Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 74 Bilag 1, L 74 A Bilag 1, L 74 B Bilag 1
Offentligt
2477579_0001.png
11. november 2021
J.nr. 2021 - 1530
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema I samt de modtagne høringssvar I ved-
rørende forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven og ligningsloven (Tilpas-
ning af sømandsfradragsordningen m.v. til EU-retten, bedre vilkår ved anvendelse af re-
fusionsordningen for sandsugere og ændring af listen over lande omfattet af defensive
foranstaltninger).
Det bemærkes, lovforslagets enkelte dele har været sendt i høring på forskellige tidspunk-
ter, og at der derfor er udarbejdet forskellige høringsskemaer:
Høringsskema I og høringssvar I vedrører den del af lovforslaget, der omhandler en til-
pasning af sømandsfradragsordningen m.v. til EU-retten.
Høringsskema II og høringssvar II vedrører den del af lovforslaget, der omhandler bedre
vilkår ved anvendelse af refusionsordningen for sandsugere.
Det bemærkes endvidere, at modtagne høringssvar og tilhørende høringsskema til den del
af lovforslaget, der omhandler ændring af listen over lande omfattet af defensive foran-
staltninger, vil blive oversendt snarest muligt, efter høringsfristen for denne del af lov-
forslaget udløber den 12. november 2021.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477579_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
CO-Søfart
CO-Søfart er opmærksomme på,
at den foreslåede ændring af sø-
mandsbeskatningslovens § 3, stk.
1, 2. pkt., indskrænker muligheden
for at få det forhøjede sømands-
fradrag på 105.000 kr. ved arbejde
om bord på skibe, der sejler i re-
gelmæssig passagersejlads mellem
Danmark og Norge.
Set i lyset af, at ændringen betrag-
tes at være en nødvendig tilpasning
af sømandsfradragsordningen til
EU-retten, og at konsekvensen an-
ses for at have et begrænset om-
fang for de søfarende som helhed
og for den enkelte søfarende, har
CO-Søfart ingen bemærkninger til
dette.
I forhold til den foreslåede be-
stemmelse i sømandsbeskatnings-
lovens § 3 a støtter CO-Søfart op
om, at bestemmelsen først får
virkning for ansættelsesforhold,
der påbegyndes efter den 1. januar
2022 eller senere.
Der er ved forslaget foreslået den
mest lempelige implementering af
Kommissionens krav om statsbor-
gerskab, således at ændringen først
får virkning for ansættelsesforhold,
der påbegyndes efter den 1. januar
2022 eller senere.
Det er også denne løsning, der er
anmeldt til Kommissionen, og det
er dermed forhåbningen, at Kom-
missionen kan godkende den fore-
slåede løsning.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har tilkendegivet,
at Dansk Erhverv efter gennem-
læsning intet har at bemærke.
Danske Maritime
Danske Maritime foreslår, at der
overvejes tiltag, der sikrer at
Sømandsfradraget har karakter af
statsstøtte. Enhver
Side 2 af 8
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477579_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ansatte i de maritime erhverv lige-
stilles fradragsmæssigt, uanset om
der udføres arbejde på større fragt-
skibe, der giver mulighed for et sø-
mandsfradrag på 105.000 kr., eller
mindre fartøjer, herunder stenfi-
skerfartøjer og sandsugere, der gi-
ver mulighed for et sømandsfra-
drag på 56.900 kr.
I den forbindelse fremhæver Dan-
ske Maritime, at konkurrencen in-
den for stenfiskeri og sandsugning
har været stigende i de seneste år,
bl.a. henset til at kinesiske sand-
indvendingsfartøjer er kommet ind
på det europæiske marked og på
det seneste tillige som følge af
brug af søfolk fra lande uden for
EU om bord på ikke-EU flagede
skibe. Det medfører et alvorligt
prispres og kan risikere at med-
føre, at det danske sandsugningser-
hverv ikke længere er konkurren-
cedygtigt.
Det er essentielt for Danske Mari-
time at påpege, at sandindvin-
dingsbranchen er af stor betydning
for de danske værfter, eftersom
mange af branchens skibe løbende
vedligeholdes og forbedres i Dan-
mark. Derfor bidrager en sund og
konkurrencedygtig sandindvin-
dingsindustri i høj grad til beskæf-
tigelsen på værfter og hos leveran-
dører i Danmark.
indholdsmæssig ændring vil derfor
skulle anmeldes til og godkendes
af Kommissionen, inden den kan
træde i kraft.
Da der er foretaget en endelig an-
meldelse af sømandsfradragsord-
ningen, som skal godkendes på ny
inden 1. januar 2022, vurderes det
ikke at være hensigtsmæssigt, at
forsøge at inddrage nye elementer,
der vil kunne forsinke godkendel-
sesprocessen.
I den forbindelse bemærkes, at den
refusion, der ydes efter refusions-
ordningen for sandsugere, afspejler
den betalte skat for søfolk, der ar-
bejder om bord på sandsugere.
Det betyder, at der er taget højde
for bl.a. sømandsfradragets stør-
relse ved fastsættelsen af refusions-
satsen.
En forhøjelse af sømandsfradraget
for søfolk, der arbejder om bord
på sandsugere, vil alt andet lige re-
ducere søfolkenes skattebetaling.
Dermed vil refusionssatsen skulle
nedsættes tilsvarende.
Regeringen foreslår til gengæld at
hjælpe branchen ved at forbedre
vilkårene ved anvendelsen af refu-
sionsordningen for sandsugere.
Danske Rederier
Danske Rederier bemærker over-
ordnet, at Kommissionens krav til
udformningen af sømandsfra-
dragsordningen bør implementeres
på den mest lempelige måde
Side 3 af 8
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477579_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
givet at de ikke bunder i et udtalt
dansk politisk ønske om de kræ-
vede opstramninger
og der bør i
øvrigt ikke foretages yderligere
forringelser af de danske ordnin-
ger.
Vedrørende ændringen af sø-
mandsbeskatningslovens § 3, stk.
1, 2. pkt., som sidestiller regelmæs-
sig passagersejlads til havne i EØS-
medlemsstater med sådan sejlads
til havne i EU-medlemsstater, no-
terer Danske Rederier, at den kræ-
vede ændring fra Kommissionen
udgør en forringelse af den danske
ordning.
Til den foreslåede bestemmelse i
sømandsbeskatningslovens § 3 a
bemærker Danske Rederier, at den
danske fortolkning hidtil har været,
at personer, der er hjemmehø-
rende i en EU-/EØS-medlemsstat
og dermed fuldt skattepligtige i et
EU-/EØS-land har adgang til sø-
mandsfradrag.
Danske rederier finder det derfor
positivt, at lovforslaget lægger op
til at gælde fremadrettet med virk-
ning for ansættelsesforhold, der
påbegyndes den 1. januar 2022 og
derefter. Fremadrettet implemen-
tering udgør en mindre indgri-
bende foranstaltning, der fremstår
mere rimelig i forhold til Kommis-
sionens anførte betingelse for god-
kendelse og flugter dermed med
princippet om proportionalitet.
Der henvises til svaret til CO-Sø-
fart.
Side 4 af 8
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477579_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Til den foreslåede bestemmelse i
sømandsbeskatningslovens § 3 a
og ændringerne af § 7 bemærker
Danske Rederier, at Storbritanni-
ens udtræden af EU har medført
flere uklarheder i forhold til an-
satte på udtrædelsestidspunktet.
Danske Rederier finder det derfor
positivt, at lovforslaget præciserer,
at den forholdsvis lille andel af
statsborgere i Storbritannien, som
er omfattet af EU’s udtrædelsesaf-
tale, kan sidestilles med EU-stats-
borgere.
For at sikre ligebehandling anbefa-
ler Danske Rederier, at sømands-
beskatningsloven § 3, stk. 2, side-
stilles med § 3, stk. 1, således at
personer, som uden for begrænset
fart erhverver lønindkomst ved ar-
bejde om bord på stenfiskerfartø-
jer, herunder sandsugere, som har
egne fremdrivningsmidler og eget
lastrum til transport af materialer
indvundet fra havbunden, og som
har en bruttotonnage på 500 ton
eller derover, ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst kan
fradrage et beløb på 105.000 kr.
Der henvises til svaret til Danske
Maritime.
DI
DI har tilkendegivet, at DI ikke
har bemærkninger til lovudkastet.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen har tilken-
degivet, at den ikke har bemærk-
ninger.
Side 5 af 8
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477579_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer bemærker,
at det forudsættes i lovforslaget, at
justeringerne af sømandsfradrags-
ordningen alene vil medføre en
præcisering af allerede gældende
bestemmelser og derved ikke på-
virke allerede indgåede aftaler om
ansættelse.
Endvidere bemærker FSR
dan-
ske revisorer, at justeringerne og
præciseringerne til ordningen er
ganske omfattende, særligt ændrin-
gen vedrørende sømandsbeskat-
ningslovens § 3, stk. 1, 2. pkt., som
vil få størst betydning for søfolk,
som sejler regelmæssig passagersej-
lads til havne i EØS-medlemssta-
ter, eftersom disse sidestilles med
sådan sejlads til havne i EU-med-
lemsstater. I stedet for det forhø-
jede sømandsfradrag på DKK
105.000 vil de efter forslaget alene
være berettiget til et fradrag DKK
56.900.
Da forslaget lægger op til en væ-
sentlig nedjustering af fradraget,
foreslår vi, at lovens ændringer
kun vil få virkning for søfolk, som
indgår aftale om ansættelse efter
lovens ikrafttræden.
Da der er foretaget en endelig an-
meldelse af sømandsfradragsord-
ningen, som skal godkendes på ny
inden 1. januar 2022, vurderes det
ikke at være hensigtsmæssigt, at
forsøge at inddrage nye elementer,
der vil kunne forsinke godkendel-
sesprocessen.
Hertil kommer, at nedjusteringen
af fradraget vurderes at have min-
dre betydning, fordi søfolk om
bord på fartøjer, som sejler i regel-
mæssig passagersejlads til havne i
EØS-medlemsstater, i vidt omfang
vil kunne omfattes af DIS-ordnin-
gen for færger.
Maskinmestrenes For-
ening
Vedrørende ændring af sømands-
beskatningslovens § 3, stk. 1, 2.
pkt., kan Maskinmestrenes For-
ening konstatere, at ændringen sy-
nes at indskrænke muligheden for
de søfarende, der sejler passager
sejlads mellem Danmark og
Norge, for at få det forhøjede
Side 6 af 8
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477579_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fradrag på 105.000 kr. Om ændrin-
gen indebærer yderligere konse-
kvenser, er ikke umiddelbart mu-
ligt at konstatere. Ændringen må
forventes at påvirke de søfarende,
der har dansk land indkomst. Her-
til har Maskinmestrenes Forening
fået oplyst, at den enkelte søfaren-
des eventuelle øgede skattebetaling
som gennemsnitsbetragtning heraf
vil være begrænset.
I forbindelse med ovennævnte æn-
dring foreslår Maskinmestrenes
Forening, at fradrag på kr. 56.900
opreguleres.
Der henvises til svaret Danske Ma-
ritime.
Maskinmestrenes Forening er ind-
forstået med, at ændring af sø-
mandsbeskatningslovens bestem-
melser er en nødvendig tilpasning
af sømandsfradragsordningen til
EU-retten, og at konsekvensen sy-
nes at have begrænsede økonomi-
ske konsekvenser såvel for de sø-
farende som helhed og for den en-
kelte søfarende.
I forlængelse af tilføjelse af § 3 a til
sømandsbeskatningsloven anbefa-
ler Maskinmestrenes Forening, at
kommende ændringer først får
virkning for søfarendes ansættel-
sesforhold, der påbegyndes efter
den 1. januar 2022 eller senere.
Der henvises til svaret til CO-Sø-
fart.
Endelig har Maskinmestrenes For-
ening kunnet konstatere, at sø-
mandsbeskatningslovens § 3, stk.
6, ikke eksisterer.
Der er indsat en ny § 3, stk. 5, ved
§ 1, nr. 1, i lov nr. 1583 af 27. de-
cember 2019. Samtidig blev det al-
lerede eksisterende stk. 5 til stk. 6.
Side 7 af 8
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477579_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Sømandsbeskatningslovens § 3,
stk. 6, lyder derfor som følger:
»Det er en betingelse for fradrag
efter stk. 1, 2, 4 og 5, at fartøjet el-
ler installationen er registreret med
hjemsted her i landet eller i en an-
den EU- eller EØS-medlemsstat.«
Der vil blive udarbejdet en ny lov-
bekendtgørelse, når lovforslaget er
vedtaget.
Rohde Nielsen A/S
(RN)
RN foreslår, at sømandsbeskat-
ningslovens § 3, stk. 2, ændres, så-
ledes at det forhøjede fradrag på
105.000 kr. også indføres for søfa-
rende om bord på stenfiskerfartø-
jer, herunder sandsugere.
I den forbindelse henviser RN
bl.a. til, at det ved fremsættelsen af
det lovforslag (L 189, FT 2010-11),
der ved dets vedtagelse medførte
indførelse af det forhøjede fradrag,
oprindeligt var hensigten, at det
forhøjede fradrag også skulle
gælde ved arbejde om bord på
stenfiskerfartøjer, herunder sand-
sugere, der har en bruttotonnage
på 500 tons eller.
Der henvises til svaret til Danske
Maritime.
Skatterevisorforeningen
(SRF)
SRF har tilkendegivet, at SRF ikke
har bemærkninger til det mod-
tagne lovforslag.
Side 8 af 8