Tak for det, formand. Og tak for den positive modtagelse af lovforslaget. Som det allerede har været fremme, handler en stor del af lovforslaget om nogle af de, kan man roligt sige, særlige skatteregler, der gælder for søfolk og rederivirksomheder. Det er jo velkendt, at den maritime sektor er i hård international konkurrence, og det er også baggrunden for, at en række lande, herunder Danmark, har valgt at indføre særlige skatteregler for rederivirksomhederne. De økonomiske rammevilkår, som reglerne medfører, er afgørende for de tusindvis af arbejdspladser, som der dagligt er inden for rederierne. Det er afgørende for, at Danmark kan være et attraktivt land også for rederier at drive virksomhed i og forhåbentlig skabe flere arbejdspladser i. Vi lægger fra regeringens side derfor stor vægt på, at dansk erhvervsliv selvfølgelig har gode rammevilkår, og når det går godt for vores virksomheder, ja, så er virkeligheden jo den, at så går det også godt for Danmark. Derfor er formålet med lovforslaget først og fremmest at sikre, at nogle af de her støtteordninger, som jeg omtalte før, der indebærer statsstøtte til den maritime sektor, kan opretholdes og udformes på den bedst mulige måde, populært sagt. For det er netop sådan, at EU-retten sætter nogle rammer i relation til det, som det hele handler om her, altså statsstøtte.
Kommissionen skal derfor også som udgangspunkt godkende statsstøtteordningerne. I den sammenhæng oplever vi derfor, at vi må balancere behovet for støtte til erhvervet over for de krav, som Kommissionen kan stille til udformningen af ordningerne. Den eksisterende godkendelse af sømandsfradragsordningen udløber jo så her ved årsskiftet. I forbindelse med genanmeldelsen har Kommissionen stillet visse betingelser for at kunne godkende sømandsfradraget på ny. Det overordnede formål med den her del af lovforslaget, der omhandler sømandsfradraget, er jo så at sikre, at ordningen er i overensstemmelse med EU-retten, og dermed kan reglerne om sømandsfradraget videreføres til 2031. Der er tale om relativt begrænsede justeringer, og det er regeringens klare holdning, at det at videreføre ordningen med disse ændringer er bedre end alternativet, som indebærer, at der jo så slet ikke ville være et sømandsfradrag.
Øvelsen med at justere støtteordningerne på baggrund af krav fra Europa-Kommissionen er jo heller ikke ny. For 2 år siden stod jeg her på talerstolen og præsenterede et lovforslag med en række ændringer, som reducerede støtten efter refusionsordningen for sandsugere, der som sagt også er en del af lovforslaget, og som man kunne høre dengang, var det selvsagt ikke et forslag, som var populært hos branchen. Det var heller ikke et forslag, som regeringen selv havde ønsket sig, og derfor lovede jeg dengang, at jeg ville undersøge mulighederne for at forbedre ordningen. Derfor er jeg glad for at stå her i dag, hvor vi taler om et nyt forslag, der skal bringe støtten tilbage på et niveau, der svarer til det tidligere. Det skal ske ved at hæve refusionssatsen, ved at ændre reglerne for, hvilke søtransportaktiviteter der er refusionsberettigede, og ved at indføre en mere lempelig fortolkning af det såkaldte 50-procentskrav.
Der er, kan man roligt sige, gået et stort arbejde forud for den konkrete udformning af ændringerne. Og selv om ændringerne ikke er godkendt af Europa-Kommissionen endnu, er det forventningen, at ændringerne vil kunne godkendes. Det står jeg fast på, og det er det, der vil blive arbejdet for. Det er min forhåbning, at ændringerne her vil være med til ikke bare at fastholde, men også at tiltrække sandsugerfartøjer under dansk flag, og det vil bidrage til at skabe vækst og sikre arbejdspladser hos rederierne og de tilknyttede erhverv.
Det sidste element i lovforslaget vedrører jo så de skattesanktioner, altså de såkaldte defensive foranstaltninger, som de også omtales som, der tidligere i år er blevet indført imod landene på EU's sortliste over skattelylande. Der er tale om ændringer af, hvilke lande der så skal være omfattet af de her skattesanktioner. I starten af oktober måned er der sket en revidering af EU's sortliste, hvor tre lande som sagt er blevet fjernet fra listen, bl.a. Seychellerne, og de tre lande er blevet fjernet fra sortlisten, fordi de har gjort fremskridt ved implementeringen af OECD-standarden for informationsudveksling, som er det centrale her. Da de så ikke længere optræder på sortlisten, skal de defensive foranstaltninger jo så selvfølgelig heller ikke længere finde anvendelse, og det sikres med lovforslaget.
Siden indførelsen af de her defensive foranstaltninger har Danmark – som det også har været fremme – desuden ophævet vores dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og Tobago, fordi landet optræder på EU's sortliste. Nu, hvor overenskomsten er ophævet, kan de defensive foranstaltninger også indføres imod Trinidad og Tobago. Ændringerne skal jo ikke blot sikre, at de defensive foranstaltninger over for skattely, som er meget vigtige instrumenter i kampen mod landene på EU's sortliste, omfatter de lande, som faktisk også optræder på sortlisten.
Tilbage er der kun at sige tak for en god debat. Det er vigtige emner, som både handler om dansk beskæftigelse, danske arbejdspladser og en bedre fælles indsats over for lande, som vi betragter som nogle, der eksempelvis er skattelylande.