Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 74 Bilag 1, L 74 A Bilag 1, L 74 B Bilag 1
Offentligt
2477581_0001.png
11. november 2021
J.nr. 2021 - 1530
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema II samt de modtagne høringssvar II
vedrørende forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven og ligningsloven (Til-
pasning af sømandsfradragsordningen m.v. til EU-retten, bedre vilkår ved anvendelse af
refusionsordningen for sandsugere og ændring af listen over lande omfattet af defensive
foranstaltninger).
Det bemærkes, lovforslagets enkelte dele har været sendt i høring på forskellige tidspunk-
ter, og at der derfor er udarbejdet forskellige høringsskemaer:
Høringsskema I og høringssvar I vedrører den del af lovforslaget, der omhandler en til-
pasning af sømandsfradragsordningen m.v. til EU-retten.
Høringsskema II og høringssvar II vedrører den del af lovforslaget, der omhandler bedre
vilkår ved anvendelse af refusionsordningen for sandsugere.
Det bemærkes endvidere, at modtagne høringssvar og tilhørende høringsskema til den del
af lovforslaget, der omhandler ændring af listen over lande omfattet af defensive foran-
staltninger, vil blive oversendt snarest muligt, efter høringsfristen for denne del af lov-
forslaget udløber den 12. november 2021.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
CO-Søfart
CO-Søfart støtter op om ændrin-
gerne af refusionsordningen for
sandsugere og formålet hermed.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening (DA)
DA anfører, at lovforslaget falder
uden for DA’s
virkefelt, og at DA
ikke ønsker at afgive bemærknin-
ger.
Danske Maritime
Danske Maritime bakker op om
initiativer, der sikrer bedre vilkår i
den danske maritime industri, der
som aktør på det globale marked
står i konstant og skarp konkur-
rence med udenlandske virksom-
heder.
Den maritime branche, herunder
Danske Maritime, har siden vedta-
gelsen af den nuværende refusi-
onsordning for sandsugere, arbej-
det for en tilbageførsel til de tidli-
gere regler, der gav mere lige kon-
kurrence.
Danske Maritime finder det derfor
meget positivt, at refusionsordnin-
gen for sandsugere bringes til et
niveau, der svarer til tidligere.
Med lovforslaget udlignes de ind-
skrænkelser og konkurrenceforvri-
dende forhold, der har udgjort en
trussel mod sandvindingsindustri-
ens konkurrencedygtighed og der-
med også for de værfter, der ser-
vicerer den. Danske Maritime un-
derstreger, at en sund og konkur-
rencedygtig sandindvindingsindu-
stri i høj grad bidrager til
Side 2 af 14
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
beskæftigelsen på danske værfter
og hos deres mange leverandør-
virksomheder.
Danske Maritime vil derfor gerne
benytte lejligheden til at rose Skat-
teministeriet for de initiativer, som
ændringerne lægger op til.
Endeligt bemærker Danske Mari-
time, at det med fordel kan over-
vejes at lade ændringerne i loven
have virkning fra indeværende år
og ikke først fra 2022, som lov-
forslaget lægger op til.
Det er forståeligt, at det ønskes, at
den foreslåede ændring af refusi-
onsordningen for sandsugere gives
virkning tilbage i tid fra og med 1.
januar 2021.
Det vurderes dog, at det vil kunne
besværliggøre godkendelsesproces-
sen, såfremt Kommissionen an-
modes om en godkendelse tilbage
fra og med 2021 (eller tidligere).
Det skyldes bl.a., at den strenge
fortolkning af »50-procentkravet«
blev indført på baggrund af et krav
fra Kommissionen. Det vil derfor
kræve, at Kommissionen er villig
til at ændre praksis
ikke kun
fremadrettet
men også bagudret-
tet med den konsekvens, at det
kan få betydning for andre ordnin-
ger, der måtte være godkendte un-
der samme forudsætninger som
den nuværende danske ordning.
Hertil kommer, at det administra-
tivt vil være en tung opgave at
skulle genoptage alle refusionsan-
sættelser for kalenderåret 2021 (el-
ler tidligere), idet de fleste rederier,
der anvender ordningen, modtager
refusion på månedlig basis.
Side 3 af 14
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Endeligt vil det kræve, at der fin-
des yderligere finansiering.
På den baggrund fastholdes forsla-
get om, at ændringerne af refusi-
onsordningen for sandsugere til-
lægges virkning fra og med kalen-
deråret 2022.
Danske Rederier
Ved behandlingen af lov nr. 1583
af den 27. december 2019 frem-
førte Danske Rederier, at refusi-
onsordningen for sandsugere blev
begrænset væsentligt og anbefalede
følgelig en mere lempelig imple-
mentering end foreslået. Danske
Rederier takker Skatteministeriet
for at have forfulgt sagen og der-
med nu fremlægge et forslag, der
lægger op til at implementere
Kommissionens krav på en mere
lempelig måde.
Lovforslaget retter derfor op på
tidligere forringelser af den danske
refusionsordning. Lovforslagets
ændringer er samstemmende med
formålet med refusionsordningen,
der er at ligestille sandsugerrederi-
erne med rederier under DIS-ord-
ningen. Dertil vil ændringerne i
højere grad sikre lige vilkår for
operatører inden for EU.
I forhold til forslaget om at ændre
reglerne for »begrænset fart« be-
mærker Danske Rederier, at det
ved sammenligning med lande
med væsentlige sandsugerinteres-
ser er konstateret, at praksis vedrø-
rende søtransport, der berettiger til
støtte, og andre aktiviteter, der
Side 4 af 14
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke berettiger til støtte svarende
til »begrænset fart« efter den dan-
ske ordning, ikke er ensartet i EU,
og at den danske ordning er mere
restriktiv end i andre lande. Dette
fremgår bl.a. af skatteministerens
svar på spørgsmål 31 ved behand-
lingen af L 72 A i 2019.
Danske Rederier forholder sig der-
for positivt til, at reglerne om »be-
grænset fart« ændres, så de ikke
længere gælder for sandsugnings-
fartøjer.
I forhold til den foreslåede æn-
dring af »50-procentkravet« be-
mærker Danske Rederier, at en til-
bagerulning af den nuværende ord-
ning medfører en fleksibel fortolk-
ning af »50-procentkravet«, så den
danske ordning ikke er mere re-
striktiv end i andre EU-lande.
Danske Rederier finder det posi-
tivt, at der igen kan opnås fuld re-
fusion, når der udføres søtrans-
portaktiviteter i mindst 50 pct. af
fartøjets driftstid.
Danske Rederier finder det endvi-
dere positivt, at lovforslaget udnyt-
ter rammen for tilladt støtte til ar-
bejdsrelaterede omkostninger, så
refusionssatsen derved forhøjes fra
35 til 37 procent.
I forhold til det foreslåede ikraft-
trædelsestidspunkt finder Danske
Rederier det positivt, at skattemini-
steren kan fastsætte et hurtigt tids-
punkt for ikrafttrædelse af den
Der henvises til svaret til Danske
Maritime.
Side 5 af 14
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forbedrede refusionsordning, når
lovforslaget er vedtaget, og ord-
ningen er godkendt af Kommissio-
nen. Herunder bør det ifølge Dan-
ske Rederier afklares, om ændrin-
gen kan have virkning med tilbage-
virkende kraft, så der tages højde
for den mellemliggende virknings-
periode fra den ændrede ordning i
2019 frem til virkningstidspunktet
for lovforslaget i 2022.
Danske Rederier bemærker, at æn-
dringen i 2019 medførte en helt ny
metode for opgørelsen af sejltid og
søtransportaktiviteter, hvilket har
øget uddybningsrederierne admini-
strative byrde.
Som opfølgning på indeværende
lovforslag skal der forventeligt ud-
arbejdes en ny bekendtgørelse om
administration af refusionsordnin-
gen. I den forbindelse vil det være
af stor værdi, hvis Skatteministeriet
i dialog med uddybningsrederierne
gennemgår administrationen af re-
fusionsordningen for sandsugere
med det formål at forenkle admini-
strationen og iværksætte en mindre
byrdefuld opgørelse og dokumen-
tation af sejltid.
Danske Rederier formoder, at op-
hævelsen af reglerne om begrænset
fart i forhold til sandsugningsfartø-
jer i sig selv er et forenklende ele-
ment i administrationen af ordnin-
gen.
Det er korrekt, at der vil skulle ud-
arbejdes en ny bekendtgørelse om
beskatning af søfolk, når/hvis lov-
forslaget bliver vedtaget, og æn-
dringerne af refusionsordningen
for sandsugere er godkendt af
Kommissionen.
I den forbindelse vil det være op-
lagt at drøfte mulighederne for at
forenkle metoden for sejladsopgø-
relsen.
Der kvitteres for forslaget, og
branchen vil søges involveret i for-
bindelse med udarbejdelse af en ny
bekendtgørelse.
Side 6 af 14
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI
DI har tilkendegivet, at DI ikke
har bemærkninger til lovudkastet.
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Disse
konsekvenser vurderes at være un-
der 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
OBR bemærker, at Skatteministe-
riet i forbindelse med præhøringen
af lovforslaget har vurderet, at
principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for de
konkrete ændringer i lovforslaget.
OBR har ingen bemærkninger her-
til.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer konstaterer
med tilfredshed, at lovforslaget
adresserer problematikken vedrø-
rende begrænsningen af anvendel-
sesområdet for sømandsfradrag på
sandsugningsfartøjer samt refusi-
onsordningen for sandsugere i for-
hold til det, der gjaldt forud for
indkomståret 2020.
FSR
danske revisorer kvitterer
endvidere for Skatteministeriets
præcisering af søtransportaktivite-
ter ved indsættelse af en ny be-
stemmelse i § 10 a i sømandsbe-
skatningsloven, der oplister, hvilke
aktiviteter der betragtes som sø-
transport ved anvendelse af refusi-
onsordningen for sandsugere.
Side 7 af 14
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Når det ved den foreslåede be-
stemmelse i § 10 a foreslås at »op-
løfte« bestemmelsen i § 12, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 161 af 27. fe-
bruar 2020 til lovniveau, finder
FSR
danske revisorer det pas-
sende, at Skatteministeriet ved
samme lejlighed foretager en præ-
cisering af bestemmelsens ordlyd,
hvorved det bliver klart, at der ikke
er grundlag for en sondring mel-
lem »destinationer« og »punkter på
havet«.
I den forbindelse henviser FSR
danske revisorer til, at sondringen
mellem »destinationer« og »punk-
ter på havet« er udslag af en fejlag-
tig fortolkning af Højesterets dom
i SKM2016.399.HR. Højesteret til-
kendegav, at der ikke kan/skal
skelnes mellem »bundfaste installa-
tioner« og »punkter på havet«, idet
der i alle tilfælde er tale om desti-
nationer omfattet af det EU-retlige
søtransportbegreb. Ifølge FSR
danske revisorer er Højesterets af-
gørelse således direkte anvendelig
på destinationsbegrebet i hele sø-
mandsbeskatningsloven og der-
med også i tonnageskatteloven.
FSR
danske revisorer opfordrer
derfor Skatteministeriet til at præ-
cisere i forslaget, at erhvervsmæs-
sig transport til »destinationer«
også dækker over transport til
»punkter på havet«.
Den refererede afgørelse fra Høje-
steret fastslår, at stenfiskerfartøjer,
herunder sandsugere, kan få refu-
sion for erhvervsmæssig søtrans-
port til og mellem punkter på ha-
vet efter sømandsbeskatningslo-
vens § 10.
Som det fremgår af styresignalet i
SKM2018.185.SKAT, vurderes der
at skulle være meget klare holde-
punkter, hvis det skal lægges til
grund, at det ved dommen har væ-
ret Højesterets intention også at
lempe destinationskravet i andre
bestemmelser i sømandsbeskat-
ningsloven og tonnageskatteloven,
idet der i givet fald vil være tale om
en ændring af andre statsstøtteord-
ninger, hvis udformning er god-
kendt af Kommissionen.
I den forbindelse blev der i styre-
signalet lagt vægt på, at Højesteret
ikke ses at have udtalt sig om sø-
transportbegrebet i relation til de
øvrige bestemmelser i sømandsbe-
skatningsloven og tonnageskattelo-
ven.
Det var
og er
således vurderin-
gen, at Højesterets dom og det,
der er anført om søtransportbegre-
bet, alene finder anvendelse for
fartøjer omfattet af sømandsbe-
skatningslovens § 10.
Der vurderes på den baggrund
ikke at være grundlag for at ændre
destinationskravet i sømandsbe-
skatningsloven eller tonnageskatte-
loven.
Side 8 af 14
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I den forbindelse henleder FSR
danske revisorer endvidere op-
mærksomheden på
SKM2020.5.LSR, hvor Landsskat-
teretten underkendte Skattestyrel-
sens praksis for fortolkning af de-
stinationer, under henvisning til at
den indskrænkende fortolkning af
destinationsbegrebet savnede
hjemmel, hvorved destinationsbe-
grebet også omfatter punkter på
havet.
Den refererede afgørelse fra
Landsskatteretten, der nu er of-
fentliggjort som
SKM.2020.10.LSR, er blevet ind-
bragt for domstolene og giver der-
for ikke på nuværende tidspunkt
anledning til at anlægge en anden
fortolkning af destinationskravet
end tidligere.
FSR
danske revisorer anfører, at
den foreslåede bestemmelse i sø-
mandsbeskatningslovens § 10 a,
stk. 1, nr. 6, er indført egenhæn-
digt af Skatteministeriet ved § 12,
stk. 1, nr. 6, i bekendtgørelse nr.
161 af 27. februar 2020, idet be-
kendtgørelsen ikke var i høring.
FSR - Danske Revisorer finder det
kritisabelt, at Skatteministeriet med
overførsel af bestemmelsen i § 12,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 161 af
27. februar 2020 nu søger at lovfæ-
ste en fortolkning, Højesteret har
underkendt.
Det anførte ikke er korrekt.
Et udkast til bekendtgørelse, der
indeholdt et forslag til § 12, stk. 1,
nr. 6, som foreslås indsat i sø-
mandsbeskatningsloven § 10 a, stk.
1, nr. 6, blev sendt i ekstern høring
i perioden 20. december 2019 til
17. januar 2020. Som en del af hø-
ringsmaterialet blev også frem-
sendt et notat om ændringerne af
bekendtgørelsen, hvoraf det frem-
gik, at praksis vedrører søtrans-
portaktiviteter, der berettiger til re-
fusion efter refusionsordningen
for sandsugere, var indskrevet i be-
kendtgørelsen.
I den forbindelse bemærkes, at
FSR
danske revisorer var på hø-
ringslisten, og at FSR
danske re-
visorer har afgivet et høringssvar
af 17. januar 2020.
Ændringerne af refusionsordnin-
gen for sandsugere skal ifølge lov-
udkastet have virkning fra og med
kalenderåret 2022.
Der henvises til svaret til Danske
Maritime.
Side 9 af 14
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
danske revisorer vil gerne
henstille til, at virkningstidspunktet
når lovforslaget nu alligevel til-
lægges tilbagevirkende kraft som
følge af indhentelse af Kommissio-
nens godkendelse
kan sættes i
kraft yderligere tilbage i tid, sådan
at de foreslåede regler får virkning
allerede fra og med 2020. Dermed
vil de uhensigtsmæssige konse-
kvenser af de nugældende regler
kunne blive »rullet tilbage«.
Lederne Søfart
Lederne Søfart finder det positivt,
at Skatteministeriet har vist imøde-
kommenhed i forhold til Lederne
Søfarts bekymring over de væsent-
lige forringelser af vilkårene for
anvendelse af refusionsordningen
for sandsugere, som blev indført
ved lov nr. 1583 af 27. december
2019.
Det er af væsentlig betydning for
danske søfarende og deres rede-
rier, at der i vidt omfang sker en
tilbagerulning til den tidligere ord-
ning, herunder ikke mindst at refu-
sionsbeløbet vil blive beregnet på
baggrund af 100 pct. af refusions-
grundlaget, samt at reglerne for
»begrænset fart« ikke længere vil
finde anvendelse for sandsug-
ningsfartøjer.
Lederne Søfart havde dog fundet
det ønskeligt, at forhøjelsen af re-
fusionssatsen var blevet sat til de
tidligere 40 procent, men det er
positivt, at der med stigningen
Refusionsordningen for sandsu-
gere indebærer statsstøtte og er
derfor udformet inden for ram-
merne af rammerne af EU’s ret-
ningslinjer for statsstøtte til sø-
transportsektoren. Det følger
Side 10 af 14
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tages højde for udgifter til social
sikring.
direkte af retningslinjerne, at det
samlede støttebeløb ikke må ikke
overstige det samlede beløb for
skatter og socialsikringsbidrag, der
opkræves for skibsfartsaktiviteter
og fra søfolk.
På baggrund af Skatteministeriets
beregninger foreslås satsen derfor
fastsat til 37 pct., gennemsnitligt
svarende til en fritagelse for beta-
ling af indkomstskatter og social-
sikringsbidrag for søfolk, der ar-
bejder om bord.
Lederne Søfart skal anbefale, at sø-
farende om bord på sandsugerfar-
tøjer fradragsmæssigt stilles på
samme måde som øvrige søfa-
rende, således at de som arbejder
på sandsugerfartøjer med en brut-
totonnage på 500 t eller derover,
har samme adgang til et fradrag på
105.000 kr.
Sømandsfradraget har karakter af
statsstøtte. Enhver indholdsmæs-
sig ændring vil derfor skulle an-
meldes til og godkendes af Kom-
missionen.
Da der er foretaget en endelig an-
meldelse af sømandsfradragsord-
ningen, som skal godkendes på ny
inden 1. januar 2022, vurderes det
ikke at være hensigtsmæssigt, at
forsøge at inddrage nye elementer,
der vil kunne forsinke godkendel-
sesprocessen.
I den forbindelse bemærkes, at den
refusion, der ydes efter refusions-
ordningen for sandsugere, afspejler
den betalte skat for søfolk, der ar-
bejder om bord på sandsugere.
Det betyder, at der er taget højde
for bl.a. sømandsfradragets stør-
relse ved fastsættelsen af refusions-
satsen.
En forhøjelse af sømandsfradraget
for søfolk, der arbejder om bord
Side 11 af 14
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på sandsugere, vil alt andet lige re-
ducere søfolkenes skattebetaling.
Dermed vil refusionssatsen skulle
nedsættes tilsvarende.
Rohde Nielsen A/S
(RN)
RN er overordnet meget positiv
over for forslaget og ser frem til, at
tiltagene i forslaget træder i kraft.
RN er glade for at se, at Skattemi-
nisteriet har revurderet den nuvæ-
rende ordning, da de nye regler i
høj grad vil sikre, at det fortsat er
attraktivt for sandsugerrederier at
drive virksomhed i Danmark.
Som RN også tidligere har rede-
gjort for over for Skatteministeriet,
var en ændring af reglerne nødven-
dig særligt for at sikre uddannelse
af unge elever og for at sikre ar-
bejdspladser på danske værfter.
Konkret vil forslaget også medføre
fastholdelse af danske arbejdsplad-
ser på de danske sandindvindings-
fartøjer. Alt i alt meget positive
virkninger for dansk beskæftigelse
og bevarelse af dansk »know-
how«.
RN foreslår, at forslaget ændres,
således at loven har virkning fra og
med kalenderåret 2021 (i stedet for
kalenderåret 2022).
RN anfører, at den danske refusi-
onsordning for sandsugere blev
mindre favorabel ved EU-godken-
delsen i 2019, hvilket tydeligt er
anerkendt i forslaget. Ligeledes er
det anført flere steder i forslaget,
at støtten efter
Der henvises til svaret til Danske
Maritime.
Side 12 af 14
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den nye ordning, som præsenteres
i forslaget, vil blive bragt tilbage på
et niveau, der i det væsentligste
svarer til det tidligere støtteniveau,
idet reglerne fra 2019 tilbagerulles.
RN mener derfor, at forslaget vil
kunne tillægges virkning tilbage i
tid, og det fremgår da også af for-
slaget, at dele af loven kan træde i
kraft på forskellige tidspunkter.
RN anfører, at der ingen saglige
årsager er til, at de dele af loven,
som medfører, at reglerne, der
blev indført i 2019, tilbagerulles,
ikke skal have virkning fra og med
kalenderåret 2021.
Skatterevisorforeningen
(SRF)
SRF anfører, at SRF ikke har be-
mærkninger til det modtagne for-
slag.
Søfartsstyrelsen
Søfartsstyrelsen bemærker, at sten-
fiskerfartøjer ikke længere registre-
res i skibsregistrets særlige register
over stenfiskerfartøjer og derfor
heller ikke længere tildeles et sær-
ligt nummer.
Søfartsstyrelsen foreslår derfor, at
formuleringen i lovforslagets § 3,
stk. 2, ændres sådan, at begrebet
»stenfiskerfartøjer, herunder sand-
sugere« ikke anvendes. Søfartssty-
relsen foreslår i stedet at indsætte
følgende formulering: »fartøjer,
som udfører opgaver med råstof-
indvinding, herunder opfiskning af
sten eller opsugning af sand og lig-
nende«.
Ved stenfiskerfartøjer, herunder
sandsugere, forstås i sømandsbe-
skatningslovens forstand fartøjer,
som er særligt indrettet til optag-
ning af materialer fra havbunden
med henblik på i eget lastrum at
transportere de indvundne materi-
aler andetsteds hen. Det er fartø-
jets faktiske anvendelse, der er af-
gørende for, om fartøjet kan om-
fattes af sømandsbeskatningslo-
vens regler, herunder refusions-
ordningen for sandsugere.
Fartøjets registreringsforhold til-
lægges således ikke selvstændig be-
tydning
i det omfang fartøjet er
registreret i Danmark eller en an-
den EU- eller EØS-medlemsstat.
Side 13 af 14
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477581_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Søfartsstyrelsen foreslår endvidere,
at der foretages konsekvensrettel-
ser i sømandsbeskatningsloven.
Henset til ovenstående og det for-
hold, at EU’s retningslinjer
for
statsstøtte til søtransportsektoren,
som reglerne i sømandsbeskat-
ningsloven er udformet inden for
rammerne af, benævner denne ty-
per fartøjer som »opmudrings-
/sandsugningsfartøjer«, vurderes
den nuværende definition af være
dækkende.
Hertil kommer, at det er den nu-
værende definition af fartøjerne,
der indgår i den anmeldelse, der er
lavet til Kommissionen.
Der ændres på den baggrund ikke i
definitionen af stenfiskerfartøjer,
herunder sandsugere, ved nærvæ-
rende lovforslag, men der kvitteres
for forslaget, som vil blive overve-
jet på ny i forbindelse med efter-
følgende ændringer af loven.
Side 14 af 14