Retsudvalget 2021-22
L 76 Bilag 3
Offentligt
2485553_0001.png
REU Alm.del
REU Alm.del
-
Retsudvalget 2021-22
endeligt svar på spørgsmål 72
Retsudvalget 20ffitligt
endeligt svar på spørgsmål 28
Offentligt
-
JUSTITSMI NISTERIET
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 Kobenhavn K
DK Danmark
Dato
Kontor.
Sagsbeh:
Saesnr.:
Dok.:
8. noember 2021
Straffuidbyrdelseskonto
Mikkel Reenberg
2021 -0030-6703
2170033
Besvarelse af spørgsmål nr. 28 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål
nr. 2$
(Alm. del), som Folketingets
Retstidvalg har stillet til justitsministeren den 11. oktober 2021. Spørgsmå
let er
stillet efter
ønske
fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lottemp
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F —4533933510
www.justosrntnisteriet.dk
jmm.dk
Side
1/5
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0002.png
Spørgsmål nr. 2$ (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
“Vil ministeren på baggrund af ministerens udspil og lov
forslag om begrænsning og indskrænkning af livstidsdømtes og
visse forvaringsdørntes rettigheder redegøre for, hvordan de
foreslåede regler om begrænsning af personkredsens kontakt
med omverdenen adskiller sig fra de muligheder, der allerede
findes, og vil ministeren redegøre for, hvorvidt Krirninalforsor
gen eller visse afKrirninalforsorgens fængsler allerede i dag har
mulighed for at indføre de foreslåede begrænsninger af kontakt
med omverdenen i konkrete tilfælde over for bestemte indsatte,
selv om der ikke er fastsat generelle regler om det?”
Svar:
1. Det er min opfattelse, at reglerne for livstidsdørntes og visse forva
ringsdømtes afsoning skal strammes, og at sådanne dømte derfor i
fremtiden bl.a. skal have begrænset deres mulighed for kontakt med
omverdenen.
Det er baggrunden for, at jeg den 15. september i år sendte et udkast
til lovforslag i høring,
som
indeholder 6 initiativer om begrænsning af
livstidsdømtes og visse forvaringsdømtes rettigheder. Jeg forventer at
fremsætte lovforslaget senere på måneden.
Udkastet til lovforslag indeholderfor det første regler om, at de om
fattede indsatte som minimum skal afsone deres straf i lukket fængsel
i de første 10 år. Der kan ske ttndtagelser hertil, hvis det er begrundet
i den indsattes helbred. For det andet skal de omfattede indsatte som
udgangspunkt ikke kunne komme på udgang i de første 10 år af afso
ningen. For det tredje skal de omfattede indsatte som udgangspunkt
ikke kunne få kontakt til nye relationer uden for fængslet i de første
10 år afafsoningstiden. De indsatte må således kun have kontakt igen
nem besøg, brevveksling og telefoni med nærtstående eller personer,
som den enkelte har haft kontakt til før varetægtsfængslingen. for det
Jjerde skal de omfattede indsattes mulighed for at komme med offent
lige tilkendegivetser om den eller de forbrydelser, som de har begået,
begrænses. For det femte skal de indsatte, der forbryder sig mod reg
lerne, ikendes disciplinærstraf, og det skal i gentagelsestilfælde være
muligt helt at afskære den indsatte muligheden for at have kontakt
med omverdenen i et nærmere bestemt tidsrum. Endelig skal det for
Side
2/5
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0003.png
det sjette
være muligt at idomme bødestraf, hvis en række af reglerne
overtrædes.
Jeg forstår spørgsmålet således, at der specifikt spørges til initiativet
om, at sådanne indsatte i fremtiden som udgangspunkt ikke må have
kontakt til nye relationer i de første 10 år af afsoningstiden.
Som det fremgår af Direktoratets for Kriminalforsorgens bidrag ne
denfor, kan bl.a. livstids- og forvaringsdømtes muligheder for eksem
pelvis at modtage besøg efter en konkret vurdering også i dag be
grænses. Som det fremgår, indgår der i den vurdering efter praksis en
række konkrete mornenter. Det er min holdning, at der er behov for at
stramme de gældende regler for indsatte, som har begået de mest al
vorlige forbrydelser, så man i fremtiden generelt ikke kan indgå nye
relationer i fængslet i de første 10 år af afsoningstiden. Det er i øvrigt
eksempler på, at sådanne indsatte har indgået relationer med unge og
letpåvirkelige mennesker, som ikke kan overskue de konsekvenser,
som det har for eget liv at indgå i en relation med en person, som har
begået nogle af de mest alvorlige forbrydelser.
2. Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmå
let indhentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der
har oplyst følgende:
“De eksisterende regler på området findes i reglerne om besøg,
brevveksling og telefoni i straffuldbyrdelseslovens
§ §
51-57
samt en række tilhørende administrative forskrifter.
Efter besøgsbekendtgorelsens
§
4,
stk. I og 2, kan besøg afbe
stemte personer forbydes, og en meddelt besøgstilladelse ind
drages, hvis dette i det enkelte tilfælde findes påkrævet af or
dens- eller sikkerhedsmæssige grunde, af hensyn til at fore
bygge kriminalitet eller af hensyn til kriminalforsorgens indsats
mod radikalisering og ekstrernisrne.
Det kan oplyses, at en række konkrete forhold efter praksis vil
indgå i vurderingen af, hvorvidt der skal gives tilladelse til be
søg, eller om besøgstilladelse skal inddrages. Det gælder krimi
nalitetens
art
og omfang, den besøgendes tidligere kriminalitet
og verserende sager for ny kriminalitet, tidligere forhold begået
af den besøgende i kriminalforsorgens institutioner, den indsat
tes relation til den besøgende samt den besøgendes alder. Der
imod indgår straffens længde ikke som et forhold, der i praksis
Side 3/5
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0004.png
isoleret set lægges vægt på, og der er således ikke en særlig prak
sis for livstids- og forvaringsdømte. Livstids- og forvarings
dømte vil dog typisk være dømt for alvorlig personfarlig krimi
nalitet, og der vil som nævnt kunne tages hensyn til kriminalite
tens
art
og baggrunden herfor ved vurderingen af, om der skal
meddeles tilladelse til besøg.
I praksis gives der desuden oftest afslag på besøgstilladelse på
grund af den besøgendes forhold. Det kan f.eks. være, at den
besøgende har en nylig dorn for overtrædelse af narkotikalov
givningen. En sådan dorn bevirker, at der er en risiko for ind
smugling af narkotika, og der vil derfor som udgangspunkt blive
givet afslag på besøg. Hvis den besøgende er nærtstående til den
indsatte, vil der som alternativ til et afslag efter omstændig
hederne kunne blive givet tilladelse til besøg med vilkår
om,
at
besøget skal ske under overværelse af personalet.
Den indsattes forhold kan også bevirke, at der gives afslag på
besøg. Hvis den indsatte f.eks. er dømt for alvorlig kriminalitet
mod kvinder, som den indsatte ikke har en nær relation til, vil
der kunne gives afslag på besøg fra kvinder for at forebygge ny
kriminalitet.
Hvis den besøgende er under 18 år og ikke er nærtstående til den
indsatte, vil der i praksis som udgangspunkt blive givet afslag
på besøg af ordensmæssige hensyn.
En stor del af livstids- og forvaringsdornte, der er dømt for sek
sualforbrydelser eller drab, afsoner i Herstedvester Fængsel. Ef
ter en konkret vurdering indkalder fængslet i særligt grove sager
den besøgende til en samtale for at sikre, at vedkommende er
bekendt med, hvad den indsatte er dømt for. Samtidig foretages
der en vurdering af, om besøget viL kunne afvikles ordens- og
sikkerhedsmæssigt forsvarligt og uden fare for ny kriminalitet.
Denne praksis finder som udgangspunkt kun sted i dette fæng
sel.
Hvad angår brevveksling, er det i dag muligt under nærmere an
givne betingelser at gennemlæse og tilbageholde breve til og fra
den indsatte. Gennemlæsning kan alene ske, hvis det findes på
krævet af ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn, af hensyn til
kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og ekstremisme,
af hensyn til at forebygge kriminalitet eller for at beskytte den
forurettede ved tovovertrædelsen. Efter gennemlæsning har fun
det sted, kan et brev tilbageholdes ud fra de samme hensyn. I
praksis vil et brev som udgangspunkt blive tilbageholdt, hvis det
f.eks. vurderes, at der er en risiko for planlægning af kriminalitet
i forbindelse med brevvekslingen, herunder indsmugling af
ulovlige genstande i fængslet. Det samme gælder, hvis der i øv
rigt foreligger nogle af de øvrige hensyn, der er nævnt ovenfor.
Side
4’S
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0005.png
Straffens længde indgår ikke som et selvstændigt moment, der i
praksis lægges vægt på i vurderingen af, om der skal ske gen
nemlæsning eller tilbageholdelse af de indsattes breve. I den for
bindelse bemærkes dog, at det vil kunne indgå som et tungtve
jende hensyn i ovennævnte vurdering, at de livstids- og forva
ringsdømte typisk er dømt for meget alvorlig kriminalitet.
Hvad angår telefoni, kan de indsatte i dag nægtes adgang til at
føre telefonsamtaler, hvis det findes nødvendigt af ordens- og
sikkerhedsmæssige hensyn, af hensyn til krirninalforsorgens
indsats mod radikalisering og ekstremisme, af hensyn til at
fo
rebygge kriminalitet eller af hensyn til beskyttelse af den forn
rettede ved lovovertrædelsen. Der vil som udgangspunkt blive
givet afslag på, at der føres telefonsamtaler, hvis det vurderes,
at der er en risiko for planlægning af kriminalitet, herunder ind
smugling af ulovlige genstande i fængslet eller hvis der i øvrigt
er risiko for overtrædelse af fastsatte vilkår i forbindelse med
telefonering. Det samme gælder, hvis der i øvrigt foreligger
nogle af de grunde, som er oplistet i reglerne.
Straffens længde indgår ikke som et selvstændigt moment, der i
praksis lægges vægt på ved vurderingen af eventuelle begræns
ninger i den indsattes ret til telefonering, og der er således ikke
en særlig praksis for livstids- og forvaringsdørnte. I den forbin
delse bemærkes dog, at det vil kunne indgå
som et tungtvejende
hensyn i ovennævnte vurdering, at de livstids- og forvarings
dømte typisk er dømt for meget alvorlig kriminalitet.”
Side 5/5
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0006.png
REU Alm.del
-
Retsudvalget 2021-22
endeligt svar på spørgsmål 72
Offentligt
JUSTITSMINSTERÆT
folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh
Sagsnr.:
Dok.:
12. november 2021
Straffuidbyrdelseskonto
Mikkel Reenberg
2021-0030-6751
2180418
Besvarelse af spørgsmål nr.
72
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 72 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. oktober 2021. Spørgsmå
let er stillet efter ønske
fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotaholmagade 10
1216 Kobenhavn K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
wwwjustitsrninisterieLdk
[email protected]
Side 13
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0007.png
Spørgsmål nr. 72 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
“Vil ministeren redegøre for, hvordan det kommende lovforslag
om begrænsning og indskrænkning af livstids- og forvarings
domtes rettigheder harmoniserer med norrnaliseringsprincippet,
jf. straffuidbyrdelseslovens
§
4 og forbuddet mod forskelsbe
handling?”
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål nr. 28 (Alm. del) fra Fol
ketingets Retsudvalg, er det min opfattelse, at der er behov for, at reglerne
for hvstidsdømtes og visse forvaringsdømtes afsoning strammes, og at så
danne dømte derfor i fremtiden bl.a. skal have begrænset deres mulighed for
kontakt med omverdenen.
Det følger af
§
4
i straffuidbyrdelsesloven, at der ikke under fuldbyrdelsen
af straf må pålægges en person andre begrænsninger i tilværelsen end s
danne, der er fastsat ved lov eller en følge af selve straffen. Det såkaldte
normaliseringsprincip er bl.a. afspejlet i
§
4. Det fremgår således bl.a. af
bemærkningerne til bestemmelsen,
jf.
lovforslag nr. L
145
af 8. december
1999, at indsatte skal have adgang til at udøve deres almindelige borgerlige
rettigheder i det omfang, den pågældende ikke ved lov eller som følge af
frihedsberøvelsen er afskåret herfra, og at dette udgangspunkt er udtryk for,
at en frihedsberøvelse alene tilsigter at indebære et indgreb i lokaifriheden
for den dømte.
Baggrunden for mine initiativer er, at der skal være sammenhæng mellem
forbrydelse og straf, og at afsoningsforhotdene skat stå mål med de handlin
ger, som den pågældende indsatte har begået. Initiativerne hviler i
høj
grad
på hensynet til retsfølelsen. Det er navnlig ofre og pårørende, som er i fokus.
Det skal ikke være sådan, at ofre og pårørende sidder tilbage med det ind
tryk, at de omfattede forbrydere på nogle områder kan leve et tilnærmef ses-
vist normalt liv, eksempelvis når det gælder kontakt til omverdenen.
Nårjeg fremlægger disse initiativer, er det desuden vigtigt at huske på, hvem
der er omfattet. De skal kun gælde for de indsatte, der har begået de værste
forbrydelser. Det gælder livstidsdømte samt de fon’aringsdønite, der er
dømt efter en bestemmelse,
som
hjemler straf på livstid. I de særligt grove
sager, for hvilke sådanne indsatte afsoner, er der et helt særligt hensyn at
Side 2/3
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0008.png
tage til retsfolelsen. Derfor er det også min opfattelse, at der er god grund
til, at der for dem skal gælde særligt skærpede regler.
Det er i øvrigt Justitsministeriets vurdering, at de omtalte initiativer ikke
rejser spørgsmål i forhold til et forbud mod forskelsbehandling.
Side 3/3
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0009.png
REU AIm.del
-
Retsudvalget 2021-22
endeligt svar på spørgsmål 74
Offentligt
JUSTITSMI N STERIET
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh-
Sagsnr.:
Duk.:
12. november 2021
Straffuldbyrdelseskonlo
Mikkel Reenberg
2021-0030-6753
2180450
Besvarelse af spørgsmål nr. 74 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 74 (Alm. del),
som
Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. oktober
2021.
Spørgsmå
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København 1K.
I —45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
jnijm.dk
Side 1/2
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0010.png
Spørgsmål nr. 74 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
“Vil ministeren i forlængelse afDIGNITYs horingssvar til det
kommende lovforslag om begrænsning og indskrænkning af
livstids- og forvaringsdomtes rettigheder redegøre for de men
neskeretlige normer, f.eks. EMRK, jf. vejledning om god lov-
kvalitet? Ministeren bedes herefter redegøre for, om disse be
mærkninger vil blive indsat i det kommende lovforslag.”
Svar:
Der henvises til pkt. 4 om forholdet til internationale forpligtelser og regler
mv. i den kommenterede horingsoversigt af 10. november 2021 til forslag
til lov om ændring af lov om straffiildbyrdelse m.v. (Indskrænkning af livs
tidsdomtes og visse forvaringsdømtes rettigheder),
jf.
Retsudvalget 2021-
22, L 76 Bilag 1. De nævnte bemærkninger vil ikke fremgå af det fremsatte
lovforslag, idet et lovforslags bemærkninger ikke i almindelighed skal inde
holde et afsnit om forholdet til Den Europæiske Menneskerettighedskon
vention (EMRK), medmindre lovforslaget giver anledning til mere omfat
tende overvejelser i forhold til EMRK, jf. herved pkt. 2.8 i Justitsministeri
ets vejledning om Iovkvalitet.
Side
2/2
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0011.png
REU Almdel
-
Retsudvalget 2021-22
endeligt svar på spørgsmål 75
Offentligt
JUSTITSMINISTERIET
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København
K
DK Danmark
Dato
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Straffuidbyrdelseskonto
Mikkel Reenberg
2021-0030-6754
Dok.:
21804g2
Besvarelse af spørgsmål nr.
75
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.
75 (Alm.
del),
som
Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. oktober 2021. Spørgsmii
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsade 10
1216 Kobenhasn K.
T +45 3392 3340
F +4533933510
www.justitsininisteriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0012.png
Spørgsmål nr.
75
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
“Vil ministeren på baggrund af det kommende lovforslag om
begrænsning og indskrænkning af Iivstids- og forvaringsdømtes
rettigheder redegøre for, om det er i overensstemmelse med
Menneskerettighederne og bl.a. retten til familieliv, at lave en
generel tilladelsesordning for kontakt for samtlige livstids
dømte?”
Svar:
Der henvises til pkt. 4 om forholdet til internationale forpligtelser og regler
mv. i den kommenterede høringsoversigt af 10. november 2021 til forslag
til lov om ændring af lov om straffuidbyrdelse m.v. (Indskrænkning af livs
tidsdømtes og visse forvaringsdomtes rettigheder), jf. Retsudvalget 202 1-
22, L 76 Bilag 1.
Side 2/2
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0013.png
REU Alm.del
-
Retsudvalget 2021-22
endeligt svar på spørgsmål 76
Offentligt
JUSTITSMINISTERIET
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
12. november 2021
Straffuldbyrdelseskonto
Mikkel Reenberg
2021-0030-6755
Dok.:
2180489
Besvarelse af spørgsmål nr. 76 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 76 (Alm. del),
som
Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. oktober 2021. Spørgsmå
let er stillet efter ønske fia Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T *45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0014.png
Spørgsmål nr. 76 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
“Ifølge
DIGNITY
indebærer det kommende lovforslag om be
grænsning og indskrænkning af livstids- og forvaringsdomtes
rettigheder en forskelsbehandling vedrørende livstidsdømte og
andre indsatte med en tidsbestemt dom af samme længde. Vil
ministeren på den baggrund vurdere forholdet til
EMRK
artikel
14?”
Svar:
Der henvises til pkt. 4 om forholdet til internationale forpligtelser og regler
mv. i den kommenterede høringsoversigt af 10. november 2021 til forslag
til lov om ændring af lov om straffuldbyrdelse m.v. (indskrænkning af livs
tidsdorntes og visse forvaringsdorntes rettigheder),
jf.
Retsudvalget 202 1-
22, L76—Bilag I.
Side 2/2
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0015.png
REU Alm.del
-
Retsudvalget 2021-22
endeligt svar på spørgsmål 77
Offentligt
JUSTITSMINISTERIET
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
12. november 2021
Straffuldbyrdelseskonto
Mikkel Reenberg
2021-0030-6756
Dok.:
2180500
Besvare]se af spørgsmål nr. 77 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 77 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. oktober 2021. Spørgsmå
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
I +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsrninisteriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 76 - 2021-22 - Bilag 3: Spørgsmål og svar der vedrører lovforslaget, fra justitsministeren
2485553_0016.png
Spørgsmål nr.
77
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
“Mener ministeren, at det kommende lovforslag om begræns
ning og indskrænkning af livstids- og forvaringsdømtes ret
tigheder indeholder en procesrisiko, hvis der rejses en sag ved
domstolen?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til den fo
reslåede ordnings forhold til Danmarks internationale forpligtelser.
Der henvises i den forbindelse til pkt. 4 om forholdet til internationale for
pligtelser og regler mv. i den kommenterede høringsoversigt af 10. novem
ber 2021 til forslag til lov om ændring af lov om strafftfldbyrdelse m.v. (Ind
skrænkning af livstidsdomtes og visse forvaringsdomtes rettigheder),
jf
Retsudvalget 202 1-22, L 76 Bilag 1. Den foreslåede ordning vurderes så
ledes at kunne gennemføres inden for rammerne af Den Europæiske Men
neskerettighedskonvention.
Side 22