Retsudvalget 2021-22
L 76
Offentligt
2499450_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
13. december 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Reenberg
Sagsnr.: 2021-0037-0138
Dok.:
2236619
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdømtes og
visse forvaringsdømtes rettigheder) (L 76) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdøm-
tes og visse forvaringsdømtes rettigheder), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 26. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 76 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, at den foreslåede lovændring, hvorefter udslusningen for en livstidsdømt først vil kunne påbegyndes tidligst efter 10 år, vil få den konsekvens, at livstidsdømte vil komme til at afsone væsentligt længere tid end efter hidtil gældende praksis, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuld-
byrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdømtes og visse forva-
ringsdømtes rettigheder) (L 76) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ifølge ministerens besvarelse af REU alm. de - spørgsmål nr.
120 er den samlede varighed af et typisk, ukompliceret udslus-
ningsforløb for en livstidsdømt omkring 9 år med påbegyndelse
efter 5 år og 4 måneder. Er ministeren enig i, at den foreslåede
lovændring, hvorefter udslusningen først vil kunne påbegyndes
tidligst efter 10 år, dvs. 4 år og 8 måneder senere end efter de
gældende regler, vil få som uundgåelig konsekvens, at livstids-
dømte fremover vil komme til at afsone væsentligt længere tid
end efter hidtil gældende praksis?”
Svar:
Som det fremgår af punkt 2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
skal tidsrammen på 10 år i de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 1,
nr. 2 og 3, bl.a. ses i lyset af, at livstidsdømte efter straffelovens § 41 har ret
til at få afgjort, om der skal ske prøveløsladelse, når 12 år af straffen er ud-
stået. Det bemærkes i den forbindelse, at en løsladelse på prøve bl.a. forud-
sætter, at den dømtes forhold ikke gør prøveløsladelse utilrådelig, og at den
indsattes administrering af en udgangstilladelse kan indgå i tilrådeligheds-
vurderingen. Den foreslåede regel i lovforslaget om, at bl.a. sådanne indsatte
som udgangspunkt ikke kan komme på udgang i de første 10 år af afsonings-
tiden, kan således påvirke den livstidsdømtes mulighed for at opnå ret til
prøveløsladelse, da det herefter alene er muligt at lade et eventuelt udgangs-
forløb på to år indgå i vurderingen, som foretages efter 12 år.
Det fremgår ligeledes af lovforslaget, at det som følge heraf ikke kan ude-
lukkes, at den foreslåede regel om begrænsning af de livstidsdømtes mulig-
hed for udgang med tiden vil medføre, at gennemsnitstiden for livstidsdøm-
tes afsoning vil stige fra de 16-17 år, som gennemsnittet er i dag.
Det bemærkes, at vejledning nr. 9766 af 11. september 2018 om løsladelse
af dømte, der udstår fængselsstraf (løsladelsesvejledningen), punkt 6-14, in-
deholder en nærmere beskrivelse af de momenter, som kan indgå i vurde-
ringen af, om en prøveløsladelse er utilrådelig.
Side 2/2