Retsudvalget 2021-22
L 76
Offentligt
2499447_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
13. december 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Reenberg
Sagsnr.: 2021-0037-0138
Dok.:
2236632
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdømtes og
visse forvaringsdømtes rettigheder) (L 76) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdøm-
tes og visse forvaringsdømtes rettigheder), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 26. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 76 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvordan en udslusning efter gældende praksis typisk forløber for hhv. en udvisningsdømt og en banderelateret livstidsdømt, og om, hvordan udslusning må forventes at forløbe fremover efter reglerne i lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuld-
byrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdømtes og visse forva-
ringsdømtes rettigheder) (L 76) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvordan en udslusning efter gældende
praksis typisk forløber for henholdsvis en udvisningsdømt og en
banderelateret livstidsdømt, jf. ministerens besvarelse af REU
alm. del - spørgsmål nr. 120, som udtrykkeligt kun omhandler
udslusning af en livstidsdømt, som hverken er banderelateret el-
ler udvisningsdømt? Og vil ministeren oplyse, hvordan udslus-
ning for de pågældende grupper må forventes at forløbe frem-
over efter de reglerne i lovforslaget?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Direktoratet for Kriminalforsorgen kan om udslusningen af
banderelaterede indsatte, der udstår straf af fængsel på livstid,
oplyse, at disse indsatte – som udgangspunkt – følger det ud-
slusningsforløb, som er beskrevet i justitsministerens besvarelse
af 24. november 2021 af spørgsmål nr. 120 (Alm. del) fra Fol-
ketingets Retsudvalg med følgende undtagelser:
En banderelateret livstidsdømt kan som det helt klare udgangs-
punkt ikke overføres fra lukket fængsel til halvåbent eller åbent
fængsel. Det skyldes risikoen for, at den banderelaterede ind-
satte vil udøve overgreb på bl.a. medindsatte.
Hvis den pågældende har et relevant behov for frigang til ar-
bejde eller uddannelse, vil frigang således skulle ske fra det luk-
kede fængsel.
Med hensyn til muligheden for udstationering til en af kriminal-
forsorgens pensioner vil det forhold, at en indsat er banderelate-
ret, med betydelig vægt tale imod, at den pågældende udstatio-
neres.
Banderelaterede livstidsdømte vil som det helt klare udgangs-
punkt heller ikke blive udstationeret til eget hjem. Det skyldes,
at der foretages en skærpet misbrugs- og retshåndhævelsesvur-
dering i disse sager.
Således vil banderelaterede livstidsdømte – som det klare ud-
gangspunkt – blive udsluset ved udgang til familien, samt evt.
Side 2/4
L 76 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvordan en udslusning efter gældende praksis typisk forløber for hhv. en udvisningsdømt og en banderelateret livstidsdømt, og om, hvordan udslusning må forventes at forløbe fremover efter reglerne i lovforslaget, til justitsministeren
frigang til arbejde eller uddannelse, fra et lukket fængsel, inden
prøveløsladelse finder sted.
2. For så vidt angår indsatte, der udstår straf af fængsel på livs-
tid, og som ved dom er bestemt udvist af landet efter afsoning,
kan det oplyses, at disse indsatte som udgangspunkt ikke kan få
tilladelse til udgang, idet der er en forøget misbrugsrisiko.
Det fremgår således af de gældende regler, at det ved vurderin-
gen af risikoen for misbrug af udgangstilladelsen tillægges sær-
lig vægt, hvis den indsatte skal udvises af landet ved løsladelsen.
Hvis den indsatte skal udvises af landet ved løsladelsen, skal det
ud over den sædvanlige vurdering af faren for misbrug overve-
jes, om der kan antages at være fare for, at den indsatte vil mis-
bruge udgangen til at unddrage sig den videre strafudståelse ved
at udrejse af landet eller til at unddrage sig effektuering af ud-
visningsbeslutningen. For livstidsdømte skærpes misbrugsrisi-
kovurderingen yderligere henset til, at de er dømt for farlig kri-
minalitet og ikke har været løsladt i tiden mellem dom og afso-
ning.
Om praksis for, hvornår der undtagelsesvist kan gives udvis-
ningsdømte udgangstilladelse, kan det oplyses, at der efter nøje
vurdering af misbrugsrisikoen i hvert enkelt tilfælde kan gives
tilladelse til udgang med henblik på besøg hos nærtstående per-
soner her i landet, til hvem forbindelsen er etableret inden straf-
udståelsen. Ved ”nærtstående” personer forstås ægtefælle eller
samlever, børn, børnebørn, forældre, søskende, bedsteforældre,
oldeforældre og andre personer, til hvem den indsatte har en så-
dan tilknytning, at denne kan sidestilles med de nævnte familie-
bånd.
Ved vurderingen af udgangsspørgsmålet lægges der bl.a. vægt
på, om den nærmeste familie vil følge med den indsatte til ud-
landet ved udvisningen, politiets udtalelse i sagen, kriminalfor-
sorgsområdets vurdering af misbrugsrisikoen samt længden af
den resterende afsoningstid.
I forlængelse af ovenstående bemærkes det, at Højesteret den
11. august 2020 afsagde kendelse i en prøveudskrivningssag
vedrørende en udvist forvaringsdømt. Foranstaltningen blev op-
retholdt, men Højesteret vurderede, at der for længst burde have
været taget initiativ til at iværksætte et forløb med ændrede af-
soningsforhold, der ville gøre det muligt at vurdere den indsattes
farlighed under friere forhold.
Kendelsen vedrører en udvist forvaringsdømt, men den samme
problemstilling gør sig gældende for en udvist livstidsdømt,
hvor det ligeledes er en forudsætning for prøveløsladelse, at den
pågældende ikke vurderes at være farlig.
Side 3/4
L 76 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvordan en udslusning efter gældende praksis typisk forløber for hhv. en udvisningsdømt og en banderelateret livstidsdømt, og om, hvordan udslusning må forventes at forløbe fremover efter reglerne i lovforslaget, til justitsministeren
Direktoratet for Kriminalforsorgen er i samarbejde med Rigsad-
vokaten og Justitsministeriet ved at fastlægge omfanget af den
udslusning, der skal til, før der kan ske prøveudskrivning af en
udvist forvaringsdømt og prøveløsladelse af en udvist livstids-
dømt.
3. For så vidt angår spørgsmålet om, hvordan udslusningsforlø-
bet vil blive ændret for de nævnte indsatte, der udstår straf af
fængsel på livstid, såfremt lovforslaget bliver vedtaget, kan der
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.3,
hvoraf følgende bl.a. fremgår:
”Den foreslåede bestemmelse indebærer, at livstidsdømtes og
visse forvaringsdømtes muligheder for at opnå ret til udgang be-
grænses tidsmæssigt.
Bestemmelsen indebærer ikke, at de gældende regler, herunder
praksis for livstids- og forvaringsdømtes muligheder for at opnå
ret til udgang, i øvrigt ændres. Når de 10 år er forløbet, vil det
således som i dag skulle foretages en konkret vurdering af, om
udgang kan tillades. Den indsatte har således ikke automatisk
ret til udgang efter udløbet af de 10 år.”.”
Side 4/4