Skatteudvalget 2021-22
L 75 Bilag 1
Offentligt
2476517_0001.png
10. november 2021
J.nr. 2021 - 2032
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, pensionsafkastbeskatnings-
loven og forskellige andre love (Korrektion af fejlindbetalinger til pensionsordninger, flyt-
ning af årets pensionsindbetalinger til andet pensionsinstitut og justeringer af bl.a. pensi-
onsbeskatningsloven og af pensionsafkastbeskatningsloven).
Den del af forslaget, der vedrører indregnet fortjeneste, kick back og lign., har separat væ-
ret i høring fra den 13. september til den 6. oktober 2021, og behandles derfor separat i
høringsskemaet fra s. 12.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 75 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476517_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådets bemærkninger ved-
rører den del af lovforslaget, der
angår lempelse for udenlandsk skat
i pensionsafkastbeskatningsloven
(PAL).
Advokatrådet anfører, at den af
Landsskatteretten anførte praksis
efter deres opfattelse er lovstridig.
Ifølge Advokatrådet er hele lov-
forslagets § 2, nr. 1 skatteretligt in-
konsistent, da alle hensættelser, ef-
ter Advokatrådets opfattelse, bør
være udenfor udgiftsbegrebet i lig-
ningslovens § 33 F, uanset om de
er PAL-fritaget eller ikke er PAL-
fritaget. Advokatrådet finder det
særligt ulogisk for hensættelser, der
vedrører skattefritaget opsparing
før 1. januar 1983.
Efter Advokatrådets vurdering
skal Danmark være tilbagehol-
dende med at indføre lokale, dan-
ske regler, som afviger fra den al-
mindelige grundforståelse i den
internationale skatteret.
Advokatrådets bemærkninger om,
at Landsskatterettens afgørelse er
lovstridig, eller at praksis afviger
fra den almindelige forståelse i in-
ternational skatteret, kan ikke til-
trædes.
Den foreslåede bestemmelse sva-
rer til en længerevarende praksis,
som første gang blev fastslået ved
en Landsskatteretsafgørelse vedrø-
rende indkomståret 2003 og senest
ved SKM2017.510.LSR.
Praksis anses for at være i overens-
stemmelse med det grundlæggende
princip om, at der ikke skal gives
lempelse for udenlandsk skat, der
overstiger den danske skat af ind-
komsten.
Hvis den lempelsesberettigede
udenlandske indkomst og dermed
lempelsen for udenlandsk skat ikke
blev forholdsmæssigt beskåret
med skattefri indkomst, ville det
medføre, at Danmark fx for en ra-
tepension i et pengeinstitut med en
skattefri andel på 50 pct., skulle
give lempelse for en udenlandsk
skat på 15 pct. af et udbytte, mens
den effektive danske skat af udbyt-
tet kun er på 7,7 pct. Et uden-
landsk udbytte på 100 kr., som
skaber en dansk skat på 7,7 kr.,
ville således give adgang til en lem-
pelse for udenlandsk skat på 15
kr., som kunne modregnes i skat-
ten på de øvrige danske indkom-
ster.
Side 2 af 13
L 75 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476517_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet savner en logisk for-
klaring på, hvorfor det i 2. pkt. kun
er "direkte udbetalinger" der ikke
anses for udgifter, mens det i 1.
pkt. både er "hensættelser" og "di-
rekte udbetalinger", som anses for
udgifter efter ligningslovens § 33
F, stk. 2.
Det foreslås, at direkte udbetalin-
ger af formueafkast til pensionsbe-
rettigede anført i PAL § 7, nr. 1, jf.
§ 7, nr. 7, ikke anses for udgifter
efter ligningslovens § 33 F, stk. 2,
og dermed ikke nedsætter den
lempelsesberettigede udenlandske
indkomst. Med bestemmelsen sik-
res det, at direkte udbetalinger af
formueafkast til pensionsberetti-
gede med PAL-skattepligtige ord-
ninger på samme måde som hen-
sættelser til disse ordninger ikke
nedsætter pensionsinstituttets lem-
pelse for udenlandsk skat.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening har
ingen bemærkninger til den del af
forslaget, der vedrører pensionsbe-
skatningsloven og præciseringen af
lempelsesreglerne i pensionsafkast-
beskatningsloven.
ATP
For så vidt angår den del af forsla-
get, der vedrører pensionsbeskat-
ningsloven og præciseringen af
lempelsesreglerne i pensionsafkast-
beskatningsloven, tager ATP de
foreslåede undtagelser til reglen
om diskvalificerende pensionsud-
betalinger til efterretning.
Dansk Industri
Dansk Industri støtter den del af
forslaget, der vedrører pensionsbe-
skatningsloven og præciseringen af
lempelsesreglerne i pensionsafkast-
beskatningsloven, og har ingen
yderligere bemærkninger.
Side 3 af 13
L 75 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476517_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Regioner
og
KL
For så vidt angår den del af forsla-
get, der vedrører pensionsbeskat-
ningsloven og præciseringen af
lempelsesreglerne i pensionsafkast-
beskatningsloven, ser Danske Re-
gioner og KL positivt på forsla-
gene om korrektion af fejlindbeta-
linger til pensionsordninger og
flytning af årets pensionsindbeta-
linger til andet pengeinstitut.
Finans Danmark
Finans Danmark noterer med til-
fredshed, at den del af lovforslaget,
der vedrører pensionsbeskatnings-
loven og præciseringen af lempel-
sesreglerne i pensionsafkastbeskat-
ningsloven, indeholder en række
præciseringer og lovtilpasninger,
der skaber klarhed og nedbringer
administrative byrder på flere om-
råder.
Finans Danmark finder, at den fo-
reslåede regel om, at børneopspa-
ringer og selvpensioneringskonti
fra og med den 1. juli 2022 anses
for ophævet, hvis der fortsat på
dette tidspunkt er placeret unote-
rede aktier m.v., er for hård. Fi-
nans Danmark anfører, at der kan
ske administrative fejlplaceringer,
som dermed får betydelige konse-
kvenser i form af en fuld ophæ-
velse af ordningen. Finans Dan-
mark efterlyser derfor en mindre
omfattende sanktion.
Den foreslåede regel adskiller sig
ikke fra den regel, der gælder for
placering af unoterede aktier m.v. i
aldersopsparinger. I sådanne til-
fælde vil aldersopsparingen skatte-
mæssigt ikke længere skulle be-
handles som en aldersopsparing,
herunder med lempelig beskatning
af afkastet efter pensionsafkastbe-
skatningsloven.
Den foreslåede regel er dog præci-
seret, således at konsekvensen af
en fortsat placering af unoterede
aktier m.v. i børneopsparinger og
selvpensioneringskonti ikke vil
være, at de anses som ophævede,
men alene at de ikke længere be-
skattes efter reglerne for
Side 4 af 13
L 75 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476517_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
henholdsvis børneopsparinger og
selvpensioneringskonti.
Forsikring & Pension
(F&P)
Vedr. pensionsbeskatningsloven
F&P har følgende bemærkninger:
F&P bemærker, at forslaget om
mulighed for korrektion af fejlind-
betalinger til pensionsordninger
uden Skatteforvaltningens godken-
delse vil løse en udfordring for
pensionsinstitutterne, Skattefor-
valtningen og i sidste ende de dan-
ske lønmodtagere.
F&P bemærker desuden, at lov-
forslaget vil løse en udfordring for
ind- og udstationerede medarbej-
dere, for hvem ikke fradragsberet-
tigede pensionsordninger omfattet
af pensionsbeskatningslovens § 53
A ordninger ofte vil være den rele-
vante pensionsordning.
F&P anfører dog, at fristen for
overførsel fra en pensionsordning
med løbende udbetalinger, rate-
pension eller aldersopsparing til en
§ 53 A-pensionsordning den 19.
januar i det følgende kalenderår er
for kort for så vidt angår lønmod-
tagere, der bliver ind- eller udstati-
oneret i slutningen af året. F&P
foreslår derfor konkret, at fristen
for overførsel til § 53 A-ordninger
fastsættes til den 1. april i det føl-
gende kalenderår.
F&P konstaterer, at der efter den
foreslåede korrektionsregel fra og
med den 1. januar 2023 vil kunne
foretages korrektion af fejlagtige
indbetalinger, der er sket den 1.
Forslaget om en udskydelse af fri-
sten til den 1. april i det følgende
kalenderår er imødekommet i lov-
forslaget.
Det er korrekt, at pensionsinstitut-
terne i 2022 vil kunne rette fejl be-
gået i 2022. Hvis en indbetaling,
som foretages i 2022, og som viser
sig at være fejlagtig, undtagelsesvist
Side 5 af 13
L 75 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476517_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
januar 2022 eller senere. F&P går
ud fra, at pensionsinstitutterne i
2022 dermed kan rette fejl begået i
2022, så længe pensionsinstituttet
venter med at indberette fejlen til
Skatteforvaltningen fra og med
den 1. januar 2023.
bliver indberettet i løbet af 2022,
vil pensionsinstituttet skulle vente
til den 1. januar 2023 med at ind-
berette korrektionen af fejlindbeta-
lingen til Skatteforvaltningen un-
der anvendelse af de rettekoder,
som vil blive tilknyttet den foreslå-
ede korrektionsregel. Rettekoderne
vil således alene skulle anvendes i
situationer, hvor den fejlagtige ind-
betaling allerede måtte være blevet
indberettet, når den korrigeres ef-
ter den foreslåede regel.
Det kan bekræftes, at der vil kunne
ske omfordeling mellem skatteko-
der af det samlede beløb i den
modtagende ordning.
Efter den foreslåede korrektions-
regel vil en overførsel have virk-
ning fra det tidspunkt og med det
beløb, der blev indbetalt på den af-
givende ordning. F&P beder Skat-
teministeriet bekræfte, at da den
modtagende ordning kan være
sammensat anderledes end den af-
givende ordning, kan der godt ske
omfordeling mellem skattekoder af
det samlede beløb i den modta-
gende ordning.
F&P anfører, at det vil være en ad-
ministrativ udfordring for bran-
chen at fremfinde tidligere diskva-
lificerende udbetalinger af livrente
og ratepension, der nu skal ændres
til en ikke diskvalificerende udbe-
taling, fordi de påbegyndes udbe-
talt i fortsættelse af en invalidepen-
sion. F&P foreslår, at den foreslå-
ede ændring alene gælde tilbage i
tid, hvis den enkelte forsikrede
selv henvender sig til pensionssel-
skabet.
F&P oplyser, at såfremt dette for-
slag ikke er gangbart, vil branchen
selvfølgelig bruge de nødvendige
Undtagelserne til reglen om dis-
kvalificerende pensionsudbetalin-
ger er oplistet i pensionsbeskat-
ningslovens § 25 A, stk. 7. Yderli-
gere undtagelser er blevet tilføjet
siden reglens indførelse, alle med
virkning tilbage i tid. Branchen har
i den forbindelse rettet allerede fo-
retagne indberetninger af diskvali-
ficerende pensionsudbetalinger,
hvilket har sikret, at de berørte
pensionsopsparere umiddelbart
har kunnet foretage indbetalinger
til aldersopsparinger under respekt
af det aldersbetingede, forhøjede
loft på 54.200 kr. (2022-niveau).
Side 6 af 13
L 75 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476517_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
administrative ressourcer på også
at fremfinde tidligere diskvalifice-
rende udbetalinger
også selv om
administrative ressourcer derved
bruges på ændringer for en del
personer, hvor ændringen ikke får
nogen betydning.
Det samme vil gælde den foreslå-
ede undtagelse vedrørende livrente
og ratepension, der påbegyndes
udbetalt i fortsættelse af en invali-
depension, samt de øvrige af bran-
chen foreslåede undtagelser, som
også har virkning tilbage i tid til
gunst for pensionsopsparerne. Det
anerkendes dog, at der er en ud-
fordring i det tilfælde, hvor invali-
depensionen er udbetalt af et an-
det pensionsinstitut end det pensi-
onsinstitut, hvor livrenten eller ra-
tepensionen er påbegyndt udbetalt.
Her vil det sidstnævnte pensions-
institut kun på pensionskundens
initiativ kunne korrigere den fore-
tagne indberetning af den diskvali-
ficerende ratepensions- eller liv-
renteudbetaling.
Det kan bekræftes, at grænsen er
fast, uanset månedens længde.
Men da dette vil kunne give anled-
ning til uhensigtsmæssige situatio-
ner, jf. F&Ps eksempel, er fristen
fastsat til 70 dage i lovforslaget.
Derved tages samtidig højde for, at
der vil kunne gå længere tid end 30
dage fra sidste udbetaling af invali-
depension til første udbetaling af
ratepensionen eller livrenten, hvis
invalidepensionen udbetales må-
nedligt forud, samtidig med at ra-
tepensionen eller livrenten udbeta-
les månedligt bagud.
Den foreslåede justering er imøde-
kommet i lovforslaget.
F&P spørger, om fristen på 30
dage for udbetaling af en ratepen-
sion eller livrente i fortsættelse af
en invalidepension altid er 30 dage,
uanset antal dage i de enkelte må-
neder. Invalidepensionen kan
f.eks. udløbe 28. februar (bagudbe-
talt for februar), mens livrenten
først udbetales 31. marts (bagud-
betalt for marts).
Efter pensionsbeskatningslovens
§§ 18 og 19 er der fradrags- og
bortseelsesret for indbetalinger til
pensionsordninger med løbende
udbetalinger og rateforsikringer i
det år, hvor der sker indbetaling,
dog således at fradrags- og
Side 7 af 13
L 75 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476517_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bortseelsesretten også gælder de i
kalenderåret forfaldne bidrag og
præmier, der indbetales senest den
1. april i det efterfølgende kalen-
derår.
F&P anfører, at hvis den 1. april
falder på en banklukkedag, vil
nogle pensionsindbetalere på
grund af betalingssystemerne be-
tale for sent. Falder den 1. april på
en banklukkedag, finder F&P der-
for, at det bør præciseres, at den
seneste frist for indbetaling er den
førstkommende bankdag.
F&P har i øvrigt fremsendt enkelte
tekstnære bemærkninger.
Vedr. pensionsafkastbeskatningsloven
F&P anfører, at den foreslåede
præcisering af lempelsesreglerne er
i overensstemmelse med praksis
forstået som Landsskatterettens
afgørelse i SKM2017.510.LSR.
F&P bemærker, at de involverede
pensionsinstitutter valgte at accep-
tere afgørelsen på dette punkt un-
der protest
ud fra en sagstilskæ-
ringssynsvinkel. Dermed fravalgte
de også muligheden for at bringe
dette aspekt af lempelsesreglerne
videre i retssystemet, og pensions-
institutterne har siden selvangivet i
overensstemmelse med afgørelsen.
F&P anfører, at de deler pensions-
institutternes opfattelse, at indivi-
duelle hensættelser til skattefrie
ordninger samt hensættelser til
skattepligtige ordninger, som rela-
terer sig til opsparing fra før 1. ja-
nuar 1983, som omtalt oven for,
Lovforslaget er justeret på bag-
grund af F&Ps bemærkninger.
Der henvises til kommentarerne til
Advokatrådet.
Side 8 af 13
L 75 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476517_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke bør indgå i nettoopgørelsen af
den lempelsesberettigede uden-
landske indkomst efter ligningslo-
vens § 33 F.
Ifølge F&P er der tale om indivi-
duelle hensættelser som ikke udgør
udgifter vedrørende indtægtser-
hvervelsen, og som dermed efter
F&P’s opfattelse ikke er driftsom-
kostninger, der skal indgå i netto-
opgørelsen efter ligningslovens §
33 F.
Ifølge F&P bør det forhold, at en
andel af hensættelserne er PAL-
fritagne, ikke være relevant i vur-
deringen af, om der er tale om en
udgift som omtalt i ligningslovens
§ 33 F.
F&P anfører, at Landsskatterettens
afgørelse efter deres opfattelse
bygger på en ulovhjemlet praksis,
som de ikke er enige i.
F&P anfører, at de kan tilslutte sig
den foreslåede præcisering i lov-
forslagsudkastets § 2, nr. 2, og er
enige i, at den svarer til gældende
praksis.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
bemærkninger til den del af lov-
forslaget, der vedrører pensionsbe-
skatningsloven og præciseringen af
lempelsesreglerne i pensionsafkast-
beskatningsloven.
Landbrug & Fødevarer
For så vidt angår den del af forsla-
get, der vedrører pensionsbeskat-
ningsloven og præciseringen af
Side 9 af 13
L 75 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476517_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lempelsesreglerne i pensionsafkast-
beskatningsloven, er Landbrug &
Fødevarer positiv over for, at det
fremover bliver muligt at korrigere
fejlindbetalinger til pension uden
krav om godkendelse fra Skatte-
forvaltningen og flytte en pensi-
onsindbetaling til et andet pensi-
onsinstitut uden skattemæssige
konsekvenser.
Landbrug & Fødevarer finder dog
rækkevidden af den foreslåede
korrektionsregel uklar og henviser
til en situation, hvor en selvstæn-
dig erhvervsdrivende, der anven-
der virksomhedsordningen, foreta-
ger en pensionsindbetaling fra en
forkert konto placeret i virksom-
hedsordningen. Det vil medføre en
hævning. Rettelig skulle det have
været en indbetaling fra en konto
udenfor virksomhedsordningen,
hvilket ikke medfører en hævning.
Landbrug & Fødevarer beder Skat-
teministeriet bekræfte, at også en
sådan fejl vil kunne ændres efter
den foreslåede korrektionsregel.
Der henvises til bemærkningerne
til lovforslaget, hvor en lang række
eksempler belyser den foreslåede
korrektionsregels rækkevidde.
Efter den foreslåede korrektions-
regel kan en fejlagtig pensionsind-
betaling tilbagebetales, uden at det
betragtes som en afgiftspligtig ud-
betaling fra pensionsordningen og
med den virkning, at fradragsret-
ten for den fejlagtige pensionsind-
betaling bortfalder. Der kan også
ske overførsel til en anden pensi-
onsordning med den yderligere
virkning ift. tilbagebetaling, at den
indbetaling på den modtagende
pensionsordning, der sker som led
i overførslen, anses for sket på
tidspunktet for den fejlagtige ind-
betaling. Den foreslåede korrekti-
onsregel vedrører således ikke hæ-
vereglerne i virksomhedsordnin-
gen. Uanset evt. korrektion efter
den foreslåede regel vil en indbeta-
ling fra en konto placeret i virk-
somhedsordningen derfor med-
føre en hævning.
Lønmodtagernes Garan-
tifond
Lønmodtagernes Garantifond ser
positivt på den del af lovforslaget,
der vedrører
Side 10 af 13
L 75 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476517_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pensionsbeskatningsloven og præ-
ciseringen af lempelsesreglerne i
pensionsafkastbeskatningsloven,
og har ingen kommentarer til ind-
holdet.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger til den del af lov-
forslaget, der vedrører pensionsbe-
skatningsloven og præciseringen af
lempelsesreglerne i pensionsafkast-
beskatningsloven.
Ældre Sagen
Ældre Sagen finder den foreslåede
korrektionsregel hensigtsmæssig.
Ældre Sagen er tilfreds med, at det
bliver muligt at indbetale til en ra-
teopsparing i et pengeinstitut frem
til tidspunktet for den første udbe-
taling.
Ældre Sagen er meget glad for for-
slagene om, at færre udbetalinger
skal være diskvalificerende i for-
hold til indbetaling på aldersopspa-
ring.
Ældre Sagen går ud fra, at en pen-
sionist, der ikke har kunnet indbe-
tale det høje beløb til sin aldersop-
sparing, fordi der er registreret en
diskvalificerende udbetaling af den
type, der er nævnt i den foreslåede
ændring af § 25 A, stk. 7, kan gen-
optage indbetalingen fra og med
2022, såfremt der ikke er sket an-
dre diskvalificerende udbetalinger.
Ældre Sagen spørger, om perso-
ner, der har betalt 40 eller 4 pct. i
afgift, fordi de i 2020 har indbetalt
Det kan bekræftes, at en pensio-
nist, der er blevet diskvalificeret,
men som følge af lovændringen
ikke længere vil være det, vil kunne
genoptage indbetalingen til alders-
opsparing fra og med 2022, så-
fremt der ikke er sket andre dis-
kvalificerende udbetalinger i 2018
til og med 2021.
Det kan bekræftes, at de pågæl-
dende personer vil kunne søge de
nævnte afgifter tilbage, såfremt der
Side 11 af 13
L 75 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476517_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på aldersopsparing uagtet at der
har været registreret en diskvalifi-
cerende udbetaling efter de tidli-
gere regler, vil kunne søge om at få
den betalte afgift tilbage, hvis den
nævnte udbetaling som følge af
lovændringen ikke længere vil
skulle anses som diskvalificerende.
ikke er sket andre diskvalificerende
udbetalinger i 2018 eller 2019.
Delhøring vedrørende pensionsafkastbeskatning af indregnet fortjeneste, kickback og lign.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen kom-
mentarer til det særskilte element,
sendt i høring den 13. september,
vedrørende beskatning af indreg-
net fortjeneste, kickback og lign.
Dansk Industri
Dansk Industri har ingen kom-
mentarer til det særskilte element,
sendt i høring den 13. september,
vedrørende beskatning af indreg-
net fortjeneste, kickback og lign.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
kommentarer til det særskilte ele-
ment, sendt i høring den 13. sep-
tember, vedrørende beskatning af
indregnet fortjeneste, kickback og
lign.
Forsikring & Pension
Forsikring & Pension bemærker, at
kickback og indregnet fortjeneste
allerede i praksis behandles efter
intentionerne i pensionsafkastbe-
skatningsloven. Dette tydeliggøres
med lovforslagsudkastet.
Side 12 af 13
L 75 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476517_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KL og Danske Regioner
KL og Danske Regioner har ingen
kommentarer til det særskilte ele-
ment, sendt i høring den 13. sep-
tember, vedrørende beskatning af
indregnet fortjeneste, kickback og
lign.
LD Fonnde
LD Fonde har ingen kommentarer
til det særskilte element, sendt i
høring den 13. september, vedrø-
rende beskatning af indregnet for-
tjeneste, kickback og lign.
Side 13 af 13