normativt hierarki, hvorfor lovforslaget efter Miljøministeriets
vurdering ikke gennemfører en miljøvurdering eller screening af lovforslaget i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte planers og
programmers indvirkning på miljøet (miljøvurderingsdirektivet).
Danmarks Naturfredningsforening stiller sig uforstående over for den begrundelse, som
Miljøministeriet har givet i bemærkningerne om, hvorfor det er vurderet, at der ikke skal foretages en
3
L 79 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2477772_0004.png
miljøvurdering, henset til at der i miljøvurderingsdirektivet ikke er henvisninger til, at et lovforslag skal
være krævet i forhold til et normativt hierarki af EU-retlige eller folkeretning forpligtelse. Danmarks
Naturfredningsforening konkluderer dermed, at lovforslaget skal omfattes af en miljøvurdering eller
screening.
NOAH, Landsforeningen Levende Hav, Høfde 42 Gruppen og VedvarendeEnergi bemærker, at de ikke
har mulighed for at vurdere, om det er korrekt, at ECO2-rapporten konkluderer, at risikoen for alvorlig
skade for de marine økosystemer ved lagring af CO
2
under havbunden er meget lille. Der henvises til, at
teknologier fødes med sin egen utilsigtede negative virkning, og at kraftværket Boundary Dam i Canada
er et eksempel herpå, fordi det i dette tilfælde ikke var ingeniørernes plan, at CCS-anlægget kun skulle
virke i 60 % af tiden fem år efter, at det var sat i gang.
NOAH, Landsforeningen Levende Hav, Høfde 42 Gruppen og VedvarendeEnergi vil gerne påpege, at
selv om risikoen for udslip af CO
2
ved injektion i undergrunden eller fra undergrunden er lille, når
CO
2
’en først er injiceret, så er den ikke ikke-eksisterende, og at udslip vil ske til et hav, som allerede er
udsat for forsuring som følge af atmosfærens stigende indhold af CO2.
På den baggrund forekommer det NOAH, Landsforeningen Levende Hav, Høfde 42 Gruppen og
VedvarendeEnergi besynderligt, at Miljøministeriet ikke forholder sig til miljøkonsekvenserne ved
lagring af CO2 under havbunden.
Landdistrikternes Fællesråd har påpeget, at lagring af CO
2
under havbunden kun bør tillades, hvis det
kan gøres på en miljømæssigt forsvarlig og sikker måde, således det ikke er med risiko for store CO
2
udslip i havet, og at det er en forudsætning, at det gøres med tilstrækkelig lovhjemmel.
Miljøministeriets bemærkninger
Miljøministeriet vurderede forud for lovforslagets udsendelse i ekstern høring, at der ikke var behov
for miljøvurdering af lovforslagets bestemmelser. På baggrund af høringssvarene har
Miljøministeriet besluttet at foretage en miljøvurdering. Som følge heraf ændres lovforslaget, som
beskrevet under bemærkningerne til pkt. 1 i nærværende høringsnotat, for at imødekomme behovet
for miljøvurdering.
4