Retsudvalget 2021-22
L 77 Bilag 6
Offentligt
2509935_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. januar 2022
Straffuldbyrdelseskontoret
Kenneth Schmidt Rasmussen
2021-0090-2988
2255537
Bidrag til betænkning over forslag til ændring af retsplejeloven, straf-
fuldbyrdelsesloven og straffeloven (L 77)
X. Justitsministerens præciseringer af lovforslagets bemærkninger
Justitsministeren har anmodet om, at følgende præcisering optages i betænk-
ningen:
Præcisering af bemærkningerne til lovforslagets § 65 a, stk. 4
Aftalepartierne bag flerårsaftalen for kriminalforsorgens økonomi 2022-
2025 er enige om at fjerne kravet om håndjernsrapport og registrering i for-
bindelse med brug af håndjern uden for fængslet, f.eks. i forbindelse med
transport, og at der ved brug af håndjern i fængslet alene skal ske registre-
ring uden udarbejdelse af håndjernsrapport.
Initiativet er begrundet i et ønske om, at fængselsbetjente skal have mere tid
til at udføre deres kerneopgave frem for at bruge tiden på administrativt ar-
bejde.
Efter de gældende administrative regler skal kriminalforsorgsområdet så
hurtigt som muligt udarbejde en håndjernsrapport i Klientsystemets hånd-
jerns- eller sikringscellemodul ved anvendelse af håndjern.
Det følger af de specielle bemærkninger til den foreslåede § 65 a, stk. 4, at
der ikke vil blive indført en tilsvarende pligt til at udarbejde håndjernsrap-
port på baggrund af håndjernsbelægninger efter de foreslåede regler i straf-
fuldbyrdelseslovens § 65 a.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 77 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag og præciseringer af lovforslagets bemærkninger, fra justitsministeren
Der forudsættes i lovforslaget, at der i stedet fastsættes regler om registre-
ring af brugen af håndjern efter den foreslåede § 65 a, stk. 1, om anvendelse
af håndjern ved den indsattes enkeltstående fravær fra lukkede fængsler og
arrester.
På baggrund af den politiske aftale af 15. december 2021 om flerårsaftalen
for kriminalforsorgens økonomi 2022-2025 vil der ikke – som ellers forud-
sat i lovforslaget – blive fastsat regler om registrering af brugen af håndjern
efter den foreslåede § 65 a, stk. 1.
Da initiativet er begrundet i et ønske om at skabe mindre administrativt ar-
bejde for fængselsbetjentene vil der tilsvarende ikke blive fastsat regler om
registrering af brugen af håndjern efter den foreslåede § 65 a, stk. 2.
Baggrunden herfor er, at afgørelser efter den foreslåede § 65 a, stk. 2, mu-
liggør anvendelse af håndjern ved ophold uden for cellen for en periode på
op til 4 uger, hvorfor en nødvendig brug af håndjern vil kunne få et mere
rutinemæssigt præg i den pågældende afgrænsede periode. Det vil derfor
medføre et unødigt højt ressourceforbrug, hvis der skulle stilles krav om
registrering af enkelte håndjernsbelægninger efter denne bestemmelse.
Som det følger af lovforslaget, vil de almindelige forvaltningsretlige regler,
herunder forvaltningsloven og forvaltningsretlige grundsætninger, finde an-
vendelse. En afgørelse om anvendelse af håndjern efter den foreslåede be-
stemmelse i § 65 a, stk. 2, skal således leve op til forvaltningsretlige krav
om f.eks. klagevejledning og begrundelse.
Proportionalitetsprincippet skal i den forbindelse være iagttaget både i for-
hold til iværksættelse af foranstaltningen, samt i forhold til fastsættelsen af
den periode, hvor foranstaltningen skal gælde. Foranstaltningen skal ikke
opretholdes længere tid, end det er nødvendigt.
Det hensyn, der ligger bag flerårsaftalens del om registrering af håndjerns-
brug i fængslet, ses imødekommet derved, at der efter § 65 a, stk. 2, skal
træffes en afgørelse om anvendelse af håndjern i en periode ved ophold uden
for cellen, som skal leve op til forvaltningsloven, og at kriminalforsorgen
løbende skal være opmærksom på ikke at opretholde afgørelsen i længere
tid, end det er nødvendigt.
Ovenstående bemærkninger vil herefter skulle lægges til grund ved admini-
strationen af loven.
2
L 77 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag og præciseringer af lovforslagets bemærkninger, fra justitsministeren
Justitsministeriet påtænker i øvrigt at lægge op til en fjernelse af kravet om
at udarbejde håndjernsrapport ved brug af håndjern efter den gældende be-
stemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 65 – og erstatte det med registre-
ringskravet i fængslerne efter flerårsaftalen – i forbindelse med et kom-
mende lovforslag om opfølgning på flerårsaftalen for kriminalforsorgens
økonomi 2022-2025.
3