Retsudvalget 2021-22
L 76
Offentligt
2500027_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
13. december 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Reenberg
Sagsnr.: 2021-0037-0138
Dok.:
2233944
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdømtes og
visse forvaringsdømtes rettigheder) (L 76) fra Folketingets Retsudvalg.
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdøm-
tes og visse forvaringsdømtes rettigheder), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 26. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 76 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, at et konkret forbud mod offentlig fremsættelse af tilkendegivelser, som omtalt i den foreslåede § 59 a, kun kan legitimeres efter EMRK art. 10, stk. 2, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuld-
byrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdømtes og visse forva-
ringsdømtes rettigheder) (L 76) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at et konkret forbud mod offentlig
fremsættelse af tilkendegivelser, som omtalt i den foreslåede §
59 a, kun kan legitimeres efter EMRK art. 10, stk. 2, hvis den
omhandlede tilkendegivelse har en sådan karakter, at den vil
kunne krænke menneskelig værdighed og vække offentlig af-
sky/harme (»public outrage«) og ikke blot være krænkende for
den almene retsfølelse (»public opinion«), jf. sagen Nilsen v. the
United Kingdom, pr. 54?”
Svar:
1.
Det bemærkes indledningsvis, at det følger af Den Europæiske Menne-
skerettighedskonventions (EMRK) artikel 10, stk. 1, at enhver har ret til yt-
ringsfrihed. Det fremgår endvidere af bestemmelsen, at denne ret omfatter
meningsfrihed og frihed til at give eller modtage meddelelser eller tanker
uden indblanding fra offentlig myndighed og uden hensyn til grænser. Der
kan gøres indgreb i den nævnte rettighed, hvis indgrebet er foreskrevet ved
lov og er nødvendigt i et demokratisk samfund til varetagelse af nærmere
bestemte anerkendelsesværdige formål, herunder den nationale sikkerhed,
den offentlige tryghed, for at forebygge uorden eller forbrydelse, for at be-
skytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres gode navn
og rygter eller rettigheder, jf. EMRK artikel. 10, stk. 2.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der henvises til Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols afgørelse af 9. marts 2010 i sagen
Nilsen mod UK
(36882/05), hvor Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stol (Domstolen) bl.a. fandt, at klagen for så vidt angår EMRK artikel 10
skulle afvises som åbenbart ugrundet.
Sagen angik en seriemorder, der var dømt for meget alvorlige og usædvan-
ligt grove forbrydelser, og som afsonede en livstidsdom i fængsel. De nati-
onale myndigheder havde afvist at lade den pågældende modtage en kopi af
et udkast til sin selvbiografi, hvori der bl.a. indgik detaljerede beskrivelser
af de forbrydelser, som den indsatte var dømt for, sendt til fængslet af den
pågældendes advokat, således at den indsatte kunne omarbejde udkastet
med henblik på udgivelse.
Side 2/3
L 76 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, at et konkret forbud mod offentlig fremsættelse af tilkendegivelser, som omtalt i den foreslåede § 59 a, kun kan legitimeres efter EMRK art. 10, stk. 2, til justitsministeren
Domstolen fandt i sagen, at myndighedernes afvisning udgjorde et indgreb
i den indsattes ret til ytringsfrihed efter EMRK artikel 10, stk. 1, men at
indgrebet kunne retfærdiggøres efter artikel 10, stk. 2. Som led i sin vurde-
ring af, om indgrebet var nødvendigt i et demokratisk samfund, fandt Dom-
stolen bl.a. i dommens præmis 54, at det var rimeligt, at de nationale myn-
digheder vurderede, at udgivelse af selvbiografien ville volde sorg hos over-
levende forurettede og alle ofrenes familier samt vække harme i offentlig-
heden (”distressing for surviving victims and for all victims’ families and
would provoke a sense of outrage amongst the public”). Ved denne konkrete
bedømmelse af den konkrete sag adskilte sagen sig ifølge Domstolen fra
Domstolens dom af 6. oktober 2005 i sagen
Hirst mod UK (No. 2)
(74025/01), der handlede om automatisk fratagelse af stemmeret fra ind-
satte, og hvor Domstolen i præmis 70 bl.a. udtalte, at der ikke efter EMRK
kan ske automatisk fratagelse af stemmeretten alene på grundlag af, hvad
der kan støde den offentlige mening (”based purely on what might offend
public opinion.”).
2.
Det fremgår af den foreslåede § 59 a, stk. 1, i straffuldbyrdelsesloven, jf.
lovforslagets § 1, nr. 9, at en indsat, der udstår fængselsstraf på livstid eller
er idømt forvaring for overtrædelse af en bestemmelse, som hjemler straf af
fængsel på livstid, ikke uden tilladelse offentligt må fremsætte tilkendegi-
velser om den eller de forbrydelser, som den pågældende har fået en livstids-
eller forvaringsdom for eller forbrydelser med tilknytning hertil.
Kriminalforsorgen meddeler ifølge det foreslåede stk. 2 tilladelse efter § 59
a, stk. 1, medmindre tilkendegivelsen bør begrænses for at beskytte den for-
urettede ved lovovertrædelsen eller dennes pårørende eller for at modvirke
en åbenbar krænkelse af retsfølelsen.
Det foreslås endvidere efter forslaget til § 59 a, stk. 3, i straffuldbyrdelses-
loven, at stk. 1 finder tilsvarende anvendelse, hvor en offentlig fremsættelse
af en tilkendegivelse foretages af en anden fysisk person på vegne af den
indsatte.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i bemærkningerne til lovforslaget.
Den foreslåede ordning rejser således efter Justitsministeriets opfat-
telse ikke spørgsmål i forhold til EMRK artikel 10.
Side 3/3