Til lovforslag nr.
L 77
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Retsudvalget [den 13. januar 2022]
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven, straffuldbyrdelsesloven og
straffeloven
(Opfølgning på initiativer i handlingsplanen til imødegåelse af udfordringerne med fangeflugter og delegation af
afgørelseskompetence i sager om udgang for personer anbragt i hospital eller institution ved dom)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 13 ændringsforslag til lovforslaget. Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1, 3-7, 9, 10, 12 og 13 og justitsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 2, 8 og 11.
2. Justitsministerens præciseringer af lovforslagets
bemærkninger
Justitsministeren har anmodet om, at følgende præcise-
ring optages i betænkningen:
Præcisering af bemærkningerne til lovforslagets § 65 a,
stk. 4
Aftalepartierne bag flerårsaftalen for kriminalforsorgens
økonomi 2022-2025 er enige om at fjerne kravet om hånd-
jernsrapport og registrering i forbindelse med brug af hånd-
jern uden for fængslet, f.eks. i forbindelse med transport,
og at der ved brug af håndjern i fængslet alene skal ske
registrering uden udarbejdelse af håndjernsrapport.
Initiativet er begrundet i et ønske om, at fængselsbetjente
skal have mere tid til at udføre deres kerneopgave frem for
at bruge tiden på administrativt arbejde.
Efter de gældende administrative regler skal kriminalfor-
sorgsområdet så hurtigt som muligt udarbejde en håndjern-
srapport i Klientsystemets håndjerns- eller sikringscellemo-
dul ved anvendelse af håndjern.
Det følger af de specielle bemærkninger til den foreslåe-
de § 65 a, stk. 4, at der ikke vil blive indført en tilsvarende
pligt til at udarbejde håndjernsrapport på baggrund af hånd-
jernsbelægninger efter de foreslåede regler i straffuldbyrdel-
seslovens § 65 a.
Der forudsættes i lovforslaget, at der i stedet fastsættes
regler om registrering af brugen af håndjern efter den fore-
slåede § 65 a, stk. 1, om anvendelse af håndjern ved den
indsattes enkeltstående fravær fra lukkede fængsler og arre-
ster.
På baggrund af den politiske aftale af 15. december
2021 om flerårsaftalen for kriminalforsorgens økonomi
2022-2025 vil der ikke – som ellers forudsat i lovforslaget
– blive fastsat regler om registrering af brugen af håndjern
efter den foreslåede § 65 a, stk. 1.
Da initiativet er begrundet i et ønske om at skabe mindre
administrativt arbejde for fængselsbetjentene vil der tilsva-
rende ikke blive fastsat regler om registrering af brugen af
håndjern efter den foreslåede § 65 a, stk. 2.
Baggrunden herfor er, at afgørelser efter den foreslåede
§ 65 a, stk. 2, muliggør anvendelse af håndjern ved ophold
uden for cellen for en periode på op til 4 uger, hvorfor en
nødvendig brug af håndjern vil kunne få et mere rutinemæs-
sigt præg i den pågældende afgrænsede periode. Det vil der-
for medføre et unødigt højt ressourceforbrug, hvis der skulle
stilles krav om registrering af enkelte håndjernsbelægninger
efter denne bestemmelse.
Som det følger af lovforslaget, vil de almindelige forvalt-
ningsretlige regler, herunder forvaltningsloven og forvalt-
ningsretlige grundsætninger, finde anvendelse. En afgørelse
om anvendelse af håndjern efter den foreslåede bestemmelse
i § 65 a, stk. 2, skal således leve op til forvaltningsretlige
krav om f.eks. klagevejledning og begrundelse.
Proportionalitetsprincippet skal i den forbindelse være
iagttaget både i forhold til iværksættelse af foranstaltningen,
DokumentId
Journalnummer