Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 74 Bilag 4, L 74 A Bilag 4, L 74 B Bilag 4
Offentligt
2484418_0001.png
22. november 2021
J.nr. 2021 - 6621
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema III samt de modtagne høringssvar III
vedrørende L 74 - forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven og ligningslo-
ven (Tilpasning af sømandsfradragsordningen m.v. til EU-retten, bedre vilkår ved anven-
delse af refusionsordningen for sandsugere og ændring af listen over lande omfattet af de-
fensive foranstaltninger).
Det bemærkes, lovforslagets enkelte dele har været sendt i høring på forskellige tidspunk-
ter, og at der derfor er udarbejdet forskellige høringsskemaer.
Høringsskema III og høringssvar III vedrører den del af lovforslaget, der omhandler æn-
dring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 74a - 2021-22 - Bilag 4: Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2484418_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri
Dansk Industri har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Danske Rederier
Danske Rederier har ikke særskilte
bemærkninger til forslaget om æn-
dring af listen af lande, der er om-
fattet af defensive foranstaltninger,
men henviser til sit høringssvar af
9. december 2020 til L 150 – folke-
tingsåret 2020-21, som Danske Re-
derier vedlægger på ny.
Det høringssvar af 9. december
2020 vedrørende L 150 – folke-
tingsåret 2020-21, som Danske Re-
derier henviser til, vedrører ikke
den foreslåede ændring af listen
over lande, der er omfattet af de
defensive foranstaltninger.
I sit høringssvar af 9. december
2020 kritiserede Danske Rederier
bl.a., at de foreslåede defensive
foranstaltninger ville ramme dan-
ske rederiers samhandel og aktivi-
tet i og omkring Panamakanalen.
Danske Rederier påpegede i den
forbindelse, at fradragsafskæringen
ville kunne være særligt problema-
tisk for rederier, der har aktiviteter
med levering af bunkerolie
(brændstof) til eksterne kunder og
egne handelsskibe i og omkring
Panamakanalen, og som indkøber
olien fra lokale koncernselskaber i
Panama. Det skyldes, at Panama
indtager en særlig position blandt
landene på EU’s sortliste, fordi
landet er en centralt bunkering
hub som følge af Panamakanalens
funktion som væsentlig infrastruk-
tur i verdenshandlen. Ifølge Dan-
ske Rederier ville formålet med de
defensive foranstaltninger – at give
landene på EU’s sortliste et væ-
sentligt incitament til at ændre de-
res nationale regler – ikke blive re-
Ved lov nr. 788 af 4. maj 2021
blev der med virkning fra 1. juli
2021 indført såkaldte defensive
foranstaltninger (skattesanktioner)
imod lande, der er opført på EU’s
sortliste over skattely, herunder
Panama. Disse defensive foran-
staltninger indebærer bl.a., at der
ikke kan opnås fradrag for visse
betalinger.
Som beskrevet i kommentaren til
Danske Rederiers tidligere hø-
ringssvar af 9. december 2020, jf.
høringsskemaet (bilag 1) til L 150
– folketingsåret 2020-21, omfatter
fradragsbeskæringen alene kon-
cerninterne betalinger, og at mulig-
heden for fortsat at kunne fradrage
betalinger for køb af varer og tje-
nesteydelser fra tredjemand i vidt
omfang blev derfor vurderet at
give danske virksomheder mulig-
hed for at opretholde deres er-
hvervsmæssige aktiviteter i lande
på EU’s sortliste.
Dette vurderedes også at gælde i
forhold til søtransportbranchens
Side 2 af 3
L 74a - 2021-22 - Bilag 4: Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2484418_0003.png
aliseret for Panamas vedkom-
mende. I stedet ville danske selska-
ber med reel erhvervsmæssig akti-
vitet og økonomisk tilstedeværelse
i Panama blive ramt, og aktivite-
terne vil derfor fremadrettet foregå
uden om Danmark.
Danske Rederier foreslog på den
baggrund, at reglerne om fradrags-
afskæring ikke skulle finde anven-
delse på betalinger i tilfælde, hvor
betalingen vedrører en reel økono-
misk aktivitet.
nuværende bunkeringaktiviteter i
Panama. Der ses ikke at være
grundlag for nu at anlægge en æn-
dret vurdering af, i hvilket omfang
de defensive foranstaltninger skal
omfatte afskæring af fradrag for
betalinger til koncernforbundne
selskaber, der er skattepligtige i Pa-
nama.
I høringssvaret af 9. december
2020 anførte Danske Rederier
yderligere, at den omstændighed,
at EU’s sortliste opdateres hvert
halve år, kan få den konsekvens, at
en stat inden for kort tid kan skifte
status fra ikke-sortlistet til sortlistet
og tilbage til ikke-sortlistet igen.
den baggrund forekommer det
overilet at basere bl.a. en regel
om afskæring af fradrag på den
seneste opdatering af sortlisten.
Det eneste nye land, der ved for-
slaget fremover foreslås medtaget
på listen over lande omfattet af de
defensive foranstaltninger er Trini-
dad og Tobago. Trinidad og To-
bago har været på EU’s sortliste si-
den 2017, men er ikke omfattet af
de defensive foranstaltninger, fordi
en gennemførelse heraf ville stride
mod dobbeltbeskatningsoverens-
komsten med det pågældende
land.
Dobbeltbeskatningsoverenskom-
sten er imidlertid ophævet med
virkning fra den 1. januar 2022, og
Trinidad og Tobago bør derfor
fremover indgå på den danske li-
ste, hvilket også var udtrykkeligt
forudsat i forarbejderne til lov nr.
788 af 4. maj 2021 (jf. pkt. 2.1. i de
almindelige bemærkninger til L
150 – folketingsåret 2020-21).
FSR – danske revisorer
FSR – danske revisorer har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Side 3 af 3