Tak for det. Lovforslaget, som vi behandler i dag, skal sikre rammerne for den lovgivning, som netop skal muliggøre det, der har været diskussionen her den seneste tid, nemlig CO2-lagring under havbunden. Grunden til, at det er et vigtigt forslag – og det er der også flere af partierne der har været inde på – er jo, at FN's klimapanel og Klimarådet blandt andre har fastslået, at CCS er et helt centralt virkemiddel, hvis vi skal lykkes med at handle på klimakrisen. Det er ikke det eneste, men det er helt centralt.
Vi indgik som regering en bred klimaaftale om energi og industri, som CCS også er en del af, og her i juni i år også en køreplan konkret for lagring af CO2. Klimaaftalen skal sikre, at vi netop når vores målsætning om at levere på 70 pct. i 2030 – et af verdens mest ambitiøse klimamål. Og lagringspotentialet i den danske undergrund er, som det også er blevet sagt, enormt stort. Det betyder, at vi har mulighed for at reducere mængderne af CO2, der udledes til luften, ved geologisk at lagre det i undergrunden under havet.
Grunden til, at vi så står her i dag, er, at selv om tilladelser til lagring af CO2 gives efter undergrundsloven, altså på klimaområdet, forhindrer havmiljøloven i dag, at der kan gives tilladelse til CO2-lagring under havbunden. Og det er også forbudt at transportere CO2, når det sker med henblik på netop lagring, fordi havmiljøloven forbyder transport af stoffer og materialer til dumpning. Med lovforslaget giver vi altså bemyndigelse til, at der udstedes regler i en bekendtgørelse, som undtager CO2-lagring og transport af CO2 med henblik på lagring under havbunden fra forbuddene i havmiljøloven.
Så for at vi kan indfri de ambitioner, som vi har for fremtidens CO2-lagring, er det vigtigt, at CO2 både kan importeres og eksporteres, og at der kan indgås aftaler med andre lande om transporten af CO2. Derfor giver lovforslaget også en bemyndigelse til klima- og energiministeren om at indgå aftaler med andre lande om transport af CO2 på tværs af landegrænser netop med det formål at lagre det under havbunden.
FN's søfartsorganisation, IMO, har i deres Londonprotokol, hvis formål det er at forhindre forurening af havet ved dumpning af affald, regler om eksport af CO2. Danmark har endnu ikke tiltrådt reglerne. For at kunne eksportere CO2 til andre lande med henblik på lagring under havbunden skal Danmark tiltræde reglerne og anmode om at anvende en resolution, der gør det muligt. Ved Folketingets vedtagelse af lovforslaget vil der blive givet samtykke til tiltrædelsen, og Danmark vil via Udenrigsministeriet efter sædvanlig praksis tiltræde reglerne.
Jeg vil også gerne nævne, at der i de regionale havkonventioner gælder regler for dumpning og CO2-lagring. Efter OSPAR-konventionen, som dækker det nordatlantiske område, er det muligt at lagre CO2 under havbunden. Det betyder helt konkret, at konventionen dér muliggør CO2-lagring under havbunden i de danske dele af Nordsøen. Men Helsingforskonventionen, som finder anvendelse i Østersøområdet, giver ikke mulighed for at lave CO2-lagring på samme måde, og derfor vil der ikke kunne gives tilladelse til CO2-lagring i Østersøen, uanset at CO2-lagring undtages fra forbuddet i havmiljøloven. Så regeringen vil, i og med at vi også har et fælles mål med den klimaaftale, vi har lavet, gøre lagring muligt i alle dele af Danmarks havområder, og derfor vil vi indgå i en dialog med de øvrige lande i Helsingforskonventionen om muligheden for ændring af konventionen.
Med klimaaftalen og med den køreplan, som jeg nævnte tidligere, er det også en helt klar forudsætning, og det er det, vi har været lidt forbi i debatten, at CO2-lagring skal ske miljø- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Konkrete tilladelser til CO2-lagring vil ikke blive givet efter havmiljøloven, som vi behandler i dag, men efter undergrundsloven. Men jeg synes, det er vigtigt at sige, at alle projekter vil blive miljøvurderet.
I Danmark har vi på nuværende tidspunkt ikke CO2-lagre under havbunden, og derfor har vi heller ikke nogen konkrete erfaringer i forhold til de påvirkninger, der kan være af miljøet. De internationale erfaringer, vi kender til, er begrænsede, men vi ved dog fra de norske projekter, som også har været nævnt, og som også har været i operation i en årrække, at risikoen for udslip fra lagrene ikke er særlig stor. Men det er klart, at der ved etablering af CO2-lagre under havbunden vil være påvirkning af det marine miljø og den marine natur. Det kan bl.a. dreje sig om forstyrrelser af havbunden, udledning af kemikalier, boremudder, støj og emissioner. Også ved monitorering af lagrene vil der være påvirkninger fra seismiske undersøgelser, som særlig påvirker fisk og pattedyr.
Den konkrete påvirkning vil dog afhænge meget af, hvor lagringen skal finde sted. Er det f.eks. i eksisterende offshoreanlæg, er påvirkningen mindre, fordi der ikke i samme grad som ved nye anlæg skal laves forundersøgelser af havbunden og undergrunden og foretages boringer og etableres infrastruktur. Den konkrete påvirkning vil også afhænge af nærheden til truede arter og beskyttede områder, og det vil og skal der naturligvis tages højde for i de krav, der bliver stillet til tilladelserne til lagring.
Så de miljømæssige konsekvenser vil, som jeg nævnte tidligere, blive belyst i forbindelse med miljøvurderingen af de konkrete projekter, og jeg er også glad for den kvittering, der har været for arbejdet oven på høringen med netop at sikre en generel miljøvurdering af reglerne her.
Så vil jeg måske som det allersidste sige til den bemærkning, der har været om tidsplanen, at det arbejde, som regeringen laver her, fuldkommen følger den aftale, der er blevet indgået. Det vil sige, at det fra 2022 vil være på plads, sådan at det fra 2025 vil være muligt at lave CCS i Danmark. Det er det, der er planen. Tak.